HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Supra Lorad från elcentralen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/21 :  11:03:07  Show Profile Send DonMega a Private Message
"Elektriska tips för ett bättre ljud.
Byt elleverantör. Kontrollera att din elleverantör klarar av tillräcklig effekt till din förstärkare. Många elleverantörer klarar inte av starkare förstärkare än 2x80 W per kanal.
En del elleverantörer har gått in för att leverera brumfri el speciellt anpassad för ljudutrustning. Men den är som regel dyrare än annan el.
Kolla också om din el kommer från vattenkraft, vindkraft eller kärnkraftverk. Det har visat sig att el från vattenkraftverk ger ett mjukare mer organiskt ljud än el från kärnkraft. Det kollas lättast genom att spela vinylskivor inspelade med analoga AD-omvandlare. Då hörs skillnaden bäst.
Stäng av kyl och frys. Där finns termostater som stänger av och på kylelementen och det ger störningar på elnätet so i sin tur påverkar din ljudanläggning.
Håll koll på din omgivning. Se till att grannarna inte rakar sig eller dammsuger när du ska lyssna. Det belastar elnätet med induktiva belastningar som ger fasansfulla fasfel på ditt ljud.
Ha raka sladdar. Se till att elkablarna till din ljudanäggning inte är ihopsnurrade eller tvinnade. Det ger antiresistiva magnetfält som ger biresonanser i högtalarelementen."
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/10/21 :  14:34:59  Show Profile Send matså a Private Message
Don Mega du har fått för mycket motion och äter för nyttigt, det är nog därför du kör med sådana dumma skämt. Tyvärr min vän så har du inget hårt psyke snarast tvärtom.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/21 :  14:43:03  Show Profile Send DonMega a Private Message
Matså- Man måste väl kunna ha lite självdistans

Raljera över hobbyn
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/10/21 :  16:06:20  Show Profile Send matså a Private Message
Jo i för sig.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/21 :  20:39:21  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Don är rätt så snäll ändå .

Så här ser man på kabelfantasterna på http://www.yttermera.se/pauze/produkter/natkabeltest.html



Nätkabeltest

Tidningen Hifi & Musik har på fullt allvar testat ljudet hos en apparatsladd för nätström. De bytte ut den medföljande apparatsladden till cd-spelaren och lyssnade i stället med Supra LoRad, en speciellt avskärmad och "audio-vänlig" nätkabel inkopplad. Och vilken skillnad det blev!

"Resultatet efter byte till Supra LoRad kan beskrivas med ord som fastare, mer följsam bas, renare, mer mångfacetterad och nyanserad diskantåtergivning än tidigare." Kort sagt, alla bör köpa denna kabel! Men vi här på redaktionen tyckte inte att det räckte med detta lilla test utan vi ville ta reda på mer om denna kabels fantastiska ljudegenskaper.

Det första vi gjorde var att riva ut alla kablarna i kåken och ersätta dem med Supra LoRad. Oj, vilken förbättring det blev! Musiken fick ytterligare en dimension och liksom klev ut i rummet och smekte sig in i våra själar. Man kan beskriva känslan med ord som fastare absorbentåtergivning, sprödare fas och mer nyanserad frekvenskorrigering än tidigare. Efter detta kan vi konstatera att den som inte gör samma installation i sin kåk som vi gjorde, tycker inte om musik!

Det andra steget var att byta ut nätkablarna till mikrovågsugnen och kaffebryggaren mot Supra LoRad. Och jisses, även här hände det mycket! Musikupplevelsen från vår anläggning (i rummet intill) blev plötsligt en helt annan! Vi fick en helt annan utlösning på ljudet, speciellt i den övre kanalen. Distorsionsomfånget i mutesteget skönk till under 0,005 GHz, vilket är knappt mätbart.

För att försäkra oss om att vi hört rätt bytte vi tillbaka till originalkablarna på micron och kaffebryggaren och vips så föll ljudet, platt som en pannkaka. Ljudet tappade nyansen och den förr så skimrande diskantemuleringen var helt outroducerad. Musiken framstod som entonig och enfaldig med en kraftigt svacka i det känsliga fermatregistret. Det kändes som när man satt och diggade musik på syrrans gamla, trasiga kassettbandare med dåliga batterier igen. Skillnaden kan kanske, men bara kanske, bero på att medan vi bytte tillbaka kablarna i köket, hade någon smugit sig in och kört en kofot genom alla högtalarelement.

Ett annat experiment vi gjorde vara att byta ut linorna i tvättstugan mot Supra LoRad. Och ta mig f-n... Vilket lyft! Några kommentarer som fälldes var "enastående decibelförbättring", "mycket fylligare amplitud" och "...nu hör jag sången igen". Tvätten blev torr på ett par minuter, mitt skoskav försvann och alla på redaktionen vann varsin bil på Bingolotto!

Den sista etappen i vårt test var att dra Supra LoRad hela vägen från redaktionen till Forsmark! Vattenfall var lite svårövertalade och de som satt i bilköerna på grund alla vägarbeten blev kanske arga. Men ljudet... Oj, oj, oj oj!!!! Om vi tänker oss att den första apparatsladden var 1,5 meter och kabeln upp till Forsmark är femton mil. Det är en faktor på 100000. Samma faktor kan man lugnt beskriva ljudförbättringen med.

Vi gjorde ett A-B test med två olika låtar. Alla som blindtestades kunde lätt höra skillnad på "Ljus och värme" med Vikingarna och "Ace of Spades" med Motörhead. Jag letade också fram syrrans gamla kassettbandare och den lät bättre (driven av nätström) än vår referensanläggning för 1,5 miljoner gjorde tidigare!

Efter detta test kommer vi här på redaktionen att bilda ett eget parti vars enda punkt i partiprogrammet är att byta ut samtliga elkablar i Sverige mot Supra LoRad. För att finansiera det kommer vi att vilja höja skatten, lägga ner sjukvården samt samla in pengar på Högdalens centrum, söder om Stockholm.

Självdistans och att man inte berättar allt för sina vänner

Edit: Glömde att berätta att jag har dragit in 8m EKLK enbart för hifi'n idag.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/10/21 20:43:43
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/21 :  22:02:38  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Den sista etappen i vårt test var att dra Supra LoRad hela vägen från redaktionen till Forsmark! Vattenfall var lite svårövertalade och de som satt i bilköerna på grund alla vägarbeten blev kanske arga. Men ljudet... Oj, oj, oj oj!!!! Om vi tänker oss att den första apparatsladden var 1,5 meter och kabeln upp till Forsmark är femton mil. Det är en faktor på 100000. Samma faktor kan man lugnt beskriva ljudförbättringen med.


Ok Ok Ok Dahlberg! Du må tro det eller ej men det var nästan precis det som hände hemma hos mig... (Se hifi-upplevelsetråden)

Mvh Sebastian


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/10/21 22:03:55
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/21 :  22:40:58  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Är exempelvis den EKLK kabeln från Elfa en bra investering som kabel från elcentralen?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/21 :  23:21:40  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga men visst låter det bättre än tidigare. Uppfattar bakgrunden som en aning tystare, svärta har det visst kallats nånstans. Mina gamla elledningar är just gamla och ligger i plåtrör. Att det blir skillnader förvånar mig inte men att det skulle vara någon revolution............nja, det måste jag nog få återkomma om när jag har lyssnat lite mer. Det lät inte illa innan heller men nu slipper jag en del av kabelhärvan i alla fall, det var också huvudanledningen till att jag fixade det så här.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/10/22 :  00:16:18  Show Profile Send Björn N a Private Message
Vilken tur man har, mitt proppskåp ligger bara några meter från stereon, tre faser o välja på

Det får bli ett framtida projekt att bra en separat kabel till stereon.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000