HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Once a lifetime, eller när jag mötte tornen.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/10/28 :  11:06:56  Show Profile Send Per100 a Private Message
Tänkte skriva några rader om en oerhörd hifiupplevelse.

Många av oss hifi-intresserade är i grunden musikälskare varierat med
ett mer eller mindre stort intresse för apparater och teknik.

Vi njuter av musiken, men vill samtidigt att instrument och röster
skall återges så naturligt som möjligt. För en del räcker det att det låter
och svänger. För andra är det samtidigt viktigt att det låter så nära verkligheten som möjligt.

Målet är att flytta musiken in i vardagsrummet.

Under de år jag varit intresserad av hifi så har jag stegvis kommit närmare verkligheten i mitt eget vardagsrum.

Samtidigt har jag imponerats av hur bra en riktig high-end anläggning kan
låta under framförallt mässor, som ju är en av de få tillfällen som erbjuds att få smaka på det bästa.

Nyligen fick jag tillfället att omvärdera själva innebörden av orden ”låter bra”.
Själva upplevelsen var så stark att den nog närmast kan jämförs med ord som
uppenbarelse. Allt annat jag tidigare hört fullständigt bleknar inklusive
Wilsons bättre modeller, Måreten Design Coltrane mfl.

Var ägde då denna insikt rum? Jo i Paris.

Besökte Présence Audio Conseil (www.presence-audio.com) med målsättningen
att få lyssna på lite fransk hifi och samtidigt ställa en del frågor om hur bäst driver mina nyinskaffade franska högtalare Jm lab 907 BE. Jag har inte lyckats hitta en förstärkare som får dessa att blomma ut (råd från den svenska butiken säger att det behövs knappt någon effekt medan artiklar i tysk press antyder att dessa högtalare skall drivas med stark ström precis som en del av Dynaudios tidigare stativare).

Jag anlände så till Présence som tydligen är en av JM Labs stora försäljningskanaler/butiker i Frankrike.
En värdinna pekade på en dörr lite längre in i butiken och när jag öppnade denna såg jag två gigantiska torn. WOW! Det är alltså så här JM lab grande utopia BE
ser ut i verkligheten. Ingen annan fanns i rummet när jag och min far steg in. Det spelas klassisk musik av Bach. Elektroniken var genomgående YBA. Rummet var ganska litet, kanske 25m2. Vi lyssnade på ett par låtar och därefter öppnades dörren. Ägaren kom in.
Säger inte ett ljud. Stänger av musiken. Sätter på Patricia Barber - Café Blue fortfarande utan att säga ett ljud. Själv sitter jag helt förtummad av hur bra det låter. Ägaren lämnar rummet. Det låter inte som något annat jag hört. Allt annat känns som en förvrängning eller blek kopia.

Min far rycktes även han med. Han är normalt sett tämligen ointresserad av hifi. För att beskriva ljudet så använde han dock flertalet missbrukade ord och adjektiv som normalt sett uppfattas som flosker, men som i detta sammanhang gav en fullständig rättvis bild av vad vi upplevt. En av kommentarerna från min far var, ”det låter precis som om musikerna stod i rummet”.
Jag sa till honom att det kanske en av de mycket få tillfällena i liver man får höra något som låter så bra. Han höll med, men med tillägget ”ja det skulle vara riktig musik live isåfall….”

Varför skriver jag då detta. Jo, för att ni någon gång skall försöka hitta möjligheten att vara med om samma sak som jag. Det är värt en resa.

Jag fick av butiken veta att de än så länge inte sålt ett enda exemplar av Grande Utopia BE i Paris. Däremot så har det gått ett par i butiken i Toulouse. Lite förvånad frågade jag hur det kan komma sig i Paris med så mycket kapitalstarkt folk. Han gav inget riktitgt bra svar direkt, men menade att det krävs egentligen ett stort rum för att man riktigt skall kunna utnyttja högtalarens potential (lägenheterna är små i Paris), de kräver dyr elektronik samt de väger 250 kg ca.

För att avsluta historien så gav de mig ett råd angående mina 907BE. De skall drivas av en strömstark förstärkare som arbetar i klass A. Först då kommer de till sin rätt. Men när jag lämnade butiken kändes det ovesentligt. Jag hade annat i tankarna…….

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/10/28 :  11:15:23  Show Profile Send Manga X a Private Message
Vilken underbar berättelse!

Den erfarenheten kan du leva på länge!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/28 :  11:20:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Man kan ju bli grön av avund, vilken berättelse, vilken känsla.

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/28 :  11:20:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Man kan ju bli grön av avund, vilken berättelse, vilken känsla.

Bravo
Go to Top of Page

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2004/10/28 :  12:46:30  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Det där var inte bra, har själv kommit hem till min egen utrustning efter liknande upplevelse, hmm men det är kul att ha något att sträva emot även om man inte kommer upp i samma klass. Men dina högtalare lär du komma väldigt långt med, med rätt elektronik.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/29 :  00:30:24  Show Profile Send edison a Private Message
huvva..."dääää gåår aldri!" sa närkingen...när han efter denna goa berättelse lyssnade på sina hembyggen...som han gillade så...innan...hehe

Får låta bli att läsa om din story ;-) men fin var den, och farlig (?)

"Vad är väl en bal på slottet...."

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/10/29 :  12:33:41  Show Profile Send Per100 a Private Message
Det är tur att ljudminnet är så kort. Nu sitter jag
hemma och avspisar min jordnära anläggning.
Önskar att jag kommer kunna använda detta minnet som en
slags referns i framtiden.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/29 :  18:03:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kul att höra sådana här beerättelser.

Några fler?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/29 :  18:50:26  Show Profile Send Harman a Private Message
Per100...
Underbar story...
Så ljudet från JM lab grande utopia BE är alltså så grymt bra...Hmmm misstänkte väl det...
Tur att den är så grymt dyr att man verkligen inte kan ha råd...:)
Jag har personligen förälskat mig i JM Lab Electra serien och den går att få råd till...måste gå att få råd till....

Ha det gott!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000