HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Timbres bild från arken...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/11 :  21:39:01  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
"Robban på klubben.net's fleråriga projekt" som såg ut såhär:

fick några klockor att ringa. Det börjar på att bli sisådär femtonårigt projekt nu, va? För länge, länge sedan läste jag en lång artikel om om en ny svensk skivspelare i saligen avsomnade Audio/Video (Ulf B. Stranges magasin). Upphovsmannen hette Robert Grubstad, om jag minns rätt? Det var en rätt speciell lagring av skivtallriken, den flöt på en luftbädd och lagret var en nål som stack en bit ner i nån plast eller vad det var. Så hade han gjort tangentialarmen själv och pumpade in luften direkt i släden istället för i röret. På den tiden var det tänkt att spelaren skulle ligga runt 10000... Mycket kort arm också, precis som på den här bilden. Det måste väl vara samma kille och samma spelare? Nån annan som känner igen det här? Jag tycker hursomhelst fortfarande att den är snygg - ser bättre ut än de övriga Nordic Concept för min smak.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/11 :  22:28:32  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Fullkomligt lysande design .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/09/11 :  22:56:16  Show Profile Send Aton a Private Message
Om det verkligen är Timbres bild så borde du inte låna den sådär utan vidare. Upphovsrätt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/12 :  01:07:42  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Aton och Zalve, det är en länk till en av de bilder som Timbre publicerade här i den 13-sidiga tråden från med bilder från Arken. Det finns (eller fanns, beroende på när man läser detta...) en länk till det från förstasidan. Här är sida där bilden ligger: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2290&whichpage=8
Jag ser att jag tydligen har lyckats klanta bort den text jag skrev i början med referens till tråden... Det händer allt emellanåt här på hififorum att man länkar om till samma bilder som redan har förekommit i andra trådar, och naturligtvis menar jag inte att göra intrång i hans bildrättigheter, och hade inte heller en tanke på att det kunde uppfattas som sådant.
Ber om sorry för oklarheten.
Vad gäller huruvida spelaren har stått på Arken, och om den har gjort det i år eller inte så lämnar jag detta till bedömning för dem som har varit där. Jag har det inte, så jag vet inte, men jag antog förstås att den hade stått på Arken i och och med att bilden publicerades i en tråd som handlade om prylar på Arken.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/12 :  01:21:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Då är det från 2002 som du har sett bilderna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/12 :  02:20:32  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Helt riktigt, Zalve! 2002. Då kanske fler av er minns nåt? Alltså, det jag är nyfiken på är om nån av er har sett den här spelaren IRL. Tycker som sagt var att den är mycket snyggt och smakfullt formgiven, och har det där minnet kvar från den långa artikeln i AudioVideo.

Den där artikeln satte spår hos mig - beviset på det är väl att jag fortfarande efter cirkus fjorton år minns den och att jag är så intresserad av den att jag bara messar utan att kolla upp ordentligt vad jag skriver så fort jag får syn på en bild av den . Jag har dock inte hört nånting mer om den sen dess. Inte förrän nu, då jag råkade bläddra igenom den där bildtråden, som jag måste erkänna att jag inte över huvudtaget tittade på årtalet på. Den låg länkad på framsidan (har den verkligen gjort det i två år? Har inte tänkt på det isåfall... Går oftast direkt till DIY-delen.) och det är ju Arken-mässa nu så inte är det konstigt att man tror att det är i år det handlar om.
Men det jag fastnade på var alltså själva spelaren, och förstås är jag intresserad av eventuella lyssningsintryck, om det är nån som vet varför det har varit så tyst omkring den (nåt tekniskt problem, eller bara det vanliga med distribution & marknadsföring för småföretagare?), och om hur skivspelarlagret, chassikonstruktionen, motorn och drivningen av skivtallrik och tonarmen är lösta idag. Det var nämligen rätt så mycket under utveckling då. All form av info om spelaren är intressant.
Thanx!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/09/12 :  09:31:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Den liknar Robban's Nordic concept reference, kan det vara en prototyp på den?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/09/12 :  09:32:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
P.S. Robban har en ny tangentialtonarm på gång också.

Mer info på http://www.klubben.net/html/nordic_concept.html

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/12 :  09:43:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
ÄR det dennavi snackar om ?!


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/12 :  15:30:04  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag har artikeln i AV här! Det är nog i princip samma spelare. I artikeln står en hel del om uppbyggnaden av den prototyp man hade då. Massor av fina idéer blandat med riktigt dåliga. Jag har faktsikt snott en del av dom bra idéerna till mitt eget lilla projekt, som kanske blir byggt någon gågn om jag lyckas hitta någon som kan tillverka delarna till rimligt* pris.

Men det är en jäkla snygg spelare, det är helt klart.

* = långt under vad det borde kosta om man går till en vanlig verkstad.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/12 :  19:34:49  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Jag har artikeln i AV här! Det är nog i princip samma spelare. I artikeln står en hel del om uppbyggnaden av den prototyp man hade då. Massor av fina idéer blandat med riktigt dåliga.

Ahhh. De riktigt bra och de riktigt dåliga, vilka var de? Jag trodde att den luftlagrade skivtallriken var en riktigt bra idé, till exempel. Men den verkar inte ha överlevt i Nordic Concept-modellerna som säljs nu, vilket däremot den batteridrivna motorn verkar ha gjort. Synd att han inte kunde behålla den slimmade formgivningen. Kanske på grund av ett annat lager? De nya blir mer konventionella i sitt utseende, även om de säkert är grymt bra.
Den där radialarmen som sitter på den nya Nordic Concept är väl förresten samma som den som var med på bilderna i artikelserien? Tangentialarmen var ju intressant då artikeln kom, fast jag tror allt att Cantus-armen är väl så bra.

Zalve: nej det är inte den som du visar på din bild. Men den ser helt OK ut den också! Det var en redig skivtallrick och skivpuck.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/09/12 :  19:58:51  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Zix,
Robert Grubstad och Robban @klubben.net är samma person.

Jag rekommenderar starkt ett besök hos Audio Concept där Robert håller till. (www.audioconcept.se)
Han kommer att ge dig svar på alla frågor och lite till.

/Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/12 :  22:13:00  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jaha minsann, då är det Grubstad då! Skönt att få det uppklarat. Tack för länken också! Men självklart vill jag veta vad johnny fiasco anser om bra/dåligt i originalkonceptet. Folks egna åsikter smäller högt, även om Robert G. lär sitta på mycket intressant info.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/09/13 :  13:13:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Denna skivspelare kan ni läsa mer om på
mitt "reportage" från Arken år 2002 !

http://www.pal.pp.se/~nord/

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/13 :  19:34:19  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag vet inte hur den spelare som visas på bilden är uppbyggd, men den SER ut att vara likaratad den som artikeln i den gamla audio och video.

Bra på gamla (och jag kan inte se om det är lika på den nya, men jag tror det): På med luften på släden på tonarmen istället för genom röret! Det finns slangar så mjuka att det inte lär påverka alls. Särskilt när såväl tryck som flöden kan hållas mycket låga. Det behvs inte mycket för att lyfta en tonarm på ett rör så det blir i princip helt friktionsfritt.
Lagringen av tallriken verkade mycket inovativ och bra på gamla spelaren. Man hade nästan konstruerat bort lagret (skivspelarens "grundbult") helt! Bra också att ställa motorn på sidan om, då slipper man bry sig om dess vibrationer i chassit. Dom som kommer via remmen/tråden kommer att elemineras av tallrikens masströghetsmoment.

Dåligt på båda: Spelaren står på spikes. Effektivt om man vill överföra vibrationer från underlaget till spelaren, vilket jag personligen inte anser önskvärt i detta fall. Tonarmen ser väldigt kort ut, knepigt att byta skivor. Hur det påverkar ljudet vet jag inte, det beror nog väldigt mycket på hur bucklig skivan är. Är man orolig för buckliga skivor är en längre arm att föredra, men jag vet inte hur stor problem det är i praktiken.
Den gamla spelaren hade en topp-platta som man lätt kunde byta. Det vara bara att lyfta av en topp med en tonarm på och lägga dit en annan, med vanlig radialarm om man så önskade. Trevligt, jag känner inte till någon annan spelare som man kan göra så med. Nyttan av det kan kanske diskuteras, men bra för dom som vill kunna byta.

OBS - kollar närmare på länken som NiklasNord har här ovan, samt på bilden... Är det verkligen vanliga spikes? Eller har karln byggt någon dämpare, kanske med luft, som ser ut som en spike? Det kan man nämligen göra. Inte alls dumt!

Förtydligande: Är det vanliga spikes - blä.
Är det någon ny, förklädd luftfjäder - klart intressant, tål att undersöka!





Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/15 :  01:54:28  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
man tackar så mycket, NN och johnny!
Fna bilder som ger god uppfattning om spelaren. Bra kommentarer om tekniken! Underbar "strömbrytare" till motordelen... Japp, det verkar vara dämpade spikes, med luft eller nåt annat, men det spelar ju inte så stor roll vad det är så länge man kommer ner tillräckligt långt i resonansfrekvens. Håller annars med dig om spikes till skivspelare. Det är inte vägen att gå.
En smula habegär får man allt. Skit åsså! Det var längesen för mig, när det gällde audio. Brukar annars bara ha byggbegär.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2004/09/15 :  15:34:09  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Trevligt att intresset för vinyl är så stort. Det finns jättemycket att berätta om de omtalade produkterna, - varför olika lösningar valdes etc. Svårt dock att få tid att skriva allt här, och jag hoppas att de som är intresserade tar kontakt eller kommer till vår butik i Stockholm för frågor/provlyssning av spelarna som representerar olika generationer, lösningar och idéer.

Här är en kort summering av våra spelare.

Nordic Concept Tangential

Spelare med luftlagrat tallrik, tangentialarm och ”chassis”. Separat motordel med styrning, batteridrift och en speciell magnetbrytare så att ”obehöriga” inte skulle få igång den :-). Benen kombinerar sorbothane och stål, vilket dämpar effektivt. Lagret har mycket liten friktion och tallriken kan snurra minst 30 min efter att ”tråden klipps”. Prova det med ett konventionellt lager. Intressant med tanke på att friktionen är ett mått på de störningar pickupen ”fångar upp”.

Armen är mycket kort, vilket riktigt nog medför en viss svårighet vad gäller att lägga på en skiva. En bucklig skiva kan också medföra problem. För att lösa detta svarvades tallriken aningen konkav så att pucken pressar ner skivan platt mot tallriken. Fördelen med en kort ”vertikal” arm uppväger lätt eventuella svårigheter med att lägga dit en skiva.



Separat låda för pump, expansionstank, elektronik för pump, laddning av batterier etc. ingår. Även om den har ljuddämpare måste den stå i ett angränsande rum.

Spelaren gjordes i början av nittiotalet, och fungerar utmärkt än idag. Den byggs idag enbart på beställning. För tillfället har jag beställningar på den, vilket är trevligt – så här 10 år senare.


Nordic Concept Signature

Till förra Arken mässan tog jag med ovanstående spelare mest för kul, men upptäckte till min förvåning att intresset för vinyl var enormt. Jag beslutade mig då för att göra en ny spelare baserad på det jag hade lärt mig av förra modellen. Eftersom den förra tog lång tid att bygga behövde jag ett nytt koncept. De viktigaste delarna, lager, dämpning och motor valdes ut efter tester och i de första modellerna ville vi även ha ett batteridrivet RIAA steg. Här ersattes luftlagring av tallrik av ett specialbehandlat lager med keramisk kula etc. Dämpning kommer från Base Technology, motor och motorstyrning från Audacia Audio och RIAA från Vitus Audio.



Resultatet blev en rätt omfattande spelare, ett ”statement” som introducerades under CES mässan 2002. Det blev mycket positiv uppmärksamhet kring den, kanske också beroende på den annorlunda designen. (Även Vogue ville ha med den, vilket jag tyckte var kul). Hursomhelst, - ett statement blir alltid dyrt och kunderna finns idag uteslutande i Asien på Signature modellen.

Spelaren görs idag på beställning.


Nordic Concept Artist

Eftersom min målsättning är att producera produkter med de mest spännande teknikerna, till priser som tillåter många fler att köpa, villa jag ha en ny generation som fick ärva alla de bästa egenskaperna från ovanstående modeller, - i ett mera kompakt design. Nordic Concept Artist föddes då, och i den finns samma lagerteknik, motor och motorstyrning, dämpsystem etc. som i de dyrare modellerna. RIAA steget har vi dock valt att erbjuda separat. Många kunder har också redan RIAA steg som de vill använda till sina spelare.



Artisten har nu fått en mycket kompaktare form och levereras i en av kunden valt finish. Alla tonarmar kan användas till den, men för de som vill ha något speciellt har vi valt att göra två egna armar, en magnetlagrad konventionell 10 tums tonarm och en luftlagrad tangential – fortfarande med rätt så kort ”vertikaldel”. Magnetarmen spelade vi på under mässan och den är nu i produktion. Tangentialarmen är klar under september.



Lite roligt är också att HiFi + har bett att få testa den och designtidningen Wallpaper ringde och ville ha med den i en fotosession i London. Bilderna kommer i novembernumret.

Då NC Artist riktar sig till en bredare kundgrupp produceras den idag löpande och säljs via oss eller lokala förhandlare. Den har redan exporterats till USA, England, Tyskland, Malaysien och flera länder är på gång.



Drivkraften bakom dessa konstruktioner är att det är kul att konstruera och bygga produkter, men även önskemålet om att många skall få tillgång till intressanta vinylspelare och tonarmar. CD i all ära men det är fortfarande roligast att spela en bra vinyl. Målet är att den musikskatt som alla miljarder vinylskivor som finns där ute representerar, skall kunna uppskattas av fler i en ständigt mer digitaliserad värld. Nyinspelade vinylskivor som tex. de från Stockfish och Opus3 som vi senast spelade under Arkenmässan gör det hela extra roligt.

Nya pickuper och RIAA steg blåser ständigt nytt liv i vinylen. Vid förra årets mässa i Frankfurt tror jag det var 500 utställare. I varje rum (med självaktning) var det minst en vinylspelare. I Tyskland finns tex. tidningar enbart för vinylskivor och spelare, pickuper etc.

Som sagt, jag hoppas vinylen kommer fortsätta vinna nya anhängare och att intresset fortsätter öka. För de som vill kolla, lyssna etc. på våra produkter hoppas vi att du tar kontakt eller besöker oss.


Mvh, Audio Concept, - robert








mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000