Author |
Topic |
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2004/09/04 : 17:05:13
|
Jonas N --> Orkestern skall sitta stilla, ja. Men om du ändrar position för lyssning, så kommer ju du att uppleva en förändring i ljudbilden som presenteras. Jag anser inte att du oavsett var du befinner dig skall ha sweetspot, och därmed få exakt samma ljudbild. Då har vi lämnat området hifi (Hög trohet (till verkligheten)), och kommit in på ljuddesign, vilket jag personligen inte bryr mig ett skapandes dugg om. Tänk dig en symfoniorkester. Du får ju olika ljudupplevelser beroende på var du befinner dig i rummet. Missförstånd eller ej, en perfekt holofonisk miljö oavsett lyssnarens placering är ingenting att sträva efter i mina ögon. |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
Edited by - Pinhead on 2004/09/04 17:07:07 |
|
|
Jonas N
Member
289 Posts |
Posted - 2004/09/04 : 19:26:47
|
Pinhead
quote: Jag anser inte att du oavsett var du befinner dig skall ha sweetspot, och därmed få exakt samma ljudbild.
Det anser inte jag heller. Byter du plats så betraktar du ljudbilden från en annan vinkel och har en annan ljudbild.
quote: Tänk dig en symfoniorkester. Du får ju olika ljudupplevelser beroende på var du befinner dig i rummet.
Precis, det är ju det som är holofoni! |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2004/09/05 : 08:31:21
|
Men snälla rara, det är väl ganska självklart att ett tvåkanaligt (eller multikanaligt också för den delen) generellt sätt *inte* kan avkoda höjdinformation i inspelningen! Det vore lika abrusurt som att säga att en tvåkanalig inspelning, utan vissa väldigt speciella trix, skulle kunna avkoda en ljudkälla *bakom* lyssnaren. Man kan ju helt enkelt inte kliva utanför de fysiska/akustiska begränsningarna i systemet.
Hörseln skapar höjdinformation genom ytterörats form och reflektioner från axlar och bål. Höjdinformationen finns således inte med i det ankommande ljudet överhuvudtaget. Skulle man kapa av yteröronen (alltså själva tratten) så skulle vi inte kunna avkoda var i höjdled en ljudkälla befinner sig (och inte heller om den var framför eller bakom lyssnaren). Därför kan heller inte en "normalt" upptagande mikrofonuppställning (nåvåskillnads, tidsskillnads, multitrack, och alla dess varianter) inte koda in höjdinformationen på inspelningen. Mikrofonerna ser ingen skillnad på från vilken vertikalled ljudet infaller, och gör dom det är det ingen information hörseln kan "förstå".
Stereosystemet generella gränser är att avkoda en punktformig ljudkälla i en akustiskt miljö som ligger i en plan skiva mellan och något utanför högtalarnas bredd ("något utanför" beroende på att det kan förekomma motfassignaler i inspelningen).
Om man trixar en hel del med inspelningstekniken går det att åstadkomma höjdinformation dock. Exempelvis genom konsthuvudinspelningar (man spelar in med mikrofoner i ett "huvud" och spelar upp via hörlurar) eller speciella testsignaler som simulerar den ljudpåverkan som ytterörats form har på ljudet. Någon nämnde tidigare ett obehagligt skrapande ljud som man hör åker i vertikalled, och detta är troligen ett exempel på en sådan. Jag har själv hört det och det fungerar.
Det har heller inget att höra med höjdinformation på inspelningen att vissa högtalare "sänker" ljudbilden påtagligt när man som lyssnare reser sig upp. Detta handlar helt enkelt om hur väl högtalaren projicerar ljudbilden med avseende på lyssnarens placering i vertilalled, och inte beroende på om det finns höjdinformation inspelad eller inte.
Att sedan *uppleva* att ljudet även kommer från olika vertikala riktningar är en annan sak, vilket kan bero på återgivningsfel hos högtalarsystemet/uppställningen, önsketänkande eller ren tur(?). Den inspelade informationen på skivan ger däremot hörseln inga ledtrådar om höjden på inspelningen. |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/09/05 : 12:17:54
|
Conan har rätt och jag tar tillbaka mitt sista höjdresonemang.
Reflexen av tak och golv finns i inspelningen men jag ser inte hur man kan skilja olika reflexer åt när man inte har någon skillnad i riktning. Det som bidrar till det är i så fall psykoakustik, dvs vetskapen om hur och varifrån ett ljud borde komma om sådant finns. Reflexer finns dock i inspelningen och säger en del om inspelningsrummets karaktär.
Att höjd upplevs beror bl a på den sk regnbågseffekten.
|
|
|
jerkan2000
Member
64 Posts |
Posted - 2004/09/05 : 18:59:27
|
Satt och lyssnade på high fidelity refrence cd.nr 36 då det dök upp ett s.k surroundtest för hembio på spår 16. Vet inte hur det kommer sig men jag kunde tydligt höra separation mellan de olika kanalerna. Höger och vänster kanal är väl inte så konstigt...men jag kunde även höra att det kom ljud bakifrån lyssningspositionen..coolt. Vad det beror på har jag ingen aning om men ljudet finns där i alla fall. Who needs surround when you´ve got Hifi |
|
|
Topic |
|
|
|