HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W 805 Nautilus, intryck..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2004/09/06 :  21:36:20  Show Profile Send Rishna a Private Message
Hej lärde män och kvinnor!

Jag befinner mig just nu i ett läge där jag står utan högtalare och funderar på vad jag ska införskaffa när tiden är mogen. Har hittills haft Carlssonhögtalare men vill prova något nytt. Hos en god vän i Malmö lyssnade jag på ett par B&W 804 Nautilus och blev hänförd av den underbara musikaliteten. Kanske aningen stora och dyra för mig så om det ska bli något ur den familjen får det vara 805:orna.

Nu till varför jag behöver er hjälp:

Jag har gott om tid att reda ut begreppen och har inte tänkt köpa högtalare förrän tidigast i slutet av månaden. Vad jag vill veta om just modell 805 är om de är lämpliga att drivas av rörförstärkeri på 2x24 Watt klass A. Blir de för tung last och kan det tänkas vara en dålig kombination av någon annan anledning. Någon som har spelat 805:or med rör?

Vad kan anses vara ett rimligt begagnatpris på högtalarna (med resp. utan tillhörande stativ) och naturligtvis; är det någon som har några till salu?

Jag tycker att 804:orna lät kanonbra tillsammans med en tung AV-förstärkare från Denon och kan bara tänka mig hur fint de skulle göra sig tillsammans med ett par Audion Silver Night.

Tacksam för svar: Fredrik

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2004/09/06 :  22:07:11  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Hej Fredrik,

B&W behøver generelt godt om effekt for at yde optimalt. Jeg er ret sikker på at 24W er for lidt, eller i det mindste i underkanten.

Der er mange interessante højttalere på markedet, så det er altid en god idé at bruge tid på at lytte til så meget som muligt før køb.

Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/06 :  22:24:51  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
805:orna 'brukar' inte spelas med rör. Dvs det är sällan man läser om någon som gör det. Går säkert men som sagt ... få verkar göra det. Har inte provat själv, men de gillade inte alls min Cyrus-förstärkare på 50W. Däremot älskade de en Plinius 8150 (150W).

Jag sålde mina för 11k (utan stativ) och det var nog i billigaste laget, för de sålde väldigt snabbt. Ofta säljs de nog för lite mer. Och det är inte så himla ofta man ser dem begagnade heller.

Låter som ett stort steg att gå från Carlsson till de här! Om jag var en övertygad rör-fan, skulle jag nog leta efter någonting annat. Eller hitta fetare rör.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/09/06 :  22:45:17  Show Profile Send ryst a Private Message
Har kört mina med 4 olika steg
Marantz MM9000
Classé CAV-75 vanligt/bryggat läge
Classé CA-100
Classé CAV-150 vanligt/bryggat läge
och enligt min meningså låter de som bäst med det sista alternativet i bryggat läge, så min slutsats blir klenaste laget med ditt rörsteg (visst vi jämför lite äpplen med päron här).

Man brukar få ett par N805 beggade för mellan 10-12k utan stativ, sen finns det alltid folk som sitter i en drömvärld och vill ha mer.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/09/07 :  03:47:31  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Även de mindre B&W vill ha mycket effekt för att spela bra. Jag tror du behöver lite mer kräm från förstärkaren.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/07 :  13:24:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag är verkligen inte någon rör-expert, men 24W klass A på rör låter som ganska mycket effekt även om det kanske inte är tillräckligt för just B&W eller är jag helt ute och cyklar?

Risken med för klen förstärkare till B&W är nog att högtalaran kommer låta basfattiga och slanka, samt att det kan finnas risk för brända diskanter om förstärkaren inte alls orkar med.

Mina intryck av de olika Nautilus är ett fantastiskt bra släpp och mycket bra mellanregister. Om någon som har ett par 804/803 till salu så skicka PM!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/09/07 13:30:33
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/07 :  15:30:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har hört dom några gånger men endast med ordentliga transistorsteg. 24W verkar mycket lite effekt om du inte bara spelar kammarmusik på låg volym. Nä du behöver kolla in alternativ som har betydligt högre känslighet eller tänka om när det gäller förstärkeriet.

Flera sådana alternativ finns nämnda i nyhetsdelen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000