HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jag skall nu bygga 3 vägare för 30-40.000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:58:12  Show Profile Send Frasse a Private Message
Ja jag är igång med ett nytt projekt inom pris ramen ovan. Mina första funderingar börjar med elment vad skall man egentligen välja i denna prisklass. Jag är fötjust i focal men dessa säljer ju inte hifikit längre. Går det få tag på dessa på andra stälen? Sedan finns ju scanspeak som jag har goda erfarenheter även skaaning är intressant men det finns så lite referenser på nätet. Var inte blygga nu skriv ner alla synpunkter ni har här.

MVH - Tony Franzén

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:04:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
30-40 kSEK, jösses! Hur mycket kommer du att lägga på lådan? Låter mäktigt minst sagt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:04:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Lite mer detaljer? Aktivt, passivt, lådtyp/öppen baffel, musiksmak, vill inte ha banddiskanter etc.
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:30:45  Show Profile Send Frasse a Private Message
Passiv drivning blir det med audion sterling. Minst 10" i basen Kräver väll hög känslighet. Jag lyssnar på det mesta. Lådtyp beror ju på elementen men jag föredrar basreflen efter TL som är lite besvärligt att bygga.

PA - Då jag snickrar kommer det inte bli så dura lådor jag kör nog dämplimmad mdf och massiv honduras mahogny utanpå.

Då det med större basar lätt blir stor baffel yta finns det några sätt att minska den med mjuka matreal har set olika varianter med skummgummi osv?

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/14 :  16:28:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Jag antar att du har möjlighet att mäta impedans, frekvens etc, annars är det helt meningslöst att lägga 30'000kr på högtalare. Om du INTE har det bör du nog plannera in mätsystem i budgeten.

Din kravlista är rätt kort och luddig/diffus. Du säger pris, minst 10 tum i basen och "väll hög känslighet".

Hursomhelst ett intressant projekt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/14 :  17:59:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Frasse,,, JAg skulle tro att Engelholms kommade 3vägare kan vara nåt för dig. Du har ju maskinparken för att få der RIKTIGT snyggt byggmässigt!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/14 :  18:06:29  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Frasse: Inom denna summa rymms Linkwitz Orion...denna högtalare skulle jag valt utan tvekan att bygga om jag hade din budget. Väl erkänt bra bygge.

Själv kommer jag troligen satsa på EA´s 3-vägare, men den verkar för billigt för dig.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/10/14 :  18:33:11  Show Profile Send secanbj a Private Message
Hej

Det känns som om du börjar i fel ände av högtalarbyggeprojektet. Det viktiga kan ju inte vara priset utan hur de låter. Å frågan hur de skall låta kan du ju bara svara på. Så frågan är väl hur bygger man ett par högtalare som låter hur du vill att de skall låta. Å skulle detta sedan "bara" kosta 15 000 så har man ju inte misslyckats, eller? Så det vore intressantare att få veta hur du vill att ett par högtalare skall låta än hur mycket de skall kosta. Sedan kan de som är duktiga här på forumet säkert komma med bra förslag.

/Anders
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/14 :  19:51:41  Show Profile Send Haakan a Private Message
orion hade jag gärna byggt om jag hade fått köpa alla slutstegen som behövs för tjejen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/14 :  19:55:37  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
För dom pengarna så skulle jag bygga 4st av mina
neodymium-diskanter, montera dom två och två, en
över den andra och komplettera med ett bassystem
(förmodligen dipolt) för resterande 20000:-

Edit: Diskantsektionen skulle landa på ca:10000:-
i materialkostnad.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/10/14 19:57:14
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/10/14 :  20:01:53  Show Profile Send trango a Private Message
Haakan,

Varför inte Orion med ett hemsnickrat Class D. Borde inte ta mycket större plats ett "normalt" slutseg. Så har i alla fall jag funderat när jag funderat på Orionhögtalare...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/14 :  20:41:52  Show Profile Send Haakan a Private Message
måste man inte ha ett slutsteg till varje register?

Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:15:31  Show Profile Send trango a Private Message
Så har jag också förstått det, men jag tänkte att Class D inte är speciellt utrymmeskrävande, så i en kompakt låda bör man rymma många D-moduler. Men jag är inte speciellt insatt i hur Orion funkar, kan nog ha missat något viktigt här.

Men nu ska vi inte kidnappa tråden, element till en 30-40 kkr högtalare var ämnet...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/14 :  23:21:34  Show Profile Send Frasse a Private Message
Okej en del ville ha mer input så här kommer det. Det hela började med en bekant till mig och min morfar ringde då deras högtalare hade gåt sönder i flytten. Vi började kolla på dem och det visar sig att det är ett par högtalare som min morfar konstruerade för nu över 20 år sedan vi bytte diskanter och allt var frid och fröjd. Kompisen och hans fru som är dansk hov sångerska tyckte att högtalarna blev mycket bättre och de började att uppgradera med cleraudio skivspelare och audion sterling monoblock.
Och nu har vi kommit till högtalarna det skall ju bli nya sådana också de lyssnar mycket på opera och klasiskt med stoooora orkestrar därav önskan om minst 10" för att ingen information skall gå förlorad i stor trummor och andra djupgående instrument. Ljudbilden skall vara bred och detaljrik men får inte bli slö och efter i basen. Sedan blir det ju en del jazz och pop också såå högtalaren måste bli en all ätare.
Focal diskanter har vi alla blivit förtjusta i tyvärr är ju dessa svåra att få tag i så jag behöver tips på element med liknande ljudbild elment tillverkare angav jag ovan jag är ute efter konkreta jämförelser och referenser. Och så budgeten då ligger som ovan det resoneras som så att om ett elment kostar 2000:- eller 5000:- spelar inte så stor roll bara det blir bra.
Blir bygget bra så kommer jag också hoppa på fast med lite anndra utformade lådor då.

Så nu kommer ni förhopningsvis med massa härliga tips. Som farbor barbro sa det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/14 :  23:51:07  Show Profile Send brumel a Private Message
Orcadesign.com säljer Focal, Cabasse och andra fransmän med tokhög känslighet. Sen vet jag inte men T/P diamantdiskant kan man få för 2500 dollares på Madisound. Om den går att matcha med effektiva basar är väl mindre troligt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/14 :  23:57:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag måste instämma med övriga: Det är nog svårt att bygga en "prisvärd" DIY högtalare i 30000 kr klassen utan att ha väldigt mycket tid, kunskap och en hel del mätutrustning.

Måste högtalaren vara egen design? Vore det inte idé att försöka hitta en färdig (beprövad) design någonstans som använder ex. Focal-element? Det finns ju ingenting som säger att man inte kan göra en egen "version" av högtalaren med ex. mer exklusiva materialval och en lite annorlunda form på lådan (så länge baffelns mått och innervolymen inte ändras borde det gå att ta sig lite friheter med utseendet).

edit: Jag kom på att Tony Gee använder Focal-element i sina byggen
http://home.hetnet.nl/~geenius/
Har inte hört någon av dem själv men om jag inte minns fel så har de fått bra omdömen.

Edited by - f95toli on 2004/10/15 00:00:05
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/14 :  23:59:01  Show Profile Send edison a Private Message
Kanske det blir lite "drömhögtalare" för xxx-summa..typ tråden om drömstero för 100.000 kr

Jag skulle då göra en Joseph Audio "Pearl-"klon/kopia" eller vad man ville kalla den.
http://www.josephaudio.com/
2 st 8" SEAS Excel alt 1 st SEAS 10" Excel magnesium i basen per högtalare, sedan deras Excel 5 eller 6,5" i toppdelen alternativt Scan speaks 5" eller 7".
Inte nödvändigtvis SEAS Excel i diskanten...finns ju många att leka med där.
Kanske den banddiskant som sitter i Aurum Cantus kunde vara nåt...
Om man nu skall spåna lite fritt ;-)
Lådan/lådorna kan du ju lägga ner mycket jobb på själv så den kan bli superb (= välbyggd) utan att det drar mesta pengen.
Filter är nog det svåraste av det hela, och där handlar det verkligen mer om kompetens än pengar...fast det säkert lönar sej att inte spara om nu resten kostats på.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/15 00:06:40
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/15 :  00:18:00  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Elementvalet är bara en del av konstruktionen. Filtret är den stora och svåra biten. Misslyckas man med det (och det gör man mer eller mindre om man inte har tillgång till mätning + vissa saker klara för sig redan från start) så är det helt meningslöst med dyra element. Att köpa element för över 1000kr st (basar undantagna) tycker jag är att kasta pengarna i sjön om man inte:

- Vet från början vilka egenskaper den färdiga högatalren ska ha
- Har möjlighet att mäta så man vet hur bra man lyckas uppnå målet från punkten ovan
- Har kunskapen om hur man uppnår målet.

Saker som måste tas i beaktande är bland andra frekvsngång on axis, off axis (horisintellt och vertikalt), hör höga ljudtryck som man vill åstadkomma, få elementen att spela i fas runt delningsfrekvenserna (gärna så mycket som en oktav på var sida om delningsfrekvensen), impedansen bör utgöra en snäll last för förstärkaren.

Själv tycker jag 30-40000 är väldigt mycket att lägga på ett par DIY-högtalare. Men det beror ju på vad man har för ekonomi. Är det OK att bygga ihop något för den summan som inte blir extremt bra, så visst, kör igång.

Kör dom med rörförstärkare (gissar att uteffekten inte är så stor) så kan det vara en god idé att titta på högtalare med hög verkningsgrad. Ett tips i den vägen är:

- Beyma 15K200 (15" bas, pappersmembran, Fs 27Hz, känslighet 96dB/W/m)
- Seas 6,5 mellanregister som används i LTS trevägare. Detta är ett mycket fint element som borde kosta det dubbla! Hög känslighet (94dB/W/M), mycket lågdist, stort frekvensomfång, mycket bra spridning mm.
- DX25TG05-04 diskant. Känsligheten är här 93,5 dB/W/m. Lite, lite lågt, kanske, men det kan lätt fixas i filtret om det skulle visa sig nödvändigt. Spridningen på denna diskant är förstklassig och ljudet mycket bra. Systerelementet från scan speak kostar det 10-dubbla! Det kan du ju ta om du vill blåsa 9000 extra... Scan speaks version har lite bättre känslighet, men något sämre spridning.

Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/10/15 :  08:52:26  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Elteks euforia hamnar inom priset och verkar vara ett fint bygge. Inga tiotummare men är det inte bättre att lägga extrem lågbas på en sub eller två (fyra!) som du kan placera på ett bättre sätt än huvudhögtalaren?

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//euforia_brosj_tester.pdf

Edited by - Revisorn on 2004/10/15 08:55:14
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/15 :  14:16:34  Show Profile Send Frasse a Private Message
Hej färdiga högtalare kommer inte på fråga. Tid och kunskap har jag sedan går ju mätningar alltid att fixa i sista änden kan man väll pröjsa lite för att få mätt. Någon som vet om per har några skaaning hemma?

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/10/15 :  14:31:00  Show Profile Send Frasse a Private Message
Hurpas känsligt är det med impendansen för rörförstärkare focals basar är 6ohms och nere och svänger på 3,7 ohm som lägst. Roligt att många tycker att det är omöjligt att bygga högtalare själv i denna prisklass. Jag skall bygga ett par bra högtalare helt enkelt. Det värsta jag vet är när folk är negativa och tycker att allt är omöjligt. INGENTING ÄR OMÖJLIGT, LÖS UPPGIFTEN. Säger jag då.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/15 :  15:14:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har man nån som kan fixa nätningar och så, så blir det ju lättare. Kvar finns lite saker som kanske är svårt att mäta innan man har byggt. Baffel egenskaper tex. Fast med några prototyper i MDF så fixar du säkert de frasse.

Vore jag dig, så skulle jag bygga en LYX modell av Engelholms 3vägs projekt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2004/10/15 :  15:41:13  Show Profile Send ZAC a Private Message
Att bygga högtalare för så mkt pengar är bara kul, om man har mkt tid på sig. Att kunna köpa filterkomponenter för tusentals kronor bara för att inse att "f*n, det funkade inte heller..."
Nog blir det bra till slut om man tar tillvara på den kunskapen som finns i tex detta forum. Huvudsaken är att man inte sätter press på sig själv vad gäller tiden. Jag trodde att mina "Renegade" länk:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636 skulle vara klara förra vintern men ack, vad jag bedrog mig. Projektet ändras under tiden man håller på hela tiden, nya idéer, nya material osv.
Sen är det också så att oavsett hur många som tycker att det du gjort är bra så är det bare de kritiska rösterna man hör, typ: så hade inte jag gjort osv. Lita på dina egna idéer, ta till dig det du tycker låter vettigt från andra och kör så det ryker. Det är ändå du som skall leva med högtalarna ett bra tag framöver.

Jag inser nu i efterhand att jag borde satsat på mätutrustning innan bygget startades. Ingen fara dock, jag har ingen brådska...

Till sist, LYCKA TILL MED BYGGET!

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/16 :  00:28:51  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tycker att det roligaste med det här projektet är att du har en polare med fru som har ett så pass stort förtroende för dig att dom beställer ett högtalarpar med en materialkostnad om 30-40000kr. Borde väl landa en bra bit över det innan det är klart, om du tar betalt för dina tjänster alltså .
Skall bli spännande att se vad det slutar med i vilket fall som helst.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/16 :  00:53:33  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag hänger helt klart på övriga personer som rekomenderat Orion, bättre än så blir det inte, beställ byggritningarna imorrn :)

www.linkwitzlab.com
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/16 :  14:43:55  Show Profile Send Haakan a Private Message
orion ffs :) dom e ju dock inte så snygga men det går säkert å fixa till "sidorna" på nåt bättre sätt

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000