HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad skall man köpa för 20.000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/09/23 :  09:33:13  Show Profile Send pewe a Private Message
För en kompis räkning ställer jag en fråga på det här forumet. Han är i begrepp att köpa en anläggning som får kosta max 20.000:-. CD-spelare, integrerad förstärkare (ej rör) och golv- eller stativhögtalare. Då jag har hyfsad koll och snappat upp ett och annat genom åren (inte minst via detta forumet) så kan jag naturligtvis komma med lite råd och tips till honom. Men vad säger ni? Vad kan ni rekkomendera för riktigt bra kombinationer för 20 K? Först och främst tror jag att han kommer att köpa nytt men då begagnat oftast är prisvärt är det även ett alternativ. Tilläggas bör att han bor i ett 1700-talshus på landet (vad nu det innebär med akustik etc), är mycket intresserad av musik men har ingen vana eller erfarenhet av hifi-anläggningar. Musiksmaken är främst pop, rock, men även stillsammare akustisk. En riktig allroundanläggning alltså efterlyses...Hoppas ni kan komma med bra tips!

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/23 :  09:39:50  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Har inga konkreta förslag, men begagnat är "alltid" prisvärt så det tycker jag att du ska puffa för.

Köp inte ohört då detta vanligtvis brukar betyda att det inte låter som du tror/säljaren säger.


mvh Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/09/23 :  10:15:09  Show Profile Send Skiier a Private Message
Tänkte snöa in lite på högtalare.

Ska man spendera 20000 på hela rasket borde det innebära
drygt 5000:- på högtalare. Har du dessa pengar att jobba med
(och din kompis inte råkar vara basnarkoman) får du, generellt
sett, bäst ljud om du satsar på en stativare.
Golvarna i samma prisklass får svårt att hänga med. En golvare
i samma prisklass har oftast inte samma klass på element och
komponenter. Vidare har, enl min uppfattning, golvarna i denna
prisklassen ofta problem med lådresonanser osv. Det är helt enkelt
dyrare att utveckla och bygga en golvare. Därför ger en stativare
mer för pengarna.

Precis som Sanoj har jag inga så många konkreta förslag, men handlar
du nya prylar kan du kika/lyssna på Dynaudios modeller 42/52 och
JM Lab Chorus 707/706. Satsar du på begagnat kan du ev hitta VSA VR-1
för knappt 7000 eller kanske JM Lab Cobal 806 för runt 6k.

Men det bästa tipset är som Sanoj skriver ... begagnat

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/23 :  10:24:05  Show Profile Send lasselite a Private Message
Om jag skulle guida en kompis så skulle första frågan vara om han/hon vill ha möjligheten att uppgradera till surround eller "bara" vill ha 2-kanal.

Jag skulle puffa för surr, å då skulle valet nog falla på; Yamaha 650 å uppåt, en billig DVD, Yamaha eller Pioneer (kommer ju ändå kopplas digitalt, ingen mening att lägga för mycket pengar, enligt mig), ino audio piP, och sen två subbar i 3-4000 kronors klassen, gärna begagnat.

2-kanal så skulle jag bara behålla högtalarna och vända blicken mot landet i öster. Med 14-15 tusen på fickan får man mycket fin Kina-hifi. Men det finns oxå en hel massa begagnat, vilket gör att du kan provlyssna innan köp.

Jag vill oxå handla hifi med nån annans pengar, buhuuuuu,
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/23 :  10:39:13  Show Profile Send Roq a Private Message
Det finns som sagt massor av kombinationer både nytt/beg.
men det blir ju lite roligare med konkreta tips - här är från Hifi Consults rea!

Om grejerna finns kvar på lördagen _

Demo Rotel RCD 02 (6.500:-) 4500:-
Ny Audio Physic Yara (15.000:-) 7500:-
Ny Unico förstärkare (13.000:-) 6500:-
=18.500:-
Räcker till lite kablar och bensinpengar ;-)
(fast om det är någon komponent man ska satsa på att köpa helt ny så skulle det egentligen vara CD-spelaren).


Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/23 :  10:43:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Om man inte är ett hifioffer (vilken din polare ej tycks vara) skulle jag rekommendera att köpa nytt. För även om det ju skulle gå att hitta bättre beggat för pengarna innebär det ofta också en viss risk för reparationer, oförutsedda missmatcningar o. dyl. Även Kina-import innehåller riskmoment. Men min viktigaste poäng är att man för 20 lök kan få en ny anläggning som är så pass bra att jag har svårt att tänka mig att man skulle sakna nånting överhuvudtaget (förutsatt då att man inte är ett hifioffer)!

Här kommer ett tips:

NAD C542 (4000:-)
NAD C352 (5000:-)
QUAD 12L (5000:-)

Nu har man 6.000:- över till stativ och kablar vilket bör räcka mer än väl. Jag är medveten om att man mycket väl kan köra de fantastiska Quadarna med dyrare elektronik än så här, men jag tror ändå att detta skulle funka väldigt fint.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/09/23 :  11:14:11  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ok, drar mitt strå till stacken. Vore jag i hans kläder skulle jag kolla närmare på följande:

Högtalare:
KEF Q5 (8k)
Infinity Beta 40 (6,5k)

Förstärkare:
Rega Mira (8,5k?)

CD-spelare:
Rega Planet2000 (8k)

Jo...lite mer än 20k tillsammans...men jag har lyssnat till Infinity tillsammans med Rega-elektroniken....MUMS!!!!!

(Har själv Beta40 och Rega Planet 2000....håller på att finansiera inköpet av Rega Mira....)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/23 :  11:15:32  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Högtalarna påverkar mycket mer än förstärkare, som påverkar med än CD/DVD. Lämpligt då att lägga mest på högtalarna. Jag skulle fördelat så här:

Högatalare: Några lämpliga för 10-12000
Förstärkare: Någon lämplig för ca 5000 (t.ex. Yahmaha, Denon, Onkyo har jag bra erfarenhet av, särksilt yamaha som ofta förbises i sådana här samanhang. Har dom kvar sin variabla loudness (mycket trevlig vi lyssning på låg volym om kvällar och så när man inte vill störa andra)).
CD/DVD: Jag skulle ha köpt en DVD-spelare för 2-3000. Pioneer har bra och billiga modeller i den prisklassen, men även cambridge. En ren CD kan också vara intressant. En yamaha där också för att matcha förstärkaren kanske?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/23 :  17:11:13  Show Profile Send Nitram a Private Message
Beggat här på forumet:

Teac VRDS-25 6 000:- (ca 10 000:-?)
Roksan Caspian 4 500:- (10 000:-)
Sonus Faber conserto home med stativ 8 000:- (15 000:-)

Borde kunna spela riktigt fint... å pengar över blir det också

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/09/23 :  17:59:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Blue:
quote:
Här kommer ett tips:
NAD C542 (4000:-)
NAD C352 (5000:-)
QUAD 12L (5000:-)


Om man tycker Quad:arna är för stora och har möjlighet att provlyssna Totem, kanske Totem Mite för sisådär 7000:- kan vara något.

Eller blir det helt fel med NAD?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/09/23 :  19:12:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Precis som Lasselite skulle jag helt klart rekommendera Ino Audios stativare piP som kostar mellan 7850-8850:- beroende på val av finish. Den kan även köpas i monteringssats för en billigare peng, ca 4-5500:- tror jag du kan komma ner på då (då slipper du väntetiden men får däremot montera ihop högtalaren själv).

piP är en otroligt bra högtalare för pengarna.
Vill du ha Ino Audios produkt och priskatalog så skicka ett PM med din mejladress så kan jag skicka den direkt, hos Ino Audio brukar det nämligen ta lite tid när det gäller sådana formaliteter...

Edited by - hifirocker on 2004/09/23 19:13:11
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/23 :  21:58:18  Show Profile Send Blue a Private Message
"Om man tycker Quad:arna är för stora och har möjlighet att provlyssna Totem, kanske Totem Mite för sisådär 7000:- kan vara något.
Eller blir det helt fel med NAD?"

Jag har ingen egen erfarenhet av Totem, men tror väl att dom generellt är ganska krävande när det gäller val av elektronik? Quad 12L är ju inte precis någon jättestor högtalare, men det finns ju också det mindre alternativet 11L som i mitt tycke är i princip lika bra, bara lite mindre "punch" i basen då.

Och visst skulle det bli en ganska cute anläggning med en titanfärgad NAD-kombi och de glassigt blänkande högtalarna?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/09/24 :  14:09:01  Show Profile Send Belindro a Private Message
Mitt förslag är följande:

Högtalare - Ino Audio piP (nypris kring 6000:-, om man bygger själv, detta är inte särskilt komplicerat)
Slutsteg - Rotel RB-991 (5000-6000:- begagnat)
Försteg - Embla Erato (kring 2500:-, nytt)
DVD-spelare - Pioneer DV-575 (kring 2000:-, ny)
Högtalarkablar - EKK (nypris runt 60:- för 10 meter)
Signalkablar - Någon välskärmad och som har låg kapacitans. Typ RG-62, Supra eller liknande (kring 500-1000:-).

Detta föslag går, i runda slängar, på strax över 16000:- och är fruktansvärt prisvärt (tycker jag alltså). Dock är det nog inte helt smidigt att sätta ihop och passar främst de som uppskattar återgivning som tydligt drar åt det neutralare hållet. Jag tror att denna anläggning är en man kan leva nöjd med länge. Men om man önskar tjusiga apparater kanske man inte applåderar direkt...

Edited by - Belindro on 2004/09/24 14:47:33
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/09/24 :  14:29:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tycker det är märkligt att så många vill lägga typ allt krut på högtaleriet men nästan inget alls på källan. Ja, högtalarna gör stor skillnad, men det gör även källan - men på ett annat sätt.

Jag tycker en AH! Njoe Tjoeb i nån form vore väl värd en lyssning (och väl värd att lägga en del pengar på).

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/09/24 :  21:35:32  Show Profile Send lars a Private Message
Begagnat.

QLN Signatur för 5 KSEK.
SAT amplifix (8 KSEK)
SAT cdfix (8 KSEK)

Spräcker budgeten med en 1000 laxar men det blir ett oslagbart bra ljud.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/09/25 :  18:29:57  Show Profile Send pewe a Private Message
Tackar för fina tips! Har faktiskt fått mycket att tänka och lyssna igenom...

Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/09/26 :  22:03:22  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Du kanske kan få honom att åtminstånde köpa ett par begagnade högalare? På detta sätt får han den nyaste tekninken men fortfarande väldigt prisvärt.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/09/28 :  13:04:46  Show Profile Send NtR a Private Message
Linn Classik och några bra beggade högtalare

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000