HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har du omvärderat ditt system efter Arken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/14 :  12:16:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har några erfarenheter från Arken gjort att du omväderat ditt system och det ljud du har hemma? Har du för lite eller mycket av något? Är det kanske mycket bra?

Kul om du kunde berätta.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/09/14 12:30:02

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/14 :  12:28:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Köpte Burmester cd:n och spelade sista spåret när jag kom hem, det låter bra med fin pounch, kanske inte som Uscher då men iallafall.

Det jag saknar är däremot luftigeheten i den lägsta oktaven, annars måste jag säaga att jag vart ganska nöjd när jag lyssnade hemma

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/14 :  12:28:50  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Ett litet påpekande bara; i rubriken står det "Har du ovärderat..."
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/14 :  12:32:00  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det skulle kosta MYCKET om jag vill ha bättre ljud än nu. För i sanningens namn var det inte så mycket som spelade bra, fast så är det oftast på mässor.

Något som var riktigt intresant och i mina öron välspelande var Gignos nya högtalare med tillhörande "arrays". Såg ju klart märkliga ut men katten skulle nog gilla den nya klätterställnignen Men det spelade bra. Stor luftig ljudbild utan att alla detaljer blev överdrivet stora utan de var proportionerliga.

Respns spelade bra på lördagen då det inte bara speldes techno, men 100 000 kr är mycket pengar för högtalare....

Hade stora förhoppnignar och förväntningar på de nya Audio Physics Tempo 4 men den "galne dansken" förstärde den högtalarupplevelsen totalt

Uschers lutande historia för 20 000 kr lät klart intresant ända fram tills den "galne norrmannen" drog upp volymen så att det lät skit. Skall nog försöka lyssan mer på storebror till denna på Hifistället, då jag själv kontrollerar volymen.

Martin Logan spelade som alltid bra. Elektrostater skulle vara kul att testa hemma.

Nya Bladelius Freja var klart lovande, särskillt i sällskap med nya Mårten Design högtalaren. Om jag förstopd saken rätt så spelar den CD, SACD, DVD Audio, och då är inte priset speciellt högt.....

Men som det ser ut i dagsläget så nej, jag känner mig inte köpsugen.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/09/14 :  12:32:46  Show Profile Send Wizard a Private Message
Roligt att de körde live-trumsolot på Usher som jag brukar köra hemma, blev inte speciellt impad av transientsvaret när man kan få bättre hemma

Wizard
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/09/14 :  12:51:01  Show Profile Send AKA a Private Message
Freja tror jag inte klarar av DVD Audio.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:02:25  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo Leif sade att han fått den information då jag besökte rummet på lördagförmiddagen. Men det kanske var någon som skojade med honom under fredagens festtillställning

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:04:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Enligt Zalve som talat med Micke bladelius så klara Freja DVD-A men bara ljuddelen.

Åter till ämnet: Jag har fått en ännu starkare övertygelse att jag behöver djupbas för att riktigt trivas och att ett fylligt mellanregister är en förutsättning för mig att nå nära hur musik låter live.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:11:13  Show Profile Send sker a Private Message
Jag har lite blandade känslor av lyssning på mässor och för den delen i butiker. Om man ska beskriva det enkelt så finns det en typ av system som låter bra direkt, lite av den där "wow" känslan. Dessa system blir tyvärr, för min egen smak, tråkiga i längden, att man på något sätt måste sitta och 100% lyssna, inte njuta av musiken. Den andra typen är de system som mer växer efter längre lyssning, som visst låter intressant i början men på något sätt blir bättre och bättre. Ofta så lyssnar man ju inte så länge på mässor och i butiker om man jämför med vad man gör när man är hemma så det kan vara mycket svårt att bedömma ett system på en mässa eller i en butik. Sen får man ju självklart tänka alla de faktorer på en mässa som påverkar lyssningen, små eller för stora rum osv. De rum som jag lyssnade mest i på Arken var Hifi-Art och Hifi-consult. Dessa två rum gav mig de två känslor som jag beskrev ovan. Bladelius systemet gav mig "wow"-känslan direkt, tyvärr så blev detta system ett sådant system som jag tror att jag inte skulle trivas med i längden, ett allt för stelt och kallt ljud, ett sådant ljud man hela tiden måste sitta på helspänn. Det kan ju sägas att högtalarna i rummet inte var helt färdig utvecklade men man kan ju få en känsla av vad det hela kommer att dra åt. Hifi-Art därimot var ett rum som jag skulle kunna tycka om i längden, ett ljud som växte sig bättre och som man kunde njuta av utan att sitta och lyssna till 100%. Hifi-Arts system var helt i min smak så på detta sätt så har jag inte omvärderat mitt eget system utan upplever att det finns olika typer av system, vissa imponerar dirket men blir tråkiga i längden medans andra växer sig bättre.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:12:20  Show Profile Send Soulman a Private Message
Wizard -> lite OT. Men var hittar man det trumsolot? Skiva från High Fidelity såg jag att det var, men vilket nummer? Sedan måste jag säga att jag är grymt imponerad om du har ännu bättre transientsvar än de hade under Usher-demon!! Klart avundsjuk dessutom...

För att svara på MickeYs fråga så har jag omvärderat en del. Jag har insett att på det stora hela har en helt ok anläggning. Somn dessutom låter riktigt bra. Dock har jag dessutom insett att skulle vilja ha något bättre dynamik och transientsvar, Usher-demon var väl det som fick upp ögonen på mig... Just nu känns det dock inte som någon panik med att uppgradera.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:25:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nej, jag sitter nöjd idag med mitt ljud idag.
Det finns lite till att göra med rummet i lägsta oktaven, men inte så mycket mer på apparat eller högtalar eller kabelsidan. (Men man vet aldrig om det dyker upp något som kan fresta)
Det enda som frestade på Arken var Burmesters Power Conditioner 948.
Den är jag nyfiken på och ska försöka låna hem i vinter.
Burmesters förklaring på hur den fungerar var mycket bra och det var delar av detta (likspänning på nätet) som jag har arbetat med på 80-talet.
Men då handlade det inte om att plocka bort likspänningen utan att tillföra likspänning på 3-fas växelströmsmotorer för att med likspänningen bromsa motorn. Detta var innan frekvensstyrning kom och som har tagit över. Det behövdes inte mycket likspänning för att bromsa ned hastigheten på en växelsströmsmotor och detta utnyttjades till att få en mjuk acceleration och retardation till hissar.

En elmotor och en transformator har víssa likheter förutom att transformatorn inte ska röra på sig.

En sak till är planerad. Att byta ut huvudsäkringarna i mätarskåpet från smältsäkringar till automatsäkringar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/09/14 13:30:59
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:29:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag kom fram till att jag inte kommer attt byta upp min dvdspelare Pioneer Dv747A mot Dv868i åtminstone.

För den låter inte bättre. Och bilden räcker bra till med plasman som jag har.Fast det här svaret hade kanske passat bättre på flerkanalsforumet, men där har jag inte sett frågan. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/09/14 13:30:31
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:38:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
En sak till är planerad. Att byta ut huvudsäkringarna i mätarskåpet från smältsäkringar till automatsäkringar.
Löder du fel så du måste byta ofta eller?

Jag sitter rätt nöjd också även om basområdet är problematiskt även i mitt rum. Svanå får hjälpa till om jag inte byter lägenhet först!
På mässor saknas oftast det som man jobbar med hemma i en bra stund innan det sitter: ljudbild, dynamik, svärta, storhet etc. Därför saknas oftast den riktigt goa känslan i mässuppställningar.

Min Stockfish-vinylskiva gav helt klart mersmak åt vinylen och det var ett sannt nöjje att se det snurra igen!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:50:03  Show Profile Send hjort a Private Message
Vad blir riktpriset för Freja?
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:53:23  Show Profile Send Loopen a Private Message
En lite reaktion bara;

Eftersom jag håller på att byta högtalare så är ju naturligtvis i behov av uppgradering men en kul sak som hände direkt efter mässan var att efter en grymt god Lasagne på LaVaca så for vi upp till en kompis i Lunden för en fika. Det första vi gjorde var att parkera oss i hans soffa och spelade samma skiva som jag släpade runt på mässan. Han har i sammanhanget en ganska billig anläggning bestående av En Rotel RCD951 CD, en Thule IA60 förstärkare och ett par Accoustic Energy 109SE högtalare. Detta binds samman av kablar från IXOS.
Det lät faktiskt riktigt jäkla bra fast man nyss lyssnat på Buremasters 900 000:- anläggning och massa annat gott. Här sitter vi och njuter av en anläggning som inte passerat 20 000:- sträcket och det låte bra. Riktigt bra.

Detta borde ju bevisa att tesen att det inte beror på priset utan att det är väl sammansatt kvalitetskomponenter i systemet som är det viktiga för att det skall låta bra. Missförstå mig inte för naturligtvis låte dyra anläggningar bättre men jag skulle kunna leva med billigt om det behövdes utan att få ångest.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:53:25  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Vad blir riktpriset för Freja? "

24500 kr


// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/14 :  14:04:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Löder du fel så du måste byta ofta eller?




Nej, det gör jag inte. Jag har aldrig smällt en huvudsäkring, men ljudet blir bättre med automater. Och då snackar jag inte om speciella säkringar utan helt vanliga standardsäkringar.
Och då måste även mätarskåpet bytas.
Detta är testat både här och på andra ställen att ljudet försämras av smältsäkringar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/14 :  14:05:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jorma - jag misstänkte att så var fallet...men var tvunget att "tjöta" med dig!

Det e mycket som spelar in i ljudet...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/14 :  14:06:58  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jo omvärderat i så måtta att jag på sätt att jag efter mässan värderar mitt system högre än innan. Hade kanske lite orealistisk bild av hur stor skillnad det är mellan ett system som mitt och ett verkligt referenssystem, även givet de icke optimala akustik- och lyssningsförhållanden som gäller på mässa.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2004/09/14 14:08:16
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/14 :  14:24:53  Show Profile Send edison a Private Message
Ja, jag har fått flera indikationer på vad som antagligen är "fel" med mina högtalare (egna byggen som saknar "något")
Troligen är det en väl krokig frekvensgång som strular till det, samt lite obestämd basåtergivning (bra på vissa plattor, åt pipan på andra).
Sen tror jag att min Edison 60 med alla dess fina egenskaper ändå är lite för klen för att ge verkligt bra bas och distfri/oansträngd återgivning på lite högre än "normalnivå".Bara en gissning men den (60:an) lär bli kvar i alla fall då jag inte spelar särdeles högt som regel, samt ska det bli avsevärt bättre lär jag inte ha pengen som krävs.

I stort sett är jag så nöjd jag kan vara då större investeringar inte är att tänka på rent ekonomiskt, samt att det ju går att göra nåt åt högtalarna, även om det säkert kommer att ta sin tid innan jag "får till" dom...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/09/14 :  14:29:35  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Även jag är nästan mer nöjd än innan mässan.

Skall jag uppgradera elektroniken till tvåkanalsrummet i framtiden blir det rejält. OM jag gör det

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/09/14 :  14:49:08  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Jag kan bara konstatera att jag hittade inget på mässan som lät bättre än hemma... Måste dock påpeka att jag inte alltid satt optimalt plus att det kördes helt korkad musik emellanåt, som man inte hade någon som helst referens till

Jag lämnade mässan med ett litet leende utan något habegär (Skulle dock vilja uppgradera mitt slutsteg, men inte till bekostnad av att vara billös och äta bönor och nudlar...)
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/14 :  14:57:09  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jodå, visst får man funderingar efter en mässa... Detta har jag kommit fram till:

  • Jag har idag en förhållandevis enkel anläggning men ska jag uppgradera och få bättre ljud på alla punkter så kommer det att kosta; minst 20.000-40.000 (CD plus förstärkare). OM jag ska uppgradera så blir det i etapper... Högtalarna stannar!
  • Jag kommer inte att satsa på multikanal i första taget, 2-kanal är alldeles för roligt för det! Möjligen att jag kör DVD istället för CD, jag gillar film.
  • Upptäckte till min förvåning/förskräckelse/förtjusning att de allra flesta förstärkare jag gillade på mässan var rörhäckar, vad säger det om framtiden?!
  • Just nu byter jag inga apparater, det är mycket roligare att jaga ny musik.
  • Många prylar kostar mycket mer än de smakar, men motsatsen finns också. Och det är dem jag vill hitta.


/P
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/09/14 :  15:02:47  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Är mer nöjd efter mässan, visst fanns det mycket som lät bra men till orimmliga pengar.
Men hade ju inte sagt nej till SF med AR uppställningen.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/14 :  15:15:48  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Mycket intressant faktum att vi var flera som var mer nöjda med ljudet hemma efter mässbesöket. Kan inte vara bra för handlarna...!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/14 :  17:49:20  Show Profile Send Roq a Private Message
Nöjd med luftighet, detaljrikedom och ljudbild i anläggningen hemma (parametrar som inte kan bedömas lika bra på en stimmig mässa?). Jag blir främst sugen på att fixa till lyssningsrummet hemma för att kunna spela lite högre utan att det ekar. I bagaget från Arken åkte jag i alla fall med ett kraftigt sug efter att lyssna mer på Audio Physics och Respons högtalare .
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000