Author |
Topic  |
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 20:25:45
|
off-axis kan ju betyda båda sakerna, beroende på om man vill ha en sammanhängande ljudbild sittandes och ståendes (i höjdled) eller vad jag har förstått vanligare i sidled eftersom man oftast sitter ner och njuter av musiken
(jag brukar softa i soffan, konstigt nog låter det bäst med fötterna uppåt mot ryggstödet och huvudet neråt mot golvet, kanske skall vända på högtalarna :)
/rickard
|
I m only in it for the DIY |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 20:38:23
|
Precis som "rikk...." nämnde så gäller detta både höjd och sidled. |
sound pollution |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 20:51:31
|
celef Jag ber dig fortfarande att precisera dig. Låt oss prata i sak. Jag utgår i mitt filtermekande från att jag sitter i en normal soffa eller fätålj med hörseln, dvs huvudet uppåt. Framför mig har jag två stycken högtalare (20liter) placerade på stativ på en höjd som borde fungera bra. Dvs. med diskanten i öronhöjd. Vilka perspektiv är det du menar som är off eller on axis? Jag är nyfiken. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 22:03:16
|
T ex måste frontloben peka rätt (mot lyssningsplats alt. annan önskvärd punkt), sedan bör även rummets tak, golv och sidoväggreflexer tas i beräkning, alltså högtalarens tonkurvan i dessa vinklar har stor betydelse för hur högtalaren slutligen kommer att låta, här spelar ju elementens spridningsegenskaper stor roll, likväl som elementens inbördes placeringar som delningsfiltret, allt detta (+ oändligt med fler parametrar) skall bakas ihop till en fungerande enhet. Att då optimera ett filter endast baserad på 0 graders axeln är enl. min mening och erfarenhet lönlöst, men visst, om högtalaren skall avlyssnas i en ekofri miljö så räcker det väl! :-)
 |
sound pollution |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 07:53:45
|
Hej Bra att ni redde ut begreppet 'axis' för mig,, har funderat kring detta. Saken är den att mina högtalare kommer stå 40cm från bakvägg och vänstra högtalaren ruskigt nära sidoväggen. (Det är vidare 2m mellan högtalarna, lyssningsposition cirkus 2½ meter fr.) Så jag antar att fenomenet kommer spela hyfsad roll i min lgh,
Jag läste bara igenom alla förslag,, ska testa imorrn.
Föressten, jag pratade med en kille som hade bra erfarenhet av P17RCY och sa att dessa passade bäst i 2.5 med XO @ 100-200Hz på 0.5-vägaren. Kan han ha haft rätt? För att testa måste jag köpa en fede-spole..
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 08:14:05
|
Hej igen! Jag hittade Äntligen en bra högtalare med Seas 27TFFC,,
Check it: http://www.kaiaudio.com/diy2001/jasonopen.html
Herr Andreason använder sig av följande filter.

Tänkte testa även detta (diskantfiltret) senare idag, något jag bör tänka på?
|
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 10:57:46
|
Verkar vara fina element. Diskantfiltret är nog bara att testa rätt av.
Jag kör LSP-cad för första gången nu. Programmet är nog bra men det var inte kul att hantera. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 11:26:44
|
Henricsson: Var det Seas 27TFFC du använder. Jag har glömt det och orkar inte kolla igenom hela tråden... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 16:25:42
|
Den diskanten ser lagom oproblematisk ut.
Ok ge oss något att arbeta med. Hur upplever du ljudet med de olika filterna du ha testat och hur önskar du att det ska vara. Gärna så precist skrivet som möjligt. Och hur ser din låda ut för tillfället (storlek, dämpning rör o s v). |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:48:43
|
Tja N!
Lådan:

Varje kammare 18 liter, avstämda vid dryga 40Hz (5*13cm rör) Det är ungefär 10cm mellan basarna.
Jag har hittat ett bra filter! Men skumt värre...

Taget fr http://www.jjj-sat.cz/audio/repro-highend/stav.pdf , hoppas ni kan czekiska 
Det skumma är då att det lät skit med en bas, när jag helt enkelt lade på den andra basen låter det bra! Hur kan detta komma sig  Jag använder ens inte exakta värden utan har dragit av tråd fr spolarna på måfå..
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 00:32:31
|
Föressten, hur simulerar man basreflex till filtret i LspCAD? |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 08:06:57
|
quote: Jag har hittat ett bra filter! Men skumt värre...
Tycker inte att filtret verkar skumt. 12dB på basen och 18dB på diskanten. Lite "erfarenhetsberäknade" värden bara. Kraftig diskantsänkning dochhh... ca 6dB
Om flter och basreflex samtidigt i LSP-cad. Vet ej. Jag är nybörjare i programmet och gillar det hittills inte alls. |
Edited by - Flint on 2002/10/13 08:11:48 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 13:01:38
|
LspCAD som är så bra! Jag tror det handlar om arbetsmetod, när jag vet önskvärda data om elementen brukar jag med LspCAD optimera med "ideala" element för att få fram en "target" för optimeraren med de verkliga elementen, vilket funkar hyffsat. |
sound pollution |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 13:22:27
|
henricsson: Minska volymen på lådorna lite. Påsar med sand går bra. Det är nog en av de enklare sätten. En snubbe jag kände tog och avstämde sina kvartsvågsbasfällor med tennisbollar. Det kan nog funka också men nja... Sand är nog bättre. 12-13 l är vad du kanske vill ha kvar. Basreflexrören behöver du nog inte ändra än.
När du kopplade in den andra basen så att det blev bättre... betyder det att du inte har använt den tidigare?? Det är ju en rätt väsentlig skillnad! Förutom att filtret inte stämmer så kommer verkningsgraden att vara rätt annorlunda (åtminstone om du parllellkopplade basarna). Typ +6dB högre än med seriekoppling eller enkelbas.
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 13:22:43
|
Celef Jag tror att du har rätt. Jag är nog bara ovan. Hittar mer och mer vettiga funktioner i programmet. Gubbfan, dvs. jag är nog bara trög. Lite ormolja kanske skulle smörja både leder och hjärna. (Ännu ett dåligt skämt) |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 14:04:30
|
Du kanske skulle gilla SoundEasy bättre, kolla på Golden Age. |
sound pollution |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 18:16:46
|
quote: Originally posted by Nagref
henricsson: Minska volymen på lådorna lite. Påsar med sand går bra. Det är nog en av de enklare sätten. En snubbe jag kände tog och avstämde sina kvartsvågsbasfällor med tennisbollar. Det kan nog funka också men nja... Sand är nog bättre. 12-13 l är vad du kanske vill ha kvar. Basreflexrören behöver du nog inte ändra än.
När du kopplade in den andra basen så att det blev bättre... betyder det att du inte har använt den tidigare?? Det är ju en rätt väsentlig skillnad! Förutom att filtret inte stämmer så kommer verkningsgraden att vara rätt annorlunda (åtminstone om du parllellkopplade basarna). Typ +6dB högre än med seriekoppling eller enkelbas.
Inte saaaand någon nämnde frigolit, vad tror du om det? Givetvis använder jag båda basarna, men när jag har hittat Seas P17xxx-filter har det bara varit 2-vägs med enkel bas. Är det lönt att testa 27TFFC (diskant)-filter när det inte handlar om liknande bas?
Flint, 6db ja (!) ändå har 27TFFC & 25TFF samma känslighet och den förstnämda ska ligga högre än så i verkligheten. Sen tyckte jag tyckte det var konstigt att både bas/mellan -registret lät mycket bättre med två p-kopplade basar med samma filter. Czecken hade nästan exakt samma volym/port som jag i en kabinett.
Efter typ 30h av testing, koppling, simulering o lyssning i helgen har jag för det första hur man kopplar korrekt och fått fram två filter som låter bra i mina öron:
Samma som det första fast med mindre modifikationer.

För att få med basreflexen använde jag seas publicerade spl och impedansdata (12 liters sluten låda) i en 18 liters låda med mina portdimmensioner sen export till filtret. Går det att göra så här eller är det helt felvisande?
Sen har jag gjort ett eget simpelt filter som låter kanon:

Kurveriet:

Snygg impedanstopp va? Filteret är gjort på gehör.. Kan jag reducera impedanstoppen utan att "sabba" något annat? Hajjar inte riktigt hur mellanregistret kan låta så klart som det gör trots >40ohms topp.
Är det fler kurvor man bör hålla ett öga på? Individual frequence response tex, blev ursnygg med första filtret, helt väck på det egna.. Hmmm
Flint, vad sa du att du ville ha för en mic/först.?
Jag har svårt att höra vilket av de två filtrena som låter bäst så jag struntar i det subjektiva omdömmet sålänge.. Bör nog lyssna några timmar till,, I'll be back 
Ehum, jobbigt långt inlägg ju mer jag testar desto fler frågor dyker upp..
Några spontana kommentarer?
|
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:37:47
|
Henriksson
Det verkar som om du börjar närma dig en lösning. Impedanstoppen som du nämner tror jag inte gör så mycket med 6dB delning dvs. bara en spole på basen. Ju snävare filter ju mer stör avvikelsen från det ideella. Ett 6dB filter är förlåtande. Vi var inne på det tidigare. Ditt filter, skulle jag tro, låter ganska öppet och musikaliskt. Jag ser också hela förloppet som ett bevis för att man ska lita på hörseln och checka av med programmen och inte tvärs om. Jag pratar ev. mot mig själv här.
Om mickkapslar. I princip behövs det ju bara en st. för att mäta en låda. Celef och jag snackade tidigare om det här och kom fram till att en electretmick och ett gammalt kassettdäck med mickingång kunde fungera. Det är ju ruggigt ovetenskapligt men det fungerar för enklare test och för att se vart åt det lutar. Jag drar mig inte ur men du kanske har grejer själv att mäta ned. Vi frågar Celef hur han mäter nu. Hur mäter du nu Celef? |
Edited by - Flint on 2002/10/14 21:30:07 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 20:09:45
|
Hmm, jag har faktiskt en hel arsenal (nåja) med mätprogram, dock saknar jag fortfarande en god lös mikförstärkare, kassettdäck funkar alldeles utmärkt tills vidare (dock skulle jag vilja mäta tonkurvan på dito igen, vet dock inte hur jag skall bete mig för att belasta ingången med rätt impedans (som motsvarar mikens) vid mätning (ljudkort ut -> mik ingång kassettdäck -> kassettdäck ut -> ljudkort in), några idéer?).
PS. Kommer Flint starta produktion av mikförstäkare passandes dessa Panasonic-kapslar? :-) |
sound pollution |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 21:28:33
|
Att mäta mickingångens frekvensgång borde väl gå genom att sätta ett motstånd på säg 220 ohm i serie med ett på 100K och mata det från datorns utgång. Signalen som blir över 220-ohmsmotståndet matar man in på mickingången och sveper osv. Kanske lite testa för rätt nivå.
Kineserna lär ha ett ordspråk som säger att även en resa på 1000 mil börjar med ett steg. Vi kan väl börja med att bygga (ta) ett micksteg få de om det duger. Massproduktionen får nog komma i andra hand. Den lägger vi förstås i Taiwan. Risken finns å andra sidan att dom lägger tillbaka den till Sverige med tanke på vår industris självavvecklande utveckling. |
Edited by - Flint on 2002/10/14 21:33:32 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 23:57:34
|
Bra gissningar Flint, det övergriper det ganska väl.. Basen är bra, ska nog strunta i att ändra avstämningen o minska volymen några liter istället.. Basen känns ändå lite tillplattad i vissa låtar, då jag har väldigt bred musiksmak vill jag att högtalarna ska passa hyfsat till all sorts musik.. Givetvis  Kanske smartare o minska lådvolymen istället för att juxa med porten,, hur viktigt är det att inte ha "smårum" i lådan?
Är inte filtret 2:a ordningen?
Har inget kassettdeck o planerar inte o skaffa ett heller 
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 23:59:20
|
oj, inlägget blev lite strulit  |
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 00:11:01
|
Är inte filtret 2:a ordningen? Jo i diskanten men det är 6dB i basen. Bara en filterkomonentkomponent, en spole. Det är från induktansen i basens talspole som toppen kommer.
Har inget kassettdeck o planerar inte o skaffa ett heller Bara en rövare. Du kanske hade någe gamalt bröte låg menar jag.
Kul att du börjar hitta hem. Det är ju du som har gjort jobbet. Vi har bara varit med och bollplankat.
Nu ska jag ladda om datorn. Inte mycket som fungerar som det ska. Brännaren vägrar att bränna musik. Torra fakta går bättre. Konstigt. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 02:50:50
|
Ah, du menar det andra. Jag använder 2.5-filtret för tillfället.. Men skillnaden mellan P-filtret o 2.5 (hoppas du hajjar förkortningarna) är marginell.. Tycker det är underligt att det låter såpass lika fast filtrena skiljer sig så markant 
Sen tycker jag inte att det låter speciellt dynamiskt, djupled.. Eller vad man nu kan kalla det,, lite svårt att vara subjektiv 
|
|
 |
|
Topic  |
|