HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 primären på utgångs trafo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/12 :  09:05:39  Show Profile Send ockham a Private Message
Jag håller på att tränger in i rörvärlden. En sak som jag brottas lite med just nu. vad avgör eller styr värdet på primärsidan på en utgångstrafo. I vissa datablad för rör finns belastningsimpedans, men långt ifrån alla .

Så är det värde som beräknas fram eller finns det bara specificerat någonstans?? Eller kanske tumregler?




Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/07/12 09:58:16

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2006/07/12 :  11:52:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag brukar ta fram belastningslinjen grafiskt genom att klottra på en utskrift av rörets anodkurvor.
Jag tror att Steve Bench har skrivit en del om det på sin hemsida.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/12 :  14:48:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Är oxå färsk på detta,men som jag förstår det så,om man har arbestspunkten vid t.e.x 300v o ska använda t.e.x en 3Kohm´s tfafo så 3000/100v=30mA så vid 200v har strömmen ökat 30mA från utgångsvärde, o vid 400v har den minskat med 30mA,så kan man rita in linjen mellan dessa punkter,ute o cyklar?eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2006/07/12 :  15:14:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Något i den stilen ja.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/07/12 :  20:57:12  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Hoppas någon kan utveckla (hänvisa till andra siter går mockså bra)..

!!

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2006/07/12 :  22:20:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Får jag bara lite tid på mig så ska jag leta på några sidor med info om ämnet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2006/07/12 :  23:21:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lite matnyttigt angående rörkurvor och belastningslinjer:

http://www.davidberning.com/Transfer%20Char.htm

http://www.valveheart.com/theory/triodeSE.html

http://www.pacifier.com/~gpimm/Active_loads_and_signal_current_control.html

http://boozhoundlabs.com/howto/

http://members.aol.com/sbench101/ (Kolla "Load Lines" i högra spalten)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2644 Posts

Posted - 2006/07/13 :  00:46:55  Show Profile Send Imperial a Private Message
När det gäller transformatorer så är dom bara en omvandlare, i detta fall från spänning till ström(enkelt uttryckt). Trafon ändrar inte värde men det gör en högtalare så röret kommer att se olika belastning vid olika frekvenser.
En tumregel är att Trioder ska ha en belastnings impedans på 2-3ggr Ri.
När det gäller pentoder är det svårare då dom rekomenderas att jobba mot olika impedans vid olika kopplingar.
Däremot har jag sett en likhet när det gäller pentoder Petod kopplade att om man håller sig mellan Ri/10 till Ri/10*1,25 så r man i närheten av ett bra utgångsvärde som anod last.
Obs! Detta är inga regler utan vad jag har observerat för likheter.
I dom fallen som jag har provat har detta fungerat även om det inte är optimalt.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2006/07/13 :  02:05:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag skulle nog vilja öka på lite vad det gäller tumregeln för trioders anodlast, 3-6ggr anser jag är rimligare utgångsvärden än 2-3ggr.
Max effekt sägs man få vid exakt 2xRp, men sen har vi det där med distortion också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/13 :  11:22:05  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
5 ggr Ri har jag hört brukar vara en perfekt avvägning mellan effekt och låg distorsion, fast det kommer ju till andra faktorer som eventuell motkoppling och frekvensgång som man får ta med i beräkningen.
Sen hade jag önskat att trafotillverkarna hade dragit ut en 6 ohms-tapp också, många av dagens högtalare är ju just 6 ohm, så för maximalt effektutnyttjande utan att behöva konstruera om förstärkarna så hade det vart bra med ett jack till

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/13 :  12:07:26  Show Profile Send ockham a Private Message
hmmm lika bra att avslöja sin inkompetens då !!
Ri = ??

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/13 :  12:49:04  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
"intern resistans i röret"
kolla i databladen så står det typ Ri = 80kohm för en triod av typen ECC83 och Ri = 15kohm för en EL34 pentod, en effekttriod som 6AS7 har en Ri på ca 280ohm
(ibland står det plate resistance istället för Ri)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/13 :  12:55:18  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Vi kan ju ta ett räknexempel:

Om vi säger att för en effekttriod så gäller 5xRi :
tar vi då 6AS7 som hade 280ohm så blir det 5x280=1,4 kohm

tar vi EL34 som är en pentod och håller oss till Ri/10*1,25 :

EL34 hade Ri på 15kohm, alltså: 15000/10*1,25 ger oss 1875 ohm, 1,875 kohm.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/13 :  13:07:59  Show Profile Send ockham a Private Message
Ri = Plate resistance?
OK iså fall är jag med, tack

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2644 Posts

Posted - 2006/07/13 :  17:35:22  Show Profile Send Imperial a Private Message
Om du har flera tappningar på sekundärsidan så kan du prova att koppla ex en 8 Ohm's högtalare på 4 Ohm's tappen och primär impedansen dubbleras i 9,7 fall av 10. I dessa fall kommer inte trafon att arbeta optimalt utan du får lite förluster, så det är inget att satsa på om man kan få tag i rätt värde direkt.
Ju högre primär impedans du har desto lägre blir disten men åxå uteffekten.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/14 :  21:31:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ska du själv designa slutsteget eller ska du planka av något?
I senare fallet kan du plocka hem en trafo enligt spec på schemat du väljer. Jag tittar bara primärimpedans, sekundärimpedans (en del hävdar, med rätta säkert, att välja trafo med bara en lindning -4 eller 8 ohm, vad man ska ha), effekt och viloström.
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/14 :  21:43:44  Show Profile Send ockham a Private Message
vet inte ännu, först ska jag "labba" lite, och lite beroende på hur myckat jag förstår och kan lära mig så kanske jag testar att designa ett eget. Jag har ingen förväntan att det ska bli så bra som när de med djup kunskap och lång erfarenhet kontruerar något. Jag har en bra anläggning idag så det är mest för mitt nöjes skull jag gör detta. Bra ljud har jag redan tycker jag.

JAg håller på att ta fram en testbänk eller liknande bara för labb. Och en utgångstrafo behövs och det vill jag vet lite varför jag ska välja ena eller andra värdet

Vi får se, halva nöjet är att leta information och planera och denna sommar värmer jag inte lödkolven det första jag gör

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000