HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har forumet för dålig prestanda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/09/15 :  22:05:37  Show Profile Send niklas a Private Message
Det är naturligtvis inte fel att hjälpa folk om man kan det, men att sitta här o gissa kan lika gärna min farmor göra.

Att man har "kunskap om" behöver inte innebära att man vet hur man ska optimera en webbplats, eller ens tolka ett stresstest. Det räcker att framföra att man tycker det går långsamt så är det väl upp till de ansvariga att ta tag i problemet.

Mikael2: Jag hann tyvärr inte läsa ditt inlägg innan jag påbörjade mitt.

Sanoj: Vad säger det egentligen? Är det han som har byggt det? Att du klarar att installera Office-paketet hemma betyder inte att du kan optimera prestandan i koden...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/09/15 :  22:09:42  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ska du inte bestämma dig om du ska vara snäll eller taskig mot Mikael2 snart, niklas?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/09/15 :  22:11:27  Show Profile Send niklas a Private Message
Hehe, jag har bestämt mig för att inte vara taskig mot någon...


Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/15 :  22:18:42  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Sluta trakassera innehavarna av detta forum !
Alla finns här helt GRATIS !
Utom just innehavarna !
Dom gör säkert så gott dom kan utan bidrag från dom som skriver här.
Hur vore det om alla "användare" skulle betala någon spänn för att "hänga"här ????

Sanoj: Vad har du att bidraga med !!!!!!!!!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2004/09/15 :  22:23:42  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Inga problem niklas.

Vi fick småproblem direkt vid första leverantörsbytet. Hififorum gick från Communique som fungerade utmärkt men de klagade på den stora trafik sajten fick och vi var kanske lite snabba vid val av ny leverantör men forumet började strula. Inget allvarligt strul men det var inte lika stabilt längre. Gjorde inget åt det då, trodde att de skulle lösa sig. Var inte helt 100 då på vad felet kunde bero på. De kunde ju bero på usel kod...

Euphonia fick exakt samma problem med långa svarstider fast med Invisions beprövade kod och koden flyttades till ny server/leverantör och fungerar nu klanderfritt (nästan) så jag är helt säker på att problemen ligger hos denna leverantörs server.

Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/09/15 :  22:46:46  Show Profile Send niklas a Private Message
Men han som sa att det var hårddiskens fel då? Eller han som klagade på <table>-taggarna? Eller han som menade att det är för att det inte är skrivet i php?

Menar du att alla deras gissningar var fel?




"Det är inte alltid mutterns fel att skruven är för stor..."
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2004/09/15 :  22:57:03  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Troligen är gissningarna fel

Eller fel och fel, forumet kan alltid bli bättre/snabbare med optimerad kod men det stora problemet med långa svarstider beror på nått annat
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/15 :  22:57:40  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
reeltoreel:

Varför så starka känslor "Sanoj" bidrog med att påpeka att "Mikael2" konstruerade siten och på så sätt veta vad som är fel.

Niclas:
Vad i allsinn dar är det du kläcker ur dig? Folk tycker det går segt, insatta spekulerar; vad är det för fel i det? Det hjälper ju bara felsökandet.. "inga kompisar och prata med" - *språklös*
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/15 :  23:04:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skriver det igen, för de som INTE lyckades läsa det.

Det jobbas på problemet.

För de som inte vet, och inte har uppfattat det heller - Mikael" var det som stod bakom hififorum.nu förut. Om någon vet hur det ser ut i alla tabeller och dB'er så är det han.

Kan vi lägga ner detta nu och hoppas på att det kommer en lösning snart ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/15 :  23:09:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Zalve - Jag var en av de få som lyckades läsa ditt 1:a inlägg. Bra att jag fått svar på min ursprungsfråga/fundering...ser fram emot att obehindrat kunna klicka mig fram här igen.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/09/15 23:10:30
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/09/15 :  23:30:51  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Niklas Att table-taggen sölar ned är det inget tal om. Så är det bara. Är du intresserad av att fördjupa dig så kan du söka runt lite. Sedan är det ju självklart inte det störrsta problemet. Där emot tycker jag din attityd suger.

Någon skrev att det vore en dålig idé att byta forum då gamla inlägg skulle försvinna. För många forum finns det konverteringsscript så att man kan överföra gamla posts till det nya systemet, det är nog intressant att kolla närmare på.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/09/15 :  23:46:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Vilken tur att vi har så många datorkunniga här för jag har själv mycket begränsade kunskaper i området. Jag har jobbat med detta under en längre tid men jag börjar ge upp hoppet. Vi fick hjälp med att optimera databsen strax innan semestern och då snurrade det på rätt bra. Men sedan dess har det bara blivit segare och segare.

Följande mail gick till vår provider idag:

quote:
Hej XXXXXXXXX!

Hoppas att din semester varit bra!
Ang XXXXXXX så känner jag att forumet blir mer och mer osäkert och framför allt verkar det vara databas-accessen som strular för vi får timeout respons från sidorna och de pekar hela tiden på långsam svarstid från databasen. Ibland går forumet som en oljad blixt, men för det mesta verkar det gå långsamt nu för tiden.

Jag känner att det inte är hållbart i längden och vet inte riktigt vad jag skall göra åt det. Jag fick ju ett tips om att minska sökmotorns detaljeringsgrad, men när jag ser på var medlemmarna är när det går långsamt är det mycket sällan som någon använder sökningen. Så det känns inte som en lösning utan snarare som ett stickspår.

Har du något förslag på hur vi kan åtgärda våra problem?

Vänligen, Per


Om Någon av Er kan tänka sig att göra en insats för HiFiForum.nu ihop med Meyer inom detta område skulle jag vara väldigt tacksam för all support vi kan få.

Vänligen, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/09/16 :  00:11:02  Show Profile Send niklas a Private Message
Yahriel, ditt påstående att <table>-taggarna påverkar serverns svarstider svarade jag på via pm eftersom det är långt OT på ett hififorum.

Gerhard, en liten personlig förklaring, även denna i form av pm, har förhoppningsvis nått dig.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/09/16 :  08:56:13  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Det går faktiskt riktigt fort nu på morgonen. (knock on wood)
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/09/16 :  16:13:03  Show Profile Send Allison One a Private Message
Började läsa denna tråd och skulle gå in på sid 2..
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e31'

Timeout expired

/forum/topic.asp, line 116

Kanske kan man radera alla äldre trådar ?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/09/16 :  16:17:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ni som kan, vad betyder "Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e31' Timeout expired " meddelandet?

Vänligen, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/09/16 :  17:42:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, eller arkivera, men det förutsätter jag att det redan görs med jämna mellanrum.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/09/16 :  17:44:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Pac, jag skulle tro att det innebär att databasen inte hinner 'svara' på en 'fråga' som ställs till den inom den tid ni ställt in som maxtid det får ta.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/09/16 :  21:59:18  Show Profile Send n0p a Private Message
Asså är de bara jag som haft problem i kväll med forumet? Fick de inte alls att fungera med internet explorer, men när jag nu bytte till Firefox så fungerar det. Upplevt problemet på en annan dator oxå, kan de vara cookierelaterat eller?

Edit: Det fel som jag får med explorer heter visst "http 500 internt serverfel"

Vad betyder det?

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2004/09/17 08:54:47
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/17 :  09:59:37  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Urk det där är ju såna där jobbiga grejer man läst om ju =)

Men "felet" verkar ju iaf ligga på serversidan ..

Det låter som inställningsfel, men såna gör man lätt i windows användarvänliga system

http://www.skrattnet.se/microsoft/

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/17 :  15:55:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har bara hittat de här felkoderna.

WindowError:001 = Windows laddat, systemet i fara.
WindowError:002 = Inget fel... ännu.
WindowError:003 = Dynamiskt länkfel. Ditt misstag finns nu i alla filer på hårddisken.
WindowError:004 = Slumpmässigt fel. Inget är egentligen fel.
WindowError:005 = Windows försökte med multikörning. Systemet förvirrat.
WindowError:006 = Diskettenhetsfel. Det sitter redan en diskett i enheten.
WindowError:007 = Systemprisfel. För lite pengar spenderat på Windowsprogram.
WindowError:008 = Trasigt fönster. Se upp för glasskärvor.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/09/17 :  16:14:39  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/17 :  17:18:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Lustigt hörni. Jag upplever ytterst sällan ett segt system. Jag kör med Mac, OS9 och Explorer 5.1, iCab (das Internet taxi) samt XP och Mozilla 1.6.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/09/17 17:19:30
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/09/17 :  22:31:10  Show Profile Send rokk a Private Message
Konstigt nog är det olika, ibland går det snabbt som attan och ibland segar det.. inga time-outs dock, inte en endaste hitills :)
Lycka till med att lösa problemet... Forum nlir alltid segare med tiden då det blir fler och fler inlägg och ofta fler besökare.. Men det ska självklart inte få forumet att gå som frusen sirap.

Sen beror det självklart vad servern kör för något... men det är ju en annan historia :)
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/09/17 :  22:40:08  Show Profile Send n0p a Private Message
Ja, då har vi skrattat och ägnat oss åt menlösheter en stund dårå... Åter till min frågeställning kanske?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000