Author |
Topic |
cliff
Member
80 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 18:17:32
|
Har ett par "Martin logan aerius i" på gång men vet inte om det funkar så bra ihop med min Pathos classic one förstärkare. Någon som vet? |
Edited by - cliff on 2004/11/01 19:22:44 |
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 22:55:53
|
Det kanske skulle fungera, Aerius har minimum på 1,7 ohm men jag tror att det kan bli lite tufft för Pathos classic one även om den faktiskt levererar 170-215 W vid 2 ohm och 170-200 W vid 1 ohm. Pathosen har ju ganska låg strömstyrka 24/40 Amp. Mitt råd är att provlyssna och pressa din förstärkare och se om du tycker att det är ok....
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 23:01:02
|
Någon med mer erfarenhet av rör-stärkare kombinerat med elektrostater kanske kan hjälpa till och svara på denna fråga.
Jag hittade följande review från någon tidning secrets of home theater and High fidelity...
I tried the Aerius i with a Yamaha DSP-A1 and a Rotel RB-986MKII both rated at 110 watts per channel. I was worried, because Martin Logan speakers have a tendency to present an amplifier with a very low impedance, but there were no problems with that regard. Although the speakers are not overly efficient (89 dB sensitivity), I think that both amplifiers were able to drive them adequately.
http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_2/martin-logan-aerius-i-5-2000.html
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
Edited by - Harman on 2004/11/01 23:05:34 |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 23:11:21
|
Tror att det räcker; kör för tillfället B&W 802 med rörsteg 2 x 40 W, spelar högt och med kraftig bas!! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 23:31:49
|
Jag kör med 40W till ganska trögdrivna högtalare och det funkar för mig. Men det beror nog på. Om du spelar dynamisk musik så kanske det inte funkar. Jag spelar mest hårt komprimerad pop, och elektronisk musik och då funkar 40W rätt bra. Med 70watt kan du spela ca 2,4dB högre så det är liksom jämförbart.
Sedan är det ju last och sådant som man bör tänka på. Jag känner inte till dina högtalare mer än att jag förstår att det är elektrostater. De brukar ju vara rätt knepiga för vissa förstärkare särkillt rör som är känsligare för knepig last av olik slag. Om det finns något som heter matchning så tror jag att detta kan vara ett typiskt fall av mismatchning. Du kan ju prova om det låter ok, annars så är väl en vanlig men extra stabil förstärkare ett bättre tips. Typ en rotel eller något (som jag har). |
Edited by - marens on 2004/11/01 23:32:55 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 23:54:02
|
Martin Logan?! Nej jag tror inte det. Testa men jag tror det behövs ett par hundra watt av hög kvalité för att de ska låta som det är tänkt. Men jag kan ju ha fel (första gången i så fall). |
Edited by - Snutten on 2004/11/01 23:54:27 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 00:45:41
|
Phatos Classic One är ingen rörförstärkare. Det är en hybrid med transistorer på utgånmgssteget som dom flesta andra Phatosförstärkare. Tidigare Phatos,ar har haft problem med att driva högtalare med en impedans under 4 Ohm. Det kan vara annorlunda med senare Phatoskonstruktioner, men du bör prova detta med den låga impedans på 1,7 Ohm som högtalarna har. Detta kan få många fina förstärkare att krokna.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 01:24:39
|
Jag kör med rör och Elektrostater iof Quad och det är inga som helst problem.Rör och ESL passar väldigt bra ihop men som Jorma påpekade Pathos är ingen rörhäck Har för övrigt en kompis som kört ML Request med Dynaco MKIII iof moddade men med förhållandevis bra resultat
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
Edited by - EAR on 2004/11/02 01:26:57 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 08:54:11
|
Däremot så är det så att Martin Logan kan behöva mer än vad många tror, en hel del kör sina högtalare med fel grejer, visst det kan låta rätt bra, men inte så som det skulle kunna om man matchade det lite bättre...
Hur det blir med Pathos, ja det vill jag nog inte uttala mig för bestämmt om, men det kan bli i klenaste laget...
|
|
|
cliff
Member
80 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 09:08:29
|
Jag tackar för responsen. Mycket att tänka på märker jag.
Efter att jag har hört mig för på olika hifiaffärer (innan jag hann läsa allt ni skrivit)så verkar det vara som många av er säger, det gäller att matcha grejerna. Plus att det behövs mycket mer "krut" för att driva elektrostater tillfredställande.
Jakten går vidare. Får starta en ny tråd med råd om passande högtalare. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 10:22:22
|
Jo, man har ju hört att elektrostater generellt ska vara rätt jobbiga för förstärkare att få bukt med. Känslighet på 89 dB verkar ju helt okej, men då är det alltså impedansen som dippar på 1,7 ohm som är boven i dramat antar jag?
Generell teknisk fråga till er kunniga: Det är ju ganska vanligt med högtalare som dippar på strax över 3 ohm, alltså även vanliga dynamiska konstruktioner. Och en sådan last ska väl egentligen inte vara något större problem för de flesta förstärkare (bortsett från klenare rörkonstruktioner kanske)? Är då skillnaden mellan 1,7 och säg 3,0 ohm "mer" än det ser ut på pappret? Är det liksom under 3 ohm som det börjar bli riktigt jobbigt? |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 11:00:16
|
Blue: 3 ohm eller mindre är ju en väldigt låg impedans rent generellt sett. Inte konstigt alls att många stärkare får problem där. Det krävs en riktigt stabil konstruktion för att hantera det "obemärkt". Jag tycker att man ska ha en säkerhetsmarginal när man matchar högt. och förstärkare. Ibland har man inte den möjligheten, men då ska man nog sträva efter det på lite sikt. Att ha hög effekt- och strömförmåga på sin förstärkare är ju oftast bara bra, men det finns fall där en högtalare passar bättre med en "svagare" förstärkare (jag vet inte riktigt varför), ngt i matchningen som gör det. Enda "felet" med riktigt stabila förstärkare är ju att det kostar mycket pengar om man ska ha hög effekt/strömkapacitet OCH bästa ljudkvalité samtidigt. |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 11:11:16
|
Blue, Om man tittar på H&Ms kubmätningar så är det ofta så att klenare konstruktioner får problem vid 1 och 2 ohm men klara sig hyfsat vid 4 ohm. Vad som egentligen sker mellan 4 och 2 ohm vet man ju inte om då de inte mäter där. Märken som HK, rotel och arcam etc klara sig bra ner mot 1 ohm och krells reference dubblar effekten ner till 0,5 ohm. Fasdippar kan ju oxå ställa till det så det gäller att förstärkaren klarar induktiv och kapasitiv last oxå. Kuben ger ju dock bara svar på det man mäter dvs hur många watt förstärkaren petar ur sig med max 1% distortion vid olika fasförskjutningar. Den säger inget om hur det låter, HK670 klarar tex av att driva vilka högtalare som helst men därmed inte sagt att det kommer att låta bra.
Slutsats: För de flesta förstärkare är inte en last på 4 ohm något problem.
Hoppas att detta svar ger något...
Missade att Pathos är en hybrid såg bara de romantiska rören...:)
Mvh Dan
|
*Iron Maiden* |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 11:22:40
|
Hifi&Musik. Har sett så många dåliga tester i den tidningen. Ett exempel: test av Thor. Dom hade INGET att klaga på! Jag har inte köpt den tidningen sedan dom testade Thor och ett gäng andra förstärkare (nr. 3 2004). Jag säger inte att deras "kuber" är fel, men deras tester i övrigt är av ojämn kvalité. Jag säger inte heller att Thor är en dålig förstärkare, observera detta. Det är H&M jag klagar på. |
Edited by - Snutten on 2004/11/02 11:27:37 |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 11:28:23
|
Ja snutten vad vill du säga med det??? Hifi&Musik är enligt mig ingen toppen tidning men "deras" mätningar av kuben svarar just på frågan om en förstärkare klarar av att driva en viss typ av högtalare. Mätningarna görs dessutom inte av tidningen själv.
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 11:34:28
|
Harman: jag vill bara påpeka att kuben inte säger så mycket om hur grejerna låter. PS Jag vet att H&M inte gör mätningarna själva DS |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 11:38:30
|
Citat
"Kuben ger ju dock bara svar på det man mäter dvs hur många watt förstärkaren petar ur sig med max 1% distortion vid olika fasförskjutningar. Den säger inget om hur det låter, HK670 klarar tex av att driva vilka högtalare som helst men därmed inte sagt att det kommer att låta bra."
Det var ju i och för sig redan sagt.
Ha det gott!
Mvh Dan
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 11:50:19
|
Jo det var tydligen redan sagt, läste lite snabbt . Men jag ville bara få ur mig lite ilska mot H&M . |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 11:52:58
|
Förstod det....Håller med om att tidningen kan vara lite skum i sina tester. Men jag slutar ändå inte att läsa den...Hmmmm.... När de senare testar ML högtalarna (något nummer senare) så duger helt plötsligt inte perfekta Thor till längre...???
Cliff...Ber om ursäkt för att vi störde din tråd med detta..
Ha det gott! Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
Edited by - Harman on 2004/11/02 11:55:18 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 11:55:53
|
Harman: jo jag läste faktiskt den testen av Martin Logan och tänkte samma sak. Skit rent ut sagt. Snacka om skräpjournalistik. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 15:54:07
|
Biamping, även passiv sådan, borde väl vara ett sätt att undvika att stärken inte pallar högtalarnas impedanskurva? För även om passiv biamping inte ger "dubbla effekten" så ger det väl "dubbla strömmen" så att säga, eller har jag fattat det fel? |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 16:26:06
|
Harman
Jag har faktiskt hört H/K 670 med ML Aerius och det funkade alldeles utmärkt, både jag o ägaren till ML stod och gapade över det härliga ljudet |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 17:14:59
|
Men tänk då hur det hadde låtit om man haft en bättre förstärkare !! Då kanske ni hadde svimmat av lycka.... |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 20:34:29
|
MartinH
Det räckte för oss att vara mer än nöjda, det kvittar alltid vad man har så kan alltid något annat låta bättre |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Johnny_Fiasco
Member
284 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 21:39:36
|
Nej, 70W räcker inte med den högtalaren. Men med en känslig högtalare räcker det fint! Jag har högtalare med snäll impedans (över 4 ohm, inga konstigheter i fasen) och ca 88 dB/W/m. Min 70W förstärkare är för klen. Minst 200W med den kännsligheten om det ska bli någon dynamik värd att nämna. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 08:00:03
|
Min 75 watt Primare ger bra dynamik till mina contour S3.4 (4 ohm, 88 dB). Jag tror strömstyrkan har lika stor eller större betydelse än angiven watt. Min Primare har en stor nätdel, och jag behöver inte höja volymen så mycket för att få hög volym & dynamik. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Topic |
|