HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Egenbrus, hur mycket "låter" hjärnan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/05 :  00:53:13  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag har, särskilt efter en lång dag, ett visst "egenbrus". Inte tinitus eller så, men lite "låter" det allt.

Hur är det med er och påverkar det ert lyssnande? Hur är det med forumets gyllenöron, ni som hör skillnad på ... och ... Är det kanske, bland annat, därför vissa hör det andra missar.
Kanske då särskilt "svärtan mellan tonerna". Vi med egenbrus kommer aldrig höra svärtan, för vår hjärna har inte tillräckligt snabb respons.

Vad tror ni, e d nån som vet något, å slutligen hur högt skulle ni uppskatta att hjärnbruset är?

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/05 :  01:02:40  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Om det är högre än 5 db när du vaknar på morgonen eller 10 på kvällen så skulle jag kalla det för tinnitus. Detta är klart lägre än bakgrundsbruset i en vanlig bostad iaf dagtid. Ett enkelt test du kan göra är att lyssna på en dator med fläkt eller ett kylskåp med pluggar i öronen "egenbruset" överröstar det du lyssnar på så är det inte bra, lite beroende av vilken ljudvolym du utsätts för under en arbetsdag.

Musiclover!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/05 :  01:07:00  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Ett litet tillägg. Jag hoppas verkligen inte det är din hjärna som låter utan att det är öronen som är trötta helt enkelt. I örat finns det muskler som kompenserar för ljudtryck och när dessa har fått jobba hårt en hel dag så minskar precisionen och därmed uppstår brus och eller pip.

Musiclover!
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/05 :  08:32:49  Show Profile Send Calle G a Private Message
5 dB i en bostad? Det låter väldigt lite... åtminstone om man tittar här, tex:

http://www.hmaudio.se/akustik/akust29.htm
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/05 :  08:44:45  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Det menade jag med höreselskydd på. Normalt brukar bakgrundsbruset uppgå till ca 30 db precis som det står i länken.

Musiclover!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/05 :  08:47:58  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Om man tittar lite längre ner i graferna så ser jag att man kan lyssna högt på musik mindre än 20 min per dag, det värdet tar jag med en rejäl näve salt för vore det sannt skulle jag vara totalt döv.

Musiclover!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/09/05 :  09:53:31  Show Profile Send Aton a Private Message
Efter ett par timmar vid datorn har mitt egenbrus stigit mycket kraftigt. Det är klart störande om man vill njuta av lite tystnad direkt efter dator-sessionen. Nästa dator skall vara tyst!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/05 :  10:57:12  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Samma här! Efter ett par timmar vid datorn så försvinner den rätta känslan när man lyssnar på gles musik. När jag ska "finlyssna" stänger jag av allt som låter 30 min i förväg för att öronen ska få lugna ner sig...

Musiclover!
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/05 :  11:16:27  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har varit inne i ett sånt "tyst rum" som används för akustiska mätningar (dåtida Televerkets akustiklabb). Det var rätt obehagligt faktiskt, men där kunde man höra "sig själv", alla möjliga susningar och grejor som man hade i huvet. Finns väl inte så många sådana rum men har man möjlighet kan jag rekommendera ett studiebesök i ett, rätt spännande faktiskt.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/05 :  13:30:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Efter ett par timmar vid datorn har mitt egenbrus stigit mycket kraftigt. Det är klart störande om man vill njuta av lite tystnad direkt efter dator-sessionen. Nästa dator skall vara tyst!


Det är just därför som jag har en tyst dator. Det kan rekomenderas till alla och man märker kanske inte bruset från datorn förrän man stänger av den. Likadant om man sitter på ett kontor på övertid där man oftast har tidsstyrd ventilation. När ventilationen går ned på lågvarv så hör man hur mycket det har brusat. Ett brus som man inte uppfattar förrän det tystnar. Jag har självdragsventilation i mitt hus just av den anledningen. Inga fläktar i förstärkare heller av samma anledning.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/05 :  13:39:57  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Det där med ventilationen känner jag igen och för min del så hör jag inta bara förändringen det känns även i nacke och axlar. Oljud ökar stressen och stress och/eller muskelspänningar är en av de vanligaste orsakerna till tinnitus.

Musiclover!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/05 :  14:11:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
I fjällen en stilla dag efter någon mil vandring, brukar det kännas som man skriker när man egentligen viskar. det känns hädiskt att prata, men sååå rogivande det är med den tystnaden.
Då brukar mitt huvud vara TYST! Mina flåsningar låter som en orkan i mitt huvud. Man vill hålla andan för att inte störa
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/09/05 :  16:30:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Lt Anndersson skriver: "Om det är högre än 5 db när du vaknar på morgonen eller 10 på kvällen så skulle jag kalla det för tinnitus."
Jaha och hur kan man mäta så exakt? Hur som helst så har alla något slags hjärnbrus och när man går in i ett ljud dött rum så kan man höra hur blodet skvalar och hjärtat slår...det är aldrig så tyst i en vanlig lägenhet. När vi flyttade in i vårt hus i början av 70-talet så mätte jag ljudnivån i mitt musikrum och mätte då 18dB med ett B&K instrument. Nu kanske det ligger på 25dB pga att en butik har sitt kylaggregat på taket 100 meter bort från mig. Det här har ingen betydelse när man spelar musik men däremot kan det vara störande ifall man har svårt att sova på natten. Väldigt många får tinnitus förr eller senare och om den består av brus så är det nog bara att försöka att spela tillräckligt högt för att maskera. Men det kan också vara en eller flera toner och då är det illa om än kanske inte hopplöst. Det lär visst finnas något slags behandling som ibland kan hjälpa.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/09/05 :  17:12:40  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag håller inte riktigt med dig gcs om att 25 db inte har någon betydelse för jag har en kiosk på andra sidan gatan och jag hör detas kylaggregat mitt i musiken om jag inte stänger dörren till mitt sovrum som vätter mot gatan.
Mätningen av egensuset genomförs med öronproppar vid den frekvens som piper/susar samt en oktav upp och en ner och jämför vid vilken ljudstyrka man kan höra tonen. Genom interpolation är det lätt att räkna ut hur högt det piper i lurarna.

Musiclover!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/09/05 :  20:02:26  Show Profile Send matså a Private Message
Jorma, vad är ventialtion? På vårt kontor (som tur är skall vi flytta till nytt ställe på Kulturen i Lund). Efter klockan 12 så börjar vi gäspa och nej vi har inte festat eller lagt oss sent dagen inna utan så är det hos oss. Så efdter två inbillar och här jag mycket konstigt. Ventaltion sicken lyx.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000