HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 XLR till RCA?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/26 :  13:35:27  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Finns det konverterare som har en XLR kontakt i ena änden och RCA i den andra? Behöver använda en balanserad utgång på ett försteg till ett obalanserat slutsteg med RCA-ingång? Blir det några problem även fast det fungerar?

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/11/26 :  13:39:19  Show Profile Send John a Private Message
Kolla här: www.harmonydesign.se/kablar.htm

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/26 :  15:23:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Du kan köpa XLR/RCA adaptrar på HiFikit som kostar 35 spänn. Gå in på deras webbplats och kolla.

www.hifikit.se
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/26 :  15:42:31  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag tolkar det som att det fungerar. =) Tack John!

Gcs: Aha, ska kolla in dessa adaptrar, Tack!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2004/11/26 15:43:38
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/11/29 :  07:15:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Men fungerar den balanserade kabeln som den var tänkt, alltså tar ut mellanskillnader vid t.ex. förstärkare om man har satt adaptern där, och använder sig av balanserade utgångar på försteg. Eller för all del, om man konverterar till balanserat efter försteget och konverterar tillbaka vid förstärkaren?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/11/29 :  07:55:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nej, du tappar själva fördelen med XLR om du "konverterar" den till RCA.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/11/29 :  08:04:08  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Om det nu inte finns aktiva konverterarar?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/11/29 :  13:52:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mja, fast du har ju helt enkelt ingenstans att trycka in den tredje signalvägen på en RCA-kontakt som ju bara har två kanaler till skillnad från XLR.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/11/29 :  14:06:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nej det är ju klart . Jag tänkte närmare om man har vansinnigt lång signalväg och inga balanserade ut- eller ingångar på försteg eller förstärkare. I kombination med en aktiv RCA -> XLR omvandlare och en dito XLR -> RCA omvandlare skulle man i vart fall vinna lite på att man inte plockat upp några störningar på vägen mellan omvandlarna.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/11/29 14:09:32
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/29 :  15:00:26  Show Profile Send gcs a Private Message
För våra ändamål duger oballat gott och väl. Det är ju klart att om allt är ballat så kör man ballat men man ska nog akta sig för att kasta in en konverter för allt ska bli ballat. Man har ju liksom ingen garanti för att konvertern låter perfekt.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/11/29 :  15:19:31  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Min tanke var egentligen att det kunde vara intressant med en sådan konverter om jag skulle flytta surroundförstärkeriet till bakre delen av rummet. Men det i sig medför signalvägar på bort åt 14 meter -- vilket gör att det förmodligen aldrig kommer att hända.

Men visst är det så att balanserat inte betyder att det automatiskt låter bättre Hade dock kunna varit roligt att prova om det fanns en sådant tingest.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/11/29 15:20:27
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/29 :  15:33:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Visst finns det riktiga fullvärdiga konverterare. Konverteraren innehållet en trafo som tar den balanserade ingången och gör om den till obalanserad och det finns därmed plats att stoppa den "tredje signalvägen". Finns åt andra hållet också naturligtvis.

http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1584_x.pdf

Edited by - UrSv on 2004/11/29 15:37:16
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/29 :  15:49:10  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag har ett LABGRUPPEN 1000 slutsteg där högtalarterminalerna är balanserade (). Vilka stift skall jag plocka signalen ifrån?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/29 :  15:49:45  Show Profile Send UrSv a Private Message
Inte en aning tyvärr men om jag inte är helt fel ute så har Herr Lunddahl ingen officiellt ansvarig distributör i Sverige utan man kan handla direkt av honom. Detaljer finns på hemsidan och det går bra att ringa.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/11/29 :  15:52:14  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tack

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/29 :  15:57:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Margaux:
Hoppas jag inte missförstod ett skämt men med balanserad antar jag att du menar att den är bryggningsbar. Då tas högnivån ut mellan 1+ kanal A och 1+ på kanal B.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/29 :  16:07:50  Show Profile Send Margaux a Private Message
Absolut inget skämt utan blodigaste allvar. Jag har ångest då jag kommer att tvingas ta fram min gamla avdankade lödkolv.

Tack för svaret. Nu skall jag bara ta reda på var "1" och "+" sitter. Di e brau könstiga di däer PA pöjkarna! Vaurför göer di po ditte viset?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/29 :  16:11:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
För pinnar etc är det väl enklast att titta i manualen eftersom du ändå skall ha ställt omkopplarna i rätt läge för att det skall bli fest:

http://www.labgruppen.se/media/LAB1000_manual_rev1.pdf
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/29 :  16:18:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle för min del avstå ifrån balanseringstrafon även om dom kommer ifrån Lundahls. Saken är den att man brukar få en resonanstopp i en linjetrafo vid så där 70-100KHz och beroende på vilken storlek trafon har så får man en ökad THD i jämförelse med eletroniskt balanserad förstärkare. Idag kör man trafobalansering i PA sammanhang och i mycket långa överföringar där man vill ha en flytande jord.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/29 :  16:34:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det förutsätter ju dock att man helt struntat i att korrekt terminera sin trafo och vem i hela friden skulle göra det?

Sen är det ju en sak att man kanske inte har så mycket energi vid 70-100 kHz i många fall också..
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/29 :  18:50:29  Show Profile Send Margaux a Private Message
Vad är det nu ni säger om att det är ok >70Hz.

Jag skall använda steget till att driva en IB subwoofer från 10-50Hz.

Har jag ett problem?


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/29 :  19:09:42  Show Profile Send gcs a Private Message
UrSv skriver: "Sen är det ju en sak att man kanske inte har så mycket energi vid 70-100 kHz i många fall också.."

Så sant men med tanke på DVD-A/SACD debatten som har rasat hit och dit på det här och andra fora så vill jag berätta om detta. En oballad kabel på 14 meter är inga problem, bara den är ordentligt skärmad och att ut impedansen är låg.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:42:01  Show Profile Send UrSv a Private Message
Margaux:
Jag tycker inte du har ett problem utan du kan använda valfri lösning i denna tråd. Du bör dock vara en smula försiktigt om du vill köra så låga frekvenser eftersom du närmar dig trafons gränser. Kanske köra utan trafo i detta fall är det bästa.

Du säger också att du skall köra det 10-50 Hz. Tänk då på att det är ett PA-steg som förmodligen fallit 3 dB redan vid 10 Hz.

Edited by - UrSv on 2004/11/30 23:46:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000