Author |
Topic |
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/11/06 : 23:26:45
|
Hej!
Hur lång tid bör en transistor-förstärkare spelas in?
Jag har för mig att det främst är trissornas förstärkningsfaktor (Hfe) som förändras (?) hurvida motkoppling och dylikt inverkar så kanske det inte spelar SÅ stor roll, eller? Går det hand i hand, låg återkoppling = lång inspelningstid?
Finns det några andra komponenter som bör spelas in förutom transistorerna?
Hur lång tid, på en höft (fysiskt, ej subjektivt) tar det?
|
Edited by - Gerhard46 on 2004/11/06 23:29:47 |
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2004/11/06 : 23:33:53
|
42 minuter Eller var det timmar? Dimitri |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/11/06 : 23:35:06
|
Gerhard, mig veterligt så är det mycket svårt att teoretiskt påvisa inspelning. Man lär däremot kunna mäta det...
Men du menar att Hfe på en transistor förändrar sig med inspelning...??? Intressant, har du någon källhänvisning på det?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 00:01:13
|
Som sagt, på en höft. >100h (som man hört) tror jag inte på t.ex. Enligt egna mätningar så har jag sällan skådat "hörbara" förändringar hos högtalarelement efter 50h inspelning... Vad skulle potentiellt ta längre tid att spela in i en förstärkare?
Ganska nyfiken på VAD som händer under inspelningen och hur lång tid denna process kan tänkas ta och varför.
Borde inte förstärkningsfaktorn förändras? Jag bygger det på att Hfe skiljer sig markant från en tillverkad transistor (av samma typ till en annan) av samma typ, eller jag har fel? Och att det borde vara den parametern som förändras. Det är inget jag är speciellt kunnig om och därför vänder jag mig till forumet för kunskap!
PAC: Varför är det svårt? Om komponenterna behåller samma elektriska värden så borde de vara inspelade?
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 00:10:06
|
Åldrad koppartråd lär ju enligt vissa HiFipurister skilja sig från ny. Speciellt när man pratar MC pickupper och utgångstransfórmatorer. Skulle vara intressant att prata med en metallurg om ämnet. Mycket koppartråd (samt lödningar) finns det ju i förstärkare. Känner en som doktorerat i halvledarteknik (på kiselnivå) kan ju höra vad han tror...
/esl |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 00:13:21
|
Om jag har rätt för mig så har f95toli massa kunskap om det!
Hoppas han kommer in i tråden. |
|
|
|
Topic |
|