HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Transformatorfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/18 :  21:22:36  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Är det nån skillnad på en transformator med en sk "center tap" och att ta en trafo med dubbla sekundärlindningar och seriekoppla dem?

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/10/18 :  22:00:58  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Håna mig om jag har fel, men jag kan inte föreställa mig vad som skulle skilja när
de två sekundärerna är seriekopplade. -Enda skillnaden är ju att kopplingspunkten ligger inuti trafon med CT. -Ja gör den det förresten? Antar att tappen innehåller två trådar i en gemensam hylsa/sladd/slang. Så brukar primären se ut på de flesta gamla radioapparaters nätrafar eftersom de oftast kan kopplas om för olika nätspänningar.
(utgår från att gonken talar om nättrafar)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2004/10/18 22:03:42
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/18 :  22:39:18  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag förstår att det är skillnad om "tappen" inte sitter i mitten, då måste de ju motsvara två lindnigar med olika spänningar, men en CT borde ju motsvara 2 seriekopplade sekundärer.

Du å ja JohnA är i alla fall överens!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/19 :  08:10:34  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Med separata sekundärer kan du leka mer med jordningspunkter och spänningsregulering men rent principiellt om du ändå seriekopplar dem så borde skillnaden vara liten.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000