Author |
Topic |
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 13:29:01
|
Bygger om huset och tänkte fixa en egen lina från centralen med Lorad till systemet (alltså hifi, inte bolaget).
Verkar vara ett bra alternativ för pengarna, 90kr/m, men finns det andra alt. eller någon med erfarenhet av dylika eldragningar....? |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 13:33:14
|
Du kan köra med vanlig skärmad kabel i väggarna som kostar mycket mindre.
Saken med supra är att den är gjord för att kunna böjas, därför dyrare. I väggen ska dom vara fast monterade (antar jag )
Titta tex på Clas Ohlson på skärmade kablar för fast installation |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 14:19:02
|
Kolla in Provec systemet med även skärmade installationsrör. Sedan kan du ju dra ifrån flera faser också så att du inte blandar digitalt och analogt i samma uttag. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 14:29:01
|
Provec? Var hittar jag info om detta??
Elfa har denna för 34kr/m
|
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 14:52:50
|
Kör med vanlig EKLK som finns att köpa överallt, billig och avsedd för fast installation, godkänd så elektrikern kommer inte att protestera. Den har en folieskärm med biledare.
Jag har med stor häpenhet sett diverse speciallösningar för att få till skärmad installation i hus med kopparfolie lindat runt alla kablar och liknande krångel, varför? Det finns ju färdig att köpa.
Edit: Jag antar att det är EKLK som MartinM pratar om, finns som sagt på Clas O eller vilken elfirma som helst. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
Edited by - MartinX on 2004/09/21 14:58:08 |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 15:05:29
|
MartinX: Stämmer, kunde inte placera namnet bara.. många förkortningar finns det =) |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
DukeII
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 15:31:56
|
Då har jag en följdfråga... Ska man ansluta skärmen till jord vid centralen, eluttaget eller på båda ställena? |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 15:42:30
|
Det beror på vilken typ av skärmning du vill ha. Att bara ansluta vid uttaget är uteslutet. Anslutning vid endast central ger skärmning för elöverkänsliget. Anslutning av skärm i bägge ändar ger en extra skyddsjord. Jag ser inte personligen vad det ska göra för skillnad, men det är den "uppfostran" jag fått. Jag skulle rekomendera att ansluta endast i central. Inomhus har du ingen nytta av en extra skyddsjord, samtidigt som det blir lättare att hålla reda på det hela. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 19:50:24
|
Hej Ledzepp!
Tusan nu är vi inne på samma tema igen. I dagarna skall min svåger dra en kabel från centralen till ett Supra LoRad block. Det handlar om ca 5 meter LoRad i taket på garaget och sedan upp genom golvet och anslutning till blocket bakom stereon.
Om du är nyfiken så kan jag återkomma med vad det gav för resultat efter helgen.
/Hepp |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 23:37:59
|
http://www.protec-system.se/
Japp chans finns till jordloop. Men det beror också på om apparaterna verkligen är jordade. Dock finns det ofta en poäng att isolera switchade nätdelar etc ifrån cd-spelare. |
Edited by - Harry_up on 2004/09/21 23:45:15 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 08:33:57
|
Loope: lite märkligt det här!! Återkom gärna med lite info hur det hela blev! |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 10:28:39
|
Är supra Lorad godkänd för fast installation (utvändig eller dold) Går i samma planer själv då jag har 5 meter till närmaste uttag i samma rum idag samtidigt som det är 6 meter till säkrings-skåpet. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 22:34:20
|
Nej LoRad är inte godkännd för fast installation....men vadå... |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2004/09/24 : 08:46:01
|
Brinner det! så är nog försäkringsbolaget mindre roade... |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin
946 Posts |
Posted - 2004/09/24 : 09:00:27
|
Det är nog så att dfom är ganska roade...och glada att dom slipper pröjsa (Dom får sej nog ett gott skratt...) |
|
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2004/09/24 : 10:39:48
|
Klart att man inte skall riskera hus och hem...svågern sätter nog en kontakt vid skåpet och drar LoRaden löst med klammer. Fast bäst hade varit att koppla direkt i skåpet men som drgreen och marcus_ec säger så kan nog försäkringsbolaget ha åsikter om olyckan skulle vara framme. |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2004/09/24 : 11:21:20
|
Appropå det här med skärmning och jordning. Är det någon som har provat, att i stället för den såkallade jorden i centralen anslutit till riktig HF-jord ?? Jag har för övrigt dragit vanlig EKLK hela vägen från centralen , skillnaden blev större än jag hoppats på ! Men bättre kan de bli , jag har en rulle bly mantlad nätkabel , tung som F..n |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/09/24 : 12:01:13
|
Har ni kollat på ? http://www.protec-system.se/produkter_halogenfritt_skarmat.asp#ror och ladda ner produktkatalogen och kolla på Protecspiralen för att skärma ojordade nätsladdar. Skall installera sådant även om det är overkill, men då kan man iaf utesluta det som problem. Lorad skulle jag bara använda i apparatställ. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2004/09/25 : 00:11:12
|
-Vilket fantastiskt forum! Här går man och tänker, att nu när vi bygger om och måste flytta elskåpet, så kanske man skulle ta och slänga ut en fråga på nätet. Lite tips på bra elkablar till en fast installation från en egen grupp/propp och sånt... Och vad hittar man om inte en tråd i just detta ämne! Hoppas att jag får haka på din tråd Ledzepp! Så ni som har erfarenhet, hur löser man detta på bästa sett?
quote: Ljudskillnaden är påtaglig mellan olika installationskablar. försök få tag på en 2.5 kvadrats skärmad installationskabel från någon elektriker eller så (har aldrig sett sådan i "vanlig" elaffär). Det är en bra utgångspunkt. Vill du sedan ha ut mer så kan du testa med mer exklusiva nätkablar (hör med Wolfgang på Creativ-Audio, köpte själv en grå installationskabel från honom som fick 2.5:an att vara löjlig!
CC: Var hittar man Wofgang och Creativ-Audio?
Mvh Sebastian |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/09/25 : 00:17:53
|
quote: Var hittar man Wofgang och Creativ-Audio?
www.creative-audio.se
mvh Jonas |
Konsult hos Consulterna |
Edited by - Sanoj on 2004/09/25 00:18:45 |
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2004/09/25 : 00:24:40
|
Tack för snabbt svar Sanoj!
Sebastian |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2004/09/26 : 13:08:25
|
CC, jo det var den typ av jord jag menade , jordspett eller nergrävd plåt för den delen. jag tror att nätfilter och skärmningar kommer att bli effektivare med den typ av jord. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2004/09/26 : 20:48:00
|
CC , Nätfilter skall man alltid ha. Även om man med skärmade kablar minskar risken att få in störningar som finns i huset, finns alltid risken att störningarna finns på den inkommande ledningen. Sen kan man ju också som någon sa tidigar koppla in på den fas som har minst störningar , det kan faktist vara stor skillnad mellan faserna ! |
|
|
Topic |
|