HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jag skall nu bygga 3 vägare för 30-40.000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PerR
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/10/16 :  16:17:36  Show Profile  Visit PerR's Homepage Send PerR a Private Message
Problemet är väl att Det användes, som jag fattar det, 2 Audion Sterling monoblock. Är lite svårt att driva ett par Orion med dessa rörsteg. Det skulle vara ifall Sterlingarna användes till t.ex bara diskanterna och mid& basar togs hand om av Gaincloner... Alt man köper in 2st sterling monblock till och driver mellanregistren med dessa.

Om det här paret är vana med att ha högtalarna en bit från väggen kan jag rekommendera ett öppen baffel-bygge iaf. Ljudbilden kan bli ruggigt bra om man gör rätt och blir typ rätt bra om man bara slarvar till det...

det borde gå att göra nåt liknande som Orion fast med element som har högre känslighet, köra med passivt filter mellan mid & diskant, och bygga t.ex En gainclonestärkare med fyra kanaler till tot fyra 10" basar. Det tror jag skulle kunna fungera, och rätt så bra t.o.m. Kan tänka mig att det inte skulle skada med Qts runt 0,7 till mellanregistret för att minska behovet avv baffelstöd i filtret. Jag tror inte Qts högre än ca 0,7 är att rekommendera

Annars om man prompt bara ska köra med Sterlingstärkarna så är väl horn ett alternativ. Edgarhorn t.ex. blir iofs j-kligt stora skapelser om man ska ha fullrange...

Jag tror att Sterlingarna skulle kunna få lite problem med ett par "vanliga" trevägare även om känsligheten är hög

Admin på Diyforum.net
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/16 :  19:30:58  Show Profile Send U1 a Private Message
Mitt bygge med lite modifikation kanske skulle funka? Har 2st H-bafflar med 4st SLS12" per sida. Som topp skulle jag rekomendera att köpa PCB korten till Orion och bygga toppen med dubbel excel i varje. Detta system skulle dräpa allt i sin väg (men tyvärr kosta mycket).

Själv bygger jag toppen med 1st 12"sls från 100hz till 300hz sen en JBL 2123H till 2000hz där en fountek JP-2 banddiskant tar vid.

Driv basarna med Zappuls, och toppen med 2*2 Audion monoblock.

Dahlberg: Vi väntar spänt på dina band.....

MvH
Johan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/17 :  08:56:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror också på Orion! Linkwitz säger ju själv att den är i klass med Audio Artistry Beethoven.
Och det är utan tvekan den bästa högtalarkonstruktion jag hört.
(Beethoven är Linkwitz konstruktion den också.)

http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/10/17 08:57:37
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/17 :  14:12:09  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
U1: Det är nära nu. Pac skall bara fixa lite med layouten och skriva en inledning. Jag hoppas att han hinner innan onsdag, då skulle han visst få fullt upp med jobbet.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/17 :  17:55:46  Show Profile Send U1 a Private Message
Dahlberg: Jag har börjat uppvärmningen, nu hoppas jag bara att det är på en nivå som även vi som inte är så vana vid banddiskanter kan förstå.

Tack för att du tar dig tiden.

MvH
Johan
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/17 :  23:22:18  Show Profile Send esl a Private Message
Kan inte säga att jag rekommenderar Orion för jag har aldrig hört dem...
Jag hade köpt ett par ESL 63or och byggt ett par dipolbasar till så att dom blommar ut i sin fulla prakt.
En nackdel med Orion är att de använder ett ganska mediokert mellanregister...?
Elementet bryter upp elakt strax över 1500 hz och det sammanfaller med att örat är som känsligast just där..
Titta på Seas egna mätningar:
http://www.seas.no/excel_line/excel/E0022.PDF

/esl

Edit: stvafelsniesse

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/10/18 00:16:13
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/18 :  00:09:40  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag vet inte var orion delar, men det där elementet skulle inte jag använda över 500Hz. Och upp till 500Hz finns betydligt bättre element, även hos seas...
Att sätta dynamiska element i öppen baffel har jag själv inga positiva erfarenheter av, tvärtom. Andra gillar det dock...

Jag vet inte hur det är med känslighet på orion, 88dB? Förslaget jag lämnade skulle hamna på ca 96dB. Det är ganska stor skillnad, särskilt med ett par små rörförstärkare som drivning. Basen man får ut från orion-högtalren torde knappast kunna mäta sig med en 15"are med lätt membran, som Beyma 15K200.
Å andra sidan så blir orion högtalren lite mindre, med högre WAF.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/18 :  01:04:15  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
esl! Vet inte om du känner till Linkwitz men han är en av de som verkligen tittar över disten på sina element innan han bygger så han har mätningar på sin sida mellan en jäkla massa olika element, att w22an drar iväg en vit över 1500 är väkännt, det är därför han delar vid 1440 med 24db/Okt.

Johnny! Jag har inte hört något bättre mellanregister än det som finns i W22an faktiskt, vilka Seas element är det som låter bättre enl. dig?
Beyma 15k200 skulle jag inte rekomendera, jag har själv 12k200 i min center och 15k200 har ungefär samma karaktär, den sticker iväg vid 30Hz och kräver lådor upp emot 300l, elementet är helt ok men inte så att det kan mäta sig med 2 12"are i dipol lösning.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/18 :  09:01:31  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag har lyssnat en del på Orion och distortion är inte första tanken som slår en, långt ifrån.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/18 :  13:01:56  Show Profile Send U1 a Private Message
LaZyWorM: Orion har 2st XLS10", inte 12" (om vi talar Orion)

Dahlberg: Nu har jag trummat på skrivbordet i snart 24h, fn vad kul det skall bli att se ditt bygge (och beskrivningen).

MvH
Johan
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/18 :  13:41:21  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
LaZyWorM: Jo, som jag sa skulle jag inte köra det aktuella elementet över 500Hz, alls. Dela med 24dB/oktav skulle jag inte heller göra, med något element. Det passar helt enkelt inte mina idéer om hur man ska bygga bra högtalare. Andra får det att fungera, men jag tycker att vägen är onödigt svår och krånglig.

Bra seas mellanreg: P17RCY och REX finns ju. 6,5an som LTS tagit fram är ännu bättre, ett av dom bästa mellarreg som finns att köpa löst tycker jag. Sedan har dom en ny 5"are som ser ut att vara ett riktigt fin element:

http://www.seas.no/seas_line/midrange/h1262.pdf

Det är helt nytt, verkar det som, så jag har ingen annan info än tillverkarens.

Ett rent mellan register element, alltså
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/18 :  14:59:46  Show Profile Send Frasse a Private Message
Hejsan är på jobbet så jag måste fata mig kort jag simulerar nu på 3 olika förslag. Det ena med skaaning 10" 6" och ss revalator diskant. En med focal med en 13" i basen allt ur audiom serien. Och slutligen ss med deras nya element och återigen revalator diskanten. Frågan är om slutstegen orkar driva det hela. Skall ringa Erik Andersson så fort jag hinner han borde kunna ge svar på en del frågor kring impendans och så.

Till slut hittade jag en tillverkare peak consult som gör högtalare med skaaning/scanspeak. Någon som vet något om dem. www.peak-consult.dkfinns dem på.

Seas orion är nog lite tungdrivna. Men separat slutsteg med aktiv delning i basen kanske kunde vara något.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/18 :  18:39:11  Show Profile Send ILLY a Private Message
Peak Consult hade jag aldrig hört talas om tidigare, men de verkade ju helt klart som något man vill höra. Tack för den länken!

Jag använder SS Revelator och är mycket nöjd med den.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/18 :  18:57:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om man bygger en trevägare anser jag att man inte bör använda ett onödigt stort mellanregister. Skaanings Flex Units 6H mäter hela 205 mm i diameter och man klarar sig gott med den mindre FU 5H och får bättre spridning på köpet. Dessutom finns numera den billigare Skaaning C-quence med ett 18 cm'rs element med mycket god prestanda.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/18 :  20:07:10  Show Profile Send marens a Private Message
EA: P17RCY har mycket bättre spridning än de flesta 5":are. Den kan vara mkt vettig, särskillt med tanke på att jag själv tänker använda den i en trevägare snart. Fast det är klart utbudet av 8":are med bra spridning är ju inte direkt gigantiskt.
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/18 :  23:38:02  Show Profile Send Frasse a Private Message
Ja det är ju en fråga med spridningen det finns ju för och nackdelar med både små och stora mellanregister.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/18 :  23:55:24  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Frasse: Det är värre än så. Det är inte bara storleken att ta hänsyn till utan membrates form och material, mittdomens form och material (eller (urk) fasplugg). Mycket som spelar in vilket gör det svårt både för tillverkaren att få fram ett bra element, och för byggaren, att väla rätt element för rätt tillfälle. Pust.

Men med den budget du har anslaget kanse du skulle satsa på att bygga bas och topp i separata lådor? Basen är lättare att få till. Och bygger du först ett exemplar så kan du prova med några olika typer av element i topparna,för att undersöka vilket som är bäst. Att lägga kanske 5000 av summan på rena tester tror jag kan vara lönande för slutresultatet.
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/19 :  00:05:50  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jo självklart är det massor av annat att ta hänsyn till. Jo det kommer att bli en del exprimenterande. Troligtvis en test och mätlåda också. Problemet är att de går mot strömmen och vill ha en enda stor låda det blir ju ganska stor baffel yta, säg att elementet är 275mm +mdf ca 50mm och 1" beklädnad landar runt 350 i bredd på högtalaren. Det finns ju många metoder för att minska baffelytan. Man får väll försöka få baffeln mindre vid diskant och mellanregister.

Föresten var det ingen som hade hört talas om peak consult?

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2004/10/19 :  00:16:56  Show Profile Send esl a Private Message
24 dB vid 1440 sänker ju bara nivån vid 1500Hz med 7-8 dB..
Som sagt var .. har inte hört dem.
Varför inte bygga LTS 3-vägaren?? 11046:- med låda! Medlemspris 10000:- /par.
Snickra själv: 7446:- /par

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/19 :  00:24:11  Show Profile Send Frasse a Private Message
Nja nu har jag inte tittat så noga på lts säkert bra högtalare men tyvärr inte element från min favorit leveratör. Har man en firma så brukar man få på faktura men sist jag beställde från dem fick man betala in i förskot och greja och jag upplevde det hela som allmänt besvärligt från deras sida.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2004/10/19 :  00:46:41  Show Profile Send esl a Private Message
Ledsen Frasse... förstår dig.
Men nu kan du å andra sidan tala om för dom hur du vill ha det och om det inte passar dom så...
Högtalarna är annars riktigt bra. Och dom resurserna i tid, pengar, kunskap, tester SAMT specning av eget element.. ja det slår nog även herr Linkwitz...
Och du behöver bara ett stereoslutsteg..

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/19 :  01:31:47  Show Profile Send U1 a Private Message
Frasse: Peak Consults stativare testades i High fidelity för ett antal nummer sedan.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/19 :  01:35:18  Show Profile Send Frasse a Private Message
Ok. Skall kolla upp det.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/19 :  10:22:17  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Varför inte bygga LTS 3-vägaren?? 11046:- med låda! Medlemspris 10000:- /par.
Snickra själv: 7446:- /par"

Mycket bra idé! Och med 4 basar (budgeten räcker ju bra för det) så får dom ett par riktigt bra högatalre som är en snäll last för förstärkaren. Kan vara värt en del bara det, särskilt om man har rörförstärkare.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  10:51:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Skaanings element håller jag högt. Jag har byggt med deras 6H bas/mellanregister tillsammans med Scan Speak's Ring Radiator i en ganska kompromisslös låda:

Mer info på min sida och sen UPPDRAG->Admon.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000