HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Provlyssna INO:s piP I Sthlm? (Ej hos INO)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:21:28  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
hehe "EA", många " " blir det. Speciellt vissa dagar när man figurerar mycket på forumet. Orkar helt enkelt inte tänka igenom alla alternativ att skriva saker o ting. Då är som sagt " " väldigt bra att använda. Så länge alla förstår.

Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/23 :  20:24:37  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
OnTopic:

Det är väl ganska många som har piP i huvudstaden? Underligt att inte fler gett sig till känna i den här tråden.

Edit
Den är väl en 10 år gammal nu?

Kanske har kunderna funnit nirvana och ängnar all tid åt musiklyssning och mindre framför tangenbordet?

*ironi*


Edited by - Gerhard46 on 2004/08/23 20:26:43
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/23 :  21:51:06  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Oj, vad det händer grejer här! :)

PiP som konstruktion är väl ännu äldre än 10 år. Har för mig att I.Ö sa att den första version av piP kom någon gång på 80-talet och då med ett 4 stort/litet midbaselement. Sen har den givetvis utvecklats med jämna mellanrum fram till dagens version.

Hursomhelst skulle jag gärna lyssna på piP mot HFLS1. Om någon kan frambringa bra lyssningsrum och kringutrusning kan jag mycket väl tänka mig att släpa med mina piPar :)
Jag måste själv jobba lite med basabsorbenter i mitt rum har jag märkt. Blir ibland lite väl bumligt. Iofs är det betongväggar och det gör ju ingen glad.
Har en kraftig rumsresonans uppskattningsvis runt 40hz. Inte så särksilt skoj. Märkte ju aldrig av den med mina Quadar då de inte gick så lågt

Har visserligen inte labbat särskilt mycket med placering av ännu. Nu ikväll har jag hållt på i några timmar och försökt få till det.
Provade på skoj att dra ut dom lite över en meter från väggen. Lät mycket tunnt och jobbigt. De är ju konstruerade för att stå nära bakvägg och det märks verkligen.
Annars har jag märkt att jag nog måste sitta längre från bakväggen för att minska den lite för kraftiga basåtergivningen jag har nu.
Tyvärr har jag ju en stor TV, säng och div. andra möbler som i princip omöjliggör en hyffsat bra placering.


Mvh


Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/08/23 :  22:46:11  Show Profile Send matson a Private Message
Kan ju vara läge att komma ihåg att piP är konstruerad för att stå nära bakväggen(som dessutom skall vara dämpad) för att få rätt nivå under 100 Hz.

Att skifta ut piP rakt av mot en HFLS-1 som står friplacerad är inte helt lyckat alltså.

Mvh
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/23 :  23:49:29  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Baltazar:

Basen exciteras ofta (alltid?) vid väggen, i synnerhet i hörn. Har du möjlighet att flytta ut soffan något från väggen så gör så. Hos mig låter det väldigt annorlunda (mindre bas) om jag flyttar huvudet 1m fram mot högtalarna.

quote:
för att minska den lite för kraftiga basåtergivningen jag har nu.

Säger killen med en högtalare med 5"-element, 10 liter.

Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/24 :  00:16:50  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
För er (inkl. mig själv) som inte gillar piP:s utseende så kom "Johnny_Fiasco" med en väldigt bra lösning!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31913





Edit
Konstigt att Öhman inte kommit på det själv, lär ju inte kosta så mycket menar jag. Diskanten är allt annat än snygg.



Edited by - Gerhard46 on 2004/08/24 00:18:14
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/24 :  03:31:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Baltazar,

Mickes HiFi-kokbok beskriver ganska bra hur man kan jobba med högtalarplacering så det är bara att jobba på.

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/24 :  08:59:52  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Gerhard-> Jodå, jag vet att jag har min lyssningsposition för nära bakvägg men då man har ~13m^2 att disponera kan det uppstå komplikationer. Vilket det också gör...
Nåväl, får väl se över möbleringen i den mån det går...
Det blir helgens projekt. Det gäller ju att prioritera. Givetvis går ju ljud före estetiskt tilltalande och någorlunda vettig möblering

Ja, det kanske låter lite märkligt att jag har _för_ kraftig basåtergivning med de små pluttarna...

Jag har iaf dämpat förstareflexerna bra. Ser ut lite ut som om någon form av kraftigt oväder med fult kvinnonamn varit framme och kastat upp fula saker vid sidan och bakom högtalarna...


Ang. tygpaneler är jag nästan övertygad om att de inte finns några för att de skulle inverka negativt på ljudet. Jag har ju själv funderat i dom banorna men jag börjar bry mig mindre och mindre. Ungefär som att träffa en mindre attraktiv tjej som är skitkul att umgås med. Man ser liksom bortom det yttre... Vackert va?

Är det någon som vet vad t.ex sånna där plastpluppar på baffeln man fäster frontarna i har för inverkan på ljudet? Vad har en 5mm tjock träram för fronten för inverkan på ljudet? Jag hade iofs funderingar på någon fästanordning som skulle utgå från anslutningspanelen på baksidan för att sedan gå upp, tät intill och bakom högtalaren, över toppen för att sluta i framkant på toppen där man skulle kunna fästa, hänga en tunn tygfront kanske spänd över någon tjockare ståltråd.
Men ska man ändå ta bort frontarna när man ska lyssna kan man ju lika gärna dra en konsumkasse över dom om dom stör så mycket annars
Eller varför inte låta sy upp någon samets-påse att trä över dom?

Hursomehlst sa Öhman att högtalaren är utformad för bästa ljud. Estetik har det aldrig tagits hänsyn till vilket, för de flesta, inte borde vara så förvånande.


Pac-> Kokboken har jag läst flitigt. Mycket matnyttig information.

Mvh


Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/24 :  09:29:02  Show Profile Send soren a Private Message

Jag tror nog IÖ har testat med "tygfront", grabben testar ju det mesta :)

Jag skulle tro att man får lite konstiga värden off axis men varför inte fråga IÖ.

/Sören
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/08/24 :  11:12:52  Show Profile Send 10 a Private Message
Var det inte HSB:s medlemstidning som hade tips om eleganta "högtalarstrumpor"? Något för herrarna som inte tycker om piP:s utseende kanske?

Själv tycker jag faktiskt inte att de är fula. Visst, inte lika snygga som B&W 805 kanske, men helt klart godkända. pi60 och pi60s däremot... Dock skulle jag lätt kunna leva med dem också, om jag hade större rum och/eller kände behov av att spela högre än jag gör nu. Vad min flickvän och sambo skulle säga är däremot oklart.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:14:46  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
quote:
Ang. tygpaneler är jag nästan övertygad om att de inte finns några för att de skulle inverka negativt på ljudet. Jag har ju själv funderat i dom banorna men jag börjar bry mig mindre och mindre. Ungefär som att träffa en mindre attraktiv tjej som är skitkul att umgås med. Man ser liksom bortom det yttre... Vackert va?


Mycket vackert.


Det är sant att själva ramen skulle påverka ljudet något. Tyget? Nja.. minns att "Knoppen" hade en lite ljudfest och hade då monterat ett stort stycke tyg framför högtalarna så att man inte kunde se vart dom stod.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:45:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
I mina ögon blir det bara ännu värre med en tygstrumpa över. Apfult. Skall vara trä, hantverk.

Plast lär väl vara mest transparent annars?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/24 :  12:49:29  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Blev själv nästan lite impad av min, nästan poetiska, metafor

Jag menade inte att tyget som sådant påverkar ljudet nämnvärt utan snarare fästanordningar och ev. ram. Detta har jag ju inga direkta belägg för men jag kan, utifrån mina begränsade kunskaper, göra vissa antaganden om att de kanske inverkar negativt på ljudet. Om det är rätt eller fel vet inte jag


Fö. tycker jag att tråden hittils har hållit en osedvanligt bra nivå för att handla om INOs podukter.
Visserligen har vi glidit ifrån rubriken och dess frågeställning men eftersom det redan känns avklarat kan vi lika gärna fortsätta diskutera kring piP och allmänt om INO.

Mvh



Edited by - Baltazar on 2004/08/24 12:52:38
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:07:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Baltazar, vad relaterar du till när du säger att du har för "mycket" bas?

Är det en baspuckel i tonkurvan du menar eller är det att de kan spela så kraftfullt att du "spräcker väggarna"?



Gerhard46 & Baltazar, varför spekulera om inverkan från monteringsdetaljerna för en front här?

Den som vet är ju konstruktören, fråga honom så slipper det bli några felaktigheter.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:14:21  Show Profile Send mapem a Private Message
Efter att ha läst den här tråden blir man ju jättesugen på ett par PiP. Jag har dock aldrig någonsin vare sig sett eller hört ett par sådana. Passar dom bra ihop med en nait3, månntro? Och fungerar dom i ett jobbigt stort rum med stora fönster, parkettgolv, högt i tak, och många dörröppningar åt alla håll?
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:14:46  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Pac; Det är helt klart en baspuckel. Eller, rättare sagt, jag upplever det så. Det kan ibland vara så övermäktigt med bas att det nästan "dränker" övriga ljud. Det liksom "dånar" om basen. I och med att det inte alls är i nivå med övriga frekvenser i inspelningen torde det antingen bero på en baspuckel eller konstig mastring. Jag är tämligen säker att det är det sistnämnda.

Ang. tygfront ska jag fråga Öhman om detta när jag ska dit och lyssna när demorummet är klart. Onödigt att spekulera men samtidigt kul tycker jag.

Mvh


Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:27:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Baltazar> Tonkurvan på piP är tämligen rak så antagligen är det en stående våg i ditt rum vid en viss ton som orsakar det hela.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:30:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
"Dånar" om basen och det skall vara mastring? Då är den RIKTIGT dåligt gjord om det skall bli så vilket är ovanligt och kanske inte fullt troligt.

Bumlighet(dålig upplösning i basen och dålig kontroll) är något som är vanligt när högtalare inte är inspelade eller om de står fel. Detta oavsett hur stora eller små baselementen är och oavsett vilket märke det är på högtalaren.

Det låter som om du kanske har ett placeringsproblem snarare än ett inspelningsproblem.
Vad händer med just den "dåligt mastrade" skivan om du labbar lite med högtalarplaceringen, tex flyttar ut högtalarna en 1/2m till från bak och sidoväggarna?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:32:29  Show Profile Send soren a Private Message

Baltazar;

Har du vandrat runt i rummet när du hör "baspuckeln"?
Jag tror också att det är en stående våg du råkat träffa?

/Sören
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/24 :  13:54:18  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Pac-> Jag ser det somsagt inte som särskilt troligt att det är mastringarna
Högtalarna har nu spelat bortåt 20h och då borde de, enligt Öhman, ha genomgått de största ljudmässiga förändringarna.
Jag tror själv att det, som jag tidigare, nämnt är min lyssningsplats som ska ut från bakväggen. Skillnaderna är i allra högsta grad hörbara en halvmeter ut från vägg men bumligheten är fortfarande kvar. Dock tillåter eg. inte min nuvarande möblering att jag sitter längre ut än de 60cm från vägg jag sitter nu så jag vet inte riktigt hur jag ska göra...

Det gör inte någon avsevärd skillnad för basåtergivningen att flytta ut högtalarna från väggen innna dom står över en meter ut. Då blir det, å andra sidan, mycket tunnt ljud. Kanske ska kompsomiisa lite och ha dem kanske 80cm ut från väggen. Sidledsförflyttning av högtalarna har långt ifrån samma effekt som djupledsförlyttning av högtalare och lyssningsposition.

Vad tror du/ni? Sitta längre ut från bakvägg verkar ju vara något som fungerar. Vet bara inte om det går att kombinera med möbleringen.


Soren-> Jag upplever basen likartat i bakre hörnen och vid bakväggen men själva karaktären på basen är nästan oförändrad när jag rör mig ut från bakväggen bara att "nivån" sänks.

Mvh


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:06:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
20 timmar låter lite. De element jag har mätt T&S parametrarna på har ändrat sig för varje timme upp till 80 timmars spelande (med lågfrekventa bassignaler samt brus).

Jag får inte ihop dom första lyriska intrycken med denna sidas omdömme om "dånande" bas.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:11:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
EA> Med varken Pass x350 eller GamuT d200 MKIII är basen dånande hemma hos Gromit, kanske förstärkaren som sätter stopp för B* ?

Ps Du borde göra ett besök nån gång ds

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:12:54  Show Profile Send Baltazar a Private Message
De allra största skillnaderna skulle vara under de första 20h med piP, då man genereltt spelar lite starkare med än större modeller. Därefter tyckte han att de skillnader som man sedan uppfattar i viss mån kan tillskrivas tillvänjning av högtalaren.
Detta poängerade han att det var hans personliga uppfattning och inte nödvändigtvis skulle vara helt korrekt.

Jag är lyrisk över dom, dom låter helt underbart förutom på 2 eller kanske 4 skivor då basen upplevs som bumlig och lite väl kraftig. Dånande är vid närmare efetertanke ett aningen starkt ord.
Annars låter dom ruskigt bra. Men vem vet, det kanske är lite mer inspelning som krävs? Ska iaf prova i ett större rum i helgen så får jag se.

Nuvarande 13m^2 stora(lilla) nästan kvadratiska betongbunker till
rum ställer till med en del hyss...

Mvh



Edited by - Baltazar on 2004/08/24 14:21:01
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:20:10  Show Profile Send markih a Private Message
Baltazar!

Hade inte du endast 13kvm stort rum? I sådana fall hamnar första stående vågen relativt högt upp ( i det som brukar uppfattas som det puckliga området). Har du dessutom betongväggar blir det ännu värre. När man placerar en högtalare nära väggen, blir dessa problem ytterligare accentuerade. piP är gjord för att placeras nära bakvägg, men det ökar alltså risken för 'bumlig bas'. Du får antagligen leta upp ett nytt rum eller sätta ddig på annan plats i rummet.

markih
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/08/24 :  14:37:33  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Jag får inte ihop dom första lyriska intrycken med denna sidas omdömme om "dånande" bas


Tycker det är ganska självklart att det är basresonanser.
Det är sällan jag hört på högtalare utan att mycket hörbara resonanser varit med och gjort sitt bidrag till helhetsljudet.
Själv har jag förfärliga resonanser vid 35-45 hz i mitt rum och det har jag oavsett om det är piP eller någon annan högtalare (som spelar bas ned till dessa frekvenser).
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000