HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisvärda högtalarkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/29 :  17:14:32  Show Profile Send knoxville a Private Message
Hej gott folk!

Jag tänkte höra om Ni har några bra tips på högtalarkablar som inte kostar skjortan, men ändå är ruskigt bra (visst är det en trevlig kombination ).

Just nu använder jag mig av Supra Ply 3.4 Jag har även testat ett par billiga Neotech (riktigt billiga) men skulle gärna vilja uppgradera lite. Men det får inte kosta allt för mycket. Max 150-200kr/m

Förstärkare: NAD C350
CD-spelare: Sony CDP-XA20ES (kommer i veckan)
Signalkabel: Neotech KHS-142SB
Högtalare: HFLS-1

Kom med förslag och skriv gärna hur ni upplever deras ljudkaraktär

/Knox

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/11/29 :  18:05:51  Show Profile Send Snutten a Private Message
Testa Kimbers lite billigare kablar. Borde funka bra. Använder själv Kimber 8TC (600kr/m) som ger mkt bra bas och ett detaljerat lite analytiskt ljud, kan ibland upplevas lite sträv i klangen, men det postitiva överväger detta tycker jag. Observera att det finns billgare alternativ än 8TC som är nästan lika bra!

Edited by - Snutten on 2004/11/29 18:06:43
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/11/29 :  18:27:45  Show Profile Send filkingian a Private Message
MIT Terminator 4 tycker jag ar en mycket prisvard kaberl om du koper den begagnad. har sett fran 800kr och uppat begagnad...

jamort med de billigare kablarna jag provat, sa stramade den upp basen lite mer och tog bort en hel del vasshet i diskanten.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:08:24  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Knoxville > hur långa skall dom vara ??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:21:44  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Analysis Plus. Hör till de mest prisvärda kablar jag hört.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:37:27  Show Profile Send esl a Private Message
Prova Supra Ply 3,4S och anslut skärmen i förstärkaren (enbart).

/esl
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:39:03  Show Profile Send knoxville a Private Message
Wolfgang: ca 4 meter per kanal.

/Knox

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/11/29 :  20:42:54  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Själv kör jag med biltemas kablar... mycket prisvärda. Dock väldigt fula. Kostar väl ca 150kr för 10-20 meter.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/29 :  21:13:52  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Audioquest CV4 och QED Silver Anniversary...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/29 :  21:31:06  Show Profile Send Bubben a Private Message
Tara Labs Prime 500.
Använder själv Prime 1000, djupet i basen är dess starkaste kort.
Kabeln kan uppfattas som lite lätt laid-back i vissa system, och inte med den där 100% kontrollen i diskantområdet.
Men vilken känsla, vi talar sånt där själsigt audiofil/vinyl-anhängar-tjafs...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/11/30 :  13:28:05  Show Profile Send PeterL a Private Message
2*1.5mm2 EKK. Kostar ca 25 kr/meter.
Läs gärna vad ing. Öhman skriver i följande artikel:
http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf

PeterL

Edited by - PeterL on 2004/11/30 13:29:37
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/11/30 :  14:25:57  Show Profile Send Peter J a Private Message
Chord Rumour2 kan kanske vara något? Kostar 150kr/m hos Lasses Hifi i Falun.

Se mer på www.lasses-hifi.com
En kanon kabel till ett vettigt pris.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/30 :  19:37:03  Show Profile Send knoxville a Private Message
PeterL: Mycket kul och intressant artikel. Inte för att jag kan fysiken för hur en kabel fungerar och påverkas, men t.o.m jag har reagerat på H&M:s kabeltester. Allt är så jäkla bra och ju dyrare desto bättre verkar det bli...

esl: Vart på förstärkaren skall jag jorda kabeln? För själva "jordskruven" sitter en bit in i förstärkaren om jag minns rätt...

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:00:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Knoxville!
Det finns två läger på detta forum, de som hör skillnader mellan olika kablar och de som inte hör skillander. Den sista kategorin brukar vara LTSare eller annhängare av Herr Öhman på ett eller annat sätt. Och eftersom du verkar luta åt mätgänget i uppfattning
""men t.o.m jag har reagerat på H&M:s kabeltester. Allt är så jäkla bra och ju dyrare desto bättre verkar det bli...""
angående kablar så förstår jag inte varför du skall byta ut Supra kablaget? det är ju ingen skillnad ljudmässigt mellan olika kablar enligt Öhman fallangen....
Men om du nu vill testa och utfrorska kablar, så ger jag rådet att först lyssna in dig på din nya CD-spelare och sedan testa ny kablar. Annars så kommer du inte veta säkert om det är den nya CD-spelaren eller kabelbytet som har ändrat ljudet i din annlägning.
Vad du än väljer så lycka till!
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:42:24  Show Profile Send knoxville a Private Message
FBK: Jag hör skillnader mellan olika kabler, så att det blir skillnad tvivlar jag inte en sekund på. Öhman tycker väl också att det blir skillnad i ljud mellan olika kablar, men han verkar vara kristisk till att DYRA kablar skall vara bäst...

Det jag ville påpeka är att jag lite skeptiskt till H&M:s tester i huvudtaget...(reagerat mest på kabeltesterna dock), men det gäller allt från cd-spelare, högtalare, kablar mm.... De är liksom lite för positiva till alla produkter. Är det en högtalare som saknar bra djupbas skriver de att det saknas men att det gör inget för den är så himla spelglad och allert i ljudet istället...

Om det är ett jämförelsetest så få allt som oftast "den sämsta" produkten 3 stjärnor, vilket motsvarar BRA. De liksom rekomenderar alla högtalare/cd-spelare eller vad det nu är. Visst, produkten kanske inte är dålig, men i och med att standarden hela tiden höjs och bra produkter fås för mindre och mindre pengar måste de ju bli mer och mer kritisk. Annars slutar det ju med att allt är kanon... Jag läser ju testen som en vägledning när man skall köpa en ny produkt. Står det att alla är bra, men på lite olika sätt måste jag ju likväl försöka lyssna på allt och testet tappar lite av sin funktion enligt mig.

Men det är ju bara vad en liten fattig student från lule tycker... Tycker du och andra annorlunda respekterar jag det till fullo!

Slutsatsen blir alltså: MER KONKRET KRITIK OCH VÅGA SÅGA

Kan ju till sist nämna att jag inte fått min spelare än. Skickad från Norge i torsdags, men sedan den kom till importterminalen i Sverige på fredagen har inte ett skit hänt... typiskt svenska posten (en tidigare arbetsgivare till mig...)

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2004/12/01 00:09:32
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:52:02  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Det är ju tyvärr så att tidningarna blir mer och mer rädda för att skrämma bort en tänkbar eller nuvarande annonsör...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/12/01 :  00:50:14  Show Profile Send esl a Private Message
knoxville: Självklart skall man lyssna och visst är det så att en dyr kabel inte behöver vara bättre än en billig... Alltså det finns ingen naturlag som bestämmer att ju dyrare desto bättre!! Materialkostnaden i en kabel med fem siffrigt belopp är troligen under tre siffror.

Därmed påstår jag INTE att det är skillnad på olika kablar.. det är det!
3,4S kabeln jordar du i - terminalen på förstärkaren (den svarta anslutningen) Ingen annanstans skall den anslutas.

När det gäller Invars (och många andras) reaktion på kabeltesterna, så har jag för mig att det kom till stånd ett blindtest i ett officiellt sammanhang där bla HiFi Musik journalister var med.
Är det någon på forumet med gott minne?
Jag vet att Hellsten var med på ett hörn i alla fall...

Keep on listening Brothers!
Music is relaxing!

/esl



/esl
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/01 :  01:19:27  Show Profile Send FBK a Private Message
knoxville!
quote:
Det jag ville påpeka är att jag lite skeptiskt till H&M:s tester i huvudtaget...(reagerat mest på kabeltesterna dock), men det gäller allt från cd-spelare, högtalare, kablar mm.... De är liksom lite för positiva till alla produkter.

Du är inte den enda som har synpunkter angående deras tester, det har jag också Och att du är en fattig student ifrån Lule har ingen betydelse, alla har rätt till en åsikt. Men att de skulle börja såga mer tror jag inte på,som tommypeters skrev så vill de även behålla annonsörer.
Håller också med om att bara för att en kabel kostar mer än en annan, så behöver den inte vara bättre!När jag och en kompis testade två signalkablar för 7000kr&3500kr så föredrog jag den billigare av dem.
Sedan kanske jag utryckte mig lite slarvigt angående dessa två läger som numera finns på forumet. Dem som oftast ratar lite dyrare kablage, hänvisar ofta till att kabeltillverkarna bara lurar oss och att det funkar lika bra med RG62 eller vad den nu heter. I vilket fall som helst så verkar det finnas ett inbyggt hat mot tillverkare som tillverkar dyrare kablar, märkligt tycker jag.
Det är ju upp till var och en att själv bedömma om det är värt att lägga lite eller mycket pengar på kablar, svårare än så är det inte. En klassisk komentar och inlägg som brukar dyka upp när man frågar om tips på bättre kablar är att
""satsa på akustiken istället, kablar är bara lurendrejeri, funkar lika bra med Biltemas kablar.""
Men jag håller inte med om detta, som du säkert förstått.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/12/01 :  08:20:50  Show Profile Send PeterL a Private Message
LTS blir ofta beskyllda för både det ena och det andra och det ofta av personer som är dåligt pålästa. Istället för mätgänget kanske man borde kalla LTS för lyssningsgänget. Ur mitt perspektiv ställer de högst rimliga krav: att man ska kunna höra skillnad trots att man inte ser prylarna som testas. Om de hittar någon pryl, kabel el dyl som de inte lyckas påvisa färgar ljudet och den prylen dessutom är billig så är det väl inte så konstigt om de rekommenderar den prylen?
Gör själva några kabeltester där någon annan skiftar kablar och ni själva inte vet vad ni lyssnar på och sedan försöker ni beskriva skillnaderna mellan kablarna. Att satsa stora summor på kablar är ur mitt perspektiv tveksamt, men jag respekterar de som vill göra det. Mina erfarenheter är dock att man i de allra flesta fall får mycket mer för pengarna om man satsar dessa på högtalare eller på att förbättra de akustiska förutsättningarna för musikåtergivningen. Har ni varit och lyssnat på musik hos ing. Öhman? Jag har själv bla ett par piP, som är en stativhögtalare som Öhman säljer och de låter fantastiskt för den lilla summa pengar de kostar. Bra hifi behöver inte vara dyr!

PeterL
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/01 :  08:42:12  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Van Den Hul kanske kan vara en kabel för dig.
Ljudshopen i Skellefte, vet jag säljer dem, och även Reference audio.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/01 :  09:38:21  Show Profile Send knoxville a Private Message
FBK: Tror vi är rätt så överens. Däremot skulle jag gärna se att de var mer kritiska och vågade "såga" men självklart förstår jag att det är svårt i och med att de kan tappa annonsinkomster. Men visst hade det varit kul om tidningen kunnat varit helt "oberoende".

PeterL: Det ligger mycket i det du säger om akustikens påverkan. Den är stor och klart större än kablarnas inverkan enligt mina erfarenheter iaf. Jag pluggar på universitetet här uppe och läst några akustikkurser. Väldigt intressant att ha lärt sig teorin bakom hur ett rum påverkar ljudvåger, hur olika absorbenter fungerar + mycket annat. Mitt lyssningsrum har blivit betydligt bättre efter att ha ändrat om lite så att det i teorin skall bli bättre.

Esl: Skall den alltså sättas tillsammans med "minus ledarn" i själva terminalen alltså. När jag läste ett test av kabeln på nätet så jordade de kablen inne i stärkaren på deras "jordskruv". Men det kanske inte spelar någon roll? Jord är jord liksom...

Nu är cd-spelaren i lule iaf


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2004/12/01 09:39:51
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/12/01 :  10:03:46  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Tjänare!

Jag har ett par Van Den Hul kablar (cs 122) med dyra oelbach bananer som jag behöver inte länge. Jag skulle säga att de lutar åt varmare hållet - passar mycker bra till analytiskt system. Nån slags testvinnare många år i engelska magasiner. jag har själv varit väldigt nöjd med dem.

http://bildarkiv.hififorum.nu/harri/Vdh_cs122/
http://www.vandenhul.com/cable/cs-122-h.htm
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=66159
https://www.audiophilecandy.com/prodet.asp?pcode=CB-TAN-SCS12-T3&0=More Info

Nypris till 2.5 meter par med bananer ligger runt 1000kr. Majla gärna ett bud om du blev interesserad. (jag bor i Upplsala)

Harri

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2004/12/01 10:04:27
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/01 :  10:07:34  Show Profile Send knoxville a Private Message
Harri: Tyvärr behöver jag längre kablar än så. Annars var det helt klart intressant.

/Knox


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/01 :  10:30:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
harri

Hur pass grov är kabeln utan terminering ?? Kan den passa
i en förstärkare med klämlist

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/12/01 :  11:40:48  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
quote:
Hur pass grov är kabeln utan terminering ?? Kan den passa
i en förstärkare med klämlist


Innerkableln är relativ tjock ca. 5mm - tror att det är inte bästa val till klämlist.

Harri

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/01 :  11:58:04  Show Profile Send FBK a Private Message
hifi_harri!
Kan ha fel, men om jag minns rätt sä är din kabel 3mm per ledare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000