HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppochnervända stativ i form av trådar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/01 :  14:23:26  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Aldrig någonsin har basen blivit så dålig och tråkig som när jag hade högtalarna i taket. Jag vägrar absolut att tro, att det skulle vara bättre i dag.

Har strmbrg möjilgt vis en pizzeria eller dans restaurang månne?



Dr Dole-ittle,

Högtalarna hänger inte uppe i taket. Dom hänger 90 cm från golvet. (Mätt mitt på baskonen. Dvs på en tredjedel av takhöjden.)
Är det nåt som dansar, så är det jag. Inte högtalarna!

Är det nåt som luktar pizza, så är det inte mitt hem. Det kommer från grannen!

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2002/10/01 16:44:13
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/10/01 :  14:57:10  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by dole

Aldrig någonsin har basen blivit så dålig och tråkig som när jag hade högtalarna i taket. Jag vägrar absolut att tro, att det skulle vara bättre i dag.

Har strmbrg möjilgt vis en pizzeria eller dans restaurang månne?



Dr Dole-ittle,

Högtalarna hänger inte uppe i taket. Dom hänger 90 cm från golvet. (Mätt mitt på baskonen. Dvs på en tredjedel av takhöjden.)
Är det nåt som dansar, så är det inte jag. Det är högtalarna!

Är det nåt som luktar pizza, så är det inte mitt hem. Det kommer från grannen!

Mvh
Strmbrg,


Det borde ju vara katastrof för ljudet att högtalarna kan röra sig.

Har grannen goda pizzor?

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:04:37  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by dole
Det borde ju vara katastrof för ljudet att högtalarna kan röra sig.

Har grannen goda pizzor?



Det du tar upp är faktiskt ganska intressant! Det där om rörelsekatastrofen, alltså. :-)

Det borde ju bli en katastrof i samma omfattning som om du lossar huvudet från skruvstädet i ryggen på den blyhagelfyllda och fastbultade länsstolen.

:-)

Det luktar så sunkigt så jag ids inte tränga mej in och smaka...
:-)

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:11:39  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by dole
Det borde ju vara katastrof för ljudet att högtalarna kan röra sig.

Har grannen goda pizzor?



Det du tar upp är faktiskt ganska intressant! Det där om rörelsekatastrofen, alltså. :-)

Det borde ju bli en katastrof i samma omfattning som om du lossar huvudet från skruvstädet i ryggen på den blyhagelfyllda och fastbultade länsstolen.

:-)

Det luktar så sunkigt så jag ids inte tränga mej in och smaka...
:-)

Strmbrg,



Blir det inte samma effekt som akustisk kortslutning när de svävar fritt.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:16:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by dole
Blir det inte samma effekt som akustisk kortslutning när de svävar fritt.



Hur menar du nu?

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:20:54  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by dole
Blir det inte samma effekt som akustisk kortslutning när de svävar fritt.



Hur menar du nu?

Strmbrg,


Om du tar ett högtalarelement och bara kopplar det till din stereo utan någon låda kommer tonen som går framåt även att gå runt och motverka ljudet. Även det fränaste 10" element kommer att låta som ett 1", bara diskant ingen bas alls.
Samma sak borde hända om det svävar fritt.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:28:00  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Aldrig någonsin har basen blivit så dålig och tråkig som när jag hade högtalarna i taket. Jag vägrar absolut att tro, att det skulle vara bättre i dag.

Har strmbrg möjilgt vis en pizzeria eller dans restaurang månne?


skulle se rätt festligt ut med ett par hängande martin logan
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:33:07  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

quote:
Originally posted by dole

Aldrig någonsin har basen blivit så dålig och tråkig som när jag hade högtalarna i taket. Jag vägrar absolut att tro, att det skulle vara bättre i dag.

Har strmbrg möjilgt vis en pizzeria eller dans restaurang månne?


skulle se rätt festligt ut med ett par hängande martin logan


Det skulle du allt vilja se. De är ju för borrade i panelen.
Bara att haka i

Ps Du är välkommen över när du har tid, och jag Ds

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:34:15  Show Profile Send joakim a Private Message
Det där med att det skulle bli akustisk kortslutning förstår jag inte hur det skulle gå till?

Hur tänker du Dole? Akustisk kortslutning uppstår ju när framsidan och baksidan av ett membran ej begränsas av exvis en låda, så att trycket tar ut varandra. Och lådan hade väl Strmbrg ändå tänkt att behålla.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:35:26  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by dole
Blir det inte samma effekt som akustisk kortslutning när de svävar fritt.



Hur menar du nu?

Strmbrg,


Om du tar ett högtalarelement och bara kopplar det till din stereo utan någon låda kommer tonen som går framåt även att gå runt och motverka ljudet. Även det fränaste 10" element kommer att låta som ett 1", bara diskant ingen bas alls.
Samma sak borde hända om det svävar fritt.



Ett element i öppen baffel (eller utan baffel) ger ett ljudtryck sålunda att övertrycket på "push-sidan" fyller ut undertrycket på "pull-sidan". Detta eftersom luften strävar efter ett konstant tryck.
Ett dylikt arrangemang ger emellertid ändå ett ljudtryck on axis.
Det är därför det går att lyssna på panelhögtalare. Ljudtrycket avtar däremot off axis.

En lådhögtalare isolerar elementets bakåtstrålning. Således sker ingen tryckutjämning enligt ovan nämnda resonemang.

Det har ingen betydelse om lådan hänger i trådar, eller om den står på ett fast fundament. (För övrigt rör sej mina högtalare inte när jag spelar på dom. Dom vibrerar inte ens partiellt, vilket dom gjorde då dom stod på stativen.)

Det du kanske försöker säga är att om lådan rör sej så skulle det påverka ljudet. Naturligtvis skulle vi få en frekvensmodulation (dopplereffekt) om vi satte lådan i svängning. Utsläckning av samma slag som vid öppen baffel kan det emellertid aldrig handla om.

Yttermera:
Den dopplereffekt som du själv åstadkommer (eftersom du aldrig sitter absolut still med huvudet) är sannolikt tusenfalt större än en aldrig så rörlig högtalarlåda!
Men detta är ju ren elementa, så jag hoppas du har någon annan infallsvinkel på problemet än den jag tror.

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:42:56  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by dole
Blir det inte samma effekt som akustisk kortslutning när de svävar fritt.



Hur menar du nu?

Strmbrg,


Om du tar ett högtalarelement och bara kopplar det till din stereo utan någon låda kommer tonen som går framåt även att gå runt och motverka ljudet. Även det fränaste 10" element kommer att låta som ett 1", bara diskant ingen bas alls.
Samma sak borde hända om det svävar fritt.



Ett element i öppen baffel (eller utan baffel) ger ett ljudtryck sålunda att övertrycket på "push-sidan" fyller ut undertrycket på "pull-sidan". Detta eftersom luften strävar efter ett konstant tryck.
Ett dylikt arrangemang ger emellertid ändå ett ljudtryck on axis.
Det är därför det går att lyssna på panelhögtalare. Ljudtrycket avtar däremot off axis.

En lådhögtalare isolerar elementets bakåtstrålning. Således sker ingen tryckutjämning enligt ovan nämnda resonemang.

Det har ingen betydelse om lådan hänger i trådar, eller om den står på ett fast fundament. (För övrigt rör sej mina högtalare inte när jag spelar på dom. Dom vibrerar inte ens partiellt, vilket dom gjorde då dom stod på stativen.)

Det du kanske försöker säga är att om lådan rör sej så skulle det påverka ljudet. Naturligtvis skulle vi få en frekvensmodulation (dopplereffekt) om vi satte lådan i svängning. Utsläckning av samma slag som vid öppen baffel kan det emellertid aldrig handla om.

Yttermera:
Den dopplereffekt som du själv åstadkommer (eftersom du aldrig sitter absolut still med huvudet) är sannolikt tusenfalt större än en aldrig så rörlig högtalarlåda!
Men detta är ju ren elementa, så jag hoppas du har någon annan infallsvinkel på problemet än den jag tror.

Mvh
Strmbrg,


Saker som vibrerar ska stå stadigt punkt slut.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:48:19  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by dole
Saker som vibrerar ska stå stadigt punkt slut.




Högtalare som vibrerar för mycket skall vi helst inte lyssna på alls!
Vibrerar dom, så spelar det ingen roll om dom står och vibrerar på ett stadigt underlag, naturligtvis.

Bättre är att se till så dom inte vibrerar!
Så, återigen: Mina högtalare vibrerade mycket mer, då dom stod på stativ än nu, då dom hänger i trådar.

Kan du inte utveckla det du var inne på nyss, istället för att skriva så som du nu gjorde? Jag utgår från att du hade en tankesubstans bakom det du skrev. Om du däremot insåg att du tänkt galet, så är det väl bara att säga det! Det är väl inget konstigt med det?

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2002/10/01 15:53:57
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:51:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag har sett sånna högtalare som nån hängde upp i taket!
faktiskt, så det är nog fler än du som haft den idén!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:51:42  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by drgreen

quote:
Originally posted by dole

Aldrig någonsin har basen blivit så dålig och tråkig som när jag hade högtalarna i taket. Jag vägrar absolut att tro, att det skulle vara bättre i dag.

Har strmbrg möjilgt vis en pizzeria eller dans restaurang månne?


skulle se rätt festligt ut med ett par hängande martin logan


Det skulle du allt vilja se. De är ju för borrade i panelen.
Bara att haka i

Ps Du är välkommen över när du har tid, och jag Ds


absolut! Fast tid är det ont om..men efter flytt hoppas jag på ljusare tider
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:52:26  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by joakim
Och lådan hade väl Strmbrg ändå tänkt att behålla.



Jajamänn, lådan är naturligtvis kvar. Och elementen sitter på sina platser.

Jag kanske borde skrivit det tidigare.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/01 :  16:03:50  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


jag har sett sånna högtalare som nån hängde upp i taket!
faktiskt, så det är nog fler än du som haft den idén!



Ja, det betvivlar jag inte.

Jag får ett svagt intryck av att några av er är lite missunsamma. Självklart är jag inte först i världen med detta! Har jag skrivit det? Eller är det vad ni tror att jag tror?

Det är ju helt ointressant, vem som var först! Det väsentliga är om det fungerar bra eller dåligt.

Istället för att skriva dylika antydningar, så kan väl vederbörande skriva lite om egna tankar och idéer. Det vore betydligt mer konstruktivt.

Jag ber om naturligtvis om ursäkt om jag missuppfattat de kommentarer jag åsyftar!

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/10/01 :  16:04:59  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by dole
Saker som vibrerar ska stå stadigt punkt slut.




Högtalare som vibrerar för mycket skall vi helst inte lyssna på alls!
Vibrerar dom, så spelar det ingen roll om dom står och vibrerar på ett stadigt underlag, naturligtvis.

Bättre är att se till så dom inte vibrerar!
Så, återigen: Mina högtalare vibrerade mycket mer, då dom stod på stativ än nu, då dom hänger i trådar.

Kan du inte utveckla det du var inne på nyss, istället för att skriva så som du nu gjorde? Jag utgår från att du hade en tankesubstans bakom det du skrev. Om du däremot insåg att du tänkt galet, så är det väl bara att säga det! Det är väl inget konstigt med det?

Mvh
Strmbrg,


Ok, om de inte sitter fast borde förlora effekt.
Detta eftersom att det inte finns något att ta tag i.
När elementet knuffar iväg hela din låda borde du få en förlust någonstans eller hur. Så det du vinner i att högtalaren svävar fritt borde du förlora flera ggr om i verkningsgrad.
Exempelvis om motorn inte satt fast i bilen skulle det bli lätt märkligt när man skulle åka i väg(dålig jäförels men jag kom inte på någon bättre just nu)


--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/01 :  16:15:31  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by dole


Ok, om de inte sitter fast borde förlora effekt.
Detta eftersom att det inte finns något att ta tag i.
När elementet knuffar iväg hela din låda borde du få en förlust någonstans eller hur. Så det du vinner i att högtalaren svävar fritt borde du förlora flera ggr om i verkningsgrad.
Exempelvis om motorn inte satt fast i bilen skulle det bli lätt märkligt när man skulle åka i väg(dålig jäförels men jag kom inte på någon bättre just nu)


[/quote]

Om högtalaren visade sej vibrera mer av att hänga i trådar, så skulle jag ställa tillbaks den på stativet.
Nu vibrerar den mindre.

Baselementets rörelseenergi är så liten jämfört med högtalarens vikt att det inte sker någon negativ inverkan. Vare sej på partialresonanser eller avseende på lådan som helhet.
Resonanserna minskar! Att hänga lådorna i trådar är att ytterligare gå ett steg i riktning mot den mest komplianta mjukfoten!
(Förvisso ej vad gäller lodräta rörelser. Men det är primärt rörelser i elementets arbetsriktning det handlar om.)

Skulle lådan (dvs elementets fundament/mekaniska referens) vara mycket lätt (men styv), så skulle - som du säger - påförd energi i stor utsträckning ge lådrörelser. Det handlar ju om att accelerera och retardera "materialmassor" i höga frekvenser.

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/01 :  16:21:06  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by dole
Saker som vibrerar ska stå stadigt punkt slut.




Högtalare som vibrerar för mycket skall vi helst inte lyssna på alls!
Vibrerar dom, så spelar det ingen roll om dom står och vibrerar på ett stadigt underlag, naturligtvis.

Bättre är att se till så dom inte vibrerar!
Så, återigen: Mina högtalare vibrerade mycket mer, då dom stod på stativ än nu, då dom hänger i trådar.

Kan du inte utveckla det du var inne på nyss, istället för att skriva så som du nu gjorde? Jag utgår från att du hade en tankesubstans bakom det du skrev. Om du däremot insåg att du tänkt galet, så är det väl bara att säga det! Det är väl inget konstigt med det?

Mvh
Strmbrg,


Ok, om de inte sitter fast borde förlora effekt.
Detta eftersom att det inte finns något att ta tag i.
När elementet knuffar iväg hela din låda borde du få en förlust någonstans eller hur. Så det du vinner i att högtalaren svävar fritt borde du förlora flera ggr om i verkningsgrad.
Exempelvis om motorn inte satt fast i bilen skulle det bli lätt märkligt när man skulle åka i väg(dålig jäförels men jag kom inte på någon bättre just nu)





Om detta resonemang ska bli relevant måste du jämföra massorna som ska röra på sig. En högtalare väger 10-100 kg, och ett högtalarmembran några gram (2-100 med medsvängande luft?) beroende på storlek. Även en fritt svävande subwoofer om 50 kg med ett jättestort 18" på 150 gram flyttar sig inte speciellt mycket när elementet tar i. Varför? Därför att det rör sig fram OCH tillbaka.

Om jämförelsen med bilmotorn ska stämma måste varvriktningen kastas om mellan 20 och 20000 ggr per sekund. Bilen kommer då ingenstans alls!

Och dessutom: hur mycket rör sig bilen (som väger kanske ett ton) när du sitter och viftar med ett paket socker (som väger ett kilo) i förarsätet? Nä just det, inte alls. Det är samma massaförhållande, en tusendel... eller så.

Nu frågar jag: när kommer bilen att vibrera mest? När motorn sitter fastspänd, eller när den är lealöst upphängd? Givetvis när motorn sitter fast. Och vi vill ju inte excitera resonanser i karossen/lådan, eller hur!?


Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/10/01 :  16:26:43  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by dole


Ok, om de inte sitter fast borde förlora effekt.
Detta eftersom att det inte finns något att ta tag i.
När elementet knuffar iväg hela din låda borde du få en förlust någonstans eller hur. Så det du vinner i att högtalaren svävar fritt borde du förlora flera ggr om i verkningsgrad.
Exempelvis om motorn inte satt fast i bilen skulle det bli lätt märkligt när man skulle åka i väg(dålig jäförels men jag kom inte på någon bättre just nu)




quote:

Om högtalaren visade sej vibrera mer av att hänga i trådar, så skulle jag ställa tillbaks den på stativet.
Nu vibrerar den mindre.

Baselementets rörelseenergi är så liten jämfört med högtalarens vikt att det inte sker någon negativ inverkan. Vare sej på partialresonanser eller avseende på lådan som helhet.
Resonanserna minskar! Att hänga lådorna i trådar är att ytterligare gå ett steg i riktning mot den mest komplianta mjukfoten!
(Förvisso ej vad gäller lodräta rörelser. Men det är primärt rörelser i elementets arbetsriktning det handlar om.)

Skulle lådan (dvs elementets fundament/mekaniska referens) vara mycket lätt (men styv), så skulle - som du säger - påförd energi i stor utsträckning ge lådrörelser. Det handlar ju om att accelerera och retardera "materialmassor" i höga frekvenser.


Mvh
Strmbrg,
Exempel:
Men med en last hängande krävs otroligt lite energi för att få det att börja svänga. Exempel om du tar och hänger upp en skänk från ett stålverk som med last väger 300 ton kan du utan problem få den att svänga genom att ta handen och knuffa till den.
Förmodligen är energi mängden säkert mindre i förhållande, än från ditt högtalar element.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2002/10/01 16:27:10
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/01 :  16:29:18  Show Profile Send Per a Private Message
[/quote]

Om högtalaren visade sej vibrera mer av att hänga i trådar, så skulle jag ställa tillbaks den på stativet.
Nu vibrerar den mindre.

Baselementets rörelseenergi är så liten jämfört med högtalarens vikt att det inte sker någon negativ inverkan. Vare sej på partialresonanser eller avseende på lådan som helhet.
Resonanserna minskar! Att hänga lådorna i trådar är att ytterligare gå ett steg i riktning mot den mest komplianta mjukfoten!
(Förvisso ej vad gäller lodräta rörelser. Men det är primärt rörelser i elementets arbetsriktning det handlar om.)

Skulle lådan (dvs elementets fundament/mekaniska referens) vara mycket lätt (men styv), så skulle - som du säger - påförd energi i stor utsträckning ge lådrörelser. Det handlar ju om att accelerera och retardera "materialmassor" i höga frekvenser.

Mvh
Strmbrg,
[/quote]

kungen av nylonsnören håller låda!

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/01 :  16:30:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson
Om detta resonemang ska bli relevant måste du jämföra massorna som ska röra på sig. En högtalare väger 10-100 kg, och ett högtalarmembran några gram (2-100 med medsvängande luft?) beroende på storlek. Även en fritt svävande subwoofer om 50 kg med ett jättestort 18" på 150 gram flyttar sig inte speciellt mycket när elementet tar i. Varför? Därför att det rör sig fram OCH tillbaka.

Om jämförelsen med bilmotorn ska stämma måste varvriktningen kastas om mellan 20 och 20000 ggr per sekund. Bilen kommer då ingenstans alls!

Och dessutom: hur mycket rör sig bilen (som väger kanske ett ton) när du sitter och viftar med ett paket socker (som väger ett kilo) i förarsätet? Nä just det, inte alls. Det är samma massaförhållande, en tusendel... eller så.

Nu frågar jag: när kommer bilen att vibrera mest? När motorn sitter fastspänd, eller när den är lealöst upphängd? Givetvis när motorn sitter fast. Och vi vill ju inte excitera resonanser i karossen/lådan, eller hur!?



Tack!

Äntligen någon som både förstår och kan förklara på ett pedagogiskt sätt.

Jag vill påstå, att vi här (med trådupphängningen) har ett bra exempel på att bättre inte behöver betyda dyrare!

Här backar man till början av ett problem och tillämpar en annan lösning. Detta istället för att plöja ner mer och mer arbete och pengar på att rätta till ett stativs tillkortakommanden!

Jag tror emellertid att mycket av kritiken bottnar i negativt präglade sociopsykologiska fenomen (jantementalitet), snarare att det skulle finnas stora fel i själva principen. Men jag kan ha fel.

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/01 :  16:30:39  Show Profile Send Per a Private Message
glömde säga att man kan hänga med i den här tråden. yttermera

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/01 :  16:33:18  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men lär er quota som folk va..
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/01 :  16:33:54  Show Profile Send norman a Private Message
"Men med en last hängande krävs otroligt lite energi för att få det att börja svänga. Exempel om du tar och hänger upp en skänk från ett stålverk som med last väger 300 ton kan du utan problem få den att svänga genom att ta handen och knuffa till den."

nu blir det lite intressant.. med vilken frekvens kommer lasten att börja svänga tror du? mycket lägre än 10hz gissar jag på! samma blir det med högtalaren i snören, den kommer att kunna svänga men med kanske 1hz och den resonansen blir inte exciterad av musiksignalen (alltså kommer den att hänga nästintill alldeles stilla)
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000