Jag ska ta o se över ett par slutsteg åt en kompis. Han har fått dem i sin tur o han tror att det är ett par diy son of Zen. Men jag hittar inte någon variant av soz som passar in på bygget. Tyvärr har jag inget schema på dem.
Men vad jag kan se så sitter det MJ11016 o MJ11015 i PP koppling. Emittrarna på sluttrissorna går via var sitt 8ohm motstånd till +ut. Kolletorerna går till matninsspänning (+-matning) Basarna går till var sin sida på en timpot. Drivsteget har jag inte helt överlistat än. Men det består av en BD830 o en BD829 samt div motstånd o kondingar. Drivsteget är kopplat till sluttrissornas basar.
Är det någon som känner igen kopplingen o komponent valet o kan svara på vad det är för steg?
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
SoZ är väl Nkanal Mosfet? Death of Zen är Rodd Elliots förstärkare med bipolära transistorer men de sitter i en assymetrisk koppling med likadana utgångstrissor. Är det verkligen 8 ohm i serie med utgången. Låter mera som en hörlursförstärkare. Verkar inte vara en Leach heller. Lite mer info behövs nog om det skall gå att hitta denna. Jag hoppas att det går en konstantströmskälla genom trimpoten annars borde nollgenomgångsdisten vara hög.
A40 har väl inte 8 Ohm emittermotstånd och det är väl fast bias dvs ingen pot i den? Trissor till A40 är ju gamla allihopa så det kan ju vara nästan vad som helst i ett modernt bygge och MJ1101x kan väl användas.
Detta låter mer som någon typ av "Power Follower" tycker jag. Väntar på schema...
Ur figur5 i dokumentet http://www.passdiy.com/pdf/a40.pdf Skulle man kunna få till något som låter som det tobbe beskriver. Förstår däremot inte riktigt vitsen med ett 8ohms emittermotstånd, visst lineariserar man emitterföljaren men man tappar ju en hel del effekt. Kan i och för sig vara någon som fått höra att den optimala effektutvecklingsmatchningen är när utimpedansen matchar lastimpedansen, men inte räknat med återkopplingen.
Jag ser ingen gain i den sista versionen. Det ser ut som en trippel darlington emitterföljare, trippel eftersom utgångstrissorna är darlington i sig. Har du ett spänningsförstärkarsteg innan eller är detta hela förstärkaren?
Inget saknas kanske men i den förra versionen så fanns det gain i drivtransistorerna i alla fall. i den sista då du vände på BD-829:an så ser jag inget gainsteg. Den första versionen förstår jag mer även om utgångstransistorerna skulle vändas som i den sista.
Verkar som om drivare och sluttrissor var rätt i första bilden annars är väl matningen omkastad. Detta ser ut som nåt eget ihopkok snarare än något allmänt känt DIY-steg såvitt jag förstår.