HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det blev en Sony CDP-XA50ES!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/24 :  17:00:34  Show Profile Send luften a Private Message
Jag har börjat tänka på att uppgradera från min nuvarande Philips DVD963SA, till någon av Sony´s ES serie spelare. Sacd är inte ett krav, men verkar finnas många spelare som har det. Dom jag preliminärt kollat lite på är nån begagnade scd-555es, men för det priset som dom betingar, så får man en ny scd-xa3000es.

Är det någon som har nån erfarnhet av scd-xa3000es? Jag har själv endast testat den i butik. Och är denna nya "billiga" es serie, bättre än en begagnad "dyrare" es spelare?

Kommentarer, erfarenheter, tankar, eller förslag på andra spelare mottages gärna. (helst es-serien spelare då)

//air

Edited by - luften on 2004/11/30 21:38:27

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/07 :  16:58:52  Show Profile Send luften a Private Message
Efter att hört lite dåliga recensioner om xa3000es, har jag istället spanat in en XA50ES. Finns det någon som har erfarenhet av denna, och kan berätta om det är en upp eller nergradering från min nuvarande 963SA ?

//air
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/11/07 :  17:16:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag har haft ett par Sony CD-spelare ur XA-serien. Men tyvärr känner jag inte till din Philips DVD så jag har svårt att uttala mig om ljudskillnader.

SCD555ES är en riktigt bra tvåkanalsspelare som väl matchar CDPXA50ES. Den har en MYCKET avancerad kraftreglering som tom är "värre" än vad de hade i SCD777ES och SCD1. Linjestegsdelen däremot kan man trixa rätt mycket med...

Kolla in denna länek för en mycket radikal moddning av en SCD555ES: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27357

Du har ingen möjlighet att få låna hem XA50'an och testa den själv emot din DVD?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/07 :  17:23:27  Show Profile Send luften a Private Message
Pac: Tack för detta, har kollat moddningen förut Tyvärr är utbudet på dessa spelare i princip 0 här i Finland, så jag köper troligtvis en begagnad ifrån sverige. Därav har jag inte möjlighet att låna hem spelaren ifråga, och ej heller scd555es. Tyvärr.

//air
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/11/07 :  17:48:45  Show Profile Send palm a Private Message
Har en 555Es och detta är en supermaskin om man nöjer sig med två kanaler har läst en del tester och 555an har flera gånger fått bättre kritik än storebror 777.
Har dock inte jämfört dessa sida vid sida men som vanlig cdspelare så står sig 555an mycket bra, om man ska vara lite petig så finns det vel lite mer att önska i basen men för dessa pengarna så är det ett klipp 5-7000:- brukar de ligga på beg.

Palm
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/11/07 :  20:22:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Japp, SCD555ES är en riktigt bra maskin om man kan hitta en beg. Det finns som sagt mediciner att ge 555'an för att den skall bli ännu bättre

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/08 :  01:44:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Verkar vettigare att köpa en begagnad.

Bravo
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/08 :  18:47:49  Show Profile Send luften a Private Message
Tackar för informationen, skall försöka hitta mej en begagnad scd-555es då.

Hur är det förresten med Sony dvp-9000es ? Den verkar ju vara en vackert byggd spelare, men den lär ha problem med cd-r skivor. Här finns även nämnt om den i en pdf som länkades i en annan tråd. --> http://www.vacuumstate.com/VARIOUS/SACD_2003.pdf

Denna spelare verkar gå rätt billigt nuförtiden, och om det inte vore för cd-r problemena skulle den säkert vara perfekt för mej... men..

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/09 :  18:24:08  Show Profile Send luften a Private Message
Har idag besökt en hifiaffär här i Helsingfors som råkade ha en DVP-S9000ES inne. Denna verkade som en trevlig spelare, fint byggd och allting, MEN... Den spelar inga cd-r skivor alls. Suck.. Detta är förstås inte det avgörande, men ett klart minus för denna spelare. Ibland är det ju trevligt att kunna spela brända skivor oxo. Däremot fungerade den finemang med kopieringsskyddade skivor... Om det fanns någon lösning på problemet med cd-r skulle jag troligtvis köpa en 9000es.. men nu får jag väl fortsätta min sökning efter scd-555es.

//air
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/09 :  18:38:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att det är en självklarhet att en spelare ska ta CDR skivor och också helst CDR-W. Har man sedan en DVD spelare så bör den också ta DVD-R och DVD-RW. Snart nog så kommer DVD-R att bli lika vanligt som CDR är idag i våra hem.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2004/11/10 :  10:08:12  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Har själv en 555ES, du kommer inte att bli besviken.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/10 :  12:03:10  Show Profile Send luften a Private Message
qcs: dvp-s9000es verkar vara byggd för att INTE klara cd-r skivor. Dock lär den inte ha några problem med dvd-r. Hursomhelst, det blir nog ingen sådan om det inte går att komma undan problemet.

Leif: Låter bra, bara jag hittar en till rätt pris så slår jag till

//air
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/10 :  12:31:32  Show Profile Send x2000 a Private Message
hejsan
hade under ett halvår en scd-1:a och och en scd-555es
sålde scd-1:an och behöll scd-555es
ty den spelade inte så mycket sämre, men dess handhavande är mycket trevligar
jag menar, vem vill vänta 25 sekunder innan skivan börjar spelas???
inte jag iallafall



Mvh
Thomas
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/15 :  21:16:20  Show Profile Send luften a Private Message
x2000: Tack för den infon.

Tyvärr har jag inte ännu hittat någon begagnad scd-555es, så jag har börjat kolla lite på andra märken istället. Eventuellt kan jag sträcka min budget till ca 10000kr, och på hifimagasinet finns det bland annat Meridian 507 samt Copland cda289 för detta pris. Jag har dock ingen aning om vilken av dessa spelare som är bättre, men förhoppningsvis finns här på forumet någon som ägt någon av dessa spelare. (åtminstone copland 288 ägare finns väl)

Därav vore jag tacksam för lite kommentarer om dessa spelar nu.
(Jag är även relativt öppen för andra förslag, gärna om någon råkar ha en spelare till salu i klassen 5000 - 10000kr)

//air
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/11/15 :  21:56:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Copland 288 & 289 har bägge Pacific Microsonics HDCD översamplingskrets och till den kopplat BB PCM63 DAC'ar.
PCM63 är en sägenomspunnen DAC som klassas som en av de bästa multibits-DAC'arna som någonsin gjorts.

Copland's 266, 277, 288 och 289 är mycket robusta spelare som inte bara är snygga utan också väldigt välljudande.

Mina 2-cents...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/28 :  15:52:50  Show Profile Send luften a Private Message
Nu har jag bestämt mej, och det blev av ekonomiska själ, en Sony CDP-XA50ES. Har inte hittat någon SCD-555ES till vettigt pris, men denna verkar vara snarlik om inte bättre på vanlig cd, och sacd klarar jag mej utan för tillfället. Satt inatt och läste servicemanualer, och denna spelare har samma dacar som SCD-555ES har på cd-sidan. Den har dock en dc-kopplad (!) utgång, helt utan kondensatorer i signalvägen, till skillnad från SCD-555ES som har en "vanlig" kondensatorkopplad utgång. Andra fina saker är skilda trafon för digital å analogsidan, samt designen med cd-puck är ju inte fy skam. Nu hoppas jag bara att den dyker upp i veckan och är så bra som jag förväntar mej.

Denna verkar också ganska allmänt användas som drivverk, och när ekonomin ger tillåtelse för en extern dac, så kommer den troligtvis att bli använd just som detta.

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/11/30 :  21:38:02  Show Profile Send luften a Private Message
Spanade visst lite fel på natten när jag läste databladena, inte hade den alls samma dac som scd-555es. Dock har dom samma "pulse d/a converter", vilka verkar finnas i de flesta av sonys es spelare. Denna grej är väl inte bara positivt, eftersom bland annat LCAudio har instruktioner om hur man bypassar den.

Nu har jag dock fått hem spelaren, och det verkar riktigt lovande! Vacker och stabil är den, och mycket tyst drivverk. Den har hittills klarat alla skivor jag matat den med, inklusive dom kopieringsskyddade skivor som min dvd963sa vägrade spela. Ljudet är definitvt bättre än i min moddade dvd963sa, man kan bättre urskilja placeringen av ex en röst, och man hör även mera detaljer än med dvdn.

Troligtvis skall jag skruva opp den bara jag får tid, och eventuellt kolla vad som går att förbättra, t.ex. en ny klocka sitter ju aldrig fel, och eventuellt en ny analog utgång med opa627, direkt taget från ingången till "pulse d/a convertern". Jag har även planer på att göra en balanserad utgång på den, eftersom den förutom detta är snarlik konstruktion till föregångaren CDP-XA7ES. Detta är dock ett framtidsprojekt, eftersom jag för tillfället inte har något balanserad försteg / slutsteg.

Tack för alla råd och kommentarer, nu blev det kanske inte som tänkt, men detta verkade vara det lämpligaste av dom alternativ jag hade tillsist, och jag är mycket nöjd med mitt köp!

//air
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:31:50  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har ägt en i några år nu och är också nöjd med den. Den tjänstgör numer som transport med den äran. Jag gillar kvalitetskänslan man får och det i en prisklass där det mesta skramlar och upplevs som ............

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/12/01 :  02:06:52  Show Profile Send oliver a Private Message
luften> Jag kan starkt rekommendera dig att modda med LCAudios klocka och Zapfilter har själv gjort så i min XA-7ES värt varje krona det lovar jag och så får du automatiskt balanserat ut om du vill.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000