HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min Pioneer AX10i knäpper ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/10/30 :  22:50:45  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
När jag lyssnar på CD och spolar, byter låt eller stoppar/pausar så
blir det starka elektriska knäpp (blir starkare ju högre volym man lyssnar med)
som låter som att hamra på spik i volym om man har dragit på lite...

Med den digitala kopplingen låter det som det ska, alltså bara analogt som det knäpper.
Min NAD CDC541i har blivit servad för just detta, allt är bytt, tog en månad för just detta problem och det låter exakt likadant efter service tyvärr.

Det måste alltså vara fel i förstärkaren eller hur? Låter detta troligt överhuvudtaget?
(Garanti kvar men så himla jobbigt att lämna in besten och vara utan den)

Jag har testat andra kablar, andra ingångar på stärkaren och CD'n knäpper överallt,
har testat med CD'n i en annan fas etc. och har inte problem med andra enheter som
t.ex. DAT eller DVD

Tacksam för att höra vad ni tror eller om någon varit med om nå't liknande!
Joakim

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/10/31 :  07:10:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Jocke!

Vilket tråkigt problem du har . Det låter som att det du beskriver är när muting på CD-spelaren släpper så får du en potential spik som letar sig in i förstärkaren och förstärks. Det kan vara många olika problem som skapar sådana "knäpp".

Jag hade nog också börjat med att leta i CD-spelaren. För att förstå lite mer vad som händer måste jag nog tyvärr ställa lite frågor. Dina svar ger en vägledning i felsökningen.

1. Du skriver att de bytte "allt", vet du om de konstaterade problemet innan de satte igång och bytte? Har du något kvitto där det står mer precist vad de gjort?

2. Vad händer om du kopplar bort en kanal mellan CD'n och AX10'an, knäpper det i bägge eller bara i den anslutna eller det kanske tom upphör helt?

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/31 :  09:07:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sånt där suger; när man lämnar in grejerna å får tebax dom utan att felet ät åtgärdat. Testa med en annan spelare, å försvinner felet då så gå tillbaks till verkstan med den spelare du har och säg att den fortfarande inte funkar. Får du sen tillbaks den med fel, då ska du definitivt häva köpet! Jag gjorde inte det med en video jag hade, å d har man bittert ångrat. Den har bara fortsatt å krångla.

Men en undran; varför i hela friden vill du koppla den analogt? SACD/DVD-A?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/31 :  09:08:54  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jo BTW, jag tror som Pär att spelaren är boven, om inte det framgick
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/10/31 :  11:43:02  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
quote:
1. Du skriver att de bytte "allt", vet du om de konstaterade problemet innan de satte igång och bytte? Har du något kvitto där det står mer precist vad de gjort?


Nej, jag tror inte de konstaterade något fel innan laserenheten byttes, när jag åter lämnade in den så byttes "mute trissorna". Serviceföretaget testade den med 5 olika förstärkare utan att kunna återskapa knäppandet (jag testade med 2 olika i butiken - Inget knäpp.

quote:
2. Vad händer om du kopplar bort en kanal mellan CD'n och AX10'an, knäpper det i bägge eller bara i den anslutna eller det kanske tom upphör helt?


Det knäpper bara i den kanal som är inkopplad

quote:
Men en undran; varför i hela friden vill du koppla den analogt? SACD/DVD-A?
Den låter bättre analogt och jag har en annan spelare till DVD-A och SACD som fungerar fint med min förstärkare (Pioneer DV-757 som inte är så kul som CD, inte ens som transport)

Tack för att ni hjälper mig felsöka!

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/31 :  12:00:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Knäpper det även om du kopplar ur allt förutom CD-spelaren och högtalarna?

I och med att problemet försvinner med en annan signalkälla så
är det knappast förstärkaren, dessutom "vet" inte förstärkaren när du ex. spolar så om det var förstärkaren det var fel på så borde det knäppa hela tiden.

Endera är det CD-spelaren det är fel på, eller också har du en mycket underlig jordloop.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/31 :  12:12:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Det här problemet har jag också haft när jag körde cd-spelaren analogt in i förstärkaren. Varje gång det började en ny låt på en skiva så knäpper det. Nu har jag f.ö. ett annat problem som består i att DAC:en i AV-förtärkaren knäppertill och nivån sjunker i höger kanal med någa dB(3-6dB uppskattar jag). Ja jag vet att jag måste skicka den till Elektronikservice men dels är det en stor sak att koppla loss alla kablar och ännu värre att koppla in igen.(Trångt är det bakom hyllan)Att vara utan musik i flera veckor är inte heller roligt.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/10/31 :  13:37:32  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
f95toli du löste mitt problem! TACK!
quote:
Knäpper det även om du kopplar ur allt förutom CD-spelaren och högtalarna?


Alla sladdar har åkt ur och in igen - När jag drog ur den analoga utgången till DAT'en så slutade det att knäppa från CD'n !! Hurra!
Jag har ju digitalt in/ut till DAT'en så jag behöver inte den analoga in/ut = 2 sladdar mindre dessutom :)

Visst låter det nu som DAT'en är boven i dramat?
Med bara analoga sladden i (inte kopplad till DAT'en som är rätt nyservad) så knäpper det ju inte ...
Med analog sladd till gammal kassettbandspelare knäpper det inte.

Tack återigen
Joakim

Edit: Ville bara berätta att problemet kom plötsligt och inte i samband med någon ändring av grejor, glömde säga det tidigare! gcs - testa att se om en bandspelare är problemet hemma hos dig också...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu

Edited by - JockeWe on 2004/10/31 13:46:28
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/31 :  14:41:01  Show Profile Send gcs a Private Message
I min rigg är det säkert cd-spelaren som felet sitter i. Saken är den att det är bara cd:ns höger kanal som knäpper och är nästan inget som är direkt anslutet till min förstärkare, allting både digitala och analoga signaler går via en växel. Det enda som kan vara fast anslutet är några Toslink kablar från ex.v. DVD:n. Jag bryr mig inte om att fixa den analoga utgången på cd:n utan jag kör digitalt in i en AD/DA och sedan analogt in i AV-förstärkaren. Jag måste nog ändå laga AV förstärkaren om jag inte bestämmer mig för att köper något nytt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000