HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om du fick plocka fritt på Arken....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2004/09/13 :  14:39:27  Show Profile Send boombox a Private Message
..och byta ut de grejor du har hemma nu. Hur skulle du då komponera ihop din anläggning? Att lyssna på en massa olika grejer och sedan kombinera ihop dem rätt är ju mycket vad det hela handlar om.
Följande regler gäller:
1. Utgå ifrån dina egna lyssningsintryck, dvs strunta i vad du läst eller vad det kostar.
2. Grejerna skall naturligtvis placeras hemma där du har din nuvarande anläggning.
3. Du kan naturligtvis inte sälja dem.

Jag gör det lätt för mig:
Audio Research CD3 mkII
Audio Research LS 25 mkII
Audio Research VT 200 mkII
Respons Golvhögtalare
Nordost Valhalla genomgående

Respons-rummet med andra ord (utom kablarna). Grejer som jag får plats med hemma och som jag lätt skulle kunna spela på resten av livet utan att tröttna. Välbalanserat och engagerande i smidigt format.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/13 :  14:57:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Högtalare har jag redan (tillräckligt många) men ARC's grejjer där lockar självklart. Helst även Burmesters "tvättmaskin" ifall jag vill biampa med transingar till ex basen om det nalkas "fest".

Vidare hade jag nog gått hårt åt StockFish's och Opus skivor (i den ordningen) och vinyl först och främst.

Sen tyckte jag att akvariumen var rätt trevliga vid entreplanet...men det är en annan sak!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/13 :  15:08:43  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
"biampa med transingar" köra åt båda hållen med hermafroditer eller...

Förlåt mig, det var jätteroligt.

Ok, plocka från Arken:
Usher Horn D2 (kanske får man även flytta till herrgård)
Bladelius Gondul/Grendel
Plinius för/slutsteg
Thorens td 850

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/13 :  15:45:05  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Meridian Högtalare DSP 7000 och Meridian 808 CD spelare.
Inga av dessa var inkopplade på mässan, de bara stog där.
Jag har lyssnat på dem på andra mässor (dock ej Meridian 808, men 800an)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/09/14 11:22:03
Go to Top of Page

peterK
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/09/13 :  15:48:38  Show Profile Send peterK a Private Message
Håller med Boombox, i mitt tycke mässans bästa ljud. Jag hade chnsen på fredag att få spela samma låt i tre olika rum: Respons, Burmeister och Canton, och både jag och mina vänner var helt överens om att Respons var överlägset bäst, följt av Canton...

peterK
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/13 :  15:57:43  Show Profile Send Roq a Private Message
Håller också med BoomBox! edit: men jag är fortfarande tveksam till om jag skulle släppa "pyramiderna" innan för dörren av utseendeskäl.

Edited by - Roq on 2004/09/13 16:02:13
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/09/13 :  17:04:08  Show Profile Send christopher a Private Message
Jag skulle ta Audio Research och Sonus Faber Stradivarius samt Nordost Kablar, någon dcs pryll skulle man kunna ta med som CD.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/09/13 :  17:30:01  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag skulle valt Burmesteranläggningen, den skulle sitta fint
här hemma i mitt department
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/09/13 :  17:33:46  Show Profile Send Soulman a Private Message
Ruggigt lätt val!!

Mitt val: Ushers makalösa horn D2 + Plinus elektroniken som drev dem.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/09/13 :  17:54:27  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Purist Audio design-anläggningen rakt av (inklusive rummet!!)

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2004/09/13 :  17:55:21  Show Profile Send snaben a Private Message
Säger bara en sak: BURMESTER

OED
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/13 :  17:56:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Alla dCS-prylarna skulle jag ta. Sen skulle jag ta med mig ett Audio Research RIAA. En annan sak jag skulle välja är förstärkaren Cadence Canasya (4 st 845-rör per monoblock) som spelade med Amphionhögtalare hos High-Fi Consult. Den stora Burmesterförstärkaren hade skyhög dreggelfaktor. Det var ju den lilla som var inkopplad, inte fy skam den heller. Skulle nog ta med Burmesters strömrenare. Högtalare är mycket svårare, antagligen WLM med aktivt filter. Amphion, Stradivari och ALR Jordan är andra kandidater. Burmesters högtalare är lite väl stora, men hade jag bott i ett slott hade jag inte tvekat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:16:11  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Naim-stapeln och golvarna från Living Voice fick mig att stampa takten iaf . Och det är väl det som räknas
Sen att det är vansinnigt snyggt och mindre pompöst som en del andra anläggningar är bara ett plus .

Skulle ett par värstinghögtalare väljas till Naim-stapeln så skulle det bli Ushers hornhögtalare med en stapel med cd-skivor bara innehållandes trumsolon ... Mässans klart bästa ljudupplevesle enligt mig

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:34:00  Show Profile Send christopher a Private Message
Håller med Bernt DCS och Cadence snygga V formade slutsteg....vill ha

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

Edited by - christopher on 2004/09/13 18:34:46
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/13 :  20:58:06  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
En annan sak jag skulle välja är förstärkaren Cadence Canasya (4 st 845-rör per monoblock)

Förstod nästan det Bernt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:12:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
FBK: Tack vare ert tjat...
Jag hade ju redan dömt ut det rummet, men då spelade dom med annan elektronik som inte alls lät lika bra.
Sen fattade jag inte varför ni tyckte det lät så bra. Men dom där Cadence lät förbaskat bra så det
var ju tur att ni tjatade på mig så jag gick dit igen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/13 21:13:59
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:18:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Purist Audio design-anläggningen rakt av (inklusive rummet!!)


Då är vi 2

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/09/14 :  02:06:36  Show Profile Send hjort a Private Message
Boombox: Det var Ref2mk2 försteg från ARC de spelade med i Respons rummet. Du ska veta att det enda som lät RIKTIGT bra i det rummet var basen. Lyssna på pyramiderna i ett vettigt rum så kommer du till himlen, det lovar jag
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/09/14 :  06:01:56  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Burmester här...

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/14 :  07:19:57  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jaha då får väl jag ta hem nått som ingen annan har då

Theta multispelare
Plinius förstärkeri
Dynaudio Evidence Master
Supra Sword
...och signalkablar från Kimber Cable eller Jorma

Om det spelar ihop? Ingen aning, men det kan bli kul om det är gratis.

Visst Buremaster lät bra...Sonus lika så...Ucher?? imponator som kan bli svår att leva med...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/14 :  11:25:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Loopen> Hittade du Dynaudio Evidence Master? Själv hittade jag "bara" Dynaudio Evidence Temptation, säg inte att jag missade en demo med master

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/14 :  14:02:02  Show Profile Send Loopen a Private Message
Rydberg: Nä det är klart att du har rätt.... ingen fara du har inget missat. Fast jag vet inte om Jan spelade på Temptation alls??? Men de låter bra.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/14 :  15:06:06  Show Profile Send edison a Private Message
Utgående från sånt jag hörde på mässan skulle en anläggning som denna passa in i mitt rum och till min spelstil:
*Shanlings CD-spelare
*Mc Intoshs eller Audio Researchs förstärkare
*Ushers lilla golvare (alternativt Aurum Cantus 3 möjligen supplerad med någon bra sub, typ REL).
Har nu inte lyssnat på REL så utgår vi strikt från sånt på mässan som jag hört blir det Ushern.
(men jag misstänker ändå att AC 3:an skulle bli bäst av dessa två alternativ om en sub fick hjälpa till...)

Seså, ett lagom system för ett 18 kvadratsrum i hyreshus.Ett system som möjligen skulle komma till korta dynamiskt vid högre lyssningsnivåer och/eller mer storslagen hårdrock...i övrigt skulle det leverera nog för undertecknad!




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/09/14 :  15:31:47  Show Profile Send Clayman a Private Message
Jag skulle vilja ha JM Labs högtalarsystem, det va fem högtalare vill jag minnas, riktigt fräcka och med ett underbart ljud, lät precis som om man stod där framför Peter Gabriel.. vet inte vad dom kosta men dom lät fint... DOm hade det kopplat till ett system som jag inte kommer ihåg namnet på.. samt en norsk projektor där vi såg Peter G:)Kan ni namnen på högtalarna och systemet så får ni gärna säga det..



Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/09/14 :  18:53:59  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag skulle norpa ett par Nordost Valhalla högtalarkablar och tre par Valhalla strömkablar. Kanske skulle jag även ta med mig strömboxen som Nordost hade.

En stor trevlig Pioneer plasma skulle även få följa med hem.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/14 :  21:34:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Respons och Amphion rummen skulle jag plocka grejer ifrån, men även QRS Venus skulle jag inte tacka nej till.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000