HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Signal störning GainClone
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:32:30  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Skulle provlyssna min egenbyggda förförstärkare för nån dag sen men det gick inge bra.
Brummade hejdlöst i mina steg.
Koppla ur signalkabekl brumet är konstant där
Så jag tänkte att jag testar o koppla via mina preout på min Recivier - brummar likadant ett konstant brum så jag antar att det är från strömsidan ??
Kopplar in signalkabeln i en gammal Pioneer förförstärkare som jag har lånat o har kört den i några månader o då är brummet borta ???
hur kommer detta sig ??
Vill helst åtgärda slutstegen då dessa helst skall funka oavsett vad jag kopplar in dom med tycker jag
Har ej jordade uttag och har ej kopplat in Chassi ground i slutstegen då jag inte trodde att det hjälper iom att jag ej har jord kopplad i nätkabeln
Tacksam för alla ideer o förslag som kan hjälpa mig o få bort detta irriterande brum

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/06/03 :  15:20:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Är brummet alltså konstant, även utan någon signalkabel kopplad till slutsteget?
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/06/03 :  15:27:05  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Jepp konstant ej inkopplad och inkopplad med ovan nämda prylar.
Vad göra ???

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/06/03 :  17:44:45  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jordningsproblem låter det som...


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/06/04 :  18:45:46  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Verkar troligt efter vad jag har kunnat läsa mig till
Men frågan kvarstår Vad göra ????

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/06/04 :  21:40:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jo, det låter ju som jordfel. Hmm... Vet ju inte hur konstruktionen ser ut, men du skulle ju kunna gå över och se ifall det är nått felkopplat/feljordat. Annars så kan du ju prova och köra med chassie-jorden inkopplad för att se om det hjälper(om det är från själva förstärkarkortet/-konstruktionen till chassiet du menar?). Kanske vajsing med signaljorden så när du kopplade in Pioneeren så jordade stegen sig genom den? Lytar kan ge brumm oxå om man jordat på fel ställe i nätdelens jord?

Tusen orsaker, men troligen ett enkelt åtgärdat fel.

M

Edited by - rannagarden on 2006/06/04 21:41:33
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/06/05 :  15:10:34  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag har precis samma problem med min gainclone. Men jag har precis kommit fram till att min signalkälla (en centrum DVD) skickar ut en lågfrekvent växelspänning (nästan likspänning) som sedan förstärks till ca 22VDC på högtalarutgången. Så jag antar att jag behöver en kondensator på ingången för att ta bort lågfrekvens, finns det någon som vet hur man räknar?

Det verkar som att det kan vara lösningen för dig också.

Har du kopplat in zobel-länken? Det hade inte jag gjort först så jag provade med att koppla in den men den gjorde ingen skillnad på brummet.

comfortably numb
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/06 :  21:41:19  Show Profile Send time a Private Message
Om du använder eloxerad aluminium kan det vara lurigt med jorden, kolla att alla delar är jordade...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/06/06 :  21:54:51  Show Profile Send Nicks a Private Message
Magoo: Jag gissar att du har +-22VDC matningsspänning till din Gainclone. Om det är så, då gissar jag att du missat motståndet från insignal till jord. ligger på 20-50kohm.

Hihi. :)
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/06/06 :  22:08:26  Show Profile Send Magoo a Private Message
Nja, jag har 18 volt ut från trafon och ca 25 ut från spänningskortet. Jag har provat en annan signalkälla med hyfsat resultat, nu brummar det bara lite (det hörs inte om man är längre ifrån högtalaren än ca 1.5 meter) när volymen är maximalt nervriden. Ökas volymen ökar brummet lite men inte till de nivåer som det var med Centrum DVD'n. Detta med spelaren i pauseläge, med musiken spelandes (play) går det inte att skönja något brum.

Kan man räkna med att ha noll brum i en hembyggd förstärkare?

comfortably numb
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/06/06 :  22:19:56  Show Profile Send Resonans a Private Message
Magoo, har du kollat upp motståndet som Nicks nämnde?

...music is the best...
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/06/06 :  22:36:38  Show Profile Send Magoo a Private Message
Ja, om det räcker med att mäta motståndet när det sitter på plats, det håller 22,2kOhm. Eller måste jag löda bort det? Hur kan jag vara säker på att det är rätt motstånd som jag mäter på? Jag har monterat allt noga efteranvisningarna till byggsatsen.

comfortably numb
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/07/16 :  22:50:15  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Nu är mysteriumet löst
Störning verkade komma från signalkabeln jag använt :=)
Dålig skärm antagligen o på tok för lång

Nu återstår bara o få ordning på förstärkning som är på tok för känslig med den förförstärkare jag byggt
Vad tror ni ska jag dämpa förstärkningen i för eller slutsteg ????

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/16 :  23:07:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag antar att det var en N5mD förförstärkare du snidat samman? Låter märkligt det där med känsligheten... Har du ordnat allt enligt orginalspec. så borde du kunna vrida volympoten rätt normalt/friskt utan att få tokhögt ljud. Allt kopplat rätt? Rätt värden osv? OM du skall dämpa så gör det i försteget.
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/07/17 :  05:51:10  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Jepp en N5mD för förstärkare
Jag tror att det skall vara rätt kopplat o jag har använt komponent listan som fanns med på tråden om för förstärkaren.

Ska gå igenom kopplingen en ggn till o se om det har blivit nåt galet på kortet jag fräste

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/17 :  07:15:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Och kolla så att volympoten rätt kopplad (kan vara bov vid liknande poblem)?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000