HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beslutsvånda? Multispelare eller Cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/09/23 :  19:17:41  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Jag tar tacksamt emot allas eventuella åsikter i frågan!
Jag har förstått att elektoronik är en kompliserad Värld men
skulle vilja förenkla frågeställningen enligt följande exempel?
Om en Meridian G08 står för 100 procent välljud!
var kan man tänka sig att en Primare DVD30 hamnar på en skala från ett till hundra.
Jag har lagt mig i prisspannet 20-25000 kronor
(kanske finns andra kandidater? Tips!)
Mvh Anders.s

Edited by - govinda on 2004/09/23 19:31:50

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/23 :  19:39:15  Show Profile Send eliot a Private Message
Det är inte så lätt att svara på. Om man skall jämföra det bästa ljudet man kan få ut ur en DVD30 (avspelning av SACD) mot det bästa ur en G08 (vanlig CD) så skulle jag svara: mer än 100%. Jag skulle tippa på 105-110%. Om man jämför CD mot CD så skulle jag tippa på 90-95%.

- Jag skulle i dagens läge aldrig köpa en ren CD-spelare när en DVD-spelare som Primare DVD30 låter så bra

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/23 :  19:43:03  Show Profile Send marens a Private Message
Allt handlar ju inte om ljud heller. Jag tycker det är stor skillnad på hur olika apparater, särskillt DVD vs CD-spelare hanterar CD-skivor och om de fungerar smidigt. Många DVD:er är ganska kassa på att läsa och hantera CD-skivor på ett smidigt och snabbt sätt.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/09/23 :  19:48:37  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Eliot Kul med svar!
Så från ditt perspektiv hamnar Primaren någonstans runt 90-95 procent!
Intressant
Jag tror marknaden för ren CD-Spelare inom snar framtid kommer att leva ett likvärdigt liv som vinylen lever idag.
Mvh Anders.s
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/09/23 :  19:56:01  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Marens tycker inte du det skulle sitta fint med en spelare
som fixar allt med galans?
Jag tror att Tillverkarna jobbar förfullt för att Hämta in
alla desssa Längtansfulla kunder som vill ha det bästa av allt!
Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/23 :  19:58:12  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ojj Elliot är modig han!!

Och ett uppenbart fan av multispelare vet jag av erfarenhet!!

Håller dock inte alls med om Elliots resonemang!! SACD är en sak skall man börja med att tillägga. Går inte att jämföra med ren CD. Men räknar vi bort detta nya format så har vi CD kvar och ljudet på cd.

Jag hade förmånen under en dag att jämföra ett gäng kompetenta spelare i min jakt på multi alt. cd-spelare. Gick med samma funderingar i skallen som den gode Anders S. Jämförde Meridian G07 med Arcam DVD27A bl a annat och kunde faktiskt konstatera att en Multispelare a la Arcam för 27 000 kr faktiskt lät helt ok på CD. Faktiskt tom bättre än en Marantz spelare för drygt 17000 och en Arcam spelare för ungefär lika mkt!! MEN!!

Mot G07 var det stora stora skillnader i hur musiken hanterades. Och skillnaderna är rimligtvis ännu större med G08 som kostar 35 000 kr.
G07 kostar 25 loppor förresten. Musiken kändes oroligare, och hade inte allt samma flyt, upplösning, bas och klockren timing som G07 hade. Samtidigt är det svårt att sätta procent så som du frågar!!

G08 spelare skjortan av DVD 30 vilken dag som helst hur man än vrider och vänder på det!! Det gjorde definitivt min nuvarande G07 ochså!!

90-95% är en dröm Elliot!!

Isåfall hade jag suttit på en Arcam DVD 27 alt. Primare själv idag!!

Men dock är sanningen följande. För 25000 kr får du MYCKET cd-spelare och fantastisk DVD och fantastisk SACD!! Men för 25000 kr på ren spelare får du väldigt mycket bättre cd-ljud ochså!! Så min kontenta är följade. Vill du ha ut MEST möjlig och MEST flexibilitet ur din investering kan jag med varm hand rekommendera Arcam DVD-27A som lät RIKTIGT bra. Men är du främst ute efter en ren cd-förmedlare BÖR du köpa en ren cd-spelare a la Meridian G07 eller annan i samma prisklass.

I min mening förståss!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/09/23 :  20:08:57  Show Profile Send yudansha a Private Message
Kolla in nya arcam dv29a. Billigare är den dessutom.
Sen håller jag med Mahler, att DVD 30 har 90-95% av ljudet hos G08 är drömsiffror. G08 är verkligen helt otrolig.

/Henrik
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/09/23 :  20:23:46  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Yudansha Ska kolla på den.
High End Kostar!
Men bara produktionen sätter fart så det blir lite volymer
då kommer priserna att dala frågan är hur fort. Arcam är väl
Hyfsat stora?
Mvh Anders.S
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/23 :  20:42:48  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ett enkelt svar: CD-spelare. Varför? Jo SACD och DVD-A kommer inte bli stora branschstandardformat, om de ens överlever. De kommer gå samma öde till mötes som DAT, MD, Laserdisc mfl mfl.

Tre anledningar till detta:

1.De är inte tillräckligt mycket bättre än CD.
2. ETT nytt format hade haft det tillräckligt tufft att ta upp konkurrensen med CD.
3. Utbudet på SACD- och DVD-A-titlar är alldeles för litet, och skivorna kostar för mycket, vilket i sig är en funktion av de två första punkterna. Ett moment 22 inträder, och formaten kommer att dö sotdöden.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2004/09/23 20:43:55
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/09/23 :  20:55:49  Show Profile Send govinda a Private Message
Håller med dig Filikoster!
Tror också Sacd DvdAudio får det svårt.
Men Jag vill gärna ha dvdformatet samt bra ljud!
Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/23 :  21:10:37  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Om en Meridian G08 står för 100 procent välljud!
var kan man tänka sig att en Primare DVD30 hamnar på en skala från ett till hundra."

Det beror ju lite på vad 0 är. Tystand? En mobiltelefon?

Jag tror primare hamnar mycket nära hundra. Den kan ju faktiskt t.o.m. hamna över! Tänk om den är låter bättre?

Men hur är det med handhavandet? Det är den stora akilleshälen hos i princip alla CD/DVD-spelare på markanden idag. Bara ett antal DJ-spelare verkar duga, men då är i regel DAC billigaste tänkbara, mest föra att det ska sitta en i alls. Lös DAC är alltså melodin då. Synd, för jag förespråkar att man ska ha drive och DAC i samma låda.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/23 :  21:14:32  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
SACD och DVD-A kommer inte bli stora branschstandardformat, om de ens överlever. De kommer gå samma öde till mötes som DAT, MD, Laserdisc mfl mfl.


Jag tror också att dom kommer få svårt att slå igenom... då gemene man inte aktivt lyssnar... utan slölyssnar dom vet inte vad dom går miste om... och dessvärre, så länge den stora massan inte efterfrågar så är det nog kört.

Om något av formaten kommer växa ordentligt så tror jag att det är DVD-audio... detta pga DVD-video... dvs åka snålskjuts.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:02:56  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Johnny Fiaso
Nollan är för mig Världens genom tiderna Bästa Uppfinning?
Mvh Anders.S

Edited by - govinda on 2004/09/23 22:03:53
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:05:57  Show Profile Send Rob a Private Message
Den nya Advantage Freija kanske !! Men den spelar "bara" två kanalig SACD...

Men huruvida den slår en G08 påfingrarna kan jag inte svara på..

Det är snart helg... Ut och provlyssna vet ja !!

Lycka till...

/Pelle
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:06:29  Show Profile Send Loopen a Private Message
HEJ Anders

Ett gott råd? Jo satsa hälften av pengarna på en lätt begagnad ren cd och avvakta utvecklingen på multispelarna och vilket format som ev överlever. Vill ha dvd? Köp en billig till tv´n eller en bättre begagnad där med. Att tillverkare åter igen drar oss konsumenter i ovishet är ju inget nytt. Se bara på Beta, VHS, Video2000 eller MD, DCC, DAT. Hm är det någon som inte har en cd brännare idag

Om du nu promt vill ha en multi så tycker jag Thules nya CD (som även spelar DVD-V och DVD-A) är intressant. De har inte höjt priset men du kan spela dina filmer och ljudet skall, enl Thule, vara lika bra som i den forna cd´n. Vi snackar om ca 15k i pengar. Visst en Primare är kanske snäppet bättre men frågan är hur mycket.

Lycka till.

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:09:40  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
G08 spelare skjortan av DVD 30 vilken dag som helst hur man än vrider och vänder på det!! Det gjorde definitivt min nuvarande G07 också!!

- Allting beror på vad 1% är och enligt mitt sett att se det så betyder 90% mycket bra (om 100% är Meridean G08) men Meridean är klart bättre på det mesta - det är kanske det Du menar med att spela skjortan av ? Men det är ingen utklassning, utan G08 ger en mer homogen bild och skillnaden skulle nog vara värd pengarna om det bara är CD som gäller och enligt resonemanget att det kostar rätt mycket att få ut det sista ur CD'n

- Tar man emellerid hänsyn till SACD och DVD-Audio så blir DVD30 så mycket bättre att det för mig förefaller högst otroligt att G08 kan få ut samma kvalitet ur en vanlig CD

Jag låter mig gärna överbevisas

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:17:28  Show Profile Send Rob a Private Message
Har själv begränsad erfarenhet av både SACD och DVD-A men...

Bara för att en spelare kan spela dessa nya format så innebär det inte att de gör det bättre än en vanlig CD i samma prisklass... Eller ??? Jag kan ju inte köpa en On-Off multispelare och tro att den spelar skjortan av en G08 bara för den kan läsa SACD och DVD-A, eller ??

/Pelle
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:20:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
Du gillar MULTI format!! Jag prioriterar CD-ljud och där piskar tyvärr en vanlig cd-spelare en multi-diti i samma prisklass ännu!! Jag kan inte överbevisa dig Elliot!! Typ med ettor och nollor eller vad annat teknisk bevisning du vill se!! Bekant diskussion på kabeltrådar vill jag minnas!! Men mina egna öron tycker iallafall att en cd-spelare för 25 loppor piskar en multi dito för samma peng!!

Och Eliott, diskussionen blir förvirrad när jag pratar om RENT CD-ljud och du jämför detta med SACD och andra format!! Jag tycker vi håller oss till jämförelser cd ljud - cd ljud eller sacd - sacd!! Därför skrev jag att jag inte beaktade dessa format när jag provlyssnade G07 mot Arcams förra värsting Multi!! Och för MIG och andra med mig tydligen piskade G07 Arcam ordentligt på nosen. Utan att Arcam för den sakens skull gjorde bort sig!

Som Rob säger!! Ut i djungeln och lyssna och bilda egen åsikt!! Det skall vi på Lördag!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:35:43  Show Profile Send Blue a Private Message
Instämmer helt och hållet i prognoserna att det blir tufft för SACD och dvd-audio. Dom tillför helt enkelt inte tillräckligt mycket för "the average consumer" för att få tillräckligt stor efterfrågan.

Sedan börjar man bli lite less på debatten om hur bra/dåliga dvd-spelare är på att spela musik från cd. I andra trådar har ju folk hävdat att det finns dvd-spelare från Pioneer för ett par tusenlappar som utklassar cd-spelare i 10 kkr-klassen. Personligen är jag mycket skeptisk! (Sedan behöver man ju inte gå så långt som What Hifi som för ett par nummer sedan menade att om man överhuvudtaget vill ha ett anständigt cd-ljud från en dvd-spelare så får man lassa upp sisådär 40 lök...).

Som tidigare nämnt, det handlar ju mycket om vilka prioriteringar man har. Om man, som t.ex. jag, är ganska ointresserad av hela hembiogrejen men älskar sina skivor kan man köpa en billig dvd-spelare och satsa på en bra, dedikerad cd-spelare. Tycker man det är lika kul med hembio som musik kan det helt klart vara en idé att satsa på en riktigt bra multispelare som fixar allt.

25 papp fixar biffen oavsett vilket alternativ man väljer skulle jag säga. 20 på en cd-spelare och 5 på en dvd (bildmässigt kan dom ju vara väldigt bra redan i denna prisklass) eller 25 på en multispelare. Jag skulle personligen tro att dom bästa cd-spelarna för 20 kkr slår dom bästa multispelarna för 25 kkr cd-ljudmässigt. Men som sagt, tänk efter hur du vill prioritera!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:42:02  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Du gillar MULTI format!! Jag prioriterar CD-ljud och där piskar tyvärr en vanlig cd-spelare en multi-diti i samma prisklass ännu!!
- Det är absolut bästa ljud som gäller för mig och då jag inte har så många CD - bara något hundratal - så köper jag nu ofta SACD och DVD-Audio. Min bästa källa är vinyl och det är min reference

Det är lyssning som avgör inte någon teori så jag skulle gärna vilja jämföra med Meridian G08/G07 eller liknande - men då vill jag också kunna stoppa in en SACD i DVD30 och jämföra med hur samma inspelning låter som CD i Meridian.

Det gäller emellertid att man använder en anläggning som håller hög kvalité för att inte den skall begränsa ....

Tillägg: Det är helt rätt att har man mindre antal komponenter så borde/måste en apparat låta bättre om den kostar lika mycket eftersom man kan kosta på den mer i form av bättre komponenter. Vad jag menar är att SACD har så högt mervärde - och på den punkten skiljer sig våra åsikter.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/09/23 22:54:56
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:12:09  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Loopen det lutar åt en begagnad ren CD har okej DVD.
jag Tror att det är vettigast nu, Men i framtiden blir det
nog multi.

Hej Nitram Kan bara instämma!
Folk inser inte vikten av goda Ljud-Upplevelser.
Försöker omvända folk dagligdags.
Att lyssna på HiFi Är ingen utgift? Det är en inkomst,
Det ger energi!
Hej Rob Skall ge freja en ny chans,Eventuellt låna hem för lyssning.

Hej Blue Det finns inga genvägar..... Jag får helt enkelt göra lite
Fältarbete.För mig är 2-kanal nr1
Känner mig lite splittrad att föra dialogen med Handlare med allt vad det innebär Rekomendationer hit och dit.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:21:27  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Eliot Jag har CD skivor.På tok för många!
Plus en meter Musikdvd
Inga Sacd dvdadio
Väntar mad multi men skall provlyssna.
Mvh Anders.S

Edited by - govinda on 2004/09/23 23:23:42
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:38:27  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Skulle satsa på en Denon 2900 alternativt nya 2910 eller 3910.
Bra digitalkabel (marcus cables t.ex) och sedan vidare till Benchmark DAC1.
Film och musik kör man genom dac:en. Låter riktigt bra.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:57:55  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag förstår Dig!

Det var min handlare i Schweiz som rekommenderade Primare och på hans rekommendation köpte jag den utan att ha hört den innan
- Jag frågade emellertid runt i Stockholm hur den skulle stå sig mot min Sonic Frontiers SFCD1 från '96 (class A Stereophile och över 40'000kr då) och då menade i princip alla handlare att DVD30 inte skulle ha en chans. När jag sedan fick den så upplevde jag att den på CD hade en helt annan presentation: aningen mer upplösning, djupare bas - men inte lika stor realism och djup. Sonic var mer "laidback" och det verkar vara samma skillnad mellan en äldre Levinson ML39 mot en Audio Aero Capitole där den äldre var mycket mer tillbakalutad

När jag sedan satte på SACD så lät den så mycket bättre att skillnaden till vinyl reducerades rejält så att jag t.o.m. började ifrågasätta mitt försteg eftersom skillnaden var mindre än jag tyckte att den borde vara. Jag skaffade därför ett nytt försteg (kostnadspunkt 100kkr) och nu är ordningen återställd!

Nya försteget har gjort att CD och SACD blivit bättre men skillnaden till vinyl har ökat

Det var lite min upplevelse av Primare DVD30 - och varför jag gärna rekommenderar den

Det finns en hel del som hävdar att SACD och DVD-Audio inte låter bättre än CD men då rekommenderar jag Dig att Du tittar efter vad för anläggning de har i övrigt - det brukar förklara varför de inte hör någon skillnad

Mvh,
Eliot

PS. Jag tycker att vi är lite dåliga att organisera träffar på detta forum (myself included!) - det skulle inte vara så svårt att träffas och göra en jämförelse mellan olika produkter

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:58:04  Show Profile Send govinda a Private Message
Lite funderingar sent på kvällen
Hade varit bra med en Lagstadgad komsumentinformation samt
Icocertifierat ljud Så på prislappen kunde de stå något så här!
75-Procent.HighFi!
25-Fett?
Det är jobbig att lära sig om hifi-komponenterna Blir för mäktigt.
Jag är inte så intresserad utav innehållet. men jag vet hur bra
musik kan låta.
Kom gärna med fler åsikter!
Det finns säkert en och annan som kan ge lite feedback
Skulle vara mycket tacksam.Obs blir det ett riktigt hett tips
Kanske det finns utrymme för en bonus???
Mvh Anders

Edited by - govinda on 2004/09/24 10:48:50
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:59:57  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Tror fremtiden er multi mode spillere som kan håndtere CD, SACD, DVD Audio m.m. Det finnes allerede en del multispillere på markedet, også noen få i high-end klassen. Flere kommer garantert. Tror markedet vil ha slike spillere fremfor rene CD-spillere. Skal jeg bruke titusenvis av kroner på en signalkilde, så skal den kunne håndtere mine mange CD-plater med det siste innen digital-/upsampling-teknologi, men den skal også kunne håndtere fremtidens formater, så som SACD, DVD Audio og DVD, på en best mulig måte. Antar at det er flere enn meg som tenker slik.

Teac Esoteric er et hett tips, men den har en nokså høy pris...


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2004/09/24 00:01:27
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000