HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur gör ni när ni testar nya komp. i systemet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2004/11/05 :  08:25:06  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Har sedan en tid tillbaka funderat på följande. Om jag har en ny komponent t ex CD och skall utvärdera den mot den gamla. Justerar ni då högtalarplaceringen så att det låter optimalt för den? Eller använder ni samma position?

Varför jag frågar är för att jag igår bytte högtalarkablar och uppmärksammade en ändring i ljudet. Tänkte idag justera högtalarna så att systemet låter optimalt med den nya komponenten.

Jag har haft samma funderingar med tidigare förstärkargrejer där jag pga att någon komponent producerar mer eller mindre bas/diskant m m har varit tvungen att justera högtalarplaceringen.

Jag antar att många endast kopplar ur komponenterna och lyssnar. Antar också att vid test av högtalare så placeras dessa inte på samma plats som den gamla. Utan på bästa möjliga position.

Hur resonerar ni





Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036

Edited by - tobiasl on 2004/11/08 08:24:25

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/05 :  11:12:22  Show Profile Send lasselite a Private Message
Det svåra med den metoden är ju att man inte vet vilken förändring man lyssnar på. Vid "alla" former av test vill man minimera antalet variabler i största möjliga utsträckning.

I mitt rum får jag "stora" förändringar beroende på om en dörr är stängd, öppen eller står på glänt. Om jag skulle testa en CD och inte ha koll på om någon lämnar dörren öppen eller stängd så spolieras hela testet.

Men om du vill göra som du säger så måste du testa med den gamla komponenten i den nya uppställningen oxå.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/05 :  11:13:11  Show Profile Send Roq a Private Message
För min del så funkar det inte att börja trixa med högtalarplaceringen om jag ska pröva en ny komponent i anläggningen. Detta då "min referensvärld" består av alla ingående komponenter/rum/placering etc. Jag kan bara ändra en komponent/göra en ändring i taget - annars är det svårt att veta var förändringen kommer ifrån.

Edited by - Roq on 2004/11/05 11:48:33
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/05 :  11:55:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Intressant fråga!
Skall man utvärdera något skall man göra det ordentligt och ge produkten bästa förutsättningar. Det handlar om att söka ny högtalarplacering, testa med olika kablar eller tweaks etc. Viktigt är dock att man håller sig till några referenser. Jag testar alltid i normaluppställningen och gör en jämförelse där. Behöver högtalarna justeras, tex, så är det bästa att testa de olika apparaterna mot varandra dels i grunduppställningen men också i en variant av densamma.

Att låsa fast sig och minska antalet variabler är att begränsa sig för mycket, enligt mig. Världen är inte svart/vit. Det är inte plug-and-play.

Med bättre produkter (förstärkare, cdspelare, högtalare, etc) kan man få ut mer välljud/musik. Om man då låser fast sig vid ursprungsuppställningen (av bekvämlighetssjäl), ja då har man ju effektivt sett till att man står still.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:08:58  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Att låsa fast sig och minska antalet variabler är att begränsa sig för mycket, enligt mig. Världen är inte svart/vit. Det är inte plug-and-play.
Problemet med att ändra flera variabler är ju att man inte kan säga ifall det man hör beror på variabeln man tänkte testa. Som sagt allt är inte svart eller vitt.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:39:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Problemet med att ändra flera variabler är ju att man inte kan säga ifall det man hör beror på variabeln man tänkte testa. Som sagt allt är inte svart eller vitt.
quote:
Behöver högtalarna justeras, tex, så är det bästa att testa de olika apparaterna mot varandra dels i grunduppställningen men också i en variant av densamma.




Har inte sagt att det är lätt, men man behöver ju inte göra fel för det!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:52:07  Show Profile Send marens a Private Message
Jag är mkt tveksam till ifall högtalarna ska behöva justeras med byte av en annan komponent, det känns som att för mycket skulle förändras på fel sätt ifall man gjorde så. Risken är nog dessutom att man omedvetet väger in ljudförändringen från högtalarjusteringen i intrycket av det man egentligen skulle testa.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/05 :  13:08:11  Show Profile Send Blue a Private Message
Jo... fast har man ett par högtalare som mår bra av fri placering och sedan testar ett par Carlsson som ska stå mot väggen så... är det klart att man ska ställa dessa Carlsson mot väggen. Annars kommer det bara att låta knasigt. Sedan är det ju så att "toe in" dvs vinklingen av högtalarna mot lyssningspositionen varierar mellan olika märken. Dali t.ex. ska stå vända rakt framåt, en del andra högtalare måste verkligen vinklas direkt "mot örat" för att låta som bäst...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/05 :  13:14:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Då tror jag inte vi är ense eller överens, marens. Jag har själv levt med t.ex. högtalaruppställning som givit den bästa kompromissen för given elektronik. Vid tester av än mer kvalificerad elektronik har högtalarna kunnat placerats bredare isär med bredare ljudbild och bibehållen homogenitet som resultat.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/05 :  13:16:56  Show Profile Send CC a Private Message
Att behöva ändra på sina högtalare pga att mann testar en annan cd exempelvis låter lite extremt?
Däremot olika underlag/kablar osv kan göra stora skillnader på testobjekten!
Att man däremot måste möblera om när man testar med olika högtalare är väl det närmaste en självklarhet? Högtalarens sammarbete med rummet är välan ingen som ifrågosätter längre? Det finns ju i det närmaste en otalig massa olika variablar när det gäller konstruktioner på högtalare...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/05 :  13:19:37  Show Profile Send CC a Private Message
Det däremot kan jag hålla med om...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2004/11/05 :  15:29:27  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Intressanta kommentarer!

Test 1.
Ifall du skall testa tre högtalare placerar du dom då exakt på samma plats? (själv hade jag vägghängda högtalare innan Miles )

Jag kommer att hålla mig till att optimera systemet för varje komponent. Allt handlar väl om man orkar . Det gäller att inte testa förstärkare och högtalare samtidigt.

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/05 :  20:45:02  Show Profile Send lasselite a Private Message
Nej, högtalare testas nödvändigtvis inte på samma plats som dom gamla. Men placeringen är en del av testet, kanske kräver dom en placering som inte e acceptabel.

Men som Pär säger, ibland kan en ny apparat ge nya möjligheter.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/06 :  00:05:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det första man gör är väl att bara byta komponent, allt övrigt lika för att få en bedömning, tycker man sedan att något kan göras mera optimalt med några justeringar kan man göra detta efter ett tag.
Dock bör man väl pröva den gamla komponenten med den nya justeringen så att det inte är ex-vis den högtalarändringen man gjort som är den stora förändringen egentligen.
Fast egentligen tror jag inte att justerandet av kringutrustning är det som avgör om en ny spelare är att föredraga mot en äldre, den skall spela bättre från samma utgångspunkter som den gamla, i annat fall förefaller mig skillnadena små till tvivelaktiga.

Bravo
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/11/06 :  10:17:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag måste instämma med flera talare men framför allt med bravo. Komponenten (bortsett högtalare) ska innebära en förbättring i den tidigare uppställningen.

Nu till en annan och relaterad frågeställning. Jag har tidigare diskuterat begreppet "bra ljud" eller "absolut bra ljud" och har gjort ytterligare en reflektion gällande komponenternas effekter på slutresultatet (ljudet).

Det här kommer ytterligare komplicera utvärderingen av en förändring i systemet. Det är nämligen så att vissa forummedlemmar hävdar synergieffekter eller matchningsproblem. Problemet som uppstår om detta stämmer är nästan omöjligt att överskåda enligt mig. I alla fall om man ska utvärdera enskilda produkters egenskaper.

Man ska alltså ta i beaktande 1. elektronikens inneboende egenskaper (även högtalarens och kablarnas) 2. placering av elektronik/högtalare (i rummet/underlag osv.) 3. Synergi eller matchning (vilka egenskapsförändringar innebär just dessa komponenter tillsammans)

Då uppstår naturligtvis frågorna. Vilken del bär skulden? Är det den nya komponenten? Är det de gamla komponenterna? Är det matchningsproblem mellan någon eller några komponenter, vilka? Är de felplacerade, fel underlag osv.? vad händer med egenskaperna hos en eller flera komponenter när jag ändrar förutsättningarna för en av komponenterna? Förblir de oförändrade eller kan det vara en matchningsfråga, det vill säga någon av de gamla komponenterna som inte gillar läget längre?

Matchning verkar alltså, åtminstone för mig vara ett stort problem och ett hinder när man ska utvärdera en enskild produkt. Det innebär naturligtvis inte att man inte kan para ihop prylar fram och tillbaka tills man blir nöjd med ljudet. Det kan man. Men det innebär ett nästan oöverkomligt hinder för att ge en komponent, vilken som helst, optimala förutsättningar att prestera max. Så att man kan utvärdera dess egenskaper.

Lösningen kan vara att utgå från exempelvis högtalaren och använda den med de komponenter producenten använt? Vad vet jag? det skulle visserligen vara väldigt begränsande och kanske producentens ljudideal inte är ditt trots att du i något sammanhang gillar dennes högtalare!?

Jag vet, jag vet nu spårar jag iväg igen. Dessutom kanske mina invändningar är helt irrelevanta eftersom det faktiskt verkar gå att hitta en anläggning man nöjer sig med. Det är bara det att det nästan alltid finns en retande oro omkring anläggningen. Vad kan jag byta ut för att det ska bli ännu bättre, säger en liten röst i mitt inre. Och just nu är den rösten helt fixerad vid signalkabeln. Jag vet inte, lite tokigt är det?!

Nu kan det också vara så att jag är helt ute och cyklar och att mitt resonemang ovan inte alls blir förståeligt eller logiskt på något sätt.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2004/11/06 :  19:13:20  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Nu har jag testat med en ny högtalarkabel och det spelar klart sämre i samma position som tidigare. Jag flyttade högtalarna en "liten" bit och nu låter dom nya kablarna bra. Då kommer ett stort MEN, hur spelar dom gamla kablarna i denna position? Helt ärligt. Jag är väldigt slut idag efter Hallowen och springande på stan så jag orkar helt enkelt inte testa mer. Det spelar kanon som det är nu. Det är väl detta som är tjusningen med musikprylar att byta och upptäcka nya spännande kombinationer.

Tusenkronors frågan är möjligen "Hur länge har du ditt system orört innan nästa inköp/förändring?" (kanske en ny topic?). Personligen har jag alltid gjort något varje år.

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036

Edited by - tobiasl on 2004/11/06 19:22:15
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/06 :  20:38:17  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Hur gör ni när ni testar nya komp. i systemet?


Ja det beror såklart på vad som ska testas.
Senast jag testade cdspelare nivåkalibrerade (med multimeter, väldigt enkelt, tar max 5 min) jag, testade både öppet och blint. Har även jämfört cdspelare mot varandra med samma skiva i varje spelare, på så vis kan man enkelt switcha mellan maskinerna samtidigt som man lyssnar på samma spår. I mitt fall var det sannerligen inte enkelt att pricka in vilken maskin det var som spelade. Lärorikt var det i varje fall.

Tester man kablar rekommenderar jag verkligen blindtest för att verifiera intrycken så man inte baserar ett eventuellt inköp pga. placebo.

Testar man akustikprylar/högtalarplacering kan det vara vettigt att ha olika testskivor till hands med frekvenssvep och liknande.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/11/06 :  21:09:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Det där var en bra fråga! Väldigt intressant att läsa vad som skrivits hitintills.

Min grundtanke är att minimera antalet variabler så att man kan vara säker på att det inte är kombinationer man utvärderar i stället för en enskild pryl.

Att testa högtalare är riktigt svårt och det tar lång tid eftersom man måste byta en hel del. För att förenkla kan man använda tejp och markera var den optimala platsen är för varje högtalarpar så att man snabbt kommer tillbaks till ursprungsläget för dem.
Flyttbara akustikprodukter är enklare att testa. Det är bara till att testa ut bästa platsen och sedan får man ta hjälp att bära in och ut dem ur rummet när man lyssnar.

För alla andra prylar såsom förstärkare, kablar, källor, skivor,... lämnar jag högtalarna ifred, de får stå på sin referensplats. För lyssningsutvärdering använder jag enbart musik jag känner väl.

Att lyssningsutvärdera med rena testtoner och frekvenssvep är inget jag håller på med. Den typen av testtoner kan användas när man skall nivåkalibrera en källa, mäta eller hitta optimalaplaceringar på högtalare, lyssningsposition och akustikprodukter.

my 2 cents...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000