HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordat/ojordats betydelse för ljudet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/11/03 :  11:12:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vill börja med att säga att jag är dålig på det här med elektricitet, så jag kan mycket väl skriva något som kanske inte stämmer.

Jag har startat några trådar på andra forum som berör faktumet att jag får ström när jag vidrör min ljudutrustning men även dator och när jag hade en, CRT-projektor.

Misstankarna är riktade mot en av mina datorer som varit ansluten till ett ojordat uttag, men som nu sitter på ett jordat uttag och därmed kan ha återfört ström från chassit tillbaka in i ellednignarna (nollan?).

I lyssningsrummet så är det f.n. ojordade uttag, men jag ska ta hem en elektriker som ska få dra in jord till samtliga uttag i rummet.

Jag reflekterade först nu att enbart en förstärkare är försedd med jordad nätsladd. Försteg, en förstärkare samt CD/DVD är samtliga i ojordat utförande.

Jag har fått dessa stickströmmar på samtliga komponenter, så nu började jag fundera om dessa stickströmmar, även om de kanske slutat kännas nu när datorn sitter på ett jordat uttag så antar jag att det kan finnas kvar dylikt i mindre styrka, försämrar ljudkvaliteten. Eftersom t.ex. CD/DVD-spelaren är i ojordat utförande så blir jag ju (väl) inte av med stickströmmarna om de introducerats av andra apparater någon annanstans i huset, även efter det att lyssningsrummet har blivit jordat.

Finns det någon mening att jorda chassit från CD/DVD, försteg, förstärkare etc till chassit på den förstärkare som faktiskt är jordad och på så sätt förbättre ljudet? Kan alltså jämföras med montering i jordat rack.

Nackdelar/faror med detta? Värt att prova? Meningslöst?

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/11/03 11:36:51

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/11/03 :  11:43:08  Show Profile Send MartinN a Private Message
Har samma problem, får en liten stöt ibland av hifi-utrustningen som
har jordade kablar men är anslutna till ojordat uttag. Skall ha
en elektriker för att fixa till uttagen och jag tror att jag då blir
av med problemen.

Martin
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/11/03 :  13:07:53  Show Profile Send perob a Private Message
Hej EuphoniC, jag har gått i samma tankar, speciellt efter upptäckten att min till synes jordade DVD-spelare i själva verket inte var jordad, se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33829 Jag har inte fått svar från Primare än...

Jag följer denna tråd med stort intresse och hoppas du ursäktar att jag tränger mig på i din tråd...

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/11/03 :  14:51:26  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
perob: Oroa dig inte, det är inga problem. Jag är rent allmänt intresserad av hur detta fenomen påverkar utrustning, så jag ser det inte som något "intrång"

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/11/03 :  17:04:43  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Problemet med brum och jordslingor brukar uppträda när man har jordade uttag ELLER jordade förgreningsdosor, samt mer än en apparat som har jordade nätsladdar/kontakter.

Att bygga in jordade uttag i ett rum har med säkerhet att göra (om samtliga kontakter i rummet blir jordade).

I en HiFi-utrustning är de flesta prylar sammanbundna med varandra via signaljord. Brum uppstår då två apparater också har jordade kontakter där jorden sammankopplas via en jordad förgreningsdosa eller jordade uttag (dvs jorden bildar en slinga; nät-apparat-signalkabel). Problemet med jordslingor elimineras genom att se till att man har en jordpunkt för hela systemet. Jord finns som bekant också via anslutna datorer och TV-antenner.

Ju fler signalkablar i ett system, desto viktigare med kvalitet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/03 :  17:48:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Naim kör med något som kallas stjärnjordning. Vet inte om det innebär att allt jordas i en punkt. Med Din-sladdar går det att säkra har jag för mig?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000