HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ocelia med elektronik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/09/15 :  09:54:19  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
xxx/
Refererande inlägg borttaget.

On Topic igen... Själv satt jag en stund och lyssna till dessa märkliga tingestar men så fort det spelades modern musik så fungerade dom inte enligt mitt tycke. Däremot fungerade dom alldeles utmärkt till akustiskt och lite sk gles musik. Fast vilken anläggning gör inte det..

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Zalve on 2004/09/15 12:13:25
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/09/15 :  10:09:52  Show Profile Send matson a Private Message
Fantastiskt tråd!

Mvh

Edited by - matson on 2004/09/15 13:13:36
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/15 :  12:18:17  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Men om det är en egenskap man föredrar, då kan den ju vara minst lika viktig som någon annan!
Jag menar att man borde ifrågasätta varför man föredrar den egenskapen, det är bara nyttigt. Visar det sig då fortfarande vara en verkligt viktig egenskap så kan man ju lungt fortsätta att sträva efter den. Det viktiga är att man är kritisk till det man tycker och inte "låser sig fast". Ett exempel skulle kunna vara linjär fas, det är många som Tycker det är jätteviktigt utan att verkligen ha testat fenomenet (med fasvridning) som en isolerad effekt och lyssnat på hur det låter.

Edited by - marens on 2004/09/15 12:23:33
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/15 :  14:54:27  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
marens-
Om de som gillar de här högtalarna hör något som de gillar och avsaknaden fasvridningarna inte är det, så är det väl något annat. Det är helt enkelt en teori(!) om varför man gillar ljudet, det är ett försök till en förklaring till varför man gillar det. Sen kanske det inte stämmer omen det är inte min teori så jag har ingen koll på det, jag har inte ens hört högtalarna vi pratar om.

Johnny Fiasco-
Jag har också läst en del om det(inte på skola utan hemma), byggt lite själv(inte professionellt) och framförallt lyssnat på en hel del högtalare. Och jag har aldrig hört en högtalare som t.ex låter väldigt levande och kontrollerad på samma gång.
Det kan ju finnas någon högtalare som lyckats få alla parametrar perfekta men jag har aldrig hört den!

edit: förtydliganden(parenteserna)

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2004/09/15 14:55:50
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/15 :  15:12:07  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Fisksmisk ola: "Och jag har aldrig hört en högtalare som t.ex låter väldigt levande och kontrollerad på samma gång."

Så lustigt det kan vara med lyssnignsintryck. För mig är det precis tävrtom! Jag har aldrig hört en högtalare som låtit levande men inte kontrollerad. För mig är det sistnämnda en förutsättning för det första!

Men tydligen skiljer det ju väldigt kraftigt hur man upplever det som spelas, det visar ju denna tråden utmärkt.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/15 :  15:50:29  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Johnny:
Kontroll i basen är(för mig) en förutsättning för att det ska kännas levande men mellanregister och diskant är det enligt mig annorlunda med.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/09/15 :  15:55:20  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Tjena Hasse!

Har sneglat på dessa högtalare länge. Kan man lyssna på dom här i Övik?

"Bättre" ljud än live, akustiskt (utan PA/förstärkning) går väl inte att få! inspelningar blir ju en klump av kompromisser med mickplaceringar, ljudteknikerns öron (tycke, smak och personliga idéer om ljudbild etc.), mikrofontillverkarens tankar och idéer om ljud, mickpreampar, osv. Listan kan göras oändlig.

/Johan Bergström, ljudtekniker
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2004/09/15 :  16:59:02  Show Profile Send gurin a Private Message
Ljudjesus!

Varje gång jag pratat med Hans har jag frågat om han har högtalarna hemma så att vi kan komma ner och provlyssna. Hittills har han aldrig haft dem hemma när jag ringt. Om de inte blev sålda nu på mässan torde vi väl ha en chans att de kommer till Ö-vik, men säkert är det ju inte. Om vi ringer och så att säga ställer oss i kö kanske vi har bättre tur, eller otur om vi skall tro några i denna tråd. Jag tillhör dock Subas kunder så jag har lärt mig att lita på Hans hifiinstinkter. Säker på att detta är något för mig är jag dock inte. Jag har ju just köpt ett annat par högtalare av honom.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/09/15 :  17:10:29  Show Profile Send Mattias S a Private Message
quote:
"Besynnerligt resonemang. Detta måste betyda att Dynaudios miljonsystem ( bland många andra ), som lät mer som glorifierade kakburkar när jag sist hörde den, säkerligen låter väldigt dåligt hemma med."

Att det kostar en mille är ingen garanti för någonting. Varken att dom är bra eller dåliga, det avgörs helt av konstruktionen, inte priset.

Givetvis är det så men detta system är ju prisat för sitt utmärkta ljud i övrigt. Jag skrev ju att jag provlyssnat andra högtalare från denna tillverkare med gott resultat vilket gör att jag tillskriver mina negativa synpunkter som jag hade till rummet och omständigheterna, inte på systemet i sig.

Summa summarum ( för mig iaf ) mässor är inga bra källor för kritiskt utvärderande.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/09/15 :  17:50:54  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Gurin!

Jag tillhör också de som handlat av honom och tycker han har sunda åsikter om ljud.
Kommer du från Övik?

/Johan

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/15 :  20:23:27  Show Profile Send marens a Private Message
Fisksmisk:
quote:
Om de som gillar de här högtalarna hör något som de gillar och avsaknaden fasvridningarna inte är det, så är det väl något annat
Ja, då är vi ju tillbaks vid det där "något annat". Vad är det, som alltså skulle saknas i andra högtalare? Det är bekvämt att skylla på något som ingen känner till.
Go to Top of Page

Hans Jonsson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/09/15 :  20:52:46  Show Profile  Visit Hans Jonsson's Homepage Send Hans Jonsson a Private Message
"Why Sensitive Full Range Loudspeakers?

Many people prefer the sound of loudspeakers with powerful magnets, tightly machined gaps, finely wound voice coils, light cone materials, and wide bandwidth.

These are the requirements of sensitive drivers whose output approaches 100 dB at 1 watt and are expected to reproduce the full audio range.  At their best, they have a particular dynamic quality, high detail, and musical live-ness that is often lacking in more ordinary speakers.

This in contrast to mainstream loudspeaker products where amplifier muscle is used to compensate for inexpensive loudspeaker driver construction."
Nelson Pass
Källa www.firstwatt.com

*** www.subasaudio.com ***
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/09/15 :  20:59:52  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Att göra högtalare så bra som möjligt på allt möjligt kommer innebära att man får en högtalare som är medelmåttig på allt.
Om en högtalartillvarkare har hittat en speciell egenskap hos en högtalare som de tycker är väldigt värdefull så väljer de kanske att inte kompromissa på just det området alls, utan försöka göra just den delen så bra som möjligt.
Högtalaren är inte byggd för att alla ska gilla den! Vissa tycker den är gudomlig, andra tycker att den är skit... ingen har rätt, ingen har fel! Att folk tycker så olika kan vi se här i tråden t.ex.

Befängt resonemang i mitt tycke. Du menar på fullaste allvar att högtalarkonstruktörer som söker ta hänsyn många, för återgivningen betydelsefulla, egenskaper endast når "medelmåttiga" resultat??? Lyssna på piP min vän...

Att sedan enbart framhäva någon "speciell egenskap", eller "sales point" som någon sa , hos högtalaren kan ju knappast borga för en konstruktion som är allround och kan användas till annat än t.ex. gles jazz. Gles jazz är ju för övrigt det enda Ocelia verkar mäkta med. Och det till fyndpriset 100 loppor .

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/15 :  21:58:09  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Vad är det för prylar firstwatt tillverkar? Deras 10w förstärkare F1 har thd angivet till 5%! Jag minns att många fann det lite lustigt att någon japansk microanläggning hade specat thd till 10% men frågan är om inte 5% thd på en stärkare är lite väl mycket...

Musiclover!
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/09/15 :  22:28:40  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
"Befängt resonemang i mitt tycke. Du menar på fullaste allvar att högtalarkonstruktörer som söker ta hänsyn många, för återgivningen betydelsefulla, egenskaper endast når "medelmåttiga" resultat??? Lyssna på piP min vän..."

Om högtalartillverkare inte kompromissade och satsade på en enstaka egenskap så skulle väl alla högtalare låta lika. Vore det så enkelt att göra den "perfekta" högtalaren så skulle väl alla göra den.
Smaken är som baken, alla tycker olika och tur är väl det. Hur kul vore det annars?? Vissa gillar Volvo, andra gillar SAAB och ytterligare nån gillar Audi och så är det med allt.
Däremot att säga att jazz är den bästa musiken medan techno är skit stämmer ju inte! JAG gillar jazz men inte techno, andra gillar techno men inte jazz. Jag påstår inte att en som gillar techno är en sämre mäniska än jag, den mäniskan njuter säkert lika mycket på en technolåt som jag gör av ett jazzlåt. Att bygga en högtalare som passar jazztrios, stråkkvartetter, techno, NJR-hits tror JAG är en omöjlighet.

/Johan som har svårt att uttrycka sej skriftligt!!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/15 :  23:40:42  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
marens:
"Ja, då är vi ju tillbaks vid det där "något annat". Vad är det, som alltså skulle saknas i andra högtalare? Det är bekvämt att skylla på något som ingen känner till."

De ville förmodligen inte tillbaks dit utan försökte förklara det med fasegenskaperna, men det har(?) visat sig felaktigt och då är man som man säger: Tillbaks på ruta ett... ofrivilligt!

Mr Ekan- Jag menar så klart inte att alla högtalare som tar hänsyn till många områden är medelmåttiga på allt(överdrev helt enkelt lite) utan snarare att de inte kommer att vara extremt bra på saker utan bara kanske mycket bra.
Sedan om det är bättre att vara extremt bra på en sak och lite sämre på de andra än att vara bra på allt säger jag inte eftersom det är väldigt subjektivt!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/16 :  16:40:23  Show Profile Send marens a Private Message

quote:
De ville förmodligen inte tillbaks dit utan försökte förklara det med fasegenskaperna, men det har(?) visat sig felaktigt och då är man som man säger: Tillbaks på ruta ett... ofrivilligt!
Försökte??? Var då? Du kan ju läsa själv, jag fick inget svar på senaste inlägget till Hans. Det jag fick från hans innan dess var ungefär i stil med "du har ju lyssnat så mycket på fasvridande högtalare så det är inte konstigt du inte hör fasvridningarna":
quote:
Den som då lyssnat på fasvridningar i hörlurar och inte funnit dem betydelsefulla (hur nu det gått till????) torde vara väldigt tolerant mot alla plågsamma filterförsök under de senaste förtio åren.
Seriöst! Som sagt, jag frågade efter styrkande argument, inte förnedrande spekulationer och lösryckta påståenden. Har Hans ens bemödat sig med att undersöka det här med fasens hörbarhet undrar jag?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/16 :  16:46:47  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Many people prefer the sound of loudspeakers with powerful magnets, tightly machined gaps, finely wound voice coils, light cone materials, and wide bandwidth. These are the requirements of sensitive drivers whose output approaches 100 dB at 1 watt and are expected to reproduce the full audio range. At their best, they have a particular dynamic quality, high detail, and musical live-ness that is often lacking in more ordinary speakers.
Varför då? Det finns ju de som tycker precis tvärtom.

Det låter ungefär som: "De här högtalarna har mycket hög kvalitet jämfört med vanliga högtalare! Så är det minsann. Det är därför högtalarna låter bättre än andra högtalare."

Jag är mer intresserad av resultat och prestanda än någon som förklarar att högtalarnas talspolar är noggrannt virade, det säger liksom inte så mycket.

Edited by - marens on 2004/09/16 17:01:41
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/09/16 :  17:10:09  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Mycket diskuterande om Ocelias ev kvaliteter....
Inte för att jag vet mycket om Ocelia, men en sak vet jag:
- De ca tio minuter som jag lyssnade lät det riktigt dåligt. Platt, tunt, livlöst. Helt utan närvaro- och verklighetskänsla.
Om det beror på systemet, rummet eller en ovanligt urusel inspelning vet jag däremot inte.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/16 :  17:33:00  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
*bang* *ping* *tjoff* *urkhh!* smäll* (dammet yr om de av utmattning vidögda kombattanterna)

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:21:24  Show Profile Send coldcut a Private Message
.. och öronen kan det inte vara fel på.. ?

-
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:26:48  Show Profile Send bliss a Private Message
Ocelia med elektronik lät mkt dåligt enligt mig.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/09/16 :  21:35:17  Show Profile Send Wizard a Private Message
Svårt att höra när man har mossa i öronen...

Wizard
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/09/16 :  22:05:49  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Coldcut och Wizard:

Är det mina öron ni undrar om?
Mossa har de inte, möjligen börjar de bli lite svaga i övre registret.
De är i alla fall inte ovana, jag har sysslat med HiFi sedan jag var fjorton år, och det var 1969.

Nej, mitt intryck av Ocelia vågar jag stå för. Men orsaken till det platta ljudet vet jag inget om, det kan ju ha varit inspelningen.

(Fast egentligen misstänker jag högtalaren. Jag jobbade själv en del med konstruktioner baserade på bredbandselement på 70-talet. Det blev för mycket kompromisser och aldrig riktigt bra.)

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/17 :  19:26:52  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
marens-
Jag försöker inte att försvara Hans utan lägger bara fram en liten gissning på varför de(högtalartillverkaren m.fl) anger fasvridning som något viktigt trots att det inte hörs(enligt vissa(inte enligt mig, jag har aldrig lyssnat på fasvridningar separat)).

Förklaringen till det kanske är att de inte heller lyssnat på fasvridningar separat.

Vill bara säga att jag har ingen aning om varför högtalarna låter som de låter, kan vara fasen, har aldrig själv lyssnat på fasvridningar separat och vet därför inte hur det låter om det ens är hörbart(kan vara).

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000