HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bybee Quantum Purifiers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:12:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Viktigt att vara överens - nej. Viktigt att släppa diskussionen när man fört fram sin åsikt? Ja.

Måhända jag är långsynt, men i HFLS-1-byggtråden var du väldigt påstridig och verkade engagerad. Jag simulerade och lade upp bilder, beroende på dina påstående om HFLS-1's imunitet mot baffelpåverkan. Men ditt engagemang var kortlivat och du brydde dig inte om att läsa vidare när "mina försök till svar" gavs!??
Ok. Då vet jag.

Ps.1 Dina kablar bör överlappa varandra med 90 grader för att inte påverka varandra onödigt mkt. Testa!
Ps.2 Böcker i bokhyllan ger utmärkt dämpning och bör provlyssnas. Testa!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:28:49  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
EA:

Jag följde inte upp diskussionen helt enkelt, ber om ursäkt för det.

Ps1: Jo, de ska överlappa 90 grader teoretiskt men om isoleringen är bra bör det väl kvitta? Mina ht-kablar är i och för sig inte så långa. Bakom elektronikapparaterna är det kaos så 90 grader finns nog att hitta någonstans och det låter förträffligt!!

Ps2: Nähä? Jag tycker Lisa Marklunds Prime time låter bäst, audiofil-specialpapper på omslaget.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:33:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Gerhard och Viking, nu är måttet rågat.

Gerhard:

Vi har snackats vid många gånger om attityd och att du kräver otroligt mycket av oss som driver forumet. HiFiForum.nu blir inte bättre än vad vi gemensamt gör det till. Att du söker strid med oss mods och "kräver" snarare än försöker jobba ihop med oss gör inte våran uppgift enklare och har nu tagit för mycket energi. Nu orkar vi inte mer, nu rann bägaren över.

Viking:
Vi diskuterade, så sent som igår, att ditt sätt att behandla medlemmar inte funkar och personpåhoppen... Nu räcker det.



Det känns riktigt tråkigt att behöva ta till så drastiska åtgärder som att låsa Era användare men vi det finns inget alternativ längre.

Tack för Era bidrag och vill Ni snacka så vet Ni var jag finns, pac@hififorum.nu

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:47:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
härligt initiativ pac...det är väl inte bara jag som är less på alla mindre trevliga "internetheroes"...

// Håkan som hoppas på bättre attityd å moral på detta forum

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:55:07  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Kan en bybee bestå av en koppartråd genom en ferritkärna måntro, det skulle iaf ha en funktion att tysta störningar från batterier i en U-båt ovan säg 1MHz. Detta var bara en tanke till f95toli ifall han skulle få ett infall att mäta på den bybee han hade.....

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/30 :  13:43:42  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Kan en bybee bestå av en koppartråd genom en ferritkärna måntro


Det finns ingen ferrit i en Bybee

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/30 :  13:53:03  Show Profile Send Haakan a Private Message
jorma jag förmodar att du öppnat en å kollat i den...kan du inte berätta vad den består av så slipper vi alla spekulationer

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/30 :  14:35:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Konstruktionen påminner lite grann om ett kopparpulverfilter så visst kan det kanske ha en filtereffekt vid höga frekvenser, dock är det i så fall MYCKET höga (några GHz). Ferriter fungerar bara vid relativt låga frekvenser, och Bybeen är som Jorma påpekat inte ferrit.

Jag ska som sagt mäta lite mer så fort jag får tid och då kommer jag även gå upp till högre frekvenser.

Jag hittade en gammal, preliminär, mätning jag redan gjort. Den kanske är av intresse. Observera att det är mdB - alltså tusendels dB - på y-axeln, mätningen går mellan 5-20 kHz. Det ser ungefär likdant ut upp till 100 kHz.




Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/12/30 :  23:04:29  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag läste kiveriet här ovan och snappade upp frågan
om en outbildad inom metallurgi (elller vad det nu var) kunde
vrida ihop kabelstumpar.

Jag har under nära 30 år trimmat motorer och byggt om bilar.
Jag har ingen utbildning alls mer än grundskola (som jag hoppade av
innan sista terminen).

Inim racing är det mer regel än undantag att de som meckar inte
är bilmekaniker. Tanken till det är att en som är utbildad inom
ett specifikt fack inte kan tänka i vidare banor inom just det facket.

Jag kan nästan garantera att om Jorma varit metallurg hade vi inte
haft dessa vackra "stumpar" att se på idag. Så tanken bakom idén
med icke utbildningen inom sitt intresseområde verkar fungera.

Hur kan någon "hoppa på" Jorma?
Killen verkar ju vara det frommaste som går på två ben!

Till saken:
Grunkan innehåller Neodyn och någon mer exotisk metall
i skiftande lager med lika exotisk isolering mellan
lagren. Det verkar också som om det finns luft mellan
koppartråden och resten. Koppartråden går tydligen rakt
igenom grunkan.

Det som gör att jag låter dörren st öppen för att den fungerar
är det faktum att en viss svensk tillverkare använder prylen
kommersiellt i högtalare.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/12/30 :  23:23:40  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Linnar, du träffar huvudet på spiken i nästan varje inlägg

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/12/31 :  00:26:31  Show Profile Send linnar a Private Message
Tack, det värmde!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/31 :  01:41:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Linnar om det är den här länken som du snackar om:

http://www.cryotweaks.com/Zcable/ZSleeveTech.shtml

Så är det inte Bybee Quantum Purifiers. Detta är något helt annat.
Jag har plockat isär en Bybee och den består av en liten resistor som finns inne i ett rör av aluminiumoxid. Resistorn är en trådresistor som i den lilla Bybeen som jag tog isär är en med resistansen 0.025Ohm - 5% och effekttåligheten 5W.
Röret av aluminiumoxid som finns utanpå resistorn är i ändarna försedd med ett lock av koppar.
Röret har utanpå ett lager av silver i vardera ändan som detta kopparlock är lödat till. Kopparlocket är också lödat ihop med resistorns bägge ben i vatrdetra änden.
Mitt emellan silverbeläggningen på röret är det ett lager med ett mycket hårt material som är ledande. Det är svart och det är så hårt att om man drar med en rostfri kniv över det så blir det en rand av den rostfria kniven på materialet men det blir inga repor i det.
Det är alltså hårdare än rostfritt stål.
Den yttre delen av aluminiumoxidröret är alltså paralellkopplat med resistorn som finns inne i det och resistansen i ytterdelen är vad jag kommer ihåg ca. 17 Ohm. Utanpå alltihop är det ett lager av teflon och sedan ett lager av Latex.
Mikke Bladelius som jag snackat en del om detta tror att det kan vara ett filter som filtrerar långt uppe i GigaHertzregistret och enligt honom kan detta vara fullt hörbart!!
Men som han sa att det kan vara en ren gissning och han var absolut inte säker på att det var ett sådant filter. En ren gissning alltså.
Vi får väl se om dom kloka gubbarna som jag har kontakt med kan gissa rätt och mäta vad det är. Enligt Jack Bybee så finns det inte mätmetodfer som kan påvisa dett ännu vad dessa som han kallar purifiers gör. Jack vill inte kallla dom för filter då han anser att filter i vanlig mening påverkar det vi kan höra.
Det är helt klart att det är mycket tydligt hörbart.
Det har jag kunnat bevisa även för dessa kloka gubbar som är nyfikna på hur dom fungerar och har tillgång till kanske världens bästa mätlabb, men som inte ännu har kunnat visa hur dom kan påverka något på ett sådant klart hörbart sätt.
Kloka gubbar = doktorander och forskare inom olika fält som har varit med ett tag och insett att allt går inte att påvisa med mätningar med dagens metoder, men som säger att det är bara en tidsfråga innan dom kan.
Men det är bara en fråga om hur lång tid är en tidsfråga

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/12/31 :  02:37:25  Show Profile Send linnar a Private Message
OK! Det är den.
Länken dit heter 'CT "Bybee Slipstream Inside"'.
Därför antog jag att det var en sådan. Jag blev
dock misstänksam då jag såg ett annat namn där
när jag var inne och tittade en andra gång.

Toppenbeskrivning av prylen!
Den tackar vi för.
Jag tror mig veta att man inte kan höra Ghz nivåer.
Men jag har läst en del´om förstärkarteorier, främst på 70-talet, där
man hävdar att störningar högt upp i frekvens kan påverka det vi hör
i det hörbara registret. Samma sak med diskanterhögtalare, två diskanter
som båda kan gå upp mot 100khz men där den ena har ett fliter vid 20khz
låter sämre än den som inte har ett filter. Jag har inte hört detta
själv men det finns tester ute på internet som visar sådana resultat.
Varför vi kan höra det som sker eller inte sker högre upp när man lyssnar
betydligt längre ner vet jag inte. Möjligtvis beror det på undertoner
som når ända ner till hörbart register.
Det verkar dock lite långsökt att detta är fallet med störningar uppe
i Ghz-nivån. Men vem vet....

Hoppas innerligt att det går mäta inte alltför långt fram i tiden.
Det vetenskapliga sättet att se på verkligheten kräver att egeskapen
skall kunna mätas på något sätt dessutom måste dessa mätningar kunna
upprepas.
Till dess låter jag prylen vila i gränslandet mellan tro och vetenskap.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/01/03 :  16:26:02  Show Profile Send mats31 a Private Message
Som vanligt blir det två grupperingar - de som tror och de som vill förstå innan de tror. Trots öppet sinne hamnar jag personligen ändå till slut i den senare kategorin. Det som avgör är inte bristen på tilltro till de som tror direkt och tydligen hör *väldigt tydliga* förbättringar--- nej, det är de kvasi-vetenskapliga förklaringar och rent-ut-sagt det bull***t som används för att tekniskt beskriva fantastiska fenomen med tillrättade elektroner och rening ner på kvant (kvark?)-nivå av en vanlig växelströmssignal. Dagens kärnfysiker och forskare famlar i mörkret...de ligger förstås åratal efter allt som Bybee, m.fl. klarlagt i sina tunga vetenskapliga teser (helt på ideell basis förstås)

Räcker inte argumenten till så finns givetvis ännu ej upptäckta naturlagar och fenomen som ligger bakom (vilket givetvis gör det halvt omöjligt att diskutera nåt så tarvligt och simpelt som mätningar med dagens hopplöst begränsade mätinstrument)

Tänk...man kanske skulle lansera antipositronrenaren jag kom på i duschen imorse kommersiellt -- (en liten rund plastburk fylld med 30% matjord, 40% olivolja och resten Kelda vaniljvisp + 17 M3-mässingmuttrar för stokastisk magnetfältdiffusering) som med fördel sätts kring högtalarkablarna och neutraliserar de negativt laddade och otrevligt resonans-spinnande antipartiklar som cirkulerar kring en kopparledare -- speciellt aktiva och besvärliga blir dom när en komplex musiksignal passerar genom kopparledarna.

Antipositronrenaren förhöjer den intertransienta tystnaden till en svärta nära den hos svarta hål och ger även basen en pondus och tyngd nära uran-238.
Enligt Heisenbergs osäkerhetsprincip slutar den att fungera när man mäter på den så mätningar är inte möjliga.

Det vete f*n hur det fungerar -- men fungerar gör det!!!
Har skickat två ex. till ryska marinministeriet och dom har hemligstämplat alltihop, bara så ni vet.
Endast 1995 SEK (MC, Visa, AMEX accepteras)

OBS!!! Förbättrar ljudet ofantligt mycket mer om du dessutom sätter en (eller ännu hellre 2) på alla dina signalkablar och nätkablar.

/M
Musikälskare och civilingenjör elektroteknik (det senare minskar min trovärdighet i dessa diskussioner oerhört mycket...det har jag redan förstått)

Edited by - mats31 on 2005/01/03 16:28:50
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/03 :  23:48:11  Show Profile Send linnar a Private Message
Herrejösses!
Det var länge sedan jag skrattade så innerligt. Verkligen kul inlägg
med glimten i ögat.

"Musikälskare och civilingenjör elektroteknik (det senare minskar min trovärdighet i dessa diskussioner oerhört mycket...det har jag redan förstått)"

Hummpff, där bet man sig i tungan....
Fast mitt resonemang kring utbildade var bara en målande beskrivning
kring frågan om att "outbildade" också kan.

Så, nu när jag skrattat färdigt har jag bara en liten fråga:

Var kan man köpa dessa otroliga antipositronrenare............
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/01/04 :  00:25:04  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
den intertransienta tystnaden till en svärta nära den hos svarta hål




En annan variant som också är bra:

Bakgrunden är så svart att man mitt i musiken kan höra en mus kissa på bomull inne i väggen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/01/04 06:59:11
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/04 :  09:38:20  Show Profile Send linnar a Private Message
He, he,he...
Superlativerna haglar över oss....
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/01/04 :  10:25:23  Show Profile Send mats31 a Private Message
Hej linnar: kul att du uppskattar min produktide

Ska försöka svara på din sista fråga.

(sorry lite OFF TOPIC, eller kanske inte??)

Tänkte först sälja den småskaligt via Internet (den rätta matjorden finns bara bakom röda-vinbärsbuskarna på min villatomt, så jag kan bara få ihop några hundra stycken.)

Efter din direkta köpsignal så insåg jag att här finns en enorm möjlighet på en större internationell marknad-- THINK BIG.
Produktionskostnaden blir bara några kronor, jag får en marginal på c:a 2000% om jag säljer den för 20 USD till grossistledet (och ändå kan återförsäljarna få jättemarginaler).

De tunga kostnaderna och svårigheterna är givetvis marknadsföringen av SPINstream(tm) som produkten kommer att heta (bygger som jag förklarade tidigare på s.k. antipositron-spinstreaming, ej elektron-slipstreaming som Bybee).

1) Referenser genom att betala ex.vis Wilson Audio, Martin Logan, eller andra välrenommerade tillverkare några miljoner för att dom ska bygga in SPINstream (tm) i sina produkter.

2) Helsidesannonser i Stereophile, The Absolute Sound (finns den fortfarande?) och andra esoteriska tidningar.

3) Produktplacering av SPINstream (tm) i ex.vis Vita Huset/West Wing (lite seriöst), i nästa Bond-film (action/macho) ,samt i nästa Harry Potter-film (mystik!!)

4) Produktion av tunga "white papers" som förklarar teorin bakom spinstreaming, skrivna av f.d. anställda på NASA, M.I.T och JPL (Jet Propulsion Laboratory)

Två problem kvarstår:
- Behöver åtminstone 30-50 MSEK i venture capital för att komma igång, sen kan jag förstås betala tillbaka en del när jag får Nobelpriset för teorierna bakom spinstreaming.

- Alla småmaskar och organiskt liv i matjorden käkar upp vaniljvispen och förstör på några veckor allt välljud.
Jag undersöker just nu om jag med kryogenisk behandling kan döda eländet genom nedfrysning till - 196 grader eller om jag kan ta kål på dom med inbränning (kommer att sälja en CD (895 SEK) med inbränningsljud som dödar allt organiskt liv på 3-6 dygn.

Så tyvärr kommer det att dröja några månader innan produkten når återförsäljarledet. Om någon är intresserad av att investera i produkten tidigt kan jag ganska säkert utlova miljonvinster i framtiden.

SPINstream - only for you that appreciate true audio perfection

/M (CEO and founder of SPINstream AB)


Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/01/04 :  12:38:59  Show Profile Send Bardis a Private Message
Mats31: Kul inlägg. Men har du provat Bybees?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/04 :  12:39:17  Show Profile Send linnar a Private Message
Till dess en lång väntan...



Under tiden har jag förbättrat ljudet oerhört sedan igår.
Jo, det är sant. jag har gått runt och rätat ut alla el-
kablar så att det inte finns några kurvor där elektronerna
kan pressas mot yttersidan av ledarna och på så vis bromsas upp.

Ljudet är nu kristallklart, basen har blivit fastare, mellisen
spelar som aldrig förr och då har jag ändå inte talat om diskanten.

Jag behöver inte längre gradera upp anläggningen. Raka kablar löste
det sista lilla problemet jag hade sen jag skrotade min stereo med
högtalare och allt för ca två år sen.


EDIT:
Hoppas ingen tar illa upp, kunde inte låta bli att skoja lite.
Lite OT men som tidigare inlägg lite ON T tycker jag ändå det är...

Edited by - linnar on 2005/01/04 12:42:18
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/01/04 :  18:13:26  Show Profile Send mats31 a Private Message
bardis: allvarligt och on topic ... för den som tror på bybee (som jag skrev tidigare) betvivlar jag inte att man kan uppfatta - rätt eller fel - förbättringar. Givet de fakta som ges om produkten väljer jag att INTE tro på den, och har därför inte lagt ned tid eller möda på att lyssna på den. Vissa val måste man göra under sitt korta liv, och detta kändes som ett mindre svårt val.

Däremot hör jag själv en EXTREM förbättring genom mina nyss inkopplade SPINstreams. Basen är tyngre än bly och gör märken i parketten när den rullar fram och jag har fått ett övre mellanregister så mjukt och lent som--ja typ vaniljsås. Får gåshud och tårar i ögonen av välljudet. Djupet i stereobilden ger mig lätt svindel, känns som minst 50 meter. Kan placera ut varje instrument inom +-10 cm. Imaging!! Jag kan faktiskt till och med höra vaktavlösningen på Slottsbacken i en pianokonsert från Berwaldhallen...

SPINstream - only for you that appreciate true audio perfection

Högkvalitativa julrim:
"Köp min modd så är ljudnirvanan nådd"
"Köp detta ultimata tweak och gör undertecknad sanslöst rik"

/M

Edited by - mats31 on 2005/01/04 18:30:09
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/04 :  18:58:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag tycker att vi håller oss till den tekniska diskussion här.

Så, fram för mer teknik/tekniskahypoteser runt Bybees

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/04 :  20:29:15  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Jag behöver inte längre gradera upp anläggningen. Raka kablar löste
det sista lilla problemet jag hade sen jag skrotade min stereo med
högtalare och allt för ca två år sen.

Linnar, hur jag än vänder och vrider på problemet så kan jag inte under några omständigheter begripa hur du klarar av att leva utan ljudanläggning. Själv får jag nervösa abstinensticks av musikbristen efter tre dagar i sommarstugan.

Men, men... Alla är vi olika!

Å andra sidan kan jag tänka mig att det blir ett sjujäkla högtalarbygge när du är klar med mätjiggar och handböcker?

quote:
Jag tycker att vi håller oss till den tekniska diskussion här.

Så, fram för mer teknik/tekniskahypoteser runt Bybees

Sorry Pac, blev visst lite mer OT...

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/01/04 20:36:02
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/01/04 :  20:52:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
mats31 för att vara så välutbildad som du påstår så har du trots det missat vad trådskaparen frågade efter
Du har heller inte förstått min signal till dig i mitt förra inlägg
Visa nu att du är en sådan begåvning som du skryter med och kom med något konstruktivt istället för att försöka köra tråden i lås.
Det är ju det vanliga med trådar som handlar om Bybee,s annars att någon som inte har ett dugg att komma med försöker driva den dithän av någon anledning.
Mest verkar det vara ungar som har tråkigt och därför måste röra om på något forum om vad som helst bara det urartar.

Vad har du för anledning att svara som inte är ett dugg intresserad av ämnet

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/04 :  21:07:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jorma, det var inte mycket teknik i det...

Nu släpp vi aggitationen och börja med de tekniskt underbyggda argumenten i stället.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000