HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En hifi-upplevelse i mitt vardagsrum!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/20 :  23:43:45  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Fantastiskt!!!

-Jag har just haft en riktig hifi-upplevelse, med ståpäls och allt, i mitt eget vardagsrum…
Tro det eller ej, men härom kvällen föll allt bara på plats och det fanns liksom inga hinder mellan mig och musiken som bara fanns där svävande i rummet! Musikerna stod där i kött och blod och med ett sanslöst sväng drogs jag med på en resa jag inte kommer att glömma i första taget…

Eftersom vi hade besök så jag hade satt på rörförstärkaren och cd-spelaren i god tid före maten. Så efter några timmar var det dags… Började med Bowies ”Hunky Dory”. ”Quicksand” och "Bewlay Brothers" har väl aldrig låtit vackrare och svänget i Mick Ronsons gitarriff på ”Queen Bitch” har väl aldrig varit grymmare!
Vi fortsatte resan med Oscar Peterssons ”We get requests” och Diana Krall ”The girl in the other room”, fortsatt grymt sväng och grymt bra ljud...
-Väldigt va det låter bra! sa besökaren, nu med hakan nere vid knäna. (Han är absolut ingen hifi-nörd föresten.) Själv kunde jag inte säga så mycket eftersom jag hade en tjock klump i halsen och något vått i ögonvrån!
Så vi fortsatte med Blind Boys ”Spirit of the century” och rejält frälsta gick vi över till vinyl, för att hamna riktigt i himlen liksom.

Paul Simons ”Hearts and Bones” eller Lou Reads ”Transformer”, ja jag behöver inte rabbla mer precis allt lät fantastiskt!

Visst har det låtit bra förut, men nu kände jag mig verkligen helt nöjd! (En mycket trevlig känsla) Det må finnas högtalare och förstärkare för miljoner, spelar ingen roll!

Så vad berodde då denna upplevelse på??? Placebo, psykoakustiskafenomen eller vad…

Själv tror jag att min sista uppgradering av strömförsörjningen gjorde att hela systemet , liksom blev totalt optimerat och nu verkligen blivit en helhet, som är mer än summan av de enskilda komponenterna liksom! Låter kanske lite flummigt men så upplever jag det iaf …

Tja, jag var bara tvungen att dela med mig av denna upplevelse!

Har någon av er upplevt samma sak? Jag menar just detta med att systemet samverkar så perfekt, att säga blir osynligt och ohörbart!

Mvh Sebastian



"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/10/21 14:04:46

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/21 :  00:54:31  Show Profile Send Roq a Private Message
Roligt! Sånt här är trevligt att höra. Själv tror jag mycket på "dagsformen" som förklaring till ljudskillnader från den ena dagen till den andra. Lyssningstiden på dygnet brukar också spela roll för mig - senare på kvällen är det tystare runt omkring och då låter det oftast bättre.
Det är en härlig känsla när man sitter där och tycker att "NU finns det inte mycket att klaga på..."
Kul att välljudet sammanföll med strömuppgraderingen - hoppas det håller i sig
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/10/21 :  00:59:20  Show Profile Send redestad a Private Message
Spännande, och verkligen roligt att du haft en sådan upplevelse! Speciellt spännande är den uppgradering av strömförsörjningen du nämner, berätta gärna mer ingående vad du gjort. Inga andra förändringar?

Har själv haft en upplevelse att allt blev "helt rätt" när jag testade ett gäng fina nätkablar (Harmonix Studio Master) och blev klart ledsn när jag lämnade tillbaks de, allt föll liksom ihop på något sätt. Svårt att riktigt sätta ord på men så var det, men helt klart är att bättre nätkablar är en prioriterad uppgradering. Möjligen OT men i alla fall.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/21 :  01:18:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kanske missat det nån annanstans men:

"Själv tror jag att min sista uppgradering av strömförsörjningen gjorde att hela systemet , liksom blev totalt optimerat och nu verkligen blivit en helhet, som är mer än summan av de enskilda komponenterna liksom!"

Vad är det du uppgraderat till?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/21 :  13:11:36  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Vad är det du uppgraderat till?

-Jo, jag har ju förut berättat om mina problem med låg spänning och skit på nätet... Nåväl Vattenfall ska ha en eloge för att det ganska snabbt kom upp en trafo 100m från huset och det blev genast en klar förbättring! I somras bytte dom till grövre kablar och trafon åkte bort... (Kanske synd, vad vet jag?) Spänningen ligger iaf stadigt på 230, 230 och 228 på faserna, vet inte hur det är med övertonerna men jag har bett om ny mätning.
Nästa steg kom nu på hösten när det var dags för om och tillbyggnad här hemma. Elcentralen skulle flyttas och bytas ut, så då kom naturligtvis tankarna på en separat strömmatning till anläggningen! Läste lite på forumet och hittade till Wolfgang på Creative Audio. Så jag beställde en kabel på 5m med 2,5mm2 ledare och jord samt en kraftig dubbel kopparskärm på 4mm2, ett bättre vägguttag samt en speciell säkring 16A med silver tråd. (Inte så dyrt som det låter stannade under 2000kr sammanlagt) Så ström uppgraderingen har gått stegvis och liksom förbättringarna, men härom kvällen var den första seriösa lyssningen... Och jo Roq det låter fortfarande lika bra! Har ju inte ännu urtömt alla tweakningsmöjligheter (kabellyftare osv), så vem vet hur bra det kan bli?




Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/10/21 13:56:37
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/10/21 :  13:30:17  Show Profile Send redestad a Private Message
Härligt seriös ansats! Har själv dragit fram en 3-fas 16A som delades upp i 3 230V framme vid stereon. Således 3 gånger 2,5 mm2 trådar, jord och 16A säkringar och blev smått överrumplad över den positiva förändringen. Allt blev bättre men främst kraft, bas, dynamik och renhet kan nämnas. Mina monoblock vill ha rätt mycket ström så det kanske spelar in, jag menar alla kanske inte får lika stora förbättringar men jag vill definitivt tro att separat, "överdimensionerad" strömförsörjning är ett mycket prioriterat "tweak" för alla ljudnördar. Gäller ju att skapa bästa möjliga betingelser för anläggningen att visa sin potential.

God lyssning!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/10/21 :  14:20:44  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Åhh...jaha.... Jag har aldrig riktigt trott på att byte av nätkabel skulle ge någon förbättrng, men jag antog ju att folk bara menade att man byter sista metern, inte hela vägen till sydkrafts transformatorstation

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/21 :  14:48:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattulerar till upplevelsen, roligt att se lite seriösare strömförbättringsansatser.

Bravo
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/10/21 :  16:19:30  Show Profile Send soren a Private Message
quote:
Så vad berodde då denna upplevelse på??? Placebo, psykoakustiskafenomen eller vad…


Vad drack ni till maten?

/Sören
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/21 :  16:30:45  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Vad drack ni till maten?



-Mjölk faktiskt, men vi åt nåt med svamp har jag för mig...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/10/21 :  16:56:40  Show Profile Send soren a Private Message

A fellow mjölkdrinker :)

Jag har faktiskt haft liknande upplevelser .. vissa dagar har det låtit helt underbart, för att några dagar senare låte "mindre" bra.

Slutar helt enkelt att lyssna och gör nåt annat .. och hoppas på att det låter bättre i morgon :)

/Sören
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/21 :  18:15:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skönt att det inte bara är jag som upplever det på det viset.
Är det jag eller min anläggning som har humörsvängningar?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/21 :  20:32:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Fixade ett hifi-uttag idag. 8m EKLK 3x2,5mm direkt från en egen 10A säkring till 8 uttag. Har inte lyssnat så mycket men inbillar mig ändå att det låter bättre. Om det är placebo eller inte bryr mig inte så mycket, jag tänker inte plocka bort det jag dragit i vilket fall som helst . Kul att nätleverantören gjorde rätt för sig i alla fall .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/21 :  22:56:52  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Du verkade haft en trevlig stund. De dagar man känner att "nu spelar det inte bra, jag gör något annat", kan det vara så att kroppen/hjärnan är trött? Man kanske har varit på jobbet som är en bullrig miljö osv?

Rätta mig om jag har fel men jag tror man behöver vara utvilad och avslappnad till kropp o själ för att kunna njuta fullt ut av musiken?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000