HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförsteg ------ Transistorslutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

donald
Member

147 Posts

Posted - 2004/10/21 :  17:14:08  Show Profile Send donald a Private Message
Hur funkar det att använda ett försteg med rör till att driva ett transistorslutsteg.Stämmer det med utnivåer och dylikt.Jag är tacksam för svar om någon har erfarenhet av detta.

donald

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/10/21 :  19:11:03  Show Profile Send erixon a Private Message
Jag använder ett Copland 303 hybridförsteg tillsammans med PS Audio HCA 2. Fungerar "ljudmässigt" mycket bra tillsammans. Ut- respektive inimpendans stämmer väl mellan dessa två.

Men, förstegets höga utsignal ställer till det. Ca 5 mm på volympoten räcker mer än väl för normal lyssningsnivå. Detta är nog likartat mellan olika rörförsteg. De lämnar betydligt mer ut än ett transistordito.

Det som kan ställa till det är också utimpendansen från försteget respektive inimpendansen på slutsteget. Rörförsteg är ofta mer högomiga än ett transistorförsteg. (Det finns dock undantag, exempelvis ARC). Ett transistorslutsteg har ofta betydligt lägre inimpendans (ca 10-20 kohm) än ett rörslutsteg som kan ligga uppåt 100 kohm och mer. En missanpassning kan ge mer brus och förändringar i frekvenskurvan.

Tyvärr är det nog så att man får prova sig fram.

//erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/10/21 :  22:41:16  Show Profile Send JohnB a Private Message
Bifogar en matnyttig länk i ämnet, jag har själv prövat med rörförsteg och transistorslusteg, minns inte vilka värden de hade men det gick i alla fall bra.


http://www.vtl.com/pages/system_match.html
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/21 :  23:12:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kör ett Xindak rörförsteg till ett Advantage S150 slutsteg, det fungerar bra.
Dock är utnivån på försteget lite hög vilket gör volykontrollen ganska känlig, men det är egentligen inget större problem.

Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2004/10/22 :  08:59:32  Show Profile Send donald a Private Message
Jag tackar för tipsen.Det verkar som man måste prova sig fram.Då gäller ju att man måste prova prylarna innan man köper dom.

donald
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/10/22 :  09:09:53  Show Profile Send MikaF a Private Message
Jag har kört Kora Eclipse rörförsteg tillsammans med Atoll AM-100 slutsteg och det
låter helt sagolikt bra! Men det är ändå svårt att säga att det alltid funkar. Bara
att lyssna!

MV´H/Mikael


Driver Top HiFi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000