Author |
Topic |
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 08:34:12
|
matte76: men hur låter basen egentligen? Låter den tydlig, utmejslad och lite "krämig", eller mer som ett dånande läte, lite okontrollerad? Högt kan man ofta spela även med stärkare som egentligen inte klarar att driva högtalaren på rätt sätt(?). |
Edited by - Snutten on 2004/11/03 08:35:24 |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 14:57:07
|
Generellt sett ska det inte vara några som helst problem, 89 db är en rätt hög känslighet. Dock vet man aldrig, för en massa år sen kopplade jag och en kompis ihop Thiels största med Krell ksa 100 och Krellen kroknade. Inte förrän vi kopplade in ett Macintosh-steg på 2x250w började det bli lyssningsbart, å andra sidan driver jag ett par Sonus Faber med 83 db känslighet med 2x35w och det funkar utmärkt.
Om jag inte minns fel läste jag ett test av den där Pathos-stärkaren i Hifi World och mätningarna visade mycket hög distortion och överspecning av effektsiffran. Låter inte så lovande tillsammans med övslöjande paneler. |
Nicke the Rocker |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 15:04:21
|
jag kan inte förstå hur folk klarar sig med så lite effekt. Ju mer desto bättre. men så är jag ju också freak när det gäller dynamik.
även fast jag har 97db känslighet, ser jag gärna minst 400w per högtalare, gärna det dubbla.
Speciellt för Er som jobbar med kompencering, Tact och EQ av olika fabrikat, då behövs mycket effekt... Dvs om man höjt nån dalgång..
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 16:34:01
|
97 db och fyrahundra watt?!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ska du hjälpa till i Irak? Välta Mount Everest? Har du druckit? |
Nicke the Rocker |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 17:04:07
|
Niklas Nord: Din fåntratt. Har du verkligen platsen eller lusten som krävs för att ha glädje av sådana förhållanden? Var rädd om hörseln din, det är den enda du har!
Läste för övrigt en test av Living Voices ganska maffiga hornsystem Air Partner (som väl går loss på sådär en 300 kkr). Tror känsligheten ligger på 105 dB eller så. Recensenten provade med lite olika stärkare. Bäst resultat tyckte han att han fick med en triodstärkare på typ 3W/kanal eller så. Kraftfulla transistorer funkade inte alls. (Därmed inte sagt att det är så med dina JBL -antar att du har det? - dom funkar säkert fint med maffiga slutsteg). Tänkvärd läsning var det dock... |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 17:10:47
|
Snutten: Basen låter bra, klart det blir bättre med starkare förstärkare, men jag tror många snöar in sig på effektsiffror. Strömdelen är minst lika viktig. Jag tycker både bas och dynamik är bra med min Primare. Klart det blir bättre med 100 watt/kanal, men sen blir det ytterliggare bättre med 125 osv. Så kan man hålla på i oändlighet. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 17:55:59
|
OK matte, det verkar ju fungera då . |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 18:05:35
|
Jadå, det gör det. Kan man höja volymen till max 79 och jag tycker det börjar bli högt redan vid 20-25 tror jag inte förstärkaren är problemet. Basen upplever jag som snärtig och fyllig, och dynamiken tillräcklig. Sen vet jag att starkare förstärkare hade gjort ljudet än mer dynamiskt och basrikt men behöver jag det? Nja... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 18:06:30
|
Jadå, det gör det. Kan man höja volymen till max 79 och jag tycker det börjar bli högt redan vid 20-25 tror jag inte förstärkaren är problemet. Basen upplever jag som snärtig och fyllig, och dynamiken tillräcklig. Sen vet jag att starkare förstärkare hade gjort ljudet än mer dynamiskt och basrikt men behöver jag det? Nja... |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 18:06:49
|
|
|
|
Topic |
|