HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audion silver night parallell singel end
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/03 :  10:25:32  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag undrar om det är någon som vet om triod-ljud/Andersson förde Audion Silver Night PSE mk1 (monoblocken) i Sverige och i så fall till vilket pris. Funderar på att spara ihop till något begagnat åt det hållet. Vet någon hur ljudskillnaden mot pushpull-silver nightarna är?
Får man mycket för pengarna om man köper Audion (begagnat)? Eller finns det kanske andra tillverkare av triodförstärkare som också är prisvärda?
Jag har just nu en Audion Sterling. Hur mycket bättre blir ljudet av att byta upp sig till Audion silver night PSE/PP (jag är otroligt nöjd egentligen med ljudet från sterlingen)?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Rickard

Ino Audio for life

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:19:10  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital
Jag har just nu en Audion Sterling. Med vänlig hälsning,
Rickard



Bäste kommunist,
:-)

Vilken stöörling har du nu?

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:26:41  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Ohh, mitt nick är nog något missvisande! Jag är en hemsk ekonom med dollartecken inbrända på näthinnan...
Jag har den lilla original-sterlingen med EL34:or. Mycket trevlig, speciellt till akustisk musik! Frågan är bara, vilken skillnad för ljudet gör de respektingivande antalet tusenlappar jag får skiljas från för att skaffa ett par silver night...?

Ino Audio for life

Edited by - DasKapital on 2002/10/03 11:27:27
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:40:34  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Ohh, mitt nick är nog något missvisande! Jag är en hemsk ekonom med dollartecken inbrända på näthinnan...
Jag har den lilla original-sterlingen med EL34:or. Mycket trevlig, speciellt till akustisk musik! Frågan är bara, vilken skillnad för ljudet gör de respektingivande antalet tusenlappar jag får skiljas från för att skaffa ett par silver night...?



Bäste salongskommunist,
:-)

Om Silver Night vet jag icket! Däremot vet jag att jag upplever mina Sterling monoblock 30 watt PETSE (Parallel extended triode single end KT90) som betydligt mer kraftfulla än den EL34 ETSE stereo jag hade innan.

Fan, kan dom inte kalla apparaterna för Harry eller Mustafa, som alla vanliga fabrikanter...

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:48:31  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Mmm, hade en Edison 60 innan. Ljudet från den hade betydligt mer "klipp" och slagkraft. Fast när Sterlingen spottar ut ett pianoanslag eller en kvinnoröst i högtalarna får jag gåshud... Skulle vilja hitta en förstärkare som fixar både och!
/Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:01:06  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Mmm, hade en Edison 60 innan. Ljudet från den hade betydligt mer "klipp" och slagkraft. Fast när Sterlingen spottar ut ett pianoanslag eller en kvinnoröst i högtalarna får jag gåshud... Skulle vilja hitta en förstärkare som fixar både och!
/Rickard



Tror ett par såna jag har går loss på strax under tvåhundratusen Rubel. Eller under 20 kilo Gurra.
Dom lirar dessutom bas med bra artikulation och stuns.

Eller för att uttrycka mej mer exakt och journalistiskt:
"Fan, dom åker i åttor runt både sopraner å flyglar!... Snacka om vill-ha-faktor, öh!"
"Å plånboken ba' den fladdra' upp ur bakfickan direkt, asså!!"
"Å nasar'n ba' han ba' tog emot flise'.
"Å han ba': "Vill du ha snöre eller plastpåse?""
"Skitsjysst!"

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:12:07  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Det där är en karamell att suga på under förstärkarsökandet! EL34:or är ju dessutom en hel del mycket billigare än 300b-rören till silver night-stegen (5000-6000 kronor för ett effektrörsbyte är inte att leka med!).
Får se vad det blir. Skall fokusera på att realisera lite fasta tillgångar för att förbättra kassalikviditeten först. Har dock en säker kortsiktig kundfodran vilken kan komma väl till pass inför ett eventuellt förstärkarbyte... *flinar*

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:18:38  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Det där är en karamell att suga på under förstärkarsökandet! EL34:or är ju dessutom en hel del mycket billigare än 300b-rören till silver night-stegen (5000-6000 kronor för ett effektrörsbyte är inte att leka med!).
Får se vad det blir. Skall fokusera på att realisera lite fasta tillgångar för att förbättra kassalikviditeten först. Har dock en säker kortsiktig kundfodran vilken kan komma väl till pass inför ett eventuellt förstärkarbyte... *flinar*

//Rickard



Ja, EL34:or kostar ju inte så mycket.
KT90:or kostar dock lite mer. Men inte mycket.
Å andra sidan kan man banka ner både KT88:or och 6550:or också.
Yttermera kan de här stärkarna åka i åttor runt mina trögdrivna små, lågimpediva Elac-lådor.
Å're gör'om på åttaohmstappen dessutom!

Det blir lite trassli't me' kablarna efter nå'ra piruetter, men de e ba' å reda ut sladdhärvan å lira vidare...

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000