HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 QRS Venus på Arkenmässan, hur lät det egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/13 :  20:09:09  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej och tack för trevlig mässtämning!!!


Tänkte bara skriva några rader för att förtydliga vissa saker.

QRS Venus har tagit form under det senaste året. Sedan i Mars har form och design varit klar. Resten handlar om att driva konstruktörer, snickerier och underleverantörer till smått vansinne för att få den klar innan Arken-mässan.

Vi kan säga såhär: Vi hann skruva ihop den. men vi har inte hunnit "tuna" den en enda timme innan mässan. Klockan 11 på Arkenmässans första dag låg jag och Jonas och bytte det passiva elementet i botten eftersom basen var mer än lovligt slö. I övrigt är inget gjort efter ihoskruvning och isättnig av elementen dagarna före mässan. Vi har inte koll på hur den något ökade litervolymen bakom mellanregistret påverkar eller hur den ökade volymen bakom basarna påverkar, vi vet inte om den mäter i närheten av rakt, vi har inte lyssnat fram hur mycket dämpull som skall finnas bakom repsektive element och på en sisådär 20 olika saker till.

Läser reaktionerna på hur många tyckte den lät (lite mörk, inte "färdig", dålig baskontroll mm...) och inser att jag helt glömt informera om sakernas tillstånd. Ni har alltså helt rätt i era lyssninsomdömmen.

Efter att ha lyssnat på de ihopskruvade nummer 1 på Arken själv för första gången på Torsdag kväll så var jag mest glad att de inte lät skramligt, hårt eller påfrestande och därför lät jag demon gå av stapeln.

Efter att ha lyssnat både fredag och lördag kväll mer kritiskt så behöver

1 diskanten tas ned en smula i det allra översta registret (det glänser och vill höras mer än nödvändigt ovanför 12 - 14 KHz)
2. Volymen bakom mellanregistret minskas samt nivån höjas 1 eller 2 dB (röster är alltför mörka i klangen och det saknas en smula snärt)
3. Volymen bakom 8:an tas ned ganska mycket (låter inte så dynamiskt som prototypen)
4. Byte av passivt membran (det allt för lågt avstämda membranet byts till ett lättare för att undvika rummel-bummel...)

Vi har lyckligtvis kvar prototypen att jämföra med. Det är ju också den som fått 4 par att säljas till kund redan i kraft av ljudkvalitet.

När Venus är färdig lovar jag att hojta till, nu har ni i alla fall fått se design och hört en smula av vad den presterar.

Ursäkta att jag inte satte upp en skylt över hur det hela låg till men årets mässa ha varit mer ansträngande för hjärnkontoret än mässorna innan...

Med vänliga hälsningar

sladd

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/09/13 :  20:15:47  Show Profile Send Piggen a Private Message
Ska bli kul att höra den på nästa mässa när den är helt klar :-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/13 :  20:51:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Tyckte att de lät bra med barnsjukdomarnakommer att bli grymt bra när den blir helt färdig, helt klart

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:11:09  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message

Jag var inte på Arken och hörde Venus spela, men undrar vad denna skapelse kommer att kosta i sin slutgiltiga form?

/Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:39:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
En lite lustig(?) sak jag noterade var att det inte var någon jättestor skillnad i ljud när det bytes mellan Thor/Freja och Gondol/Grendel, nu spelades inte samma låt så det är svårt att säga sökert men jag hade förväntat mig ett jättelyft när Grendel kopplades in.

Venus "ser ut" som en rätt svårdriven högtalare. men det kanske den inte är?
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:46:36  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
f95toli:

Kan bero på att den är ganska färgad i de utförande som demades på Arken. Sladd skriver ju en hel lista om saker ska rättas till och då har man nog kommit tillrätta med färgningen.

/Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/09/13 21:56:45
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/09/14 :  00:00:54  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Tack själv för en bra mässa sladd! Det lilla jag hörde av Venus var inte så pjåkigt. Jan Johanssons pianoklinkande är ju inte helt enkelt att återge. Peakar i tonkurvan låter inte särskilt trevligt på den plattan, men Venus fixade det helt ok imo.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/14 :  08:28:04  Show Profile Send Nitram a Private Message
Kanske inte lika imponerande som dom "borde" upplevts... fast å andra sidan är det svårt att ge seriösa intryck då man sällan får läge att sitta i sweetspot å lyssna ostört på mässor... kanske kändes den lite skum i basen

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/14 :  08:45:47  Show Profile Send lasselite a Private Message
Men ärligt talat; är inte en mässa ett av dom absolut sämsta tillfällena att bedömma hur en produkt verkligen låter? Om man tar två förstärkare som båda är kapabla att driva en högtalare, så bör väl skillnaden knappt höras under dom omständigheterna. Eller?

Däremot är det ju bra att kunna känna, klämma å jämföra, och kanske få en hint (inte mer) om vad som kan vara värt att gå å lyssna på.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:33:15  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Skönt att höra att att dom inte är riktigt färdiga än. För jag tyckte inte det lät bra alls på demon. Blir säkert skitbra sedan.

En synpunkt på utseendet bara: Jag tycker det aktuella trä- och finishvalet inte var så lyckat. Högblankt körsbär (var det det?) och blanksvart plasthatt (jag vet, det är inte "plast"...) såg mer ut som ett bra hemmabygge där utanpåverket lämnats lite därhän.

Freja var däremot helt i min smak. Clean. Liknar nyare Krell en del tycker jag i utseendet.

mvh

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:35:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det var Päron, och den lösa baffeln som stog bredvid var Lönn.

Smaken är som baken...hårig.

// Jonas


Edit: stavfelskråkan.

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2004/09/14 09:36:45
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:41:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vi är överens Lasselite. Samma sak gäller alla omdömmen av Ocelia - det var ju en MÄSSA för 17 gossar!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:49:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Sladd


Jag håller med dig om de förslag du ger för att "städa" i registren, det var ganske precis vad jag tänkte föreslå. Det var definitivt något mysko med basen när de spelade i första uppställningen som var den enda jag hörde. Det fanns ingen luftighet alls och massor med detaljer var borta. Dock skall sägas att Sanoj påpekade att den den blev ihopskruvad på torsdagen så jag har inte känt för att kritisera med tanke på det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:14:10  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

tack för alla vänliga inlägg!

Om finishen glömde jag ju skriva helt. Plasthatten (jo, det är en form av plast) är inlämnad till en synnerligen stressad billackerare. Resultatet blev därefter men finishen på alla framtida högglanslackade toppar är garanterade från lackfirman att vara bättre än på en ny bil.

Baslådan är lackad av en annan firma och den är jag mer nöjd med. Det som fattades var en smula passform vid limning av den lösa baffeln. Kändes som om det fattades en halv millimeter på sidan där den anslöt till den böjda fanéren. Under den flotta lacken på det par vi visade såg man en försiktig jaffastruktur. Den kommer från den lackning jag underkände från det första stället. Man har inte vågat slipa bort all jaffalack av rädsla för att gå igenom och komma ned i päronträet - vilket då skulle få en annan nyans... En högtalare körd till rätt firma direkt blir en synnerligen blank och slät historia med andra ord.

Men det är lite samma med lack och detaljjobb. Par nr 1 blev efter omständigheterna helt OK. Dessa blir mina egna som skall demas i Karlskoga på Måndagskvällarna framöver. Par nr 2 sätter vi ihop i veckorna som kommer. De blir i ljus Lönn med en sidenmatt topp och blir ett par "standard"-varianter.

Standardvarianten kommer att kosta 169 000:- och de som vill ha högglans på trälådan får lägga till ett gäng tusingar och likaså de som vill ha en lackad topp. Det finns även en option med BDR kolfiberkoner- och puckar för 8000:- för högtalarparet.

Återkommer i ärendet med ett trumpetande när de är färdiga. DÅ kan ni ställa höga krav på ljudåtergivningen. Finishen blir den som vi lyckas få till på par nr 2, butikens demoexemplar.

Par nr 3, redan förbetalda, kommer att vara oklanderliga på alla sätt när de skeppas till sin husse i Stockholm om någon dryg månad.

mvh

sladd
,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/09/14 :  17:52:34  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Smaken är som baken...hårig.

...och illaluktande!

Tack för en trevlig demo Jonas!

Vi fick ju även spela den medhavda skivan. Du var ju dock inte helt övertygad om att det vi hörde kunde kategoriseras som musik!

Med den lågbasmanglarskivan (Nitin Sawhney - Beyond Skin) som vi spelade kändes det som om det var lite "bumligt" och inte helt baskorrekt men vi var helt på det klara på att det var en prototyp som vi lyssnade på så det kändes inte som något konstigt.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/14 :  18:03:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dålig baskontroll? Då skulle jag vilja höra en högtalare med bra baskontroll, för det har jag tydligen inte gjort än.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/15 :  02:46:48  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
En fråga:

Varför ställer man ut en "prototyp" som det tycks handla om i det här fallet?

Något extrem liknelse:
Låta ett bilmagasin testa en ofärdig ny Volvo.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/15 :  03:00:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tjaa,, Ingen ovanlighet att biltidningar får testa prototyper,,, Händer ganska ofta faktiskt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/15 :  03:17:36  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Det visste jag inte. Bara en reflektion.

När du säger ofta blev jag lite nyfiken då jag har relativt stort bilintresse, kan du nämna några exempel? Är ingen flitig bilsportläsare direkt.



Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/15 :  03:29:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
U got PM

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/09/15 :  07:52:59  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Biltillverkare är extremt rädda att det ska läcka ut info om sina kommande modeller då de kan störa försäljningen av nuvarande modell. Men lagom i tiden före lanseringen måste man skapa intresse för produkten genom pressreleaser, utvalda journalister som får köra. Självklart granskas artiklar av tillverkaren. Det är A och O att det framkommer att det är en förserievagn ect. med ev defekter. Helt normalt.

HC vill säkert skapa ett intresse för en ny produkt som är så nära produktion att potentiella kunder kan tänka sig att vänta 1-3 månader för att den sista justeringarna i produktionsled och konstruktion ska hinnas göras. I kärlek och produktutveckling är allt tillåtet har jag lärt mig efter många år på ett stort Svenskt bilföretag som än så länge inte slåss för sin överlevnad

Tada!

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000