HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Höjd på ljudet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/09/02 :  18:17:49  Show Profile Send yudansha a Private Message
Hur ställer ni er till begreppet höjd på ljudet eller ljudbilden?
Handlar det om att uppleva höjdskillnader på liknande sätt som djup och bredd eller är det att ljudet spelas från en "linje" på lämplig höjd?

/Henrik

Edited by - yudansha on 2004/09/02 18:18:36

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/09/02 :  19:13:28  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Jag får lov att ställa mig i kö...

Hur skulle man kunna höra höjden från en punktlig ljudkälla? Bredden är en helt annan sak, speciellt när vi människor har öronen placerade på det viset.

Någon som enkelt kan förklara begreppet höjd?
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/09/02 :  19:20:45  Show Profile Send yudansha a Private Message
Jag är alltså intresserad av hur ni upplever ljudet men även som Gson76 undrar, hur man kan förklara begreppet höjd.

Är ljudbilden tvådimensionell likt en liggande yta eller handlar det om en tredimensionell rymd?

Ös på bara!

/Henrik
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/02 :  19:36:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Skulle man inte kunna höra höjden så skulle även djupet försvinna , men det gör det ju inte. Rätta mig om jag har fel , men det är väl efterklangen i inspelningsrummet som gör att vi kan höra dessa saker.
Även om ljudkällan är punktformad , se tex konsthuvudsinspelning via ett par hörlurar.

Sen beror det på utrustning o ens eget rum hur mycket som kommer fram.



Ha det bäst
J

*edit*
Rättelse

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/09/02 19:38:02
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/09/02 :  19:38:31  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har faktiskt upplevt att ljudet har lyft ovanför högtalarna ibland. Jag förstår inte hur det går till men jag jag tycker mig märka det när ljudet är så detaljerat att man hör mycket rumsinformation.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/02 :  19:42:51  Show Profile Send freann a Private Message

Som vanligt - det beror på. Lyssnar man på en "liveupptagning" så bör det framgå hur musikerna är placerade i tre dimensioner - troget originalet. Givet en "bra" inspelning och "bra" återgivningskedja.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/02 :  19:46:00  Show Profile Send brumel a Private Message
"Höjden" skulle ju i så fall komma från reflektioner i taket i den lokal ljudet inspelats i. Men teoretiskt får jag det inte att gå ihop utan en dedicerad höjdkanal och lämplig uppmickning.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/09/02 :  20:18:15  Show Profile Send Skurt a Private Message
Jag hör garanterat olika höjd på olika ljud på mina högtalare, men då ser dom också ut så här:



Sen om jag har ett delningsfilter som "gissar" på var ljuden i höjdled ska placeras eller om det finns med på skivan vet jag inte (kanske finns en annan anledning?). Skulle nog ändå gissa på det sistnämnda (skivan alltså)...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/02 :  23:04:12  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag gissar lite nu. Men det handlar hela tiden om att lura hjärnan. H & V besäms genom ljudstyrka i respektive högtalare. Djupet bör man kunna fuska till med fasen. Å höjden, liksom bakiftrån/frammifrån, bestämms av örats utformning. Så vet man bara hur ljudet förändras i höjdled så kan man ju fuska till det oxå.

En stereo i 10kkr klassen lär inte ha några bekymmer med att återge de nödvändiga nyanserna. däremot tappar du allt om grejerna är fel uppställda eller om du exvis sitter för nära bakvägg.

Just hjöd, djup å bredd var det som blev allra mest påverkat av min förändring som ni kan läsa om här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32200
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/09/03 :  00:00:36  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Har man en högtalare med de rätta spridningsegenskaperna så ska det vara fullt möjligt att på en god inspelning höra även höjddimensionen. Ett test på om högtalarna besitter denna egenskap är att lyssnandes på en A-B-inspelning (tidsskillnadsinspelning) resa sig ur lyssningspositionen. Behåller orkestern sin position framför dig eller åker den ned genom golvet? Precis som att orkestern ska sitta kvar när du rör dig åt sidorna, så ska den även göra det när du reser dig upp. En bred, hög och djup sweetspot är en förutsättning förstås. De svåraste med det här testet är nog att hitta en bra inspelning.

Edit: förtydligande...

Edited by - Jonas N on 2004/09/03 13:05:15
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/09/03 :  00:23:50  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jonas N --> Om du reser dig upp ur din sweetspot, och vi förutsätter att denna sweetspot finns även i huvudets nya placering, skall orkestern INTE finnas kvar på samma Y-position. Om den gör det, klarar din utrustning inte av att återge rummet korrekt. Det handlar ju om att dina öron nu inte längre har lika långt avstånd till punkten som genererar tonen, som de hade i sittande läge. De KAN ha lika långt avstånd, men då fasvänt jämfört med den stående lyssnarens referens.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/09/03 :  00:25:17  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
För mig är det viktigt att ALLA parametrar återges. X, Y och Z.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/09/03 :  09:06:17  Show Profile Send John a Private Message
Fick mig en rätt intressant demo (gissa var) av hur höjdled kan representeras med två högtalare. Iofs var själva demo-ljudet, ett slags skrap, väldans trist, men helt enkelt att följa med i sina rörelser. Jo, högtalarna är väl inte i min budgetklass, men elektroniken... ja.

Har själv ett par högtalare som har ett element riktat uppåt (eller egentligen neråt tror jag) och måste säga att jag verkligen uppskattar lite höjd i ljudet. Nackdelarna med just denna lösning är givetvis att man riskerar sämre precision, knepig rumsinverkan osv., men detta är inget jag ider av nämnvärt. Helt klart att föredra jämfört med att sitta och ha musikerna spelandes på knä mellan högtalarna, som jag upplevt från andra högtalare. Men detta är ju en smaksak så klart.

/en john utan höjdskräck

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/03 :  09:44:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har inspelningar där man kan höra en tydlig höjd i ljudet och de andra (flesta) som inte har det. Vanligen kan man höra sångar som står i verklig höjd mellan högtalarna.
Varför? Jag kan bara gissa.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/03 :  09:45:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har inspelningar där man kan höra en tydlig höjd i ljudet och de andra (flesta) som inte har det. Vanligen kan man höra sångare som står i verklig höjd mellan högtalarna.
Varför? Jag kan bara gissa.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/09/03 :  12:15:53  Show Profile Send yudansha a Private Message
Så det går att uppleva höjdskillnader så länge inspelningen tillåter?

/Henrik
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/09/03 :  12:29:50  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
" Så det går att uppleva höjdskillnader så länge inspelningen tillåter?"

Och utrustningen tillåter det vill jag tillägga. Upplever att det inte spelar någon roll om musiken är inspelad live eller inte. Kraftwerks Tour de France ger en bra höjd och djup dimension hos mig för att ta ett exempel av elektronisk musik. En annan bra inspelning med mycket höjd och djup är Van Morrisson:s Down the road eller KD Lang när hon sjunger The Air That I Breathe. En kanon live platta är Little Feats:s Waiting for Columbus
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/09/03 :  16:19:08  Show Profile Send sker a Private Message
Upptäckte ett fenomen när jag köpte en ny nätkabel under sommaren och provade den, ljudbilden sjönk på något sätt, röster kom lägre ner, svårt att säga om det var positivt eller ej men på vissa inspelningar som tex piano så blev resultatet helt klart bättre då det kändes som att pianot stod på golvet och inte svävade i luften. Har ingen förklaring till hur nätkabeln skappade detta.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/09/03 :  16:47:09  Show Profile Send Mattias a Private Message

Vid byte av signalsnöre flyttade sångerskor/sångare upp ett pinhål till scen. Bra/dåigt? Vet ej, men som helhet funkar denna kabeln bättre för mig.

/Mattias
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/09/03 :  17:48:43  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Pinhead, klart orkestern ska sitta kvar på samma Y-position (X och Z också för den delen), så att du kan betrakta den som sittandes stilla när du rör på dig i förhållande till X, Y och Z. Inte ska du behöva leka katt och råtta med orkestern för att den hela tiden flyttar på sig när du flyttar på dig. Det optimala (eller utopiska om man så vill) är ju en perfekt holografisk (det kanske ska heta holophonisk) projektion som man fritt kan förflytta sig i förhållande till. Jag kanske missuppfattade vad du menade eller tvärtom. :)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/03 :  19:00:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man kan ju vända på det.
Hur kan vi höra höjdskillnader när vi bara har två öron?
Borde vi inte ha tre eller fyra öron?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:08:03  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Klart man kan höra höjd. Relation mellan tak och golvreflex till direktljudet. Dessa reflexer finns inspelade i fonogrammet. Stereosystemet lider dock av regnbågseffekten, dvs ljudet upplevs lite högre mellan högtalarna än de faktiskta högtalarnas placering.

Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:31:48  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Kan bara instämma med övriga...Visst finns höjden där!!!
Detta har jag nyligen själva fått erfara...på vissa inspelningar lägger sig ljudet ett par meter ovanför högtalarna... grymt häftigt!!
Det har väldigt mycket med utrustningen att göra.. höjden behöver inte finnas där bara för att det är dyr utrustning.
vill man ha mycket luft...då är det rör som gäller
Man får det säkert med fina transistorförstärkare också... fast jag har bara upplevt det med mitt nuvarande rörförstärkeri.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:49:39  Show Profile Send Mahler a Private Message
Beror nog på Mozart Jerkan!! :))

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/09/03 :  22:10:46  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Har du så rätt i mahler...Mozart och copland tillsammans ger mycket luft
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:10:20  Show Profile Send lasselite a Private Message
Min DVD för 399:- fixar höjdinformationen, så särskilt avancerade grejer behövs nog inte. Det handlar nog mer om vettig akustik och placering av högtalare och lyssnare.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000