HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD C162 och C272
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/10/29 :  19:03:00  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag går i uppgraderingstankar och funderar på att köpa nytt. Jag är sugen på kombinationen C162 och C272. Är detta en värdig uppgradering, hur stor är skillnaden?. Något tips, kommentarer eller länkar till recensioner?

Jag har just nu:
Förstärkare - NAD C350,
CD-Spelare: NAD C521i,
Högtalare - B&W 603 S3,
Harmonic Technologies mellan CD och förstärkare,
Supra Ply 3,4 (?) högtalarkablar (bi-wiring).

Tack!


Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/10/29 :  23:21:25  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Är det just mer effekt som du behöver?
En ny CD spelare t.ex Nad c542 skulle ge dig ett större lyft skulle jag tippa. Den låter iaf mycket bättre än dagens Nad C521BEE.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/10/30 :  01:28:16  Show Profile Send widen76 a Private Message
quote:
Är det just mer effekt som du behöver?
En ny CD spelare t.ex Nad c542 skulle ge dig ett större lyft skulle jag tippa. Den låter iaf mycket bättre än dagens Nad C521BEE.

Min första tanke var faktiskt att satsa på C542 som första uppgradering, den har ju fått mycket fin kritik. Tanken bakom förstärkar-uppgradering är väl att kunna få ut mer från högtalarna, jag spelar dock sällan över normal lyssningsnivå och rummet är ganska litet. Intressant att du nämner C542, vad har du för erfarenheter av den om några? Tydligen ska den ha en bättre botten och bra mellanregister.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/10/31 :  12:39:50  Show Profile Send PeterL a Private Message
Har haft hemma C160 och en C270 och jämfört de mot NAD116, NAD 216, NAD 218, Rotel 991, MFA3CR. 270 lät hårt och metalliskt och C160 gav en bas som var bumlig. Bland det sämsta jag haft hemma faktiskt. Har du jobbat något med de akustiken i rummet? Om inte så kan det mycket väl vara där du har mest att hämta. Om du ska uppgradera elektroniken så tror jag att du ska byta högtalare. Vad lyssnar du på för musik? Ett par Ino Audio piP tror jag skulle ge dig ett ordentligt lyft. Skillnaderna mellan de NAD cd-spelare som nämns är liten jämfört med vad akustik och högtalare kan åstadkomma.

PeterL
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/31 :  16:41:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Vore jag du hade jag i första hand bytt högtalarna. Nu är jag ju personligen inte så förtjust i B&W 603, och smaken är ju olika. Men kolla in på Hifiklubben och jämför 603orna med lite andra högtalare (förmodligen är dom då riggade med NAD C542 och C352, vilka ju ligger nära din elektronik). Se om du tycker att du gillar högtalare med lite annan karaktär, t.ex. Dali Evidence. Förmodligen känner du då vart du vill med ditt ljud så att säga, och så kan du även provlyssna andra högtalare med detta som referens.

Jag tror den NAD-stärkare du har idag har tillräckligt med kraft för dina högtalare och förutsättningar. Du skulle säkert få en viss förbättring med byte till för- och slutstegskombination, men som sagt, kolla först om du inte upplever att högtalarbyte skulle kunna ge dig mer!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/01 :  19:19:01  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack för svaren. Just nu lyssnar jag mycket på AOR och en del hårdrock. Jag tycker karaktären på min 603:or är helt okej, jag gillar jämnheten i högtalarna och att inget sticker ut, därför drar jag mig lite för att köpa nya högtalare. När det gäller akustiken så har jag begränsad möjlighet att justera den, rummet är ganska dämpat och inga störiga reflexer finns (iaf vad jag vet). När jag tänkre efter så kanske jag önskar något som jag redan har...uppgraderings-demonen har fått tag i mig...vi får se vad det blir av.
Tackar för era svar, uppskattas!

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/11/01 :  21:31:21  Show Profile Send Poe a Private Message
603:orna är ett par mycket bra högtalare som tål en hel del uppgraderingar. Jag vet inte riktigt vilka preferenser du har när det gäller ljudkaraktär, men jag tycker B&W's 600-serie med NAD-elektronik kan bli en smula för varmt. Jag tycker du ska pröva med en förstärkare med lite mer neutral ljudkaraktär men samtidigt lite muskler, t ex en för-slutstegskombo från Rotel. Nästa steg tycker jag borde bli uppgradering av CD:n. Högtalarna tål som sagt mycket uppgraderingar.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/11/02 :  08:18:20  Show Profile Send Rysk a Private Message
Tillskillnad från ovanstående så har jag positiva erfarenheter av C160 och C270 tillsammans med 603. Jag tror att 160 och 162 är väldigt snarlika och kan bara lovorda denna. Vad gäller 272 vet jag inte, den har ju PowerDrive (PD) vilket inte 270 har, jag har dock hört från folk som tycker att PD förstör.
Vad gäller din nuvarande förstärkare vågar jag säga att du ligger i underkant av vad 603:an behöver för att spela sin potential. Jag hörde en dramatisk skillnad vad gäller bas egenskaper när jag gick från en stärkare på 40w till mina nuvarande 120w. Vidare kände jag också att ljudet blev väsentligt mer detaljrikt, detta är nog en effekt av att den separata förförstärkaren.

Jag tycker att kombon NAD 603 kan ge "esssiga" diskanter, därför rekomenderar jag dig att titta på slutsteg som Vincent sp331 som har ett varmare ljud men samma punch.
Jag fixade det själv genom att skaffa mig en bättre signalkälla och jag måste säga att det är det bästa köpet hittils.

Lycka till!

NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/05 :  21:32:39  Show Profile Send widen76 a Private Message
quote:
Jag tycker du ska pröva med en förstärkare med lite mer neutral ljudkaraktär men samtidigt lite muskler, t ex en för-slutstegskombo från Rotel.
Rotel har alltid funnits i bakhuvudet, finns det någon återförsäljare av Rotel i Malmö/Lund regionen som erbjuder lyssning?

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/11/06 :  09:15:28  Show Profile Send Poe a Private Message
Rotel finns annars i Köpenhamn om du vill resa dit (www.ktradio.dk). Min erfarenhet är att det är lättare att göra schyssta "deals" i Danmark än i Sverige. Tyvärr är det svårt att få lyssna på B&W tillsammans med Rotel i någon butik då Hifi Klubben har ensamrätt på dessa högtalare i Skandinavien. Förutom Rotel kanske Arcam kan vara nått, exempelvis A90, A85 eller A80.

F.ö kan du ju alltid börja med ett slutsteg och köra din C350 som försteg, ex. Rotels RA-03 eller Arcam P85/P90.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/11/06 09:17:43
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:18:24  Show Profile Send Blue a Private Message
widen76: Ljudprodukter i Malmö (finns numer i industriområdet bakom stationen) säljer Rotel-prylar. Senast jag var där hade dom dock bara den lilla cd-/stärkarkombinationen inne, men det var ett tag sedan.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000