HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalar- och signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:59:13  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Hej!
Nu kommer ännu en fråga/tråd om kablar. (Kärt ämne det där).

Jag är nu inne på att uppgradera med nya kablar. Både till högtalarna och mellan CD och förstärkare.
Idag använder jag en diykabel till högtalarna (EKKJ 4x2.5) biwire. Som signal också en diy, silverpläterad koppar.

Tyvärr har jag ett irriterande s-ljud från sångaren. Hustrun har också påpekat detta så nu måste här bytas. Jag vet inte om det kommer från högtalar- eller signalkabeln.
Tidigare har jag haft andra kablar, köpes, där ljudet var mycket bättre. Så att byta tillbaka är ju en variant. Men när jag ändå ska byta så varför inte uppgradera en smula.

Jag är ute efter transparant ljud med alla detaljer. 3d förstås. Även ett behov att ljudet ska "flyta" ut ur högtalarna vid lägre lyssningsvolymer.
Nu vet jag ju att inte bara kablarna gör allt detta men kanske en hjälp på vägen. (Delar av apparaterna kommer i framtiden också uppgraderas/bytas).

Min anläggning idag:

Harman Kardon DVD25
SAT Amplifix
Canton Karat S8

Kom gärna med förslag på kablar (högtalar och signal)

Några märken varianter jag kikat på.
Kimber 8TC
Transparent
Nordost
Alysis plus ?
Harmonic Tech. Prec.link
Harmonic Tech. Pro 11 plus
Eichmann


Tacksam för ideer och förslag.

(Helst märken som finns i Stockholmsbutikerna. Man kanske kan låna hem och lyssna).

mvh,


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:11:13  Show Profile Send MartinH a Private Message
Testa olika lösningar.. Men det kanske inte är från kablarna det kommer, det kan även komma från andra delar av elektroniken...

Men låna hem och pröva så får du se, och utesluta lite delar....

/Martin
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:24:10  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Problemet med s-ljud har som jag nämnde inte funnits tidigare. Samma elektronik med andra kablar. Alltså kan man utesluta att apparaterna är den felande länken.
mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:29:31  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Ett "ekonomialternativ" vore att du köpte Eichmann Tech. Express 4 signal -och högtalakablar samt nätkablar till förstärkare resp cd. Supra LoRad eller Jorma (tror att de heter JPC) eller något annat motsvarande bör bli bra. Priset borde bli omkring 4000:- om du köper nytt.

Upplever Eichmann vara neutrala och prisvärda. Tror att Kimber eller Nordost kan upplevas lite ljusa i ditt system. Med nätkablarna kommer du att uppleva mer dynamik, fastare bas och renare diskant även när du lyssnar på lägre volym.

Har även sett att folk beställt kablar från Kina här på forumet och verkar nöjda med dem. Då kan priset bli ännu lägre.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:38:41  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Problemet med s-ljud har som jag nämnde inte funnits tidigare. Samma elektronik med andra kablar. Alltså kan man utesluta att apparaterna är den felande länken.

Eller så har problemet funnits hela tiden, men slätats över av de gamla kablarna.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:00:46  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag är beredd att hålla med 10,.. Matchningen kan vara kritisk i denna uppsättning.

Harmonic Tech borde kunna göra denna anläggning mer "lättlyssnad". Även om jag aldrig haft direkt bra erfarenheter av detta märke.

Audioquest är annars ett bra allround-kablage


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:06:30  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag har en Eichmann express 6 som jag tidigare hade inkopplad mellan cd och förstärkare. Mycket bättre ljud.
Varför jag bytte till diy på signal sidan var att gå in på ballanserade ingången på Amplifixen.
Jag byter (nog) nu tillbaka till Eichmann.

Men högtalar kablar då???

johan kjell: Vad menar du med för ljusa. Är det att det blir för skrikigt eller/och tappar jag bas? Eller?
mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:21:38  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Hej Uffe,

Koppla in ett par express 6 högt. kablar. Det blir en bra synergi. Uppfattar Eichmann som mycket allround vilket gör att du inte behöver tänka så mycket på kablarna om du byter ut någon annan del i anläggningen.

Har aldrig hört din cd och amplifixen tillsammans men mitt intryck är att de båda drar åt det ljusare hållet och att HK:n låter lite tunn i mellanregistret. Kan ju ha fel.....

Nordost kablarna uppfattar jag generellt att de plockar fram detaljer mer än att de fokuserar på helheten. Tror att ditt ljud kan upplevas lite "skrikigt" eller "skramligt" med dem. Kombinerar du dina högt. -och signalkablar med nätsladdar så kommer du att få ett bättre fundament och lite mer "kropp" i ljudbilden.

S-ljuden kan ju även bero på att CD:n och eller högtalarna står ostadigt tex.

/Johan
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:46:08  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för svaren.

Nordost kablage verkar inte vara ett bra alternativ för mig. Så det försvinner från listan.
Kimber 8TC då? Eller Audioquest Midnight? Båda finns beg. just nu.


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:48:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tror inte kimber skulle bli fel heller, dom är inte ljusa, utan detaljerade och engagerande...

Dock så kan det bli för mycket i vissa system, men håller man sig till de kopparkablar som 8VS tillsammans med en Timbre signalkabel skulle nog inte blir för ljust alls....

/Martin
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/10/12 :  16:44:17  Show Profile Send Leif B a Private Message
Röstar på Eichmann.
Man får en hel del för pengarna där.
Vad gjorde att du bytte ut dem mot DIY? Var det något du inte tyckte om? Tror också på att det kan bli en synergieffekt med samma kablar rakt igenom. Blir typ 1+1=3.

mvh Leif B
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/12 :  16:51:24  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Vilka längder och vilken budget???

Sebastian

Ps:Slår väl ett slag för mina Analysis Plus som vanligt...Finns på Audio Concept.

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  18:59:20  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Varför jag bytte signalkablar var att jag tänkte prova Amplifixens balanserade ingång, om det gav bättre ljud. Resultatet blev ju negativt troligtvis pga. kabeln inte ingången.
Högtalarkabelbytet berodde på att jag nu flyttat isär högtalarna. Så de gamla flätade kablarna räckte inte.
Totalt blev det ett mycket bättre ljud. Med större rymd mm.

Eichmanns högtalarkablar ligger högt upp på listan just nu.

Analysis kablar ska nog kollas upp. Jag fick ett mycket gott intryck av Audio Concept. De verkar mycket seriösa i valet av produkter.Lyssnat på deras "vinylanläggning". Vilket ljud!!!!!

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/10/12 :  21:03:24  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag vill slå ett slag för Analysis Plus kablarna!

Otrolig prestanda för minimalt med pengar i mitt tycke.
Kommer att enbart köra med dessa i min DIY anläggning som byggs för fullt.

Att Robban och Patrik är riktigt sjyssta är liksom grädden på moset.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/12 :  22:31:46  Show Profile Send FBK a Private Message
UFFE T, du har PM!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  22:32:27  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Manga X: Jag håller fullständigt med dig. De är mycket tillmötesgående och lyssnar verkligen på ens behov och tankar. Att sedan produkterna är något i hästväg gör ju inte saken sämre.
Jag sk nog svänga förbi dem och ge dem och Analysis Plus en chans.

SebastianG: Längd på högtalarkablarna ska vara mellan 2.25-2.5m långa. Signalkablarna har mindre betydelse eftersom apparaterna står tillsammans i ett rack.

Har ni några synpunkter om jag ska välja biwire eller singelwire?

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

owe
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/10/29 :  15:32:00  Show Profile Send owe a Private Message
Jag har oxo testat olika kablar.
Från Audioquest till en Eichmann Express 6,det blev otrolig skillnad mycket varmare och en 3d kännsla.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/29 :  15:38:06  Show Profile Send FBK a Private Message
ove!
Var det signal eller högtalarkabel som du bytt till, och vilken Audioquest kabel var det du hade innan.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/29 :  19:05:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har för mig att dina Canton högtalare har en något framträdande topp som visst kan mjukas upp med t.ex. HT kablar. Tyvärr tappar man en del i klarheten vilket inte är så kul.

Har du testat att vinkla högtalarna så att de inte är riktade rakt mot lyssningsplatsen? Att dämpa 1:a reflexen mildrar även det problemet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/29 :  19:07:28  Show Profile Send Harman a Private Message
Johan Kjell
Har du lyssnat mycket på HK DVD25?
Mina erfarenheter av den mycket snarlika DVD30 är att den snarare är varm än att den drar åt det ljusare hållet, det samma tyckte H&M och Hifi News när de testade DVD30.
Jag har dessutom HKs CD växlare 8380 som oxå ligger snarare åt det varmare hållet vilken gör att man tappar i detaljupplösning.
Min tanke är att Harman satsar på att göra två fel för att få ett rätt. Vad jag menar är att genom att matcha ljusa förstärkare/recivers med signalkällor som drar ut det andra hållet så försöker de få ett bra total ljud. Det kan ju diskuteras om detta är en bra väg att gå men jag misstänker att det är deras tanke. Personligen skulle jag föredra två neutrala delar, vs två rätt inga fel.
Där med inte sagt att jag skulle rekommendera Nordost har ingen aning om hur det skulle låta.

Trevlig helg!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/29 :  19:29:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Här kommer ett tips från en kabelskeptiker

Du skriver att du flyttat högtalarna, har du provat att ändra invinkligen efter det?
Jag håller just nu på med en ommöblering hemma och har experimenterat med högtalarnas läge en del, i mitt fall ändras diskantens karaktär ganska mycket (relativt sett) beroende på hur mycket jag vinklar in högtalarna; det är inte helt lätt att hitta ett läge där både ljudbild/diskant fungerar bra men det går.

Det kan ju vara värt att prova innan du köper nya grejer.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/10/29 :  19:45:53  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Tycker du skall testa Neotech också. Påminner mycket om Harmonic Tech men är billigare då Neotech har sin tillverkning i Taiwan istället för USA som HT. Transparenta, detaljerade och bra 3d.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Edited by - peter_gbg on 2004/10/29 19:46:33
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/29 :  20:36:22  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Har du kollat fasen?? Tänk på att "Bladdarn" kör Omvänt. du får gärna låna "FADEL ART GREYLITZ BW" högtalarkablar av mig om du vill pröva (Skicka PM)
Har även en uppsjö av bra (bäst) signal/nätkablar !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/10/29 20:36:57
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/10/29 :  21:17:22  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej jag har gjort något liknande förutom att jag inte bytte signalkabeln till DIY. Jag har en amplifix och en cdfix vilka jag hade ihopsnörade med kimber PBJ (härlig) sedan QED silver spiral (mer luft) och samtidigt QED silver anniversary till mina Totem Dreamcatcher. Allt var frid och fröjd men jag ville så gärna prova de omtalade installationskablarna. Sagt och gjort. Med QED silverspiral och EKK 4 ledare korskopplat lyssnade jag tålmodigt i månader. Jag blev aldrig nöjd. Stickigt ljud med distortion i både diskant och mellanregister med s-ljud och en burkig känsla utan pondus och följsamhet som resultat. Jag gav mig dock inte och passade på att göra en fyrfläta (i tron att någon elektrisk parameter skulle bli mer passande) vilket resulterade i svett och blåsor. Om ljudet blev bättre, det vet jag inte, men det såg i allafall bra ut och det fanns någon form av intressant livekänsla. Hur som helst sålde jag mina silverspiral och kopplade in lakritssnören (usch och fy). Ljudet var nu en riktig sorg för mig. Mycket s-ljud oengagerat och med sämre precision på alla sätt.

Sedan köpte jag Kimber 8 TC (ljuvliga kabel) och cn-ljudtekniks copper XLR. Nu finns inget att anmärka på. Inga mer s-ljud mycket bra upplösning väldigt härligt och musikaliskt ljud. Absolut inget som sticker ut och stör oavsett volym så länge inte elektronik eller högtalare blir överbelastade. jag är otroligt nöjd helt enkelt.

En parentes är att jag tidigare hade ett par B&W 802 SIII till den här förstärkaren och då ihopkopplade med kimbers 8TC och även den uppställningen lät mycket bra.

Retro låter fint.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000