HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 BALANCED AUDIO TECHNOLOGY
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/10 :  03:33:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag satt precis och läste dessa resensioner då det slog mig att detta är circlotronkopplade förstärkare.
www.balanced.com/reviews/reviews/tav_500.html
www.balanced.com/reviews/reviews/pf_5iand500.html
www.balanced.com/resources/brochures/1998/VK500desc.pdf
Är det någon som har erfarenheter och eller kopplingsskeman eller annan kunskap om detta/denna?????
Här är min circlotron:

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/09/10 :  06:38:29  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

jag har inte något schema på BAT men du har nog rätt i att det kan vara en circlotron men det finns ju andra sätt att bygga balanserade steg också tex en helbrygga med 2 "vanliga" steg dvs vanlig brygg koppling.

Det skulle vara roligt att höra varför du kom fram till att du ville ha en circlotron, vad är fördelar/nackdelar osv. Själv bygger jag OTL steg med rör och jag har varit inne och provat på circlotronkopplingar men kom fram till att en sk inverterad Futterman hade vissa fördelar som har gjort att jag inte använder circlotron kopplingen men det beror mycket på vad man prioriterar. Det skulle som sagt vara intressant att veta hur du har tänkt.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/10 :  08:43:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag svarar med en motfråga. Hur bygger man en helt symmetrisk DCkopplad pushpull-förstärkare med endast 4 transistorer med bibehållen hög bandbredd och hyggligt låg utgångs imp????
Det var vad jag ville ha. Som en väldigt stor bonus slipper jag försöka hitta helt matchade n och p kanals fetar. Puchpull och balanserat vinner båda två på snäv matchning.
Insperationskällor har varit BAT, GamuT och självfallet Herr Nelson Pass och Passlabs produkter. Så enkel topologi som möjligt utan att bli medeltida med tex Zen version 5.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/10 :  10:30:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Circlomanen, du får ta och hänga med och lyssna på BAT någon dag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/10 :  11:03:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Gärna!!!!!!!
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/09/10 :  11:05:44  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Hur bygger man en helt symmetrisk DCkopplad pushpull-förstärkare med endast 4 transistorer med bibehållen hög bandbredd och hyggligt låg utgångs imp????
Jag har inget svar eftersom jag inte har försökt att bygga något liknande men kan du beskriva vad du tycker är de stora fördelarna med tex en symmetrisk konstruktion eller med att använda bara 4 FETar, jag har inga invändningar mot din circlotron det är bara det att jag är genuint intresserad av varför man bygger en viss konstruktion, det måste ju finnas många olika synsätt eftersom det så finns så många kopplingar och teknologier, (rör i push-pull, rör i SE koppling, rör i OTL, (circlotron eller andra kopplingar), FET i SE, FET i push-pull, Circlotroner med tex FET och så förstås en mängd kopplingar med bipolära transistorer) alla kopplingar har ju någon eller några speciella egenskaper som går att man väljer just denna.

Själv tycker jag att en stor fördel med rörsteg, (speciellt OTL) är att man använder få aktiva komponenter och får god linjaritet och hög bandbredd före motkoppling, OTL är också bra eftersom man slipper en olinjär svår komponent dvs utgångstrafen, (men man får en massa andra problem istället).

quote:
Som en väldigt stor bonus slipper jag försöka hitta helt matchade n och p kanals fetar.
Det kan säkert vara en bra fördel speciellt med FETar.

Har du mätresultat på bygget och hur tycker du att den låter jämfört med andra förstärkare, har du jämfört tex med några rörsteg?

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/10 :  11:56:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Själv tycker jag att en stor fördel med rörsteg, (speciellt OTL) är att man använder få aktiva komponenter och får god linjaritet och hög bandbredd före motkoppling,

Detta är grunden för mina ideer oxå. En förstärkare som förlitar sig på mycket motkoppling kommer bete sig exemplariskt när den driver en resistiv last. Så vill man driva ett 10 ohm motstånd direktlött på utgångstrissorna vid dc eller någon Hz så är alla vanliga förstärkare där ute ett bra alternativ. MEN när man har en reaktiv last så kommer mängden negativ återkoppling tillgänglig i steget att variera med signal pga fasförskutningar och "uppladdnings och urladdnings" perioder när transienter skall återges. Ett tungt modernt 10 tums baselement med några spolar i serie och kondingar parallelt är ganska långt ifrån ett o,6 watt metallfilmsmotstånd vid dc. En kraftigt dimensionerad förstärkare med mycket lokal återkoppling (rör har ju det inbakat med sin konstruktion,-fetar får ha motstånd på source) kommer inte variera sin karaktär och sina egenskaper så mycket vid drift i real life, å det hörs.Klass A är ju ett strålande exempel på det.Man minimerar alla intärna (vad jag vill kalla för) laddningsförlopp när all induktans och och kapacitans skall överkommas och laddas och urladdas på ett olinjärt sätt.
Ursäkta min bristande terminologi, Jag är ovan att skriva om det , jag har det som ideer i huvudet(eller vart man nu väljer att lägga sina uppmärksamhetsenheter)-och få att ventilera det med.
Det finns mycket mera till detta men nu måste jag kila över till min kära mor och dricka tea och diskutera livets alla spännande sidor.
PÅ återskrivende.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/10 :  14:03:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag har inget svar eftersom jag inte har försökt att bygga något liknande men kan du beskriva vad du tycker är de stora fördelarna med tex en symmetrisk konstruktion eller med att använda bara 4 FETar, jag har inga invändningar mot din circlotron det är bara det att jag är genuint intresserad av varför man bygger en viss konstruktion, det måste ju finnas många olika synsätt eftersom det så finns så många kopplingar och teknologier, (rör i push-pull, rör i SE koppling, rör i OTL, (circlotron eller andra kopplingar), FET i SE, FET i push-pull, Circlotroner med tex FET och så förstås en mängd kopplingar med bipolära transistorer) alla kopplingar har ju någon eller några speciella egenskaper som går att man väljer just denna

En Symmetrisk konstruktion- gärna balanserad kommer ju bli naturligt mer linjär, redan innan återkoppling pga utsläckande av andratonsdist. Dessa enkla konstruktioner (även andra såklart) vinner ju mycket på att förbättra linjäriteten innan global återkoppling. Transistorer är ju de mest olinjära delarna i en förstärkare. Ju fler- desto mer behövs återkopplingen för att korrigera för felen som dom själva skapar.(ett slags moment 22 som ökar exponentiellt med antal små söta kiselbitar i signalvägen).
Sedan är det en rolig plattform att bygga vidare på. Jag har redan ritat en SUPERSYMETRISK (PASS-PATENT) circlo, och för supersymmetrifunktionen behövs balanserad kretslösning.
Jag har även ritat en dc kopplad symmetrisk balanserad cirlo med negativ ut impedans och en strömåterkopplad symetrisk dc kopplad circlo med supersymetrisk återkjoppling och negativ utimpedans. PUUUUUUU!!!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/10 :  14:13:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Har du mätresultat på bygget och hur tycker du att den låter jämfört med andra förstärkare, har du jämfört tex med några rörsteg?


Jag har endast jämfört den med min 10 watt SE bipolär/hexfet amp och min gamla mission cyrus 1. Dom blir grundligt spöade här hemma. Jag måste lägga till att endast en kanal spelar och det finns rester av prototypkråkboet kvar å så, så jag skall göra/köpa en fasdelning till andra kanalen å sen får vi se vad den går för.
Hoppas att jag kan ta med den till tex Bernt snart å prova på hans högtalare.Då skall det bli mer och mera korrekta omdömmen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/10 :  14:16:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
jag har varit inne och provat på circlotronkopplingar men kom fram till att en sk inverterad Futterman hade vissa fördelar som har gjort att jag inte använder circlotron kopplingen

Det blir väl lägre utimp??? Men annars varför???
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/09/10 :  16:29:11  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Det blir väl lägre utimp??? Men annars varför???


Det 2 största problemen med OTL förstärkare är att få bra tillförlitlighet och att få tillräckligt låg utimpedans, tyvärr är det så att dessa krav är motsägande.

Låg utimpedans innebär att man oftast måsta koppla många rör i parallell, problemet är att om man kopplar rör parallellt får man mindre tillförlighet pga risk för ojämn strömfördelning och risk för strömrusning.

Ett OTL steg byggt enligt inverterad Futterman princip har ungefär halva utimpedansen mot en circlotron så för samma utimpedans behövs halva antalet rör, detta innebär automatiskt en förbättring av tillförlitligheten speciellt om man kan hitta rör så att det räcker med endast 2 för att få rimlig uteffekt, det finns ett sådant rör 6C33C som är lätttillgängligt och billigt och som enligt mina erfarenheter har mycket bra tillförlitlighet, (jag har kört samma rör i mer än 4 år utan problem eller justeringar) 2 st 6C33C kan ge upp till 40W i 8 ohm . Jag kan medge att det går att bygga en circlotron med dessa rör också men det ger automatiskt antingen högre utimpedans eller krav på högre motkoppling.

Jämfört med en inverterad Futterman koppling så kan jag inte se några praktiska fördelar med en circlotron OTL, ett inverterat Futterman steg kan byggas så att det ger andraton bättre än -55dB före motkoppling vid full uteffekt, det tycker jag räcker bra och kan inte förbättras av en circlotronkoppling i praktiken.

Sen finns det andra fördelar att inte bygga en circlotron tex att man slipper 2 oberoende spänningskällor och att man slipper högtalarterminaler som har högspänning men detta är inte så viktigt för mig.

MVH Hans


Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Hifimannen
Member

57 Posts

Posted - 2005/05/04 :  22:17:21  Show Profile Send Hifimannen a Private Message
hvor kan man kjøpe BAT i Sverige? Noen som har oversikt over hvor mye en 31se preamp koster?
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/04 :  22:25:38  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
http://www.ljudmakarn.se säljer (sålde iaf BAT). Kika på deras hemsida för priser.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/04 :  23:07:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Här är min circlotron


Låter som ett köksredskap

Annars är BAT sexigt !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/04 :  23:13:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
-Vad ska vi göra med löken?
-Kör den i Cirklotronen vetja!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/04 :  23:15:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/05 :  15:30:54  Show Profile Send ILLY a Private Message
Som yrkesarbetande matlagare så kan jag inte annat än att hålla med Bernt, kör löken i Circlotronen! Ett litet tips till er därute är att man även kan göra jättegoda dressingar i den. Och fritera palsternacka och persiljerötter, det gör vi hela tiden på mitt jobb!

Saxat från tvshop.se:
"Circlotronen - Ett äkta allroundredskap.
Finns nu att köpa på TV-SHOP för endast 1295:- Om du beställer den inom två veckor, så får du dessutom med den praktiska sladdupphängaren i äkta pvc-plast!
-Och du, inte nog med det!
-Blir det bättre än såhär???
-Det kan du lita på! Om du, när du talar in din order, sjunger "Stairway to Heaven" baklänges på vår telefonsvarare, så kommer Runar att välsigna din circlotron och polera upp den med en av våra populära bilvax-produkter, innan han stoppar den i lådan och skickar den med posten"

Är det inte fantastiskt...
...vad uttråkad man kan vara när affärerna (läs: ELFA, fultema) man vill gå till är stängda, sitta här å skriva en massa svammel istället för å hitta på nåt vettigt. Typ löda lite, eller så.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/05 :  18:07:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Som yrkesarbetande matlagare så kan jag inte annat än att hålla med Bernt, kör löken i Circlotronen! Ett litet tips till er därute är att man även kan göra jättegoda dressingar i den. Och fritera palsternacka och persiljerötter, det gör vi hela tiden på mitt jobb!

Saxat från tvshop.se:
"Circlotronen - Ett äkta allroundredskap.
Finns nu att köpa på TV-SHOP för endast 1295:- Om du beställer den inom två veckor, så får du dessutom med den praktiska sladdupphängaren i äkta pvc-plast!
-Och du, inte nog med det!
-Blir det bättre än såhär???
-Det kan du lita på! Om du, när du talar in din order, sjunger "Stairway to Heaven" baklänges på vår telefonsvarare, så kommer Runar att välsigna din circlotron och polera upp den med en av våra populära bilvax-produkter, innan han stoppar den i lådan och skickar den med posten"


Ni är bara avundsjuka på alla oerhört smarta kretslösningar jag spottar ur mig!
quote:
så kommer Runar att välsigna din circlotron
Klart gränsövertramp. Försök inte förknippa Runar med min Circlotron krets!!! Jag kanske drar Carolaförbannelsen över din stereo!!!! Evig Carola,Inget annat någonsin!!!!! Bara sockersöt HALELUJA OCH JESUS Å HANS POLARE I HIMMELRIKET FÖREVIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/05 :  23:16:23  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Klart gränsövertramp. Försök inte förknippa Runar med min Circlotron krets!!! Jag kanske drar Carolaförbannelsen över din stereo!!!! Evig Carola,Inget annat någonsin!!!!! Bara sockersöt HALELUJA OCH JESUS Å HANS POLARE I HIMMELRIKET FÖREVIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Å nej! Vad som helst, men inte Carola(eller Christer Sjögren)-förbannelsen. Jag tar tillbaka allt jag någonsin sagt, bara jag slipper hamna i helvetet. Nu kommer jag drömma mardrömmar varje natt i minst en vecka.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/06 :  00:02:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Å nej! Vad som helst, men inte Carola(eller Christer Sjögren)-förbannelsen. Jag tar tillbaka allt jag någonsin sagt, bara jag slipper hamna i helvetet. Nu kommer jag drömma mardrömmar varje natt i minst en vecka.

Med tanke på att du tog ditt fönuft till fånga så fort så slipper du förbannelsen för denna gången....

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2005/10/25 :  23:26:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kopplingen i första inlägget, är det en fungerande krets som man vågar sig på att bygga enligt schemat?
Mitt intresse för transistorkretsar har fått en nyväckelse och det vore kul att pula ihop någonting lite udda bara för sakens skull.
Hur mycket tomgångsströms behövs?
Hur mycket insignal?
Måste insignalen vara balanserad? (ser så ut)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/26 :  14:23:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Kul att återse denna tråd igen!

Japp Fuling, det är en fungerande krets som jag tycket låter klart bra. Har en tvåkanals version stående hemma som inte har fått spridit himmelska toner på länge pga behov av balanserad signal.

Det är lätt att koppla om återkopplingen till SUSY och då klarar den sig med en enkel signal.

Jag har dubbla IRF9530 för att jag tänkte köra med mera tomgångström från början. Den låter bra redan vid 200 mA tomgångström men låter bättre och bättre ända tills den magiska röken slipper ut från transistorerna.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/26 :  14:52:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Byter du ut IRF9530 mot BC560 och lägger till ett par TIP3055 så har du största delen av Monstret.
Bara lite pill med återkopplingen och kaskodningen av J-fetarna för dom sista procenten.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/26 :  17:29:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Efter lite grubblerier så börjar minnena dyka upp igen.
Den behöver ca 1 volt in för att ge 11 volt över en vanlig 8 ohms högtalare vilket borde innebära ca 15 watt uteffekt.
Det är med de värden som är angivna i ritningen ovan.
Det blir en enklare konstruktion med SUSY, men då sjunker in-impedansen till ca 20 kohm balanserat. Det går att få upp till 66 kohm men jag är rädd att diskanten blir lite grynigare eller nått.
Gainen är ju ganska enkel att ställa efter eget behov.
Som SUSY kopplad så har den stora likheter med Aleph X, men den är enklare och behöver färre transistorer.

En nackdel värd att tänka på redan från början är att trots balanserad konstruktion så behöver den en VÄLDIGT tyst nätdel. Jag kör med kapacitansmultiplikatorer. De är realiserade med TIP141 och 4700 mF kondingar, och det funkar fint som snus.
En fördel med dessa ultrastabila nätdelarna är att basen blir fast och spänstig.
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:22:19  Show Profile Send radelius a Private Message
Intressant, jag älskar enkelheten men förstår inte riktigt principen med nätdelarna.
Är det två "frisvävande" nätdelar per kanal?
Kan man köra med gemensam nätdel för ett stereopar?
Vad kan man kräma ur den i effekt?
Har ett gäng IRF250 liggande, går de att använda?
Har du ett kopplingsschema för nätdelarna?
Sist, vad är SUSY eller vad det var?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/26 :  23:04:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Intressant, jag älskar enkelheten men förstår inte riktigt principen med nätdelarna.
Är det två "frisvävande" nätdelar per kanal?
Kan man köra med gemensam nätdel för ett stereopar?
Vad kan man kräma ur den i effekt?
Har ett gäng IRF250 liggande, går de att använda?
Har du ett kopplingsschema för nätdelarna?
Sist, vad är SUSY eller vad det var?


SUSY: Supersymmetry. Ett patenterat sätt att få väldans bra prestanda ur en balanserad krets utan allt för mycket återkoppling behövs.
Se:http://www.passlabs.com/downloads/articles/susy.pdf

Det är två st flytande nätdelar för varje kanal... Inget roligt...
Det går inte att låta kanalerna dela på två nätdelar. Det skulle mixa ihop dem till en monokanal med massor av dist troligtvis.

Jag får ca 15 watt ur ovan krets och angivna spänningar, men byter man ut ingångsfetarna mot 6 st parallelade ECC88 dubbel trioder och använder 60 st IRFP9240 i utgångssteget så borde du lätt kunna komma upp i 600 watt eller så.Skrämmande nätdelsbygge då du vill ha 80 volt och 15 ampere med max 100 mV brumm eller nått sånt.

Om du vill använda IRFP250 så måste du använda P-kanal J-fetar med tillräcklig spännings och strömtålighet alternativt använda tex IRF9610 med nått annat sätt att biasa dem.

Jag skall försöka lägga ut den senaste versionen och nätdelarna här imorgon. Vet inte om min mor har stulit med sig sin egen dator. Jag har ingen skanner än.

Natti natti!
Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000