HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 litet 5.1 högtalar system för 15-25000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2004/09/04 :  19:56:14  Show Profile Send mrmix a Private Message
lill grabben e' 14 månader, går å springer......in i allt :( har visserligen inte fått högtalarna demolerade ännu, men man vet ju inte vad som kan komma, funderar därför på å skaffa nå mindre grejor som går å skruva upp på väggen, samt en sub *ska va ett 5.1 system* men vill inte ha nå skit, kan få kosta runt 15-25000 för högtalarna, nån som har nå bra tips?

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/04 :  21:45:58  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej mrmix, ett alternativ kan ju vara Totem Dreamcatcher 5.1 system som säljs bland annat av Hifiart i Stockholm. Pris 19900kr. Deras hemsida http://hifiart.se/ Lycka till!

Mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/06 :  18:00:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
3 par piP kostar från 12 000 å ska stå mot vägg. Kompletteras med valfritt (eller till budgettaket är nått) antal basmoduler. Blir iofs 6.?, gör det nått
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/06 :  18:07:03  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Kan dessa vara något?

http://www.miragespeakers.com/omnistat.shtml

/P
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:11:23  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jo just d, ställ frågan på flerkanal istället.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/09/07 :  08:45:35  Show Profile Send Conan a Private Message
mrmix, förstår precis hur du tänker. Lilltjejen var som dragen av en magnet mot mina förra högtalare (Dynaudio 1.3se på stativ + SD-fötter) och det var bara en tidsfråga innan de hade blivit demolerade till oigenkänninghet. I samma veva började multikanal locka eftersom hela familjen bättre kunde njuta av ljudet från anläggningen (läs: Nemo, Pocahontas o.dyl. =0)...

Hur gjorde jag då? Jo, 1.3:orna såldes och in kom ett system från Ino Audio bestående av 2st piP, 1st Dialog 1 samt 6st Ambiens 1. Min gamla subwoofer (Infinity Kappa Sub) behölls. Jag kan inte tillräckligt starkt rekommendera dessa högtalare! Även om jag trodde att piP:arna skulle kunna låta tillräckligt bra för mina nuvarande behov, hade jag inte förväntat mig att de skulle formligen krossa 1.3:orna på alla parametrar. Så förrutom möjlighet till multikanal (vilket också verkligen ger en extra dimmension till filmtittandet + DVD-Audio/SACD) så fick jag en betydande uppgradering i ljudkvalitet även i stereo.

Ett par piP kostar drygt femtusen i det enligt mig mest prisvärda utförandet (i "halvfabrikat" med färdigfanerade lådor). En centerkanal (med lådan i rå MDF - för man vill kanske oftast måla den i en färg liknande TV:ns) kostar drygt tvåtusen. Som bakkanaler skulle jag rekommendera dig 6-8st (beroende på 5.1, 6.1 eller 7.1) surroundhögtalare av typen Ambiens 1 vilka kostar ca 1200/stycket. Ambienserna ska upp högt på vägger vid sidan och bakom lyssningsplatsen, piP:arna ska, som lasselite påpekade, stå mot en bakvägg (med en akustikdämpskiva bakom) och det går därför aldeles utmärkt att sätta dom på väggstativ och Dialogen hamnar väl troligen på TV:n så allt blir ju rimligt barnsäkert.

Kompetenta basmoduler finns också från Ino och exempelvis 2st pX-2 kostar runt 6.000 i rå MDF (tänk på att du behöver ett delningsfilter och ett extra slutsteg också, men t.ex. en beggad NAD 216 kan du säkert hitta billigt på nätet).

Ovanstående summerat blir cirkus 20.000 (i 5.1) + kostnaden för en delningsfilter och basstärkare. Enligt min mening får du *väldigt* svårt att hitta bättre mulitkanalljud för dom pengarna oavsett hur länge du letar. Även i tvåkanal kan man lägga ut mångdubbelt mer än 20k på högtalare som ändå låter sämre än dessa.

Om du är intresserad kontakta Ino Audio på inoaudio@hotmail.com eller på 070-523 3232.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:07:30  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Får väl även jag lägga min röst på Ino´s högtalare.
Är sedan en dryg månad tillbaka ägare av ett par piP och är väldigt nöjd.
De är helt fantastiskt bra högtalare för den "skitsumma" de, i sammanhanget, betingar.
De är inte alls svåra att bygga ihop om du är sugen på det. Man sparar ju ca 2k/par dessutom, samt att man slipper den långa väntetiden.

Mvh


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:16:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men fördelen med att köpa färdigt är just att det är färdigt och inte halvfabrikat....
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:27:07  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Vet inte om jag förstår vad du menar riktigt.


Mvh



Edited by - Baltazar on 2004/09/07 09:29:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000