HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Soundcare Spike 2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/10/30 :  01:44:20  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hej!

Det är som så att jag har införskaffat ett paket av ovanstående sort till min cd-spelare. De köptes främst av estetiska skäl och därtill i hopp om någon ljudmässig förbättring.

Som det är nu använder jag likväl cd-spelaren som källa till ett par HD-600 och MF X-Can, då jag saknar högtalare för tillfället. Trots detta satte jag ändå spelaren på spiksen mest på skoj. Till min stora förvåning tyckte jag att ljudet blev luftigare, renare och något mer lättflytande. Är detta möjligt eller är det ren placebo? Konstruktionen är som jag uppfattat till för att reducera vibrationer och på så sätt ge utrustningen bättre förutsättningar, vilket helt logiskt borde ge ljudmässiga förbättringar. Har den några andra egenskaper som jag inte vet om, för några betydliga vibrationer kan det väl ändå inte vara tal om när man lyssnar med hörlurar? Det är ju inte så att jag har grejerna på en tvättmaskin eller dylikt…

Sedan undrar jag även var det är bäst att placera dessa tre små rackare under cd-spelaren. Som det är nu står det en centrerad bak på spelaren och två fram ute i kanterna. Spelaren är också rätt tung så man vill ju inte att spelaren ska börja ge vika. Jag har sett folk som haft en fram och två bak och den främre till höger om släden, det vill säga klart inte centrerad. Någon som vet vad det finns för tanke bakom ett sådant arrangemang? Det kanske kan verka lite komiskt för många hur spikesen är placerade, men här lämnas inget åt slumpen.

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/30 :  02:01:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
En spik under släden, en där det är som tyngst dvs. under nätdelen och sedan den tredje för att balansera det hela brukar väl bli bäst.
Annars prova dig fram.

Bravo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/10/30 :  14:32:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Glöm inte att spelaren ska stå i våg


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/31 :  09:36:39  Show Profile Send lasselite a Private Message
Va! Har du inte grejerna på tvättmaskinen?!? Det som ger ett sånt rent å lättflytande ljud Men passa dig för billiga tvättmaskiner från länder bortom långtboristan, nä en hederlig elektrolux ska d va!
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/10/31 :  11:22:14  Show Profile Send HEGE a Private Message
Haha vi har visserligen en tvättmaskin från Siemens. Tycker du det är värt att prova den, eller måste den vara Svensktillverkad?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000