HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Erfarenheter av Motorola Horn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/19 :  01:27:16  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av Motorolas diskanter. Jag tänker närmast på A188 som säljs av hifikit? Hur är deras diskanter i hifi sammanhang? Tänk på priset när ni ger kommentarer. Alla erfarenheter är av intresse även om de inte gäller denna modell specifikt.

På förhand tack
Johan

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/10/19 :  12:12:13  Show Profile Send Larsen a Private Message
Oj, dom måste rea ut A188 för dom kostade i övre 400:- förut.
Jag har faktiskt byggt med denna "större" piezodriver en gång. Den ska ju vara en mid/diskant mer än en ren diskant. Ett billighetsförsök i en enkel "discohögtalare". Inte alls nöjd och det kändes som om den uppgivna verkningsgraden är väldigt mycket högre än den verkliga. Dom tjänar också på att verkligen få ett riktigt filter och inte bara ett motstånd i serie.
Hur du gör filter till piezoelement finns beskrivet i HifiKit.

Om dom är värd även 88:- (om det nu inte är ett tryckfel) beror nog även på vad du tänkt kombinera dom med. Ge en hint kanske?

Kom på att du frågade angående hifi, och då är nog min erfarenhet av denna ett stort "usch" (och en del andra billiga piezodiskanter också). Men det är ju min det...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/19 :  12:40:27  Show Profile Send U1 a Private Message
Larsen: tack för inputen. Dom kostar fortfarande 487:- du såg nog priset för endast plasthornet.

Jag behöver en lättdriven diskant som kan delas vid 2000hz, som inte är för dyr. Detta tycks vara en ren omöjlighet

MvH
Johan
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/10/19 :  15:18:31  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
jag har varit i kontakt med det det hornet innan och jag måste tyvärr säga att det passar nog inte så bra till hifi bruk för att dom låter vasst och "skrikigt". jag kan nog inte rekommendera någon av motorolas horn alls för hemmabruk. jag hade några A-165 och A.105 hemma innan men det kvittade hur jag gjorde för att försöka att få dom till att låta bra. dom passar bäst till PA bruk.
annars så vet jag vilken diskant som hade passat mycket bättre till dig om den ska vara lättdriven och inte kosta allt för mycket (för hemmabruk då).
kolla in Beymas T 2030. den har en hög känslighet och kostar 580 kr/st. den låter väldigt bra och den klarar av att delas redan från 2000 Hz 12dB/okt.
det är min rekommendation. hifikit säljer den oxå.

Musik är livet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000