HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SDfötter=årets haksläpp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/10/20 :  23:25:17  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag har sedan jag köpte mina BC-Acoustique A4 funderat på hur de ska stå i mitt lyssningsrum... Eftersom jag har ett ganska svajigt parkettgolv så beslutade jag mig för att gjuta ett par stora betongplattor att ställa högtalarna på och under plattorna SD-fötter.
Tror ni att det blev någon skillnad mot att ha dem stå på den anordningen jämfört med att stå på massonite ovanpå parketten
Den inte alltför klurige kan ju lista ut hur stor skillnaden blev
Basen blev helt klart fastare men den absolut största skillnaden blev på strängar och då speciellt akustisk gitarr där skilnaden är lika stor som jag hade förväntat mig på ett byte av min Pioneer DV-668 till en Accuphase DP-67 nu är det iof mycket jag gjort på en gång, ny platta, SD-fötter och ändrad placering men sammantaget var det lika stort som att uppgradera en komponent i anläggningen. Det skojigaste är att konstaterat dåliga inspelningar låter sämre och goda inspelningar bra mycket bättre!

Musiclover!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/20 :  23:27:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Grattis till ett ganska billigt lyft för anläggning. Många bäckar små (små ändringar),,, blir en kraftig älv tillslut.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/21 :  00:06:16  Show Profile Send Margaux a Private Message
Kul

Stabilt underlag under högtalarna är ett bra tweak om man har ett svajigt trägolv. Själv har jag 8*45*35 cm granitskivor (svintunga) under varje högtalare. Det gör otroligt mycket för som du säger - kontroll i basen men även diskanten.

Dock fungerar spikes bättre än SD fötter för mina högtalare när jag använder granitskivorna. Man måste prova sig fram.

PS Jag har granitskivor under alla 7 högtalare dvs även surroundhögtalarna.

PS2 Jag har även granit skivor under samtlig elektronik...skillnaden är dock minimal här rent ljudmässigt tycker jag.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/10/21 :  00:11:35  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Mina plattor är 66X66X6 cm och väger 37 kg st. Högtalarna står på spikes mot plattan medans SD-fötterna ligger mellan plattan och parketten.

Musiclover!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/21 :  00:21:06  Show Profile Send Margaux a Private Message
aha, och du menar alltså att ljudet blev bättre med SD fötter under betongblocken. Det kanske man skulle prova....

PS Jag hoppas att jag inte slängt SD fötterna...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/10/21 :  06:57:06  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Ja det blev faktiskt riktigt stor skillnad. Nu har jag iof inte provat att ha plattorna liggandes utan SD-fötter men jag tror att det blir bäst så här...men någon gång så måste jag ju testa utan SD-fötter.

Musiclover!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/10/21 :  08:20:25  Show Profile Send Mattias a Private Message

Dår får man gratulera! En ny skivsamling att leka med... det är inte dumt

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/10/21 :  08:20:32  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
I mitt fall blev det ungefär samma lyft med SD-fötter under min Pioneer 668... De är inte dumma de där...

/P
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/10/21 :  08:47:51  Show Profile Send orthanc a Private Message
Per Berger får du chansen att prova Shilfing cones under pioneeren, gör det... Min förväntan var 0 och jag förstod inte efteråt hur dessa träbitar kunde fungera.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/21 :  08:53:32  Show Profile Send mapem a Private Message
Provade först med SD-fötter under Rega Ela. Det lät inte bra, luddigt och obestämt. Med spikesen, som hör till högtalarna, placerade på enkronor ovanpå parkettgolvet öppnades perspektivet och basen blev stadigare. Har tidigare med stor tillfredsställelse använt SD-fötter under Carlsson-popboxar, så jag blev förvånad. Men nöjd är jag ju inte. Det där med stenplatta+SD borde nog testas.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/21 :  09:24:43  Show Profile Send MartinH a Private Message
Är ni säkra på att det inte är placebo som ni hört !! Och ni har väll mätt skillnaderna ordentligt med multimetern ??

Ja dämpfötter under prylar gör oftast en hel del...

/Martin
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/10/21 :  09:48:05  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Placebo äter jag till frukost tillsammans med vitaminpillret...

orthanc: vad kostar shilfing? var köper man? och... har du jämfört dem med sd?

/P
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/21 :  09:48:44  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag är inte helt övertygad om min egen förmåga att inte luras av förväntningseffekter. Därför använder jag min fru som mätinstrument. Hon är stor musikälskare, särskilt om den är framförd av levande musiker. Hon är grundmurat tekniskt ointresserad och mycket skeptisk till apparat-hype och HiFi-tweaks av alla slag. Hör hon skillnader mellan t ex olika högtalarfötter, då finns dom, det är jag övertygad om.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/21 :  14:56:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis till förbättringarna.
Att omsorgsfullt placera högtalare apparater och högtalare ger alltid ett lyft, från att skruva fast sådant som skall skruvas fast till att placera tingestna på spikar eller kuddar. Vad som är mest passande i det enskilda fallet måste örat avgöra, men att avkoppling från underlaget och stabilitet är viktiga för att det skall låta bra, (tillsammans med rumsakustiken), är det ingen tvekan om.

Bravo
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/10/21 :  16:12:00  Show Profile Send soren a Private Message

Mapem,

Kan du inte hyra ut din fru?

:)

/Sören
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/21 :  16:45:40  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
MartinH:

SD foten behöver inte ha med placebo att göra, det finns mätningar som visar att deras dämpfötter minskar vibrationerna som ger klart hörbara förbättringar.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/21 :  16:48:34  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Vad är SD-fötter?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/21 :  16:55:05  Show Profile Send mapem a Private Message
Min erfarenhet är som sagt att effekterna kan vara olika på olika högtalare, i bland bra, ibland dåliga. Under vissa är kuddar bäst, under andra spikes. Men att effekterna finns känner jag mig helt övertygad om. Utan mätningar. Men jag har inget emot mätningar som stöder detta!

Sören: Det törs du inte! :-)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/21 :  16:59:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
hifirocker: Jo jag vet det, dämpning är nått som nog de flesta hifiprodukter kan behöva, vissa behöver det mer än andra, och det har inte så mycket beroende på hur mycket dom kostar heller....

Jag håller nu på att testa en ny dämpfot och kon som vi börjat ta in på HifiArt ( nyhets inlägg kommer snart ) och det gör skillnader på alla produkter man sätter dom under..
Vad jag märkt är att rör grejer kan tjäna nästan mest på det pga mikrofonin i rören..

Och som mapem säger så ska man nog prova under just sin högtalare, det är olika resultat och sen har vi smak, du kanske föredrar spikesen och en annan kan föredra mjuka fötter under...

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/21 :  17:02:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Här är en bild på fötterna för den som undrar....

Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/10/21 :  17:26:30  Show Profile Send Pelle a Private Message

Har du prövat att sätta SD-fötterna mellan högtalaren och betongplattan?


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/21 :  18:55:23  Show Profile Send edison a Private Message
"Vad är SD-fötter?" (filikoster)

Här finns lite mer om SD-fötter än bild:
http://www.sonicdesign.se/

Själv har jag kört med halva squashbollar under CDn och med hela under högtalarna (mellan högtalare och underliggande betongplattor)
För att inte repa golvet har jag satt dit tunna vanliga möbeltassar.Dom blir rätt stumma av tyngden men gör både att man skyddargolvet och att man lätt(nåja) kan skjuta omkring högtalarna lite för möjlighet att justera deras position.

Den dag jag lägger en stor matta på golvet i högtalaränden av rummet blir det att återgå till lyftkraft för slik justering ;-)

Just nu är det inga squashbollar i systemet och jag törs nästan inte säga att jag inte tycker det blivit sämre direkt.
Har nyss flyttat så när jag hittat bollarna igen ska de provas, noggrannare denna gång, för systemet har vissa bättre prestanda nu mot innan flytten (se medlemmarnas system-tråd)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/10/21 :  23:30:52  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Nej jag har inte testat att sätta fötterna mellan högtalaren och plattan och jag är nog inte så sugen på att prova heller, dels av estetiska skäl (jag måste montera bort spikesfästena med följden att jag troligen blottlägger några fina repor och/eller klämmärken i faneren) och av praktiska skäl då högtalarna är 130 cm höga och endast 24 cm breda så kommer de stå förbannat svajigt på dessa fötter

Musiclover!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000