HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt lyssningsrum. Vad tänka på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/10/26 :  09:48:22  Show Profile Send Pelle a Private Message

Min kompis bygger om huset och han har pinkat in ett revir på 5 x 5 meter (eget rum) för HiFi o hemmabio. Jag antar att han kommer att få problem i basregionen med peakar vid vissa frekvenser. Vad göra? Köpa dubbla aktiva basar och ställa en i höger främre hörn o en i vänster bakre för att försöka cansellera (rättstavat?) peakarna?


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/10/26 :  10:51:24  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Om det finns möjlighet skulle jag rekomendera att kontakta en akustikexpert fort. Speciellt rummets mått är ju väldigt viktiga och man bör undvika kvadratiska rumsmått eller rum där sidor och höjder är jämna multiplar av varandra (tex 3m*6m).

Kvadratiska rum får alltid besvärliga och stora resonanser och dippar eftersom samma frekvens drabbas dubbelt av två lika rumsmått. 5*5*2,5m rum kommer man aldrig kunna få att låta bra med mindre än att man fyller det med absorbenter...

Utan att vara expert men ett mer oregelbundet rum med tex sneda väggar får ofta mindre problem med basförstärkningar och utsläckningar (resonanser) av precis samma skäl som oregelbundna högtalarlådor.

Om väggarna vore konvexa med 2dm så kommer man ju bryta sönder i stort sett alla eventuella resonanser. (Endast konvex i en dimension, dvs med en cirkelbåge innåt på golv och tak och väggen plan där emellan och inte sfärisk). Förmodligen funkar det ganska bra med att bara ha tex bak- eller framväggen konvex.

Att man nästan alltid bygger rätvinkligt är ur akustikperspektiv olyckligt då ljudvågorna kan studsa fram och tillbaka mellan de vinkelräta ytorna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/10/26 10:54:35
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/10/26 :  10:59:50  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Runda rum (tornrum) eller rum som är elliptiska eller som har en konvex vägg eller kupoltak har ett annat lite speciellt problem eftersom ljudet kan reflekteras in till "brännpunkten" eller i elliptiska rum så kommer ljud som alstras i den ena brännpunkten förstärkas kraftigt i den andra brännpunkten.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/10/26 :  11:04:36  Show Profile Send Pelle a Private Message

Problemet är att utrymmet han är tilldelad är ungefär 5 x 5 x 2.3. Rummets mått är tyvärr redan spikade. Vad göra?


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/26 :  11:13:23  Show Profile Send lasselite a Private Message
Bygga innerväggar så att rummet är 5m i ena änden å 4 i andra. Fatta vilka feta absorbenter å diffusorer han får in i dom väggarna Å sen en lätt konvex bakvägg med diffuserande välfyllda billyhyllor. Mumma!
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/10/26 :  11:57:22  Show Profile Send Pelle a Private Message

Jag tror inte att han vill bygga bort 5 kvadrat. Tanken är god.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/10/26 :  12:22:22  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
dfämpa basen det övre registren brukar hänga med automatiskt.
ifall du bara dämpa övre registren kommer man uppleva rummet som dött =tryckade tystnad eller hurman skall beskriva.
att bygga bakre väggen konvex är utmärkt klä med gles panel och bakom den tyg för att tillsist fylla hela lådan med gulfiber.
en absorbent som skulle kunna gå långt ner.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/26 :  12:57:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Bygg i hörnen bakom lysningsplatsen så man tar bort hörneffekten där, då bör man få bort vissa problem....

Alltså, sätt en skiva mot hörnet så det blir avkapat...
Jag har så hemma ( en kakelugn av modellstörre och i andra en billyhylla med hörnmodul, har inga problem och rummet är ganska kvadratiskt....

/Martin
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/26 :  14:37:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Svanås Helmholtzare är nog en bra idé. Dom är effektiva i ett smalt frekvensband som man kan ställa in och gjorda för just detta problemet att resonansfrekvenserna sammanfaller.
Är det betong eller gipsväggar?
Är det betongväggar kan ytterligare basdämpning, men bredbandig behövas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/10/26 :  15:04:06  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kan bara hålla med vad LeoArietis skrev, att om din polare uppenbarligen har ett så stort intresse av ett bra lyssningsrum så borde han absolut ta kontakt med någon akustikexpert, typ Svanå eller någon annan. Så vet han att det blir bra, och slipper göra någon miss pga att det inte går att tänka på allt som 'lekman'.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/26 :  16:55:12  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Framför allt skall han se till att dra dit ordentliga strömkablar med separat säkring (Typ Klangmodul) + "HIFI-kontakter"!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:16:03  Show Profile Send Pelle a Private Message

Att bygga bort hörnen låter som en bra idé (enkelt o inte allt för dyrt då han jobbar på en byggvaruhandel). Svanås basabsorbenter vet jag inte hur han skulle ställa sig till efter som han, till skillnad från mig, inte är en obotbar audiofil.

Prylgalningen i honom skulle förmodligen må bättre av att lägga pengarna på fler aktiva basar vilka rätt placerade borde få bukt med elaka rumsresonanser. Vad ska man tänka på i det fallet?


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/10/27 :  14:04:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Fyrkantigt rum, jag skulle inte bygga ljudrum där.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/10/28 :  16:42:12  Show Profile Send Pelle a Private Message

Inte jag heller, men nu är det som det är som jag skrev tidigare.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/28 :  17:04:03  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Lite extremt kanske men.....
Bygg en helt ny vägg en meter ut från en tidigare. I den väggen placeras hela lågbassystemet (bashorn )samt eventuellt infälllda hyllor för stereo och TV, (om det blir en sån) blir plats för massor av förvaringsutrymmen till skivor tidningar böcker (lågbasabsorbenter) mm och ingenting utom huvudhögtalarna samt möbler tar någon plats i övrigt. Jo jag såg att han förmodligen inte skulle vilja bygga bort 5m2 men ändå .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2004/10/31 :  00:44:40  Show Profile Send mag a Private Message
Tänkte på samma som Dahlberg......:-D

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/31 :  09:21:15  Show Profile Send lasselite a Private Message
"Jag tror inte att han vill bygga bort 5 kvadrat. Tanken är god."

Då får han väl sitta där i sitt fem kvadrat större rum, å veta att det bara finns ett sätt att få ljudet bra

Håller med dahlberg, men tänk en öppen baffel från golv till tak istället! å d borde räcka gott med en halvmeter.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/31 :  10:53:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag är osäker på att det går att förbättra ljudet med sub-woofers.
Du tänker dig väl att placera ut flera stycken vid olika väggar.
Men om väggarna som i det här fallet har samma mått, så kommer basarna att slå an samma resonansfrekvenser, och då är det ju ingen mening med det.
Idén med flera basar är väl att dom vid olika väggar ska slå an olika rumsresonanser, och att man får fler och svagare rumsresonanser utspridda i frekvensbandet.
Tänker jag fel?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/10/31 :  16:41:06  Show Profile Send Pelle a Private Message

"Men om väggarna som i det här fallet har samma mått, så kommer basarna att slå an samma resonansfrekvenser, och då är det ju ingen mening med det. Idén med flera basar är väl att dom vid olika väggar ska slå an olika rumsresonanser, och att man får fler och svagare rumsresonanser utspridda i frekvensbandet."

Kan nog stämma. Jag vet inte, det är därför jag frågar. Jag får helt enkelt försöka styra in honom på Svanå-spåret.



[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000