HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lp till Cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/28 :  08:23:05  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag har en arbetskamrat som kom in och frågade om jag visste hur man gör för att kopiera över sina Lp-skivor till cd...det visste jag inte så jag frågar er.

Han har en dator med hyffsat ljudkort, men vad behövs mer och hur gör man?

mvh Jonas


Konsult hos Consulterna

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/09/28 :  08:35:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
När jag gjorde det för några år sedan så använde jag ett program som heter Wavelab samt Spinn doctor.
Tog helt enkelt o kopplade in skivspelaren via lämpligt riaasteg till datorn. Spelade en sida åt gången med Spinn doctor som en wav fil.
Sedan delade jag wav filen med hjälp av wavelab så att man fick en fil för varje låt. O så sist brände en skiva med Easy cd creator..
Svårare än så är det inte



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/09/28 :  08:40:05  Show Profile Send mapem a Private Message
Hur lät det sen då? Finns vinylkänslan kvar, trots digitaliseringen?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/28 :  09:11:45  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Sanoj ; Du använder ett program som heter Wavelab 5 ( från Steinberg ) ett bra ljudkort t.ex Terratec 22, ett hyfsat RIAA steg mellan Vinylsvarv och ljudkort, sen är det bara att bränna på. Det blir ännu bättre om man spelar in det i DVD-A, med 24 / 192. Då låter Lp´n också LP från DVD-Spelaren!!!
// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/09/28 09:12:20
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/28 :  09:54:19  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Tack för hjälpen.
De program Ni nämner, är de gratisprogram eller måste de köpas?
Han sa att han mycket väl kunde tänka sig att lägga några tusen på ett programinköp, men om det är gratis är det ju ett plus.

Sen undrade han om det finns något program som tar bort knäpp o dyl. vid avspelning?

mvh Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/28 :  09:59:54  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Det fungerar faktiskt bra att föra över lp till cd. Som gammaldags kopiering till kasett fast mycket bättre överföringskvalitet. Hade själv tills nyligen en Philips audiobrännare med analogingång jag kopierade lp med. Det är bara lite tidskrävande!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/09/28 :  11:00:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Wavelab är ett kommersiellt program som jag tror man kan köpa på Computer City. Det har en massa funktioner som bla knasterborttagning, brus reducering, och så vidare om man vill testa det.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/28 :  11:04:57  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Rätt så PAC, Tyvärr så kostar programmet ca 5000:- men han kan försöka få tag på Wavlab 4 och hämta upgrad. på nätet det programmet kostar under 1000:- nu.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/09/28 :  13:06:16  Show Profile Send Sudden a Private Message
Varför inte bara koppla en stationär cdbrännare till anläggningen??
Blir det inge bra?
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/28 :  13:19:25  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
sudden: det var det jag hade, funkade bra.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:30:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har kopierat åt en arbetskamrat några gånger, då har jag använt Cool Edit 2000 och sedan bränt med Nero.
Till Cool Edit finns det en del plug-ins, t.ex De-click mot knaster.
Det blir ganska bra, men man tappar en del naturligtvis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:36:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är viktigt att säga att om man använder en stationär hembrännare vid överspelning av vinyler så får man inte med några quer med mindre än att man sätter dom manuellt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000