HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Info till vinylentusiaster som söker skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:01:33  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det finns en Revox/MICRO DDX 100, med tangentialarm och Ortofon MC 30 till salu på blocket.
http://www2.blocket.se/view/3322655.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:16:11  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Whoa, den var ... annorlunda. Kombinationen alltså! Hur har de parat sig?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2004/09/15 :  02:39:06  Show Profile Send pekka a Private Message
Ser ut som ett senkommet aprilskämt

PEKKA
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/09/15 :  07:51:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Är det någon vet något om drivverket, tonarmen eller "vakum-stabilisatorn"?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/09/15 :  08:25:53  Show Profile Send Per a Private Message
Ja, jag vet. Den heter DDX1000.
Verket är direktdrivet, kvartsreglerad hastighet. Ortofon har haft den som ref vid pickupmätnning! Chassi och tallrik är gjutna i aluminium. Fötterna fungerar på ungefär samma sätt som en bilfjädring. Det är mao såväl fjäder som stötdämpare inbyggt.
Om tangentialarmen är helt passiv så den bör fungera utmärkt förutsatt att den är korrekt inställd.
Hur Revox Vakuumstabilisator fungerar vet jag inget om men kul vore den att prova! Antagligen är det bare en vakuumsug för att få skivorna platta.
Misstänker reservdelshuvudvärk.

Edited by - Per on 2004/09/15 08:30:46
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/09/15 :  09:13:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Detta verk ofta referens till olika tonarmar och det gör den inte sämre, jag tycker det är en vacker grammofon trots att säljaren påstår att den kombon är enda i Sverige så har kamrat Kalle en exakt likadan.
Du har helt rätt Per om Revox Vakuumstabilisator den suger tag i skivan och håller den i ett järngrepp samt att den blir helt plan det är lika fantastiskt att se varje gång.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/15 :  10:05:59  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
En liten korrektion. DDX-1000 är inte kvartsreglerad. DQX-1000 var kvartsreglerad. (Synlig skillnad: DDX hade två stroboskopränder, DQX bara en.) Båda dessa drivverk är mycket populära, inte minst med tanke på att man kan montera upp till 3 armar på dem. Micro Seiki tillverkade dem (företaget finns inte längre) och alla deras bättre modeller är mycket eftertraktade på begagnatmarknaden. De håller hur länge som helst.

Revoxarmen fanns också på en av deras egna modeller, vet inte alls hur den lät.

Bubbel, hur tycker Kalle att det låter? Har du hört hans spelare?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/15 :  10:46:05  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Ser ut som ett senkommet aprilskämt

- Jo, man funderar uppenbart i de banorna

Man har lämnat vakuumsug eftersom undersidan på LP'n brukar bli smutsig - och när det gäller direktdrivverk så kunde det rent ut ha negativ verkan då vibrationerna från direktdriv-mekanismen då fortplantas lättare till pickup'en...

Tonarmen är mer känd från Revox B790: http://www.revoxonline.ch/B790.html som var en "mellanpris" skivspelare.

Audiotechnica gjorde en vakuumsug som man placerade mellan skivtallriken och skivan och Luxman gjorde sig känd under 80-talet för sina skivspelare med inbyggd vakuumsug, som t.ex. PD 300: http://www.audiogold.co.uk/archive/Turntables_Luxman_PD300_7.html
- De var ofta mycket dyra remdrivna skivspelare

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/15 :  11:11:26  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Micro Seiki har också flera egna modeller med vakuumsug, då de lite större/dyrare remdrivna varianterna. Mest eftertraktade är dock de med luftlager.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/09/15 11:11:57
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/09/15 :  12:52:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jo Kalle är helnöjd med sin, jag frågade en gång om han var sugen på att sälja "över min döda kropp" var svaret. Kalle har haft den sedan den var ny och jag förstår honom. Pu han använder är en Garott MC exakt vilken modell det är vet jag ej. Jag själv tycker att den låter mycket bra och förmodligen matchar fortfarande det bättre som tillverkas i dag.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000