HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HJÄLP!!!!!Köpråd angående parametrisk EQ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/11/02 :  09:16:05  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
HJÄLP!!!!!!

Har möjlighet att köpa en Behringer Ultra Curve DSP 8024 för 1000:-
http://www.behringer.com/DSP8024/index.cfm?lang=ENG

eller en Behringer Feedback Destroyer DSP1124P för 900:-
http://www.behringer.com/DSP1124P/index.cfm?lang=ENG

Den ska användas till "styrning" av 2 st passiva subbar på 20 lit bestyckade med peerless 10"xls + PR vardera.

Signal ska tas via LFE-utgången på en förstärkare (alltså lågnivå, filtrerad och mono)

VILKEN SKA JAG VÄLJA!!!!!!

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2004/11/02 13:20:52

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/11/02 :  09:49:22  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag skulle ha gott på Ultra Curve.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/11/02 :  10:56:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Varför Ultra curve??
Är det ingen här på forumet som har lust att dela med sig av sin kunskap om eller erfarenhet av dessa produkter?

Edited by - räven on 2004/11/02 15:15:19
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2004/11/02 :  17:44:23  Show Profile Send jesse67 a Private Message
Hej Räven!

Tänk på att om du ansluter Ultracurven analogt så behöver den full signalstyrka, alltså volymkontrollen efter U-c inte före.
En analog eq är kanske att föredra i det här läget.

Mvh / Jens
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/02 :  19:13:55  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Då den bara skall bara användas till subbarna så är inte digitala signalnivåer lika viktiga. Vilken du skall välja av dom två vet jag däremot inte, har inte satt mig in i hur dom fungerar.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/11/03 :  07:16:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Volymen efter U-C ?
Jag har tänkt mig ett PA-steg efter U-C och dom har ju allt som oftast volymkontroll.
Frågan är oxå om jag har användning för DSP 8024:ans möjlighet att brusa in rummet med microfon?
Skall bara användas under 100hz.

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/03 :  14:58:31  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Du kommer alltså att styra volymen ut ur Ultracurven med den volym som förförstärkaren lämnar ifrån sig. Det är inte helt optimalt då en viss bitreducering kommer att förekomma vid låga signalnivåer (sämre kvalitet) men i ditt fall så är det inte något större problem. Lite lägre upplösning vid låga signalnivåer under 100hz kan du säkert leva med. Att du kan justera nivå på slutsteget är dock en fördel då du får möjlighet att styra ut korrigeringssteget mesta möjligt.
Har som sagt var ingen egen erfarenhet av apparaterna men det finns en del att läsa här på forumet, har varit nån tråd om automatkorrigering med hjälp av brus (tror jag).

Kanske nån annan som minns bättre.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/11/03 :  19:39:55  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har det någon betydelse att man kan ställa känsligheten på analog ingången?
Typ alternativ: 1.Digmax /RMS -3db /PEAK 0db
2.+4dBu /RMS +6db /PEAK +12db
3.-10dBV /RMS +21db /PEAK +24db
3:an används tydligen för inkoppling av "hemmagrejor"
Vet inte om nån förstod nåt av det här, jag gjorde det inte :)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000