HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör kontra Transistor - Watt kontra strömstyrka
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/04 :  10:38:05  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tja,

Skum rubrik måhända men jag har hamnat i ett intressant dilemma som mina begränsade kunskaper i teknik, watt, strömstyrka etc etc inte löser.

Ponera att man spekulerar i en svårdriven högtalare som man bara SKALL ha!! Ta t ex Vienna Acoustics Strauss som enligt test blommar ut rejält med bättre doningar. Då sluter jag ögonen och fantiserar mig Bladelius Grendel eller dylika Krell slutsteg som kräver ett mindre afrikanskt lands BNP för att finansiera!

Men då får man rådet att köpa RÖR!!!! till dessa bökiga högtalare.

RÖR för mig är synonymt med dålig effekt, strömstyrka etc etc. Men värme, spelglädje, gos och romantik snarare än analys.

Snälla någon, förklara detta för mig så jag förstår hur en 30 w rörstärkare kan vara "strömstarkare" än t ex min 115w Amplifix när det gäller att driva bökiga högtalare

Följdfrågan är ju HUR kan man när man isåfall shoppar runt på nätet efter nya förstärkare, för-slutstegskombinationer etc etc veta ifall det "räcker" strömmässigt och effektmässigt.

Jag är rätt borttappad här faktiskt.

Lite enkla tips, råd och förklaringar efterlyses!

-----------------------
Tabula Rasa!

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/04 :  11:09:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
En 30w rörförstärkare är inte mer strömstärk än din amplifix

Watt defineras ju som spänning*ström men i hifivärlden sätter man även en gräns för hur hög distortionen är. Man mäter effekten till gränsen för 1% distortion. Rörs distortion är dock av en öronvänligare karaktär än transistorers och man kan därför lyssna även med högre dist. än 1% och då ger ju rörförstärkaren mer effekt än vid 1% dist.

Tittar du på en %-distortions/effekt kurva, kan du se att en transistorförstärkares dist ökar med än jädra lutning när den väl börja dista (klippa), en rörförstärkares kurva brukar inte var så brant utan den klipper mjukare.

Detta kanske kan vara svar på din fråga tror jag. Skulle man mätt 10% dist för rör och 1% för trissor kanske siffrorna skulle vara mer jämförbara.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/09/04 :  11:25:55  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Visst finns det rör-steg som driver svåra högtalare. Tyvärr är väl de i samma prisklass, och över, som de steg du nämner.

Jag har själv ett par Audion monoblock (25w klass A) till mina VR-8'r och det är det bästa jag haft hemma. Nu är ju mina lådor oerhört lättdrivna och kräver inte ström eller watt för att spela ut. Jag har jämfört med bla ett Grendel och det enda som det kunde bättre var att spela högre.

De flesta rör-steg går ju i klass-A drift vilket kan ge lite bättre dynamik och rapphet än ett AB-steg med trissor.

/Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/09/04 11:28:39
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/09/04 :  11:47:06  Show Profile Send markih a Private Message
Hej Mahler!

Först, fixera dig inte vid tekniken (jag tror inte att du gör det, men nämner det för säkerhets skull), eller eventuella förklaringar. Det hävdas ibland att olika principer (klass A, AB, SET etc) har olika fördelar och nackdelar men de flesta av dessa förklaringar till principer's fördelar håller inte för en närmare granskning.

Dock är det så att 'strömförmåga' och svårighet att klara olika laster påverkar resultatet i varierande utsträckning.

Korta förenklade förklaringar:

När rör klipper låter det i allmänhet inte lika illa som när trissor klipper. Därför kan en lägre effekt funka ändå.

En mild kompression kan uppstå när man driver rörsteg högt, vilket kan ge en upplevelse av ännu högre volym.

Utgångsimpedansen hos rörsteg (främst SET) är hög och tonkurvan förändras mer med en bökig last. Detta kan också ibland ge en mer fyllig eller svullen bas.

Det finns dock så många andra faktorer i konstruktioner som påverkar, se bara till at lasten inte är alltför svår för förstärkaren.

Lycka till!

markih

Edited by - markih on 2004/09/04 11:49:02
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/04 :  11:57:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rörslutsteg är inte strömstarkare än transistordito.

Ta t.ex mitt eget slutsteg, som sopade banan fullständigt med en bra transistorstärkare på 2x170W på JMLab Utopia, en lätt last.

Sen provade vi slutsteget till Thiel CS6, en svår last. Då var det helt ombytta roller och mitt slutsteg hade inte en chans. Ice-block på 500W vann lätt.

Nu är ju iofs mitt slutsteg av en ovanlig typ, OTL, och det finns olika topologier hos rörsteg också. Man kan ju t.ex fundera på vad Manleys 500 Wattare hade gjort med Thiel CS6.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/04 :  13:29:01  Show Profile Send Mahler a Private Message
Men går det då inte stick i stäv med vad jag läst i recensionerna??

Att det krävs lite kraftigare doningar för att driva eländet??

Och isåfall borde väl min Amplifix klara av burkarna om rörditon klarar det??? På Hificonsult drev Amplifixen Miles 2 utan några som helst problem eller andhäfta! Och den är ju inte heller jätte lättdriven som jag förstått??

Man blir liksom lite förundrad!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/04 :  14:02:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du någon länk till impedans- och fasförloppet på högtalaren?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/04 :  15:37:16  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
1W är en 1W, oavsett varifrån den kommer. Transtorförstärkare har i regel lättare för knepiga lastfall.

Rör-häckar klipper oftas snyggare än transtior-dito. Därför låter det ofta helt OK även fast förstärkaren renttekniskt "går på knäna". Det bästa är att ha en förstärkare som inte klipper alls. Det finns rörförstärkare som ger bra med effekt, 500W ska nog gå att få tag i som monoblock men det lär ju inte bli billigt.

Själv har jag hyggligt normal-lättdriva högtalare, ca 88dB käslighet och impedans som håller sig över 4 ohm. Jag använder en 2x50W förstärkare. Det är för klent. Jag skulle behöva minst det 4 dubbla (en dubblering av effekten ger bara +3dB, knappt märkbart).

Är högtalaren svårdriven, gå på minimum 2x250W, det är mitt råd. Helst det dubbla.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/09/04 :  16:41:58  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Vänta lite här nu....

Watt är inte det som är intressantast om vi letar välljud.
För det gör vi väl?
Ström däremot är av högsta betydelse.

Sedan finns det inget sk. rörljud. Lika litet som det finns transistorljud.
Däremot finns det välljud och ickedito.
Det finns dåliga och bra förstärkare, oavsett om det är rör eller inte.
Som, naturligtvis, är helt och hållet subjektivt.
Lika besvärligt som det är självklart.

edit: putsat till det hela lite grand.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2004/09/04 16:43:27
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/04 :  17:43:41  Show Profile Send Mahler a Private Message
Detta är vad jag hittar om Strauss!

Känslighet: 90 db
Impedans: 4 ohm
Rek. förstärkare: 50-400 w

Mycket hjälp va Bernt?? :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/04 :  17:55:14  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Watt är inte det som är intressantast om vi letar välljud.
För det gör vi väl?
Ström däremot är av högsta betydelse."

P=IU^2. Ström blir till watt. Ingen ström = inga watt.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/09/04 :  18:16:15  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
"P=IU^2. Ström blir till watt. Ingen ström = inga watt".

Just det.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2004/09/04 18:17:14
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/04 :  20:47:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
"P=IU^2. Ström blir till watt. Ingen ström = inga watt".

Just det.


Just det!???? Vad jag vet så är inte effekt I*U^2 utan P=U*I, dax att slå upp formelsamlingen kanske?

U=I*R => /tillsammans med P=I*U/=> P=U^2/R eller P=R*I^2

Man kan lika bra säga: Utan spänning blir det ingen effekt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/09/04 22:39:51
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/09/04 :  22:31:36  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Just det.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/05 :  01:14:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mahler: Från de data kan jag inte se något problem med en vettig rörstärkare som ger den rekommenderade effekten.
Det finns så otroligt mycket struntprat om detta med rör kontra transistorer. Det enda raka är naturligtvis att prova!
Låter det bra så är det bra - det blir nog väldigt svårt att övertyga mig om nåt annat i alla fall...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/05 :  18:28:44  Show Profile Send Mahler a Private Message
Saken är ju den att jag egentligen inte är ute efter att byta stärkare!!
Blev mest orolig eftersom jag läst i test att högtalarna jag spekulerar i kräver power och kraftresurser.
Och sen får jag rekommendationen att köra rör till det. Förmodligen eftersom högtalarna drar mot det lite varmare och runda goa hållet.

Men Rör + Power hör inte ihop som jag förstått det!! Såvida förståss inte rören kostar 6 siffrigt typ!!

Jag hoppas ju förståss att jag kan köra vidare med min fina Amplifix som jag fortfarande är nöjd med. Iallafall tills dess att jag har råd att byta stärkar doningar ochså!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000