HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Pimeta lursteg Bu eller Bä????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/09/29 :  13:49:43  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag funderar på att bygga in (ev. separat) ett hörlurssteg i mitt kommande förstegsbygga.

Vad tror ni om denna Pimeta?

http://tangentsoft.net/audio/pimeta/

Finns det andra lättbyggda med bra och prisvärda PCB:er att köpa.

Mvh Magnus Eriksson

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/29 :  14:03:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
Inget direkt helfel med den även om jag aldrig förstått varför man bygger en nätdel på det viset. Jag tror att en konventionell dubbelmatning är att föredra framför detta. Kan ju vara så att man medvetet vill ha en spänning in istället för två men det haltar tycker jag. Sen har jag ju svårt att förstå att man anstränger sig för att bygga ett hörlurssteg av så hög kvalitet som möjligt där man sedan kör "3-kanals" för att undvika att returströmmarna skadar ljudet. Varför i hela friden inte bara byta kabel så att problemet inte ens finns och sedan koncentrera sig på att bygga rätt.

Jag hade nog valt valfritt av P-As steg istället. P-A mot Pimeta ser solklart ut som "Sund högpresterande industridesign" mot "Flummig svammelpelle löder i god tro".

Edited by - UrSv on 2004/09/29 14:04:05
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:38:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Pimeta är ett snyggt projekt utan tvivel men att isolera jorden på detta vis undrar jag starkt över. En rak ledare kontra en massa elektronik med "förfärlig" motkoppling, vad vill man uppnå/undvika med detta? Jag har ännu inte fått något bra svar på det. Grejen är att jordströmmen eller returströmmen från lurarna tvingas till motsatt matningsspänning istället för till jord. Fördel/nackdel med detta????

Ja du Urban, var och en blir salig på sitt.

Jag tycker dock att idé är intressant och Christina Palmer(morsel) och de andra är trevliga typer. Speciellt kul är det med en tjej som dessutom är duktig i elektronik, inte ofta man stöter på detta. Har aldrig hänt mig förut. Elektronikbranschen är extremt mansdominerad.

Manga_X, du kanske ska testa mitt senaste monster QRV-07 med TPA6120? I slutet av veckan hoppas jag kunna löda det allra sista.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/09/29 15:40:56
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:43:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
Precis. Och TPA6120-steget verkar mycket intressant. Synd bara att jag inte använder hörlurar...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/29 :  16:19:25  Show Profile Send mace a Private Message
Här va' en färdigbyggd té salu, mé bild å allt

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:18:00  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag fick upp ögonen för detta lilla lursteg i.o.m. en säljesannons på Hifimagasinet.com .

Såg/ser trevligt ut.

P-A:
Ditt steg verkar mycket trevligt! Jag tror dock inte att jag kan fixa det då det krävs massa SMD-lödningar. Dessa kräver såväl bättre lödutrustning samt mer erfarenhet av lödning än vad jag har just nu!

Går det att lösa (lödningarna) på något sett ser det helt plötsligt mycket ljusare ut på den fronten tycker jag.

Jag kommer först att bygga en CMOY samt en "Gradoklon" för lite trial-AND-error! Sedan skall mitt "riktiga" lursteg knåpas ihop.

Än en gång vill passa på att tacka alla kunniga och mycket trevliga personer som finns här och delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter!!!
Många "plus i kanten" till er!!!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:36:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Magnus, om du är sugen kan du ju efterlysa lite lödhjälp. Jag själv har inte tid med detta tyvärr.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000